בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
|
תעלולי סקפאן [צילום: יוסי צבקר]
|
|
|
ביקורת תעלולי סקפן בבית צבי
|
|
|
|
סקפן פנטומימי
|
מלך מלכי הקומדיות - מולייר, חוזר להצחיק אותנו במחזהו "תעלולי סקפן" עם מסיימי מחזור נ"ז 2019 של בית צבי, בבימויו של איגור ברזין הוותיק ● הבימוי של ברזין ועיצוב התנועה של תומר יפרח יוצרים על הבמה הצבעונית המקסימה של וואדים קשרסקי הצגה שהטקסט הנעלם מפי השחקנים, מותיר את הצד הוויזואלי-קומי כמוקד לתשומת הלב, ומעביר ערב מהנה ומלבב
|
הסיפור נסב על שני אצילים - ארגנט ( ירון חנונה) וז׳רונט ( רועי הדס), אבות לבן ובת כל אחד מהם, הרוצים להשיא את בניהם למי שמתנגדים לכך, משום שהם מאוהבים באחרות. מה שגורר אותם לזמום מזימות כדי לסכל את התוכנית. לצורך זה הם זקוקים לעזרת המשרת סקאפן ( מעין רחימה) שמתגלה כאן כבחירה מוצלחת כל כך, עד כי היא המסמר של ההצגה. הבחירה בשחקנית לדמות גברית צולחת את המשוכה, ומעצימה את האימפקט משום כשרונה של רחימה. התעלולים שממציא סקפן, השקרים המומצאים על ידיו כדי לשנות את החלטת האבות - כל אלה הם ליבת המחזה. והתעלולים זורמים בקצב שוטף, הודות לקיצור המחזה ומגע ידו של אודי בן-משה, שביים בזמנו את המחזה בחאן הירושלמי. הקטעים בהם כל אחד (לחוד) מהאבות עומד להעביר סכום עצום למשרת כדי שיעבירו על-מנת לפדות לכאורה את הבן. בשניהם, ידו של האב ממאנת להיפרד מהארנק עם הכסף, מה שמזכיר את הסצנה המפורסמת של הרפגון בהצגת הקמצן. הצד הוויזואלי היונק מהמשחק הטובל בתנועה א-לה-קומדיה-דל-ארטה, בצירוף קטעי מחול שעיצב יפה תומר יפרח, המוזיקה המקורית היפה שחיבר בוריס מלקובסקי, ותוספת עכשווית מקומית המתקשרת לביקורת נוקבת על בתי המשפט שם וכאן גם כיום - כל אלה מהווים יצירה ססגונית, שאפילו ההיגוי הלקוי של כמה מהשחקנים, שגורמים לקהל להחמיץ את פניני הלשון של תרגומו של נתן אלתרמן, אפילו הם לא יכולים להמעיט מההישג המשחקי-הפנטומימי, והעיצובי של כל היוצרים כאחד. עם דגש על עיצוב הבמה המוקף בקירות מצוירים דמויות, של הצייר-האמן ואדים קרשבסקי, שעיצב גם את התלבושות התקופתיות ואת התאורה רבגונית. מלבד מעין רחימה, בולטים בכשרונם בהצגה אלון לילייב כ-ליאנדר, באלגנטיות והקסם האישי שלו, ו נאור מלקוב הכה רבגוני ומצחיק ברמות; קארין שניידר הבלונדית בסולו מצחיק; נווה כהן כאוקטב, מעין גוטשלק כהיאסינט, ו רועי הדס כז׳רונט. הצגה מלבבת.
|
מעין רחימה ואלון לילייב [צילום: יוסי צבקר]
|
|
|
|
תאריך:
|
18/06/2019
|
|
|
עודכן:
|
18/06/2019
|
|
עליס בליטנטל
|
|
ערב מינויו של שר תחבורה חדש, ככל הנראה בצלאל סמוטריץ', מפרסם משרד התחבורה (16.5.19) מכרז ענק, שלמעשה מפריט רבות מסמכויותיה של הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה, ומטיל אותן על שתי חברות יעוץ פרטיות, שתשמשנה כמינהלת תחבורה ציבורית.
|
|
|
מזל סרטן - תאריך המזל: בערך בין 22.6 ועד 22.7, אלמנט: מים, יוזם. סמל המזל: סרטן. איבר בריאותי רגיש: איברים פנימיים, קיבה, כליות, רחם. נאמנות: מאוד נאמנים.
|
|
|
כביש באר שבע-אילת, ידע בשנות ה-50 וה-60, לא מעט פיגועי ירי מצד חוליות מסתננים ואנשי פדאיון שחדרו מירדן וממצרים וארבו לא פעם לכלי רכב ולנוסעים בכביש וירו עליהם. "כביש הערבה" במלואו עוד לא היה קיים ונפתח רק במחצית שנות ה-60. המצב הביטחוני באותה העת באזור היה מעורער משהו, לא גדר מערכת ולא כל מכשול אחר. הנסיעה בכביש אילת בשנות ה-50 ותחילת שנות ה-60 הייתה כרוכה לעיתים בסיכון ביטחוני, ופעמים רבות נהגים התבקשו לנסוע בשיירות ואוטובוסים לוו על-ידי רכבים צבאיים.
|
|
|
האם הייתה המועצה האזורית "שער הנגב" והקיבוצים נגד הקמת מעברה בתחומם בראשית שנות החמישים?
|
|
|
כשרון הכתיבה הנדיר של אדי מור, פרסומאי במקצועו, גורם לכל קורא את ספרו, שלא להרפות מקריאתו עד הדף האחרון. הקורא נסחף למראה עיניו מהתיאורים עד לפרטי הפרטים הציוריים והכה פלסטיים, עד שחש כאילו הוא חוזה בסרט. פנורמה עשירה בפרטים, מלאה חיוניות, עם כל הצבעים, הריחות, הטעמים של כלל תיאוריו את החיים בבגדד היפה, מעוררים געגוע בלב כל אחד לחזור ולבקר בה. דרך ההיסטוריה של משפחתו, שמוצאה היה מהעיר הארמית אורמיה בפרס על גבול טורקיה, והיהודים בה שכנו 2,500 שנה, ודיברו ארמית, טורקית ועוד. ב-1915 נלחמו הטורקים להחזיר לעצמם את השליטה על אורמיה, ובה בעת טבחו בארמנים וביהודים. מ-1,000 היהודים שחיו שם, נשארו רק בודדים. יתרם עברו במסע רגלי מפרך לעירק, וחלקם עקרו לארה"ב וישראל. הוריו של אדי עברו לבגדד, שם נולדו שמונת ילדיהם, והאב, סוחר בדים מצליח העניק להם חינוך ומגורים בבית גדול בשכונה מכובדת. מדי ערב היה קורא להם סיפורי תנ"ך, אגדה, ומעיתוני ארץ ישראל.
|
|
|
|