|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרצית לדעת על שירותי אינסטלציה
כתיבת המומחים
עו"ד גיל קראוס דורג ב-DUNS100 כאחד המשרדים הבולטים בביטוח לאומי
קריאה להושבת נשים באחורי האוטובוס

היתר להפליה רוחבית יפגע בביטחון הלאומי

ההסכם הקואליציוני מכריז על כוונה לאפשר הפליה מטעמי דת – מה שיהווה פגיעה בעקרון יסוד חוקתי ובלכידות החברתית לה יש חשיבות רבה בביטחון המדינה
04/02/2023  |   איציק דסה, מאיר אלרן   |   כתבות   |   ממשלה 37   |   תגובות

בהסכם הקואליציוני בין הליכוד לשש המפלגות החברות בקואליציה נכלל סעיף שלפיו "יתוקן חוק איסור הפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות בידור ומקומות ציבוריים, תשס"א-2000, כך שתעוגן האפשרות לקיום אירוע תרבות או לימודים של חרדים ודתיים... לרבות בהפרדה מגדרית. בתנאים אלה הפרדה לא תיחשב לאפליה אסורה. כן יתוקן החוק האמור באופן שיאפשר יצירת וקיום קהילות מגורים דתי, ובאופן שימנע פגיעה בבית עסק פרטי שנמנע מאספקת שירות או מוצר בשל אמונה דתית". נוסח ההצעה מתיר להפלות אוכלוסיות שלמות מטעמי "אמונה דתית" ומעניק לגורמים המפלים חסינות מפני תביעות אזרחיות נגדם.

חוק איסור הפליה לא התקבל במקרה. חקיקתו התאפשרה נוכח ריבוי מקרי הפליה מטעמים של גזע, דת, לאום, ארץ מוצא, מין, נטייה מינית ועוד, שגרמו עוול חמור לרבים. החוק נועד למנוע הפליה על-רקע קבוצתי, שמכונה גם הפליה גנרית, בניגוד להפליה רגילה הנוגעת, למשל, למעסיק שמעדיף את חברו במקום מועמד מוכשר ממנו. בהפליה גנרית, הגורם המפלה דוחה ופוסל בצורה גורפת מועמד שמשתייך לקבוצה מסוימת.

את חשיבותו של איסור הפליה מדגימים המקרים הבאים: איסור כניסתו של אזרח ערבי לפארק מים; אילוץ נשים לשבת בחלקו האחורי של אוטובוס; איסור העסקת חרדי יוצא אתיופיה בייצור יין, לכאורה מטעמי כשרות; סירוב סלקטור להכניס למועדון קצין צה"ל ממוצא אתיופי; תלמידות מעדות המזרח לא הורשו ללמוד באולפנה עם תלמידות אשכנזיות; איסור על זוג מקהילת הלהט"ב להיכנס לאירוע מיוחד לזוגות.

השפלה ופגיעה באוטונומיה
חובת הממשלה למנוע הפליה [צילום: משה שי, פלאש 90]

ברמת הפרט, הפליה גנרית גורמת עוול חמור. היא משפילה ופוגעת את קורבנותיה ופוגעת באוטונומיה שלהם. ההשפלה נגרמת משום שההפליה מבוססת על ההנחה שמעמדו של הקורבן נחות לעומת המפלה. הגורם המפלה כלל לא מתחשב בתכונותיו, בשאיפותיו ובכישוריו של הקורבן, אלא שופט אותו על-פי שיוכו הקבוצתי (מגדר, לאום, צבע ועוד) בלבד. כך, בפני הקורבנות חסומה כל הזדמנות למוביליות חברתית וכלכלית ולהגשמה עצמית.

השאלה האם בית המשפט יכול לפסול את חוק ההפליה, אם יעבור, מעסיקה רבים. כדי להשיב עליה נבחן תחילה את מעמדה של הזכות לכבוד לפי הדין בישראל, ולזיקה שבין הזכות לכבוד לבין הפליה גנרית. לפי הדין בישראל, הזכות לכבוד היא זכות חוקתית. היא מעוגנת בחוק-יסוד: כבוד האדם וחירותו הקובע שאסור לפגוע בכבודו של אדם וש"כל אדם זכאי להגנה על כבודו". לפיכך, למדינה יש חובה כפולה: לא לפגוע בעצמה בזכות לכבוד ולמנוע מאחרים לפגוע בה.

הזכות החוקתית לשוויון, שמשמעותה זכות ליחס שוויוני ולא להיות מופלה על-רקע "גנרי", נגזרת מהזכות לכבוד. לכן, בדומה לזכות לכבוד, על המדינה להימנע מהפליה גנרית. לפי הדין מוטלת על המדינה גם חובה לנקוט צעדים מעשיים כדי להגן על הזכות לשוויון. עליה לפעול באופן יזום כדי למנוע מגורמים אחרים להפלות חברי קבוצה מסוימת על-רקע גנרי. החובה הפוזיטיבית להגן על הזכות לשוויון מוטלת על כל שלוש הרשויות. למשל, החובה המוטלת על הרשות המחוקקת היא לחוקק חוקים האוסרים הפליה, משום שהחקיקה היא האמצעי החשוב שלרשותה. על הממשלה לאכוף ביעילות חוקים האוסרים הפליה. על הרשות השופטת לבקר את פעולות הממשלה והכנסת ולוודא שהן לא מפרות את הוראות חוק היסוד. לכן בית המשפט רשאי לפסול חוק שפוגע בזכות לשוויון, ובמקרים המתאימים להוציא צווים נגד הממשלה.

חוק איסור הפליה נועד להגן על הקבוצות הסובלות מהפליה גנרית. חיזוק לכך אפשר למצוא בדוח היחידה למאבק בגזענות לשנת 2021, ממנו עולה שבמהלך אותה שנה התקבלו 458 תלונות, כאשר כרבע מהן עסקו בנושא הפליה במתן שירות.

הרוב יקבל רישיון לפגוע במיעוט
הציבור משמיע את קולו [צילום: גילי יערי, פלאש 90]

חוק ההפליה המוצע, אם יעבור, יעניק לגורמים המעוניינים מקרב אוכלוסיית הרוב רישיון לנקוט הפליה גנרית. משמעות הדבר היא שהכנסת תפגע בעצמה בזכות לשוויון, ובה בעת גם תפר את חובתה החוקתית להגן על השוויון. אמנם, הכנסת יכולה לפגוע בזכות אדם באמצעות חוק שנועד לתכלית ראויה, אולם במקרה דנן קשה לשכנע שמתן היתר להפלות אכן נועד למטרה ראויה.

להפליה גנרית יש השלכה ישירה על החוסן החברתי בישראל ולכן על הביטחון הלאומי. הפליה שניזונה משנאה ועוינות מעוררת מדון בין קבוצות שונות בחברה ומובילה לפילוג ולשסע עמוק. כישלון רשויות השלטון לנקוט צעדים תקיפים למיגור הפליה מוביל לניכור ואובדן אמון במדינה ובמוסדותיה. אדם שהפליה מגבילה את חופש הפעולה שלו ומונעת ממנו הזדמנות להגשים את עצמו, משול לאדם הכבול באזיקים, וטבעי שיחוש שעתידו לוט בערפל ומוגבל.

חמור מכך: הפליה שמתרחשת בתמיכתו או בעידודו של השלטון יוצרת בקרב קורבנות ההפליה תחושת איום מצד השלטון. במצב זה האינסטינקטים ההישרדותיים של חברי הקבוצה המופלית נכנסים לפעולה, והם לעיתים עלולים להגיב מתוך תפיסה של "אין מה להפסיד". החשש הוא החקיקה המדוברת דוחקת את הקבוצות המופלות צעד נוסף לעבר מציאות זו.

תגובת חלקים נכבדים בציבור הישראלי למכלול הצעדים שעניין ההפליה אחד מהם, היא נקודת אור המבטאת במידה רבה את חוסנה של החברה הישראלית. חלקים גדולים בציבור, מימין ומשמאל, השמיעו קול צלול בעד ערכים דמוקרטים וזכויות אדם ונגד הפליה גנרית ושיח פוליטי רעיל שמלווה בצעדי דיכוי של קבוצות חלשות. המסר העולה מכך הוא שלעקרון השוויון ערך חשוב והציבור אינו מוכן לוותר עליו, וכי אינו מוכן לשבת מנגד נוכח ניסיונות לפגוע בו. גם בוחרי מפלגות הקואליציה מבינים ברובם, מן הסתם, את הסכנה הטמונה ביוזמה המדוברת ומחפשים דרכים לאיין אותה במהלך הדרך.

לסיכום: הצעת חוק שמעניקה רישיון להפלות קבוצות שלמות אינה ראויה ואל לה לעבור בכנסת ישראל. חובתו של המחוקק היא לחוקק חוקים שמונעים הפליה גנרית. חוק ההפליה יקדם מטרה הפוכה, בכך שיבטל את ההגנה הקיימת בחוק מפני הפליה גנרית, ובה בעת יעניק לקבוצות הרוב רישיון להפלות את הקבוצות שהיו מוגנות עד עתה באופן חוקי ומובהק. ביטול ההגנה החוקית על השוויון בין הקבוצות השונות באוכלוסייה המגוונת של ישראל היא פגיעה קשה באחד העקרונות הערכיים המובילים של הדמוקרטיה ועלולה לערער מאוד את הסולידריות ואת החוסן החברתי, ובכך גם לפגוע בביטחון הלאומי. מן הראוי שהממשלה תימנע מלהגיש את ההצעה המדוברת לחקיקה בכנסת.

עמדת המכון למחקרי ביטחון לאומי בנוגע לרפורמה המשפטית וסכנותיה לביטחון הלאומי:
[קישור]
איציק דסה הוא חוקר במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS), וכן דוקטורנט ומרצה בפקולטה למשפטים באוניברסיטת בר-אילן. תת-אלוף (מיל') מאיר אלרן היה סגן ראש אמ"ן וכעת חוקר בכיר במכון.
תאריך:  04/02/2023   |   עודכן:  04/02/2023
איציק דסה, מאיר אלרן
+האו"ם דורש מישראל מידע על חקיקת חוק סמכויות המשטרה
20:28 04/02/23  |  עידן יוסף
למשרד המשפטים הגיעה פנייה מטעם האו״ם בבקשה להעביר מידע על הליכי החקיקה בישראל, במסגרת ביקורת על יישום האמנה נגד שחיתות בישראל. בייעוץ המשפטי לממשלה התריעו על כך במסמך העוסק בחוק הסמכויות של בן-גביר, ושם מתריעים כי החלשת המשטרה עלולה לעורר שאלות וביקורת מצד ארגונים בינלאומיים (חדשות 13).
+סמוטריץ' מציע לרשת הענק קוסטקו להיכנס לשוק המזון בישראל
20:15 04/02/23  |  עידן יוסף
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' פנה לאחרונה לרשת קוסטקו והציע לה להגיע לישראל. אם המהלך יבשיל, הוא עשוי לטלטל את שוק המזון בארץ. קוסטקו היא רשת חנויות הסיטונאות הגדולה ביותר בארה"ב והתשיעית בגודלה בעולם, אחת החביבות על היהודים האמריקנים. הרשת מפעילה מאות חנויות בארה"ב, בקנדה, באוסטרליה, ביפן, בספרד ובעוד מדינות, ונחשבת לרשת המזון השנייה הגדולה בעולם אחרי וולמארט.

במכתב ששלח סמוטריץ' למנהלי הרשת, כתב כי "הממשלה בישראל הציבה לעצמה להעלות את התחרות הישראלית בשוק המזון בישראל. זה יהיה הישג גדול אם ייכנסו שחקנים בינלאומיים כמו החברה שלך. אנחנו רוצים לעניין אותך להיכנס לשוק הישראלי, יש לנו הזדמנות ומטרות משותפות". שר האוצר סיכם ואמר כי הוא מחכה לדון בעניין עם ראשי החברה בביקורו הבא בארה"ב (ישראל).
+נתניהו שוקל למנות את מקורבו מאיר חביב לשגריר בצרפת
19:55 04/02/23  |  עידן יוסף
אחרי שבחירתו לפרלמנט הצרפתי נפסלה - נתניהו שוקל למנות את מקורבו מאיר חביב לשגריר ישראל בצרפת, במקום השגרירה יעל גרמן (כאן חדשות).

בזמן שליווה את נתניהו בביקורו בפריז והשתתף בפגישה עם אנשי עסקים צרפתים, התקבלה החלטה דרמטית על-ידי המועצה החוקתית של צרפת שמבטלת את בחירתו של חביב ומדיחה אותו מחברותו בפרלמנט הצרפתי, בגלל הפרה של קוד הבחירות וקריאה של נבחרי ציבור ורבנים בישראל להצביע לחביב.
[צילום: עמוס בן גרשום/לע״מ]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
היתר להפליה רוחבית יפגע בביטחון הלאומי
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
חשדנית
4/02/23 11:04
2
באום
4/02/23 11:05
3
מחרם על המטורללים
4/02/23 19:34
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ממשלה 37
העדרותה של השגרירה יעל גרמן מטקס קבלת הפנים בשדה התעופה בצרפת לראש הממשלה בנימין נתניהו ממשיך להכות גלים. גרמן, שהתפטרותה מהתפקיד תיכנס לתוקף בעוד שבועיים, אומרת כי הבהירה לנציגי ראש הממשלה שהיא מעוניינת בהצלחת ביקורו של ראש הממשלה והיא תעשה כל שיידרש לכך.
03/02/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נחת בפריס והתקבל על-ידי נשיא צרפת, עמנואל מקרון, בארמון האליזה. שני המנהיגים נפגשים כעת, במסגרת ארוחת ערב.
02/02/2023  |  איציק וולף  |   חדשות
מדינת ישראל וסודן צפויות לחתום עוד במהלך שנת 2023 על הסכם שלום. כך דיווח (יום ה', 2.2.23) משרד החוץ. ההודעה נמסרה לאחר ביקור של שר החוץ, אלי כהן, בחרטום, בירת סודן. סודן תהיה המדינה הרביעית שתחתום על הסכם שלום עם ישראל לאחר הסכמי השלום עם מצרים וירדן.
02/02/2023  |  איציק וולף  |   חדשות
חברת דואר ישראל נמצאת כעת בעיצומה של תוכנית הבראה במסגרת רפורמה גדולה יותר להכנת החברה להפרטה והפיכתה לאטרקטיבית יותר עבור משקיעים. במסגרת רפורמה זו, החברה כבר סגרה 70 סניפים עם תוכניות לסגור עוד 100 ופיטרה או הפרישה כ-650 עובדים מתוך כוונה להיפרד מסך של כ-1,000 עובדים.
02/02/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
ועדת המינויים בנציבות שירות המדינה תדון בימים הקרובים במועמדותה של עו"ד אביטל בן-שלמה לתפקיד המשנה למנכ"ל משרד החינוך.
31/01/2023  |  מירב ארד  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עידן יוסף
עידן יוסף
חדשות 12 נתנו במה מוגזמת למחאה נגד הממשלה, תוך פגיעה בטקס הדלקת המשואות הממלכתי במסך מפוצל לעצרת כיבוי המשואות    בתאגיד פתחו שידור ב"כאן דיגיטל" לעצרת המחאה בשוני ובקול ישראל נמנעו...
יואב יצחק
יואב יצחק
חקירה שהתקיימה בישראל נגד גרטלר במחלקה לחקירות שוטרים בחשד שנתן שוחד לדנינו ולגורמים נוספים, הסתיימה בלא כלום, לאחר שלא נמצאו ראיות; כך גם חקירה שהתקיימה ע"י FBI בחשד לשוחד בקונגו ...
איתמר לוין
איתמר לוין  |  
המסר של יום העצמאות תשפ"ד הוא שביום העצמאות תשפ"ה חייבת להיות פה ממשלה אחרת, שתתחיל במלאכת השיקום הגדולה ביותר בתולדות המדינה    אירועי השבוע האחרון רק מחדדים את הצורך הקיומי הזה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il