|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה

שישה בשישי

השיח הליברלי

הליברלים של 2018 מוכנים שתגידו הכל - בתנאי שזה עולה בקנה אחד עם מה שהם חושבים. אם לא - אזי אתם חשוכים וגזענים ומטרידי נשים ומה לא. הנה כמה דוגמאות בולטות
08/06/2018  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   מהגרים   |   תגובות
להקשיב גם לשמרנים [צילום: נתי שוחט, פלאש 90]


הטרדות מיניות
מעשה נבלה, לא תחקיר [צילום: מרים אלסטר, פלאש 90]

בכנס לשכת עורכי הדין באילת בשבוע שעבר, השתתפתי במושב שעסק בתלונות על הטרדה מינית. הבעתי את הדעה, ש"תחקירים" על מי שהלכו לעולמם אינם עיתונות אלא מעשה נבלה, והצעתי לתקן את חוק לשון הרע כך שיחול גם על מתים. הדברים נאמרים, ציינתי, על-רקע ה"תחקירים" שייחסו לרחבעם זאבי ולטומי לפיד הטרדות מיניות.

אחת המשתתפות התנפלה עלי: "מעניין שאתה מביא דוגמאות דווקא של גברים!", צעקה. השבתי, שאני לא מתייחס לגברים או לנשים, אלא לתופעה של הכפשת מי שאינם יכולים להתגונן ולהגיב על ההאשמות נגדם; במקרה הזה, היה מדובר בגברים – אבל לא זו הנקודה. לא עזר לי. היא המשיכה לצעוק. מבחינתה, העובדה שנשים רבות העלו את הטענות נגד גנדי ולפיד – הוכיחה שזו אמת.

לכו תגידו, בשיח הליברלי של היום, שיש נשים שהתלונות שלהן על הטרדות מיניות הן טעות, אולי שקר, אולי אפילו זדון. לכו תגידו שאסור לקבל כל תלונה כמות שהיא. לכו תגידו שריבוי של תלונות אינו מוכיח שהן נכונות, ובוודאי שאינו מוכיח שכולן נכונות. לכו תגידו שיש נשים שמנצלות לרעה את האווירה, סוחטות כספים והורסות חיים. לכו תגידו שאין הגינות מינימלית בהטחת האשמות במי שאינם יכולים להגיב. אם תגידו את זה – אתם חזירים שוביניסטים, נותני גיבוי למנצלי נשים ואולי אפילו מטרידים בעצמכם.

מצעד הגאווה
מופע פורנו המוני [צילום: סבסטיאן שיינר, AP]

אני מתנגד בצורה נחרצת ליחסים הומוסקסואליים. כשומר מצוות, התורה היא הקובעת עבורי את הנורמות המוסריות. כתבתי בעבר בהקשר הזה, שאני רוצה מצפן ולא שבשבת: עקרונות שיהיו נכונים תמיד ולא ישתנו לפי הלכי רוח. מי לידנו יתקע, שבעוד כך וכך שנים לא תשתרש נורמה חברתית, לפיה גילוי עריות בהסכמה אינו פסול? או שגיל ההסכמה המינית הוא עשר? כאשר פורנוגרפיה הופכת להיות לא רק לעניין של גאוגרפיה אלא גם לעניין של היסטוריוגרפיה, האנושות נמצאת במדרון חלקלק שסופו בתהום מוסרי חסר תחתית.

תל אביב מלאה בדגלי התנועה הלהט"בית לרגל מצעד הגאווה המתקיים היום (8.6.18), גם ובמיוחד בעסקים ובדירות. דומה שמספרם של דגלים אלו עולה על זה של דגלי המדינה ביום העצמאות. יש לי תחושה, שחלק מבעלי החנויות לא עושים זאת מתוך תמיכה אמיתית במופע הפורנו ההמוני הזה, אלא מתוך חשש מה יאמרו אם לא יתלו אותם. ובכל מקרה, דומני שאין מישהו שייצא בתקשורת הכללית (לא הדתית) ויאמר את מה שקראתם בפסקה הקודמת. למה? כי בשיח הליברלי של היום, אם יש לך דעה אנטי-להט"בית – אתה חשוך, ימי הביניים, אירן זה כאן.

פסק דין האופה
רמסו את זכויותיו [צילום: ז'קלין מרטין, AP]

מעניין לעניין באותו עניין. בית המשפט העליון של ארה"ב פסק השבוע, כי אופה לא היה חייב להכין עוגת חתונה לזוג גברים אם הוא הרגיש שאמונתו הדתית מונעת זאת ממנו. היה צריך להגיע עד למוסד השיפוטי החשוב ביותר בעולם, שיגיד את הדבר המובן מאליו הזה.

ג'ק פיליפס אינו האופה היחיד בעיר, והזוג שפנה אליו יכול היה להגיד: אנחנו מבינים אותך, כל טוב. אפשר היה גם לומר לו: אתה פוגע בנו ונספר לכולם איך התנהגת. אבל זה לא הספיק לאותו זוג והוא הגיש תלונה נגד פיליפס לשלטונות המדינה. בתי המשפט בקולורדו פסקו נגד פיליפס, למרות שמדובר היה ברמיסת זכויותיו לחופש ביטוי ולחופש דת הקבועות בחוקה, ולמרות שההיגיון היה פשוט ביותר: הזוג יכול ללכת לאופה אחר, בעוד לפיליפס יש רק אמונה אחת שבעבורה הוא מוכן לוותר על פרנסה. למה? כי בשיח הליברלי של היום, זכויות הלהט"בים גוברות על כל זכות אחרת, ואוי למי שיעז לחשוב אחרת, ואבוי למי שיעז לומר אחרת, ואוי ואבוי למי שיעז לעשות אחרת.

מסתננים ופליטים
סכנת מחלות ופשיעה [צילום: צפריר אביוב, AP]

אחת מזכויות (וחובות) היסוד של מדינה היא לקבוע מי יוכל להיכנס אליה ובאלו תנאים. הגבול הוא המגדיר מדינה מבחינה מדינית ומשפטית, ולכל ברורה חשיבות השמירה עליו – גם אם יחסי השכנות נפלאים. וכאשר מדינה באה לקבוע את מדיניות הכניסה אליה – בין אם מדובר בכניסה עראית ובין אם מדובר בכניסה של קבע – עליה להביא בחשבון מגוון של שיקולים: דמוגרפיה, תעסוקה, זכויות אדם, ביטחון ועוד.

יש הסבורים שהשיקולים הללו צריכים להיעלם כאשר עסקינן במהגרים הבאים מסיבות של מצוקה. לדידם, דין אחד למי שנמלט ממחלה ולמי שמחפש פרנסה, דין אחד לפליטי חרב ולמהגרי עבודה. בהקשר שלנו, לא מעניין אותם אם המשמעות היא הרס חייהם של תושבי דרום תל אביב, אם קיימת סכנה של הפצת מחלות, אם התוצאה היא עלייה בפשיעה, אם מדובר בנטל כלכלי שירבוץ על כולנו. מי שנכנס – שיישאר, ואחת היא אם בא כחוק או לא, ואחת היא האם הוא פליט או מסתנן.

בשיח הליברלי של היום, זכויותיהם של עניי עירך נרמסות מפני עניי עיר אחרת וארץ אחרת. אם תעזו להגיד משהו אחר – יוקיעו אתכם כגזענים, יגידו שלא למדתם כלום מהשואה, ינופפו כלפיכם בפסוקים המוצאים מהקשרם. מעניין כיצד היה מתנהל השיח הליברלי הזה, אם המסתננים היו מתיישבים בסמוך לבתיהם של אותם יפי נפש.

הזרמים הליברליים
הורסים את היהדות [צילום: הדס פרוש, פלאש 90]

כמה יהודים יש בארה"ב? דווקא במדינה המסודרת הזאת, אין תשובה אחת ומוסכמת, כי זו שאלה של הגדרה. ההערכות נעות סביב 7 מיליון, כאשר יש המפחיתים במידה ניכרת ויש המוסיפים במידה משמעותית. העניין הוא, שכל מספר הוא בגדר אשליה אופטית – כי עשרות אחוזים מקרב יהודי ארה"ב מתבוללים ומתחתנים בנישואי תערובת. המשמעות היא, שבכל זוג בו רק האב יהודי – הילדים אינם יהודים; ואפילו אם רק האם יהודייה והילדים הם יהודים – ברור שהזיקה שלהם ליהדות תהיה מינימלית ואף אפסית. לפי כל ההערכות, הקהילה הזאת הולכת ומצטמקת וכמעט תיעלם תוך שניים-שלושה דורות – למעט הקהילות האורתודוקסיות שלה.

את האסון הלאומי הזה יש לייחס, חד-משמעית, לזרמים הליברליים – הרפורמים וגם הקונסרבטיבים. הזרמים הללו חשבו שעל-ידי הידמות לגויים והתרחקות מהמסורת היהודית, יקל עליהם להשתלב בסביבה. השואה הוכיחה עד כמה הם טעו, והאנטישמיות ב-75 השנים האחרונות – כולל בארה"ב – ממשיכה להראות עד כמה הם טועים. הם מחקו מהתפילה את תחיית המתים ואת הכמיהה לציון, הם עורכים חתונות משותפות לכמרים ו"רבנים", הם "מגיירים" כל מי שרוצה, הם מקיימים חגיגות Bark Mitzva לכלבים. התוצאה הברורה היא יציאה מתחומי היהדות, לרוב – ללא דרך חזרה.

נסו להגיד את זה בקול רם. לא משנה שהיהדות שרדה רק משום ששמרה על גבולותיה, לא משנה שההיסטוריה והמציאות העכשווית מלמדים עד כמה ה"קידמה" הזאת הרסנית, לא משנה שהציונות הדתית מראה כיצד ניתן להיות מודרני ומסורתי בעת ובעונה אחת. בשיח הליברלי של היום, זכותו של כל אחד לפרש את היהדות כפי שנראה לו, ומי שאומר אחרת – הוא קנאי התקוע עמוק לפני אלפי שנים.

ריאקציית טראמפ
הכי רחוק מתקינות פוליטית [צילום: אנדרו הרניק, AP]

בחירתו של דונלד טראמפ לנשיא ארה"ב הייתה במידה רבה ריאקציה נגד השיח הזה, שבמסווה של ליברליזם הוא למעשה שתלטני וסותם פיות. טראמפ – על אופיו הבריוני והשתלחויותיו חסרות הרסן – הוא ההפך המוחלט: אומר כל מה שמתחשק לו וכל מה שהוא חושב (ולפעמים גם בלי לחשוב). הציוצים שלו הם הדבר הכי רחוק שיש ממלכתיות ומתקינות פוליטית, וקרוב למחצית מתושבי ארה"ב אהבו ואוהבים את זה.

חברינו האמריקנים, כדרכם, הלכו מקיצוניות לקיצוניות. יש חשיבות לתקינות הפוליטית, יש חשיבות לכללי דיבור, יש חשיבות לשימת מחסום לפה, יש חשיבות להימנע מפגיעה באחר. הבעיה היא, שהשיח הליברלי הלך עם זה עד לקצה הנוח לו – והכניס למגננה את כל מי שחושב אחרת. "שמרנות" היא כמעט מילה גסה, "מסורת" היא מושא ללעג, "ישן" הוא עניין למוכרי עתיקות. לכן, גם התגובה היא קיצונית – לכיוון השני.

לנו בישראל יש נטייה ללמוד מארה"ב בעיקר את הדברים השליליים, ונכון להיום ייבאנו ממנה את השיח הליברלי במתכונתו הדיקטטורית. אין להתפלא, אפוא, אם גם אנחנו נחווה ריאקציה דמויית טראמפ. האם החברה השסועה שלנו יכולה להרשות זאת לעצמה? האם תחת איום קיומי מתמיד יש מקום למנהיגות חמומת מוח? ודאי שלא. לכן, מוטב שנרסן את השיח הליברלי לפני שיהיה מאוחר מדי. הליברלים חייבים להקשיב גם לשמרנים, והשמרנים חייבים להתחיל להביע את דעתם.

תאריך:  08/06/2018   |   עודכן:  08/06/2018
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
השיח הליברלי
תגובות  [ 14 ] מוצגות   [ 14 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
בני בנקר
8/06/18 09:55
2
ליברל
8/06/18 09:57
3
דן ה
8/06/18 10:16
4
שוחר-שלום
8/06/18 10:23
5
יחיאל ש.
8/06/18 10:26
6
טגוביט תוקבק
8/06/18 12:16
 
ליברל
8/06/18 16:42
7
משה דב
8/06/18 12:44
8
צורי
8/06/18 15:24
9
הירונימוס
8/06/18 17:56
 
צורי
8/06/18 22:42
 
הירונימוס
8/06/18 22:50
10
מקס פאואר
8/06/18 22:35
11
אלטע קאקער
10/06/18 21:12
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מהגרים
עיתוני הבוקר של יום שלישי האחרון "תפסו" אותי עם הידיעה כי ביהמ"ש העליון מחפש יועץ תקשורת. בידיעות אחרונות, סיפרו לנו כי מערכת המשפט יוצאת לקרב על דעת הקהל. אומנם יש למערכת "מערך דוברות יעיל העושה מלאכתו נאמנה. אלא לה, לכבוד הנשיאה אין דוברות הולמת. על כן היא כבר החלה לראיין מועמדים..." כך נאמר.
05/06/2018  |  מרדכי ליפמן  |   מאמרים
"באתי לכאן לקבל תרופה שעלי לקחת מדי שלושה חודשים או שאמות", אומר סזאר אנדריידה. הוא הגיע לבית החולים בעיר הגבול הקולומביאנית קוקוטה, כדי לקבל תרופה לקדחת שאינו יכול להשיג בוונצואלה. מדי יום נדחסים לחדר המיון 125 איש ומעלה המגיעים מהמדינה השכנה – כמעט כפליים מתכולתו.
17/05/2018  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
בכירים בכנסיה הנוצרית באוגנדה קוראים לממשלתם להיענות להצעת ממשלת ישראל לקלוט את המסתננים שיגרשו מישראל.
11/05/2018  |  עומר כרמון  |   חדשות
בדרום תל אביב התעצמו מרכזי זימה וזנות טרם זרימת גלי פליטים מאפריקה. טרם בואם של פליטים מאריתריאה התרחשה לה חרפת התחנה המרכזית הישנה וחרפת תכנון לקוי של תחנה מרכזית חדשה. ברחוב יסוד המעלה עורערו כל יסודות הקיום ונחסמו הדרכים במעלה הקיום שנים רבות לפני שנחת גונב הגבול הראשון מיבשת אפריקה. כל מה שגנוז בשם היפה "נווה שאנן" נחרך ונצרב טרם בואם של בנים חורגים לאלוהים ולאדם מיבשת אפריקה.
10/05/2018  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
"אי יישום המלצות מבקר המדינה בתחום הטיפול בזרים שאינם בני הרחקה השוהים במדינת ישראל זה זמן רב מאוד ואי סיפוק צורכיהם הבסיסיים, אינה פוגעת רק בחובה הבסיסית של המדינה לספק את צורכיהם הבסיסים של הזרים עצמם, אלא אף באזרחי המדינה, ובייחוד באזורים שבהם מתגוררים זרים רבים". כך אומר (יום ג', 8.5.18) מבקר המדינה, יוסף שפירא.
08/05/2018  |  איתמר לוין  |   חדשות
רשימות נוספות   /   מהגרים  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ממשל טראמפ  /  מי ומי  
סחבת ותנאים פיזיים קשים בבקשות המקלט  /  איתמר לוין
פעילות חברתיות נגד עורך בהארץ  /  יצחק דנון
ל-27 אלף מסתננים לא הופקדו כספי הפיקדון  /  עידן יוסף
העליון בארה"ב מגביל גירוש  /  איתמר לוין
מסתננים עליך - שמשון  /  אברהם פכטר
בנימין נתניהו מתיר דמם של מבקריו  /  איתן קלינסקי
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
דן מרגלית
דן מרגלית
יהיה אשר יהיה לא נברח ולא נסתגר ולא נתחבא    בוודאי לא בארצות הברית שנקראה בפי מהגריה היהודיים המזרח אירופים "א-געלדענע מדינה", מדינת הזהב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il