חברת BUYME (ביי מי), ביחד עם חברה בשם מובמנט, מפתחת ארנק ארגוני חדש שיציע בין היתר שירותי הסעדה בסגנון כרטיסי תן ביס וסיבוס. על-פי
פרסום מחודש מאי 2022 ב"
כלכליסט", בתחילה חברה BUYME לטובת המיזם עם חברת Wix - שהייתה אמורה להביא את הטכנולוגיה, יחד עם BUYME - שהייתה אמורה לשווק את הארנק הדיגיטלי לחברות ולמעסיקים. אלא שעל-פי אותו פרסום, שיתוף הפעולה בין החברות עלה על שרטון, ולכן BUYME פנתה כאמור לשווק את הארנק הארגוני שלה ביחד עם חברת מובמנט.
אחת הסיבות שבגללה הופסק שיתוף הפעולה בין וויקס ל-BUYME היא האג'נדה החברתית של וויקס, שעל-פי הפרסום בכלכליסט התנתה את המשך המיזם בכך שהוא יעזור למסעדנים, ואף העמידה תנאי מהותי ל-BUYME שלפיו עמלת הסליקה מהמסעדנים תעמוד על 0%, בעוד שביתר בתי העסק רשאית BUYME לגבות עמלה על-פי החלטתה.
על-פי ידיעות שונות, סיבוס מבקשת להיכנס כשותפה במיזם של BUYME ומובמנט, שנקרא
"bttr" (בטר). בתחילה, כך נודע ואף פורסם באתר המיזם, גם בטר הייתה אמורה להיות בעלת חזון דומה ולא לגבות עמלות מהמסעדות, על-מנת להציג אופי "חברתי" וכמובן להשיג יתרון מול העמלות הגבוהות שסיבוס ותן ביס לוקחות מהמסעדות. אולם לאחר שנודע כי סיבוס מעוניינת לחבור למיזם ולהיכנס אליו כשותפה, נראה כי מה שעומד מאחורי הרצון שלה הוא למעשה השאיפה להגביל את התחרות. בסיבוס מבינים שעוד שחקן בשוק כרטיסי ההסעדה, ועוד כזה שלא גובה עמלות, מהווה איום והפרעה עבורם - שאותם הם מעוניינים להגביל כשהם קטנים.
גם BUYME, שאולי הייתה מעוניינת בתחילת הדרך להציג מיזם בעל חזון חברתי שטוב גם ללקוחות הקצה וגם למסעדנים - העובדים בשוק בעל שולי רווח נמוכים וסיכון גבוה, בשעה שעמלות הסליקה של תן ביס וסיבוס הן מכה אנושה עבורם - שוקלת מחדש צעדיה כשהיא בוחנת הצטרפות לשחקן הגדול והמשמעותי בשוק, סיבוס.
בתגובה לאותה כתבה בכלכליסט מסרה מ-BUYME: "המידע המוצג בכתבה שגוי מיסודו. BUYME וקבוצת מובמנט פועלות במשותף על מיזם מהפכני שישנה את תחום האושר הארגוני בישראל ויסייע לבתי עסק ליהנות מתקציבי מעסיק בתחומים שונים. המיזם החדש יבצע סדרה של שיתופי פעולה ואינו פוסל כל שותף ואף מודל עסקי, לרבות ויקס, ולרבות 0% עמלה ממסעדות. תחום ההסעדה מהווה רכיב קטן מהמיזם".
מוויקס טענה גם היא כי היא אינה מתכוונת לוותר על השקת ארנק דיגיטלי שיתמקד במסעדות, ועליה למצוא שותף עסקי שישווק את הארנק שלה בישראל: "כחברה שמשרתת עשרות אלפי מסעדות בעולם ומאות בישראל, נמשיך לחפש דרכים להיטיב עם ענף ההסעדה, שמאכיל כ-3,000 מעובדי החברה בישראל. הרעיון של כרטיס הסעדה עם עמלה נמוכה לא ירד מהשולחן, ואנחנו מחפשים את השותף הישראלי שירים את הכפפה ביחד עם ויקס".
חשוב לציין שסיבוס, ביחד עם תן ביס, הן דואפול בשוק כרטיסי ההסעדה ושולטות כיום על בין 80% ל-90% ממנו. לכן, מסעדה שלא תכבד כרטיסים של שתי החברות, תאבד לא מעט לקוחות. שתי החברות גובות עמלות גבוהות מהמסעדנים, כאשר הן פועלות למעשה כחברות סליקה. הן אלה שסולקות את כספי ההזמנות שמבוצעות דרכן בעצמן, ומשלמות למסעדות את חלקן - פחות העמלה כמובן - בשיטת שוטף פלוס.
סיבוס, שמשתפת פעולה בתחום המשלוחים עם חברת "וולט", גובה מהמסעדות עמלות בגובה של בין 6% ל-7.5% בישיבה במסעדה ושל כ-10% עד 12.5% בהזמנת משלוח, כאשר שני המחירים כמובן לא כוללים מע"מ.
תן ביס, שמפעילה שירות משלוחים משלה, העלתה לפני כחצי שנה את העמלות מהמסעדות ל-7.5% לא כולל מע"מ בישיבה במסעדה או בטיק אווי, ואילו עמלות המשלוחים עלו ל-12.5%. בנוסף, לפני שנה (נובמבר 2021) העלתה תן ביס את עלות המשלוח דרכה שמתגלגלת על הלקוח (העובד הסועד) ל-12 שקלים. עלות הסליקה בשילוח אינה כוללת את עלות השליח - כך שהעלות הכוללת מגיעה לכ-30% מעלות המנה בהזמנת שליחות מהמסעדה עם תן ביס. עמלות אלה מאלצות את המסעדנים לגלגל את העלויות ללקוחות.
חברת BUYME מסרה בתגובה: "הפלטפורמה הטכנולוגית החדשה מבוססת על שותפות בין קבוצת טלכלל לבין קבוצת מובמנט. בפלטפורמה משתמשים כבר מאודת עובדים שנהנים מהשירות ב-0 עמלה ממסעדות".