|   15:07:40
  הרצל חקק  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

70 שנה לחללי שיירת יחיעם

ביום ראשון ייערך טקס זיכרון ממלכתי לאומי לחללי שיירת יחיעם הטקס ייערך ליד האנדרטה לחללי השירה והתכנסות מיוחדת באולם האירועים של קיבוץ כברי בהשתתפות המשפחות, אגף ההנצחה של משרד הביטחון, ראשי ארגון 'יד לבנים', ראשי מטֶה אשֶר מפיקי הטקס. נספר כאן את סיפורו של יצחק קמינסקי, שהיה שליח במחנות העקורים במחנות - וזה סיפורו כלוחם שנפל עם חללי שיירת יחיעם שהיה חלק בלתי נשכח במאבק על עצמאותנו
04/03/2018  |   הרצל חקק   |   כתבות   |   תגובות
אנדרטה לשיירת יחיעם

רכב שיירת יחיעם באתר ההנצחה

70 שנה - וכאילו הכל קרה אתמול. ביום ראשון 4 במרס 2018 טקס הנצחה ממלכתי לנופלי שיירת יחיעם.

שיירת יחיעם הייתה שיירת אספקה של חטיבת כרמלי שיצאה בט"ז באדר תש"ח מנהריה לקיבוץ יחיעם. השיירה נקלעה למארב והותקפה על-ידי כנופיות וכפריים ערבים בסמוך לקיבוץ כבְּרי. בהתקפה על השיירה נהרגו 46 לוחמים.

המועצה האזורית געתון לקחה על עצמה לבנות שחזור של הקרב במקום נפילת השיירה: בַּמקום נבנתה אנדרטה על-ידי הפַּסל יצחק שמי חבר קיבוץ כַּבְּרי וכן עמוד זיכרון.

כדי לתת ממד אנושי מיוחד לסיפור הלוחמים, נביא כאן סיפור של אחד מן הלוחמים - סיפורו של לוחם עברי, לוחם שהגיע למחנות העקורים מטעם היישוב היהודי, יצחק קמינסקי. לאחר מסע מרַגֵש במחנות שב יצחק קמינסקי ונענה לפנייתו של מפקד השיירה בן עמי פחטר להצטרף לרכב השיירה. יצחק הצטרף ללוחמים בדרך ליחיעם, כדי לפרוץ את המצור על הגליל, ונספה בקרב.

פרופיל של לוחם עברי
יצחק קמינסקי פינת הנצחה [צילום: הרצל חקק]

יצחק קמינסקי אהב לתרום לכלל. מנעוריו תרם לכלל
▪ ▪ ▪

סיפורו של קמינסקי נותן לנו פרופיל של לוחם עברי באותם ימים. סיפורו של יצחק קמינסקי הוא סיפורו של דור: עידן של צעירים חדורי אידיאלים ותודעת שליחות.

יצחק קמינסקי נולד ב 26 ביוני 1923, להוריו דוד ופסיה קמינסקי. יצחק נולד, כאשר הוריו היו בדרכם על אונייה לארץ. יצחק נולד בקושטא, בעת עגינה של האונייה 'סיציליה' בדרך ארצה.

יצחק קמינסקי אהב לתרום לכלל. מנעוריו תרם לכלל. בשנים 1946-47 היה שליח של הסוכנות היהודית במחנות העקורים בגרמניה. כשחזר חיפש אתגר חלוצי והצטרף לקיבוץ. כעבור זמן נקרא לתפקיד של הנהגה: בחרו בו לבנות את המשמרת הצעירה של מפלגת פועלי ארץ ישראל בחיפה. באותה תקופה ניבאו לו גדולות ונצורות, והתחושה היא, שאלמלא מותו היה יצחק ממשיך לתפקידים בהנהגת היישוב.

שפרה חרלף אחותו, דאגה יחד עם בעלה עמירם חרלף לשמור על כל העיזבון שלו. לפני שנים, הוציאה המשפחה את הספר של יצחק קמינסקי "בשליחות היישוב למחנות העקורים בגרמניה 1946-47". בספר הזיכרון קובּצו ביד רגישה כל מכתביו מן המחנות של העקורים למשפחתו.

מכתבים ממחנות העקורים
יצחק קמינסקי מכתב אחרון [צילום: באדיבות המשפחה]

לב יהודי
"קשה לי להעלות בכתב את כל ההרגשות שלי מהביקור הזה. אולם אוכל לומר, שהפעם הרגשתי יותר מתמיד מה זה לב יהודי".

יצחק שימש כקצין קשר בין הסוכנות לבין אונרא הדאגה לפליטים כנציג היישוב בארץ ישראל ממלאת אותו התרגשות וגאווה
▪ ▪ ▪

במכתב הראשון בספר אנו מתוודעים להפלגה של האונייה, לעגינה בחוף טוניסיה, לביקור בקהילה היהודית, להתרגשות שלו מן המפגש עם יהודים מן הגולה, הניסיון לספוג את החוויה היהודית של יהודים בתלמוד תורה, בבית כנסת. להבין את פשר האהבה של היהודים אל השליחים מארץ ישראל, הילדים שכה ששו לגעת בשליחים: "דמעות גיל נראו בעיני הנערים הבוגרים שהצליחו להבין את פשר הכתוב על זרועותינו. ארץ ישראל היה לכולם מקור חלומותיהם וחזונם".

הצעיר יצחק מתרגש מן האהבה לארץ ישראל, מן הרצון של היהודים לעלות, משירת 'התקווה' שאחזה בהם: "קשה לי להעלות בכתב את כל ההרגשות שלי מהביקור הזה. אולם אוכל לומר, שהפעם הרגשתי יותר מתמיד מה זה לב יהודי".

הצבר שהגיע אל העקורים מנסה להתקרב אליהם, להבין לרוחם וכותב: "את המצווה העיקרית של היום הזה קיימתי ככתוב 'ועיניתם את נפשותיכם'. מערב שבת עד מוצאי שבת צמתי צום מלא ובזה ביטאתי את הסולידריות שלי עם היהודים באשר הם".

יצחק שימש כקצין קשר בין הסוכנות לבין אונרא. הדאגה לפליטים כנציג היישוב בארץ ישראל ממלאת אותו התרגשות וגאווה: "באותם שני ימים של פעולה בהמבורג הייתה לי לפעמים הרגשה, שאולי היא משונה ובלתי ברורה. נדמה היה לי, שעצם הופעתי בקונסוליות במדים, הנושאים עליהם סימני היכר מובהקים של הציונות וארץ ישראל, הביאה את האנשים השונים שבאתי איתם במגע להרגשה, שהם נושאים ונותנים עם בא-כוח של מדינת היהודים" - שם, עמוד 47.

מכתב מקונגרס באזל
המכתבים של יצחק מלאים שפע של פרטים על עבודתם הקדושה של ארגוני הסעד וההצלה היהודיים, של מוסדות עליית הנוער, ועיקר הדגש על הילדים, שישמשו 'כוח חלוצי רציני' ביישוב בארץ
▪ ▪ ▪

התרוממות נפש לקרוא את ביקורו של הצעיר בבאזל: במהלך השליחות הוא מגיע לקונגרס בבאזל, בדצמבר 1946.

יש במכתביו תיאורים של חיים יהודים בתוך המחנה. הכל נחרת בלבו של הצעיר הלוחם שהגיע מישראל, וכך תיאר בכתביו חתונה של פליטים, ניצולי השואה. ובסגנונו המיוחד ניסה להתמודד עם הניגוד המשווע בין יהודים חסרי כל ושבורים לבין שמחת חתונה מלאת חיים:

"אלפי יהודים עייפים, בלויים ורעבים, שעברו דרך ארוכה ביותר, שטלטולים קשים עד שהגיעו הנה והם בשר מבשרנו, והינם עירומים מבגד, רעבים פשוטו כמשמעו, וכאן - הילולה וחינגה. כזה הוא העולם. גדול, זר ומשונה" - שם, עמוד 42.

המכתבים של יצחק מלאים שפע של פרטים על עבודתם הקדושה של ארגוני הסעד וההצלה היהודיים, של מוסדות עליית הנוער, ועיקר הדגש על הילדים, שישמשו 'כוח חלוצי רציני' ביישוב בארץ.

ביישוב ראו בלוחם הצעיר פוטנציאל לתפקידי הנהגה, והוא נקרא עם חזרתה ארצה מן השליחות באירופה לרכז את המשמרת הצעירה.

יצחק קמינסקי מבקש להיות בחזית
קמינסקי הצעיר חש, שהנהגת ערביי ארץ ישראל לא תשלים עם הקמת מדינה ליהודים ממחנה האימונים שלח שני מכתבים למשפחה, בטרם ייצא לקרב האחרון בחייו
▪ ▪ ▪

הימים היו ימים סוערים, ויצחק חש שמקומו בחזית. כאשר החל המאבק מול כנופיות הפורעים הערבים ומלחמת השחרור גבתה קורבנות, ביקש יצחק קמינסקי לקחת חלק פעיל בהגנה על הארץ. הציעו לו להיות קצין הסברה ותרבות, אך הוא סרב וביקש להצטרף ללוחמים.

בחודש מרס יצא לאימונים בעין המפרץ. קמינסקי הצעיר חש, שהנהגת ערביי ארץ ישראל לא תשלים עם הקמת מדינה ליהודים. ממחנה האימונים שלח שני מכתבים למשפחה, בטרם ייצא לקרב האחרון בחייו. יצחק הצטרף לשיירה שביקשה לפרוץ את הדרך לקיבוצים הנצורים - חניתה, איילון ומצובה. ביום השבת 27 במרץ 1948, ט"ז באדר תש"ח - יצא יצחק קמינסקי עם השיירה ליחיעם. כּדור אויב פילח את לבו.

החזון של הלוחם הצעיר
מצבת זכרון לשיירת יחיעם

החָזון שלו במאמריו ובזיכרונות ברוּר: "הגבּרת ממדי החינוך הציוני בין שארית הפלֵיטה להיותם חדוּרי הכּרת מציאותם והפתרון האחד והיחיד לסבלותיהם בגולה – עלייה לארץ והצטרפות לבניינה"
▪ ▪ ▪

בעיתון בית הספר ' השחר' כתב קמינסקי על החשיבות, שיש לחגים לתת משמעות לחיים יהודים משותפים –על חשיבות האחדות בחיי העם.

החָזון שלו במאמריו ובזיכרונות ברוּר: "הגבּרת ממדי החינוך הציוני בין שארית הפלֵיטה להיותם חדוּרי הכּרת מציאותם והפתרון האחד והיחיד לסבלותיהם בגולה – עלייה לארץ והצטרפות לבניינה" וכמו הרצל בחזונו, הוא מחכה להגשמת העצמאות המדינית – ומסיים במלים: "תקוותנו, שבחירי העם ונבחריו יישאו את המַשא הכבד הזה במשותף ובכבוד – ונוכל לקבוע שכינוס כּזה היה שלב רציני, סוף ההתחלה בדרכו הארוכה והקשה של עמנו לעצמאות וקוממיות בארצנו".

חלפו שנים, הגענו ליום הזיכרון השבעים, בט"ז באדר תשע"ח, 4 במרס 2018– חל יום השנה השבעים לנפילת לוחמי השיירה. הסיפור שלו מתחבר לסיפור הלאומי, וקורות חייו אכן נגעו לגורל העקוּרים בשוֹאה, לגורל הלוחמים בתש"ח, לסיפור הגורל היהודי. חשוב לספֵּר את הסיפור שלו. זה הסיפור שלנו.

תאריך:  04/03/2018   |   עודכן:  04/03/2018
הרצל חקק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מהשבוע ועד ל-10 ביולי, נכנס אחד מהכוכבים היותר אהודים המוכר גם בשם צדק = יופיטר, למצב נסיגה ובמזל עקרב. השפעתו החיובית תהפוך את עורה ותהיה שלילית. כל מה שיקרה יהיה בגדול ובעוצמה רבה כשהמגמה לא תמיד הינה חיובית.
04/03/2018  |  צילה שיר-אל  |   כתבות
"כאיש צנחנים ויחידת 101 המיתולוגית, יריתי רק על האויב בתת מקלע "שמייסר גרמני" ולידידים קרובים הייתי אומר, שאם היו עומדים בפניי מספר אנשים מסוימים שטפלו עליי אוסף של שקרים, הייתי עומד מולם עם אותו כלי, ששימש אותי בפעולות התגמול, יורה בהם ונותן להם מנוחת עולמים. אני אומר מילים אלו בלב גועש, אבל בצורה מטאפורית, כי בסך-הכל אינני מסוכן לציבור, תמיד שמרתי על החוק ואמשיך בכך גם להבא". את הדברים הקשים הללו אומר לי בני שליטא בביתו, אליו צמודה גינה מטופחת בפרחים וצמחיה. "הגינה, תוצרת עבודתי, היא חלקת אלוהים הקטנה שלי", מדגישה רעייתו עתליה, אותה הכיר בני כשהגיעה כמורה חיילת למנחמיה. בני מטפל בעצי הפרי הנמצאים בחזית האחורית של הבית. בסלון - מגישה לנו עתליה קפה ותופינים. במהלך השיחה מקמץ בני את כף ידו לאגרוף ומכה בו בשולחן שלפניו מדי פעם. עוצמת קולו עולה ויורדת חליפות ולא אחת נראה כמדבר מדם ליבו כשנזכר באירועים לא נעימים שחווה בחייו.
04/03/2018  |  יגאל יששכרוב  |   כתבות
אני איש ימין. כל חיי הצבעתי ובעזרת ה' אצביע למפלגה דתית-לאומית. אני חבר בבית היהודי והצבעתי בפריימריז שלה. אני לא מאמין לרגע לפלשתינים ומשוכנע שמטרתם היא להשמיד את ישראל. אני דוגל בהפרטה וביציאת הממשלה מניהול עסקים. אני סבור שהמשפטנים השתלטו על המדינה ומעוותים את הדמוקרטיה. ראיתי בהסכם אוסלו אסון ובהינתקות מהלך מושחת. בבחירות האישיות לראשות הממשלה הצבעתי בעד בנימין נתניהו.
02/03/2018  |  איתמר לוין  |   כתבות
אלי אלעזרא (58) הוא אחד מאנשי העסקים המעטים בישראל, ואולי היחיד, המחזיק בעלות מלאה בשלוש חברות, הפעילות בשלושה ענפים כלכליים: הכשרה-ביטוח, אפרידר, חברת השכרת הרכב אלבר. פעילותו נחשפת בדרך כלל בעיקר בחברת הביטוח, שיש לה מאות אלפי מבוטחים. אבל הרווחים העיקריים הם בחברת הבנייה אפרידר.
02/03/2018  |  אלעזר לוין  |   כתבות
אנחנו בתקופה שבה השמש במזל דגים עוזרת לנו להתבונן פנימה, להתמודד עם מצבים אישיים ברגישות רבה.
02/03/2018  |  טובה ספרא  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אם נתניהו אינו כשיר מה זה אומר? שאילו היה צעיר במצבו האישיותי עתה היו דוחים את גיוסו לצה"ל? מונעים את קבלתו ליחידת אבטחה של השב"כ?
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il