|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עו"ד גיל קראוס דורג ב-DUNS100 כאחד המשרדים הבולטים בביטוח לאומי
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'
כמה קווי הגנה להתנגדות לרודנות [צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90]
שישה בשישי / היכן עוד יש "חוק וצדק"

ישראל של סמוטריץ': רודנות מושחתת

ניתוח "תוכנית הרפורמה" של בצלאל סמוטריץ' מוביל למסקנה, שהוא לא ממש מתרגש מכך שישראל תהפוך לרודנות, בתנאי שהמחנה שלו יעמוד בראשה. הוא גם נותן כרטיס חופשי לשחיתות חובקת-כל
21/10/2022  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   בחירות 2022   |   תגובות


תכנית חוק וצדק לתיקון מערכת המשפט ולחיזוק הדמוקרטיה הישראלית / מצע
מטרתו של מסמך זה אינה לנתח את מהלכי השמאל או את כישלונות העבר של הימין והאחראים להם, אלא להביט אל העתיד ולשרטט מפת דרכים לשובו של המחנה הלאומי לשלטון ולמימוש ערכיו ותפיסותיו בדרך להפיכתה של מדינת ישראל ליהודית יותר ודמוקרטית יותר (11 עמ')

תיאוריות קונספירציה הזויות
"תפירת תיקים" כמו בימי סטאלין [צילום: לין ברג, AP]

לא משנה שהימין היה בשלטון ב-32 מתוך 45 השנים האחרונות. ולא משנה שהימין מינה שישה מבין שמונת היועצים המשפטיים לממשלה בתקופה זו. ולא משנה שהימין מינה תשעה מבין 13 מפכ"לי המשטרה. ולא משנה שעד השנה הנוכחית כיהנו בבית המשפט העליון 13 שופטים אותם מינו ממשלות נתניהו. ולא משנה שממשלת ימין בכנסת עם רוב לימין העבירה את חוק יסוד כבוד האדם וחרותו. "המערכת המשפטית" – המפלצת השטנית הזאת – רודפת את הימין החלוש והמדוכא

כדי להבין מהיכן מגיעה תוכנית "חוק וצדק" שהציג השבוע יו"ר רשימת הציונות הדתית ח"כ בצלאל סמוטריץ', יש לדפדף לעמוד 17: "המערכת המשפטית לא צפויה לכבד את ההכרעה הדמוקרטית של חזרת המחנה הלאומי לשלטון, בדיוק כפי שלא כיבדה זאת בעשורים שמאז המהפך בשנת 1977, והיא תפעל לסיכול הרפורמות שהימין ינסה להוביל, בין היתר באמצעות תפירת תיקים ונקיטת הליכים פליליים כנגד פוליטיקאים שלא יסורו למרותה... ארבעת הצעדים שלהלן ישללו ממערכת המשפט על זרועותיה השונות – משטרה, פרקליטות ובית המשפט – את היכולת להסיר מדרכה פוליטיקאים שאינם סרים למרותה".

זהו הבסיס של הכל: תיאוריית קונספירציה הזויה המוגשת כסרט הפחדה חסר כל ביסוס עובדתי. לפי סמוטריץ', רבבות שוטרים ופרקליטים ושופטים – כולם ללא יוצא מן הכלל הם אנשי שמאל, שכל מטרתם היא לסכל את שלטון הימין. ולא משנה שהימין היה בשלטון ב-32 מתוך 45 השנים האחרונות (כולל ממשלות אחדות, לא כולל ממשלות שרון השנייה ואולמרט). ולא משנה שהימין מינה שישה מבין שמונת היועצים המשפטיים לממשלה בתקופה זו. ולא משנה שהימין מינה תשעה מבין 13 מפכ"לי המשטרה שכיהנו באותן שנים. ולא משנה שעד השנה הנוכחית כיהנו בבית המשפט העליון 13 (מבין 15) שופטים אותם מינו ממשלות נתניהו. ולא משנה שממשלת ימין (של יצחק שמיר) בכנסת עם רוב לימין העבירה את חוק יסוד כבוד האדם וחרותו. "המערכת המשפטית" – המפלצת השטנית הזאת – רודפת את הימין החלוש והמדוכא.

לפי סמוטריץ', ישראל של שנות ה-2020 היא ברית המועצות הסטאליניסטית של שנות ה-1930, בה זרועות האכיפה תופרות תיקים ליריבים פוליטיים. ולא משנה שאיש עוד לא הוכיח תפירה של תיק אחד כזה (אני מדבר על להוכיח, לא על לירות שטויות בצרורות כמו על תיקי בנימין נתניהו וגל הירש). ולא משנה שבכל עשרות השנים הללו לא קם אפילו שוטר אחד או פרקליט אחד וצעק: תפרו תיק. כי זו דרכן של תיאוריות קונספירציה: הן תיאוריות כי אין ראיות, הן קונספירציה כי אין עובדות.

אם כבר, אז מה שסמוטריץ' מציע הוא-הוא שיהפוך תפירת תיקים להרבה יותר קלה: השופטים ימונו בידי הפוליטיקאים, הממשלה תוכל להתעלם מחוות דעת משפטיות מקצועיות, פרקליטים בכירים יודחו אם לא יתאמו ל"הגדרות התפקידים החדשות", הגישה לערכאות תוגבל, בית המשפט לא יוכל לבחון את סבירות החלטות רשויות האכיפה, והמינויים הבכירים בהן יהיו אך ורק בידי הממשלה ללא כל בדיקה וביקורת חיצוניות. במילים אחרות: מערכת האכיפה והמשפט יהיו כלי פוליטי שניתן יהיה להשתמש בו כדי לדכא מתנגדים ומיעוטים (סמוטריץ' גם הציע להוציא אל מחוץ לחוק את המפלגות הערביות). וכל ההצעות הללו מבוססות על התפיסה לפיה הימין יהיה בשלטון לנצח, שהרי אחרת ניתן יהיה להשתמש בהן נגדו. זוהי רודנות מהסוג הגרוע ביותר, ולשם סמוטריץ' מכוון. כי לסמוטריץ' – כך נראה – ממש לא מפריעה רודנות, בתנאי שהמחנה שלו יעמוד בראשה.

בחירת השופטים
להבטיח את שליטת הפוליטיקאים בוועדה

אין דמוקרטיה בלי רשות שופטת עצמאית, שתפקידה לבקר את הרשות המחוקקת והרשות המבצעת ואשר פסיקתה מחייבת אותן. אין דמוקרטיה בלי בית משפט המזכה נאשמים, פוסל מכרזים, שומר על זכויות אסירים, מגן על הבוחרים והנבחרים, מונע ניגודי עניינים, מיישם את החוק הבינלאומי. אין דמוקרטיה אם אין מי שימנע מבעלי השררה להשתמש בה ללא מעצורים

המחסום המרכזי בפני הרודנות הוא מערכת בתי המשפט בכלל ובית המשפט העליון בפרט. כל עוד שופטיהם עצמאיים – לא נבחרים בידי פוליטיקאים ולא יכולים להיות מפוטרים בידי פוליטיקאים (השבוע אמר שמחה רוטמן, שהממשלה יכולה לפטר כל מי שהיא ממנה, ודיבר בצורה שערורייתית וחסרת תקדים על אפשרות של הדחת הרמטכ"ל המיועד הרצי הלוי) – קשה עד בלתי אפשרי לפגוע בעקרונות יסוד דמוקרטיים, כי הם יבלמו זאת. לכן, הצעד המסוכן ביותר בתוכניתו של סמוטריץ' הוא שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים.

כיום יש בוועדה תשעה חברים: שני שרים (שר המשפטים ועוד אחד) ושני חברי כנסת (הנוהג הוא אחד מהקואליציה ואחד מהאופוזיציה; ממשלת נתניהו התעלמה ממנו, ממשלת בנט-לפיד כיבדה אותו), שלושה שופטים של בית המשפט העליון (הנשיא ושני הוותיקים ביותר אחריו) ושני נציגים של לשכת עורכי הדין. סמוטריץ' מציע: ארבעה חברי כנסת מהקואליציה ושניים מהאופוזיציה, נשיא בית המשפט העליון, שופט מחוזי ושופט שלום. העוקץ הוא בכך שאת שני האחרונים ימנה שר המשפטים, וכך תובטח בפועל שליטת הפוליטיקאים בוועדה (ונניח בצד את חוסר ההיגיון בכך ששופטים יבחרו את מי שיכהנו מעליהם).

סמוטריץ' גם רוצה לסלק מהוועדה את נציגי לשכת עורכי הדין, מן הסתם משום שראש הלשכה הנוכחי, אבי חימי (בניגוד לקודמו, אפי נוה, בן-בריתה של איילת שקד), מתייצב בגלוי לצד השופטים. זה אומר, שלמשתמשים העיקריים בשירותיהם של בתי המשפט לא יהיו נציגים בבחירת השופטים – חלק מהתפיסה הרודנית לפיה הממשלה היא הנציגה היחידה של הציבור. לצד זאת, רוצה סמוטריץ' שימוע פומבי למועמדים לשפיטה בעליון כדי לעמוד על "עמדותיהם המשפטיות והחוקתיות" – או בעברית פשוטה: לערוך קרקס פופוליסטי ומשפיל, שבסופו (ואולי עוד לפניו) יסונן כל מי שעמדותיו אינן עולות בקנה אחד עם אלו של הממשלה. רבים אחרים כלל לא יציגו את מועמדותם, ולא מפני שיש להם מה להסתיר, אלא בגלל האופי שישאו שימועים כאלה.

אומַר זאת ללא לאות: אין דמוקרטיה בלי רשות שופטת עצמאית, שתפקידה לבקר את הרשות המחוקקת והרשות המבצעת ואשר פסיקתה מחייבת אותן. אין דמוקרטיה בלי בית משפט המזכה נאשמים, פוסל מכרזים, שומר על זכויות אסירים, מגן על הבוחרים והנבחרים, מונע ניגודי עניינים, מיישם את החוק הבינלאומי. אין דמוקרטיה אם אין מי שימנע מבעלי השררה להשתמש בה ללא מעצורים. ואל תצביעו על בחירת השופטים בארה"ב; המדינות והשיטות שונות בתכלית, ונטילת פיסה אחת מהשיטה שם ושתילתה כאן דומה להעברת גלגל מסמיטריילר לקורקינט בנימוק ששניהם כלי תחבורה. אם תוכנית העיוועים הזאת תתממש – ישראל תחדל להיות דמוקרטיה מלאה, ואולי גם דמוקרטיה בכלל.

העמידה, הסבירות וההתגברות
לזה הוא קורא "איזון בין הרשויות" [צילום: פלאש 90]

סמוטריץ רוצה לקבוע שרק כל 15 שופטי בית המשפט העליון, פה אחד, יוכלו לבטל חוק – ואילו הכנסת תוכל להחזירו ברוב של 61 חברים בלבד. ולזה הוא קורא "איזון בין הרשויות". הרי ברור שהראשון לא ייתכן, ושאת השני יהיה קל יחסית להשיג, במיוחד אם ייקבע שההצבעה הזאת היא הבעת אמון בממשלה. או במילים אחרות: עיקור מוחלט של הביקורת השיפוטית על חקיקה, תהא קיצונית ופוגענית ככל שתהא. רודנות, כבר אמרנו?

סמוטריץ' לא מסתפק בהשתלטות על בתי המשפט; הוא גם רוצה לקבוע מי יוכל לבוא בשעריהם, מה יהיו השיקולים שלהם וכיצד ניתן יהיה לעקוף אותם. הוא מציע לבטל לחלוטין את זכות העמידה של העותרים הציבוריים – אותם נודניקים שמציפים פגיעות שלטוניות רוחביות שאין להן קורבן ספציפי. אכן, יש עתירות כאלו שהן מיותרות וקנטרניות ופוליטיות; הדרך היא להטיל הוצאות כבדות על מגישיהן. הדרך איננה למנוע מלכתחילה כל אפשרות של ביקורת שיפוטית על שחיתות שלטונית (שזו המטרה האמיתית של סמוטריץ').

סמוטריץ' גם דורש לבטל את עילת הסבירות – אותה עילה המשמשת את בתי המשפט במקרים רבים בבחינת מעשי השלטון. אכן מדובר בעילה עמומה הנתונה לטעמו/נטיותיו/השקפותיו של כל שופט. אך הטבע האנושי מחייב עמימות שכזאת, משום שגם בצד של השלטון יש הרבה משקל לטעם/נטיות/השקפות. לא כל דבר הוא חד וחלק, לא כל החלטה היא טהורה או מושחתת. נעיר גם, שבמקרים רבים עילת הסבירות פועלת דווקא לטובת הרשויות: צריך למשל אי-סבירות קיצונית לצורך התערבות בהחלטה על סגירת תיק או העמדה לדין, כמו גם בהחלטות בדיני תכנון ובנייה.

חוץ מזה, אם מתחילים להתערב בשיקול הדעת השיפוטי – זוהי פגיעה אנושה נוספת בעצמאות המערכת, ומי יודע מה יהיה הסוף. לדוגמה: הפסיקה בדיני מכרזים קובעת שעקרון השוויון הוא החשוב ביותר, ולכן אסור להגיש הצעות באיחור ולתקן אותן בדיעבד; יבואו הפוליטיקאים ויקבעו, שחשוב יותר לקבל את ההצעה הזולה/הטובה ביותר. בנוגע לשחיתות נקבע שוב ושוב, כי יש להעדיף את ההרתעה וטובת הציבור על פני שיקוליו האישיים של הנאשם; יבואו הפוליטיקאים ויקבעו את ההפך. ושוב, השלטון יעשה מה שטוב לו – שהרי סמוטריץ' לא מציע מגבלה כלשהי על שיקוליו; מיד נראה, שהוא רוצה להסיר חסמים ובלמים.

לבסוף, רוצה סמוטריץ' לקבוע שרק כל 15 שופטי בית המשפט העליון, פה אחד, יוכלו לבטל חוק – ואילו הכנסת תוכל להחזירו ברוב של 61 חברים בלבד. ולזה הוא קורא "איזון בין הרשויות". הרי ברור שהראשון לא ייתכן, ושאת השני יהיה קל יחסית להשיג, במיוחד אם ייקבע שההצבעה הזאת היא הבעת אמון בממשלה. או במילים אחרות: עיקור מוחלט של הביקורת השיפוטית על חקיקה, תהא קיצונית ופוגענית ככל שתהא. רודנות, כבר אמרנו?

מרמה והפרת אמונים
קבע הגדרות והציב תבחינים [צילום: לע"מ]

חוק העונשין מלא בעשרות ומאות ניסוחים כוללניים ורק העובדות והראיות יכולים לקבוע האם נעברה עבירה. קחו את עבירת הרצח: "הגורם בכוונה או באדישות למותו של אדם"; מהן כוונה ואדישות? או את עבירת האונס: מהו "שלא בהסכמתה החופשית"? או את אחת מעבירות הבגידה: "בכוונה לסייע לאויב במלחמתו נגד ישראל"; כיצד קובעים את הכוונה? לכן, הטענות של סמוטריץ' נגד המרמה והפרת האמונים אינן אלא כסות לאותה שאיפה רודנית: השלטון יוכל לעשות הכל

רודנות תמיד מובילה לשחיתות, מסיבה פשוטה: אין מי שיבלום את השלטון, המבסס את עצמו בין היתר על-ידי חלוקת טובות הנאה לשותפיו ומקורביו (זהו למשל מקור כוח מרכזי, אולי המרכזי, של ולדימיר פוטין). התוכנית של סמוטריץ' הרבה יותר יעילה: במקום לחכות שהרודנות תוליד שחיתות, היא מאפשרת אותה בקלות מהיום הראשון. הדרך: ביטול עבירת המרמה והפרת האמונים.

עבירה זו קבועה בסעיף 284 לחוק העונשין: "עובד הציבור העושה במילוי תפקידו מעשה מרמה או הפרת אמונים הפוגע בציבור, אף אם לא היה במעשה משום עבירה אילו נעשה כנגד יחיד, דינו – מאסר שלוש שנים". אכן, ניסוח עמום ועבירת סל כפי שנטען. אך בית המשפט העליון הגדיר אותו בשנת 2004 בפסק הדין הנוסף בפרשת שמעון שבס: הימצאות עובד הציבור בניגוד עניינים בין האינטרס עליו הוא מופקד לבין כל אינטרס אחר, וזאת כאשר קיים פן מחמיר המעביר אותו ממישור הדין המשמעתי למישור הדין הפלילי. באותו פסק דין גם הציב הנשיא אהרן ברק תבחינים מעשיים לקביעה מתי מתקיימים יסודות העבירה. אז נכון שזה היה בית המשפט העליון המוקצה מחמת מיאוס, וגרוע מכך – אהרן ברק המאוס שבעתיים; אך יש הלכה והיא מיושמת מזה שני עשורים.

אם תימחק עבירה זו, יהפכו כל ניגודי העניינים לכשרים. ראש עירייה יוכל להזמין עבודות מאשתו, שר הבינוי יוכל להעניק חוזי בנייה לשותפו לשעבר, שר הפנים יוכל להעניק אזרחות למנקה של ביתו – אין-ספור אפשרויות קוסמות להעברת משאבי ציבור לקרובים ולמקורבים. עבירת המרמה והפרת האמונים היא כיום היחידה המהווה סכר בפני שחיתות חובקת-כל, במיוחד כאשר מדובר בנבחרי ציבור שאינם כפופים לדין המשמעתי החל על עובדי ציבור. הדיון השבוע היה בשאלה האם מחיקת העבירה תבטל את משפט נתניהו, אבל הוא החמיץ את העיקר: היא תהפוך את ישראל למדינה מושחתת ורקובה.

הניסוח עמום? אז מה. ראשית, כפי שהערתי קודם, החיים עמומים גם הם. שנית, יש פסיקה שמילאה אותו תוכן. שלישית, המחוקק בהחלט רשאי לשפר את הניסוח. רביעית, חוק העונשין מלא בעשרות ומאות ניסוחים כוללניים ורק העובדות והראיות יכולים לקבוע האם נעברה עבירה. קחו את עבירת הרצח: "הגורם בכוונה או באדישות למותו של אדם"; מהן כוונה ואדישות? או את עבירת האונס: מהו "שלא בהסכמתה החופשית"? או את אחת מעבירות הבגידה: "בכוונה לסייע לאויב במלחמתו נגד ישראל"; כיצד קובעים את הכוונה? לכן, הטענות של סמוטריץ' נגד סעיף המרמה והפרת האמונים אינן אלא כסות לאותה שאיפה רודנית: השלטון יוכל לעשות הכל.

החוק הצרפתי
לא פלא שהוא היחיד במינו העולם [צילום: מישל אולר, AP]

החוק הצרפתי הוא פגיעה אנושה בעקרון השוויון בפני החוק, מפקיר את המדינה בידי חשודים בשחיתות, חותר תחת עקרון היסוד של מיצוי הדין הפלילי במהירות האפשרית, הופך משפט עתידי לכמעט בלתי אפשרי מבחינה מעשית ומציב סימן שאלה על היכולת להעמיד לדין שותפים אחרים לעבירות. לא ייפלא, אם כן, שאין לו אח ורע בעולם המתוקן

סמוטריץ' מכין כמה קווי הגנה לבלימת ההתנגדות לרודנות. בשלב הראשון תבוטל עצמאות בתי המשפט. בשלב השני, אם בכל זאת יישארו כמה שופטים עצמאיים, לא כל אחד יוכל להגיע אליהם ושיקול דעתם יוגבל. אם גם שני אלו ייכשלו, נבחרי ציבור מושחתים לא ישלמו את המחיר בשל ביטול עבירת המרמה והפרת האמונים. וככלות כל הקיצין, לא ניתן יהיה לחקור ולהעמיד לדין ראש ממשלה ושרים מכהנים – מה שמכונה "החוק הצרפתי".

בצרפת, ובה בלבד, החסינות הזאת נתונה לנשיא, ולו בלבד. סמוטריץ' רוצה להבטיח שכל חברי הממשלה יוכלו לעשות כאוות נפשם ומכאן ההרחבה שלו. החוק הצרפתי עצמו הוא פגיעה אנושה בעקרון השוויון בפני החוק, מפקיר את המדינה בידי חשודים בשחיתות, חותר תחת עקרון היסוד של מיצוי הדין הפלילי במהירות האפשרית, הופך משפט עתידי לכמעט בלתי אפשרי מבחינה מעשית ומציב סימן שאלה על היכולת להעמיד לדין שותפים אחרים לעבירות. לא ייפלא, אם כן, שאין לו אח ורע בעולם המתוקן (בארה"ב יש, לפי רוב הפרשנויות, מצב דומה – אך ניתן להעמיד לדין את הנשיא בפני הסנאט).

שימו לב מה לא מוצע – להעניק חסינות כזאת לראשי רשויות מקומיות, שנבחרים בבחירות אישיות ולעיתים שולטים על משאבים גדולים משל משרדי ממשלה. לשם השוואה: תקציבי עיריות ירושלים, תל אביב וראשון לציון השנה הם 12.6, 7.7 ו-2.2 מיליארד שקל (בהתאמה) – יותר מתקציבי הכנסת (1.1 מיליארד), משרד האוצר (3.6 מיליארד), משרד הפנים (300 מיליון), משרד החוץ (1.8 מיליארד), משרד התחבורה (900 מיליון) ומשרד התקשורת (300 מיליון). אז למה להם לא לתת חסינות? פשוט נורא: יש בהם חברי המחנה האחר.

בדיוק כמו בנוגע למינוי השופטים, גם כאן הרעיון הוא לגזור פיסה צרה אחת מתוך שיטה שונה לגמרי ובעלת רקע היסטורי שונה לגמרי, ולהשתיל אותה בישראל – כי זה מה שסמוטריץ' חושב שטוב למחנה שלו, כי זה אלמנט רודני הרסני נוסף שאפשר להחדיר לדמוקרטיה שלנו. הכל משתלב באותה תוכנית.

לא ציוני, לא דתי
נס דמוקרטי בתוך עולם רודני

רודנות איננו ציונות, שחיתות איננה דתיות. מי שמציע אותן איננו יכול לכנות את עצמו "ציוני-דתי". זוכרים איך קרא סמוטריץ לתוכנית שלו? "חוק וצדק". זהו שמה של המפלגה הסמכותנית השלטת בפולין, זו המעוותת את זכרון השואה, זו שניסתה להרוס את בתי המשפט, זו שהובילה להטלת עיצומים קשים על פולין בשל מעשים אלו. צירוף מקרים? מן הסתם. דמיון מצמרר? לגמרי

אני חייב לומר, כי יש בתוכניתו של סמוטריץ' מספר מרכיבים חיוביים ואף חיוניים, כולל כאלו שכתבתי עליהם רבות לאורך השנים. כך בנוגע לפיצול תפקידו של היועץ המשפטי לממשלה וכך בנוגע להגברת הפיקוח על הפרקליטות. גם עקרון הסיניוריטי במינוי נשיא בית המשפט העליון מצדיק חשיבה נוספת. סמוטריץ' צודק בקריאתו להשיב לקדמותו את מנגנון חסינות חברי הכנסת: היא תהיה אוטומטית ויהיה צורך להסיר אותה, לא לבקש אותה (אם כי בהזדמנות זאת כדי להגביל אותה למטרתה המקורית – מניעת התעמרות של השלטון במתנגדיו).

אולם אלו הם דברים שוליים יחסית. התוכנית בכללותה תהפוך את ישראל לרודנות מושחתת ולמדינה מצורעת בקרב העמים החופשיים. אולי זה מתאים לבנימין נתניהו, המתגאה בקשריו הטובים עם מאורות דמוקרטיים כמו ולדימיר פוטין ונרנדרה מודי; אבל זה עומד בניגוד מוחלט ליסודותיה של המדינה. התנועה הציונית הייתה נס לא רק בעצם יצירתה והישגיה, אלא גם בכך שמהיום הראשון היא הייתה תנועה דמוקרטית – בליבה של אירופה המלוכנית ובעיצומו של העידן הרודני. בכך היא המשיכה מסורת מפוארת של הקהילות היהודיות שומרות המצוות בגולה, שלמרות כל הרדיפות ובניגוד לסביבתן – שמרו על העיקרון ולפיו הציבור הוא הבוחר את מנהיגיו והללו הם נאמניו.

רודנות איננו ציונות, שחיתות איננה דתיות. מי שמציע אותן איננו יכול לכנות את עצמו "ציוני-דתי". זוכרים איך קרא סמוטריץ' לתוכנית שלו? "חוק וצדק". זהו שמה של המפלגה הסמכותנית השלטת בפולין, זו המעוותת את זכרון השואה, זו שניסתה להרוס את בתי המשפט, זו שהובילה להטלת עיצומים קשים על פולין בשל מעשים אלו. צירוף מקרים? מן הסתם. דמיון מצמרר? לגמרי.

תאריך:  21/10/2022   |   עודכן:  21/10/2022
איתמר לוין
+קמפיין ערבי נגד רשת זארה ישראל
15:03 21/10/22  |  עידן יוסף
קמפיין הקורא לחרם על זארה ישראל רץ ברשתות החברתיות בחברה הערבית בהיקף רחב בשעות האחרונות בעקבות הדיווחים שבעלי הרשת אירחו חוג בית של איתמר בן-גביר (חדשות 12).
+הדקה ה-90 הציעה בניגוד לחוק תשלום עבור הצבעה
13:58 21/10/22  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
יו"ר ועדת הבחירות המרכזית קיבל את עתירתו של ח"כ משה ארבל והורה למפרסמת להסיר כל פרסום בנושא ולשלם לעותר הוצאות משפט  ▪  הסיבה: הפרסום הראשוני נחנה להיות הצעת תשלום ורק לאחר הקלקה על הקישור מתברר שמדובר בפרסומת
הפרסום של הדקה ה-90 [צילום: יוטיוב]
+המפלגות הערביות לא יחתמו הסכמי עודפים
13:47 21/10/22  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
רשימות נוספות שנותרו ללא הסכם עודפים הן ישראל ביתנו והבית היהודי  ▪  בגושי הימין והשמאל נחתמו ארבעה הסכמים, שניים בכל גוש
נציגי חד"ש-תע"ל [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+גורמים בסיעות החרדיות: "לא רואים סיבה לתקוף את גנץ"
11:18 21/10/22  |  עידן יוסף
הליכוד חושש משיתוף פעולה בין החרדים לגנץ ביום שאחרי הבחירות ודרש מהחרדים להגביר את ההתקפות נגד גנץ (כאן חדשות). אולם החרדים לא מתכוונים לתקוף את גנץ. גורמים בסיעות החרדיות אומרים ״לא רואים סיבה לתקוף את גנץ, נמשיך להבהיר כפי שעשינו עד כה, כי לא נשתף איתו פעולה ולא נצטרף לאף ממשלה אחרת מלבד ממשלה בראשות נתניהו" (בחדרי חרדים).
+ח״כ מעוז דורש מיו"ר ועדת הבחירות להשתמש בתאריך העברי

10:10 21/10/22  |  עידן יוסף
ח"כ אבי מעוז, המתמודד לכנסת מטעם רשימת הציונות הדתית עוצמה יהודית, פנה ליו"ר ועדת הבחירות המרכזית ודרש להשתמש בתאריך העברי, כפי שדורש החוק. במספר פרסומים של ועדת הבחירות המרכזית מופיעים אך ורק תאריכים לועזיים ללא אזכור של התאריך העברי.

חוק השימוש בתאריך העברי, התשנ״ח-1998 קובע: "התאריך העברי יצוין בכל מכתב רשמי בשפה העברית הנשלח על-ידי רשות ציבורית, ובכל הודעה רשמית לציבור בשפה העברית המתפרסמת מטעמה".
+סקר: גוש נתניהו עם 60, שקד בחוץ
09:58 21/10/22  |  עידן יוסף
סקר אינטרנטי של פאנלס פוליטיקס עבור מעריב, בשאלה למי היית מצביע אילו הבחירות היו נערכות היום: הליכוד 31; יש עתיד 23; הציונות הדתית־עוצמה יהודית 14; המחנה הממלכתי 12; שס 8; יהדות התורה, ישראל ביתנו 7; העבודה, מרצ 5; חד"ש-תע"ל, רע"ם 4. גוש נתניהו מגיע ל־60 מושבים.

לא עוברות את אחוז החסימה: הבית היהודי 1.8%; בל"ד, חופש כלכלי 1.4%; המפלגה הכלכלית 1.1%.
+סמוטריץ' ובן-גביר יקיימו אירועים נפרדים בליל הבחירות
09:23 21/10/22  |  עידן יוסף
ברשימת הציונות הדתית עוצמה יהודית מתכוונים לקיים בליל הבחירות שני אירועים נפרדים - אחד של הציונות הדתית ואחד של עוצמה יהודית. בין שתי המפלגות קיים חיבור כגוש טכני (כיפה).
+אני פוחד מ-61 לנתניהו
08:15 21/10/22  |  איתן קלינסקי   |   לרשימה המלאה
בגוש הזה ישנה קבוצה לא מבוטלת התובעת בגלוי לפעול מידית לביטול המשפט, המתנהל כיום נגד נאשם בעבירות מרמה והפרת אמונים
נתניהו. מרמה והפרת אמונים [צילום: אבשלום ששוני/פלאש 90]
+הסתיימה ההצבעה בנציגויות ישראל בעולם
08:12 21/10/22  |  עידן יוסף
הסתיימה ההצבעה בנציגויות ישראל בעולם. שיעור ההצבעה עומד על 74%. הצביעו 3,363 איש מתוך 4,560 בעלי זכות הבחירה.
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ישראל של סמוטריץ': רודנות מושחתת
תגובות  [ 11 ] מוצגות   [ 11 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
באום
21/10/22 11:21
2
באום
21/10/22 12:43
3
חשדנית
21/10/22 13:26
4
עובד 1
21/10/22 13:52
 
עובד 1
21/10/22 17:31
5
טירה
22/10/22 00:50
6
טירה
22/10/22 11:30
7
לדיקטטורה
22/10/22 20:04
8
נחום שחף
22/10/22 21:21
9
מעוז
23/10/22 15:41
10
ע_הראל
24/10/22 17:27
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות 2022
אני פוחד מ-61 מנדטים, שיתחילו אחרי 1 בנובמבר 2022 בסלילת הדרך לחקיקת חוקי עליונות יהודית במדינת ישראל. אני פוחד מאותם 61 מנדטים, שיתחילו בהנחת הנדבכים לכינון מדינת הלכה. פועלם הפוליטי הראשוני יהיה בניסוח החוק, שיכשיר את סיפוח כל שטחי יהודה ושומרון למדינת ישראל ללא מתן זכויות אזרח לאוכלוסייה ילידית פלשתינית באותם השטחים. זו תהיה החלטה, שתבטיח רק את המשכה של מציאות חיים מדממת בארצנו היקרה והאהובה ללא כל תקווה לשלום ולביטחון חיים לחיים בה.
נשיא המדינה, יצחק הרצוג, שלח אגרת מיוחדת לכל מנהיגי המפלגות לקראת הבחירות לכנסת ה-25 ובה קרא להם לגנות אלימות מילולית ופיזית שעלולה להתפרץ בקרב תומכיהם.
20/10/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
"אם נתניהו יסכים - אבוא לעימות. אין לי בעיה עם הליכוד, לך א אשב עם נתניהו" -
20/10/2022  |  מירב ארד  |   חדשות
בימים הקרובים, הבאים עלינו, לא נופתע לגלות שהבושה והכלימה פינו מקומן לגסות רוח והצפת ארס מזוקק. גלים גלים יסתערו, לבושים בחליפות, מעונבים, סתורי שיער, הסחי והמיאוס, הבריונות והאלימות, ממעל ומתחת, משמאל ומימין, בכל מקום זוהמה, בכל הארץ זיהום אוויר, רק הבוקר שאחרי ל"ג בעומר יוכל להתחרות בזיהום הזה.
יו"ר מרצ זהבה גלאון בוועדית המשפיעים של חברת החדשות וקשת 12: "מרבית המתנחלים הם אנשים סבירים ביותר, אני לא מכלילה. אבל כשבן-גביר שלף אקדח ביום שישי האחרון בשכונת שמעון הצדיק - פורעי הגבעות היות איתו. בכל מדינה מתוקנת היו אומרים שהם ארגון טרור. זה מטריד אותי שיש מספר גבוה של מנדטים לבן-גביר וסמוטריץ'".
20/10/2022  |  מירב ארד  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
פעמיים הודעת בשבת - וכפחדן עלוב בשם "גורם מדיני בכיר" במקום להתייצב מול המצלמות - כי צה"ל יתקוף את רפיח גם אם תהיה עסקה    כמובן, כדי שלא תהיה
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ההחלטה לתקוף את צרפת; קרב קאנאי של חניבעל כמודל; הגנרל הנאצי-יהודי פון מנשטיין-לוינסקי; היטלר כאסטרטג מעולה; מקריות ומזל שהולידו את אחד המבצעים הצבאיים המוצלחים ביותר בהיסטוריה; הס...
צבי גיל
צבי גיל
אל לקחי השואה יש להוסיף לקח חשוב והוא ולהשקיע מרץ וכל המשאבים לרבות ממון כדי להתמודד עם אותם ערוצי רשע ורעל שמאיימים על קיומנו כחברה חופשית
יצחק הרצוג
יצחק הרצוג  |  
נאום נשיא המדינה בעצרת הפתיחה הממלכתית לציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה, יד ושם ירושלים [כ"ז בניסן תשפ"ד, 5.5.2024]
אלה נווה
אלה נווה
ארגון הבריאות העולמי הציע תקנות חדשות מהן עולה כי קיים חשש לכפיית טיפולים רפואיים, בין אם לצרכי ניוד בין מדינות ובין אם תחת הגדרת מצב חירום בשל פנדמייה כזו או אחרת
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il