|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרצית לדעת על שירותי אינסטלציה
כתיבת המומחים
עו"ד גיל קראוס דורג ב-DUNS100 כאחד המשרדים הבולטים בביטוח לאומי
האם יש מענה צבאי? [צילום: וחיד סאלמי, AP]

ישראל צריכה לתמוך בהבנות בין ארה"ב לאירן

ההבנות המסתמנות גרועות פחות מאשר הימנעות מכל פעולה מול הפיכתה של אירן למדינת סף גרעינית על ישראל לדרוש תמורות ביטחוניות וערבויות לגבי הסכם גרעין אפשרי
01/07/2023  |   תמיר הימן, עדן כדורי   |   כתבות   |   הגרעין האירני   |   תגובות

שר הביטחון, יואב גלנט, חשף בחודש מאי, כי "תוכנית הגרעין האירנית נמצאת בשלב המתקדם ביותר שבו הייתה מאז ומעולם". לדבריו, אירן מחזיקה באורניום מועשר ברמה של-20% ו-60%, שיכול להספיק לחמש פצצות גרעין. המשך התקדמותה של תוכנית הגרעין האירנית מדגיש את המבוכה שבה ישראל מצויה מול אירן, למול כישלון האסטרטגיה למניעת התגרענותה.

בשבועות האחרונים נחשף דבר קיום מגעים בין ארה"ב לאירן לגיבוש הסכם "לא רשמי ולא כתוב", שבמסגרתו תוגבל תוכנית הגרעין של אירן: היא תתחייב שלא להעשיר אורניום מעבר לרמה של 60%, ולא לצבור חומר נוסף ברמת העשרה זו. בנוסף ישוחררו שלושה אמריקנים הכלואים באירן מאז 2015 באשמת ריגול. ארה"ב תדרוש מאירן גם לשתף פעולה עם פקחי סבא"א ולהימנע מתקיפת כוחות אמריקנים בסוריה ובעירק. בנוסף, לפי הדיווחים, תידרש אירן להפסיק למכור טילים בליסטיים לרוסיה.

בתמורה, לפי הדיווחים, ארה"ב תסכים לשחרר נכסים דולריים אירנים. נכון לינואר 2021, בעירק מוחזקים 10 מיליארד דולר, בקוריאה הדרומית 7 מיליארד דולר, וסכומים דומים מצויים גם בארה"ב, עומאן, סין ויפן. הללו מכונים "כספים כלואים" מאחר שהם מוחזקים בחשבונות בנק שלאירן אין גישה ישירה אליהם עקב העיצומים שהטילה עליה ארה"ב. ברקע הדברים דווח על הסכם חילופי שבויים בין אירן לבלגיה בתיווך עומאן, ותשלום 2.76 מיליארד דולר של עירק לאירן כהחזר חוב, באישורה של ארה"ב.

מדובר בצעדים מינוריים מבחינתה של אירן בהשוואה לוויתורים שהתבקשה לעשות תמורה חזרה להסכם הגרעין המקורי (JCPOA) ב-2015. הם מאותתים על נכונות אמריקנית לפשרה, בלי שאירן תידרש לוותר על התקדמותה והישגיה בתחום הגרעין. עם זאת, חשוב לציין שגם התמורות שאירן מקבלת במסגרת ההסכם הן מינוריות בהשוואה ל-JPCOA, כיוון שהסנקציות הכלכליות עדיין מוטלות עליה.

המגבלות של שני הצדדים
אירן זקוקה לסיוע דחוף [צילום: וחיד סאלמי, AP]

המצב הכלכלי באירן חמור ומוסיף להידרדר והיא זקוקה לסיוע כלכלי של עשרות מיליארדי דולרים כדי לבלום את האינפלציה הגואה ואת המחאה הציבורית שבעטיה. מבחינת טהרן, האפשרות הפשוטה ביותר להתמודד עם האתגר היא לדרוש את הפשרת הכספים הכלואים. מצידו השני של שולחן המו"מ, ממשל ביידן מצהיר בעקביות, כי הוא נכון לקדם מגעים דיפלומטיים ומעוניין בעסקה שתאפשר לו לפנות קשב ומשאבים לסוגיות המצויות בסדר העדיפות הלאומי – בראשן המלחמה הטכנולוגית נגד סין ופתיחת מסע הבחירות לנשיאות.

מסגרת ההבנות מבטאת את ההבנה האמריקנית, שהשינויים הגיאופוליטיים וחוסר הנכונות האירנית לפרק את יכולות הגרעין שצברה, אינם מאפשרים חתימה על הסכם גרעין והאפשרות לכך בשלב זה נראית קלושה. על כן, פני הממשל לגיבוש עסקה מצומצמת, שתעניק לו מרווח זמן. בשלב מתקדם יותר, ייתכן שהממשל יוכל לנסות להרחיב אותה ואולי אף למנף אותה לחזרה למו"מ ישיר על הסכם גרעין רשמי.

על-פי מסגרת ההבנות המתהווה, אירן תמשיך להיות בפועל "מדינת סף" שכן היא אינה כוללת צמצום יכולות, אלא הגבלה והקפאת יכולות בלבד. זאת, תוך קיבוע מעמדה כ"מדינת סף" בהסכמת ארה"ב, וללא ערבויות מספקות שיבטיחו שלא תפרוץ לגרעין. סטאטוס של "מדינת סף" ישאיר בידי אירן את האפשרות להתחמש בנשק גרעיני בתוך זמן קצר, כאשר זו תחליט שהתנאים מאפשרים – או בראייתה, מחייבים אותה – לפרוץ קדימה ליכולת גרעין צבאית. הדבר מייצר איום מתמשך על ישראל, ללא צפי לפירוק יכולות.

בירושלים רווח חשש, כי יישום ההבנות בין ארה"ב לאירן יפחית את הלחץ הכלכלי המערבי על אירן ובהמשך אף יוביל להסכם גרעיני רחב יותר, שישמש חבל הצלה לכלכלתה, בלי ערובות לעצירת תוכנית הגרעין ופירוקה. ואכן, אירן עתידה לקבל סכום שעשוי להגיע לכ-20 מיליארד דולר.

אמנם ניתן להעריך, כי מרבית הסכום ייועד לצרכי פנים, ובמיוחד לשיקום כלכלי, ומיעוטו (אם בכלל) יוקדש למאמצי התעצמות צבאיים ולתמיכה בהתבססות האזורית. הערכה זו מתחזקת לנוכח קיומם הצפוי של מנגנוני השליטה האמריקניים על הכספים – שכן פורסם, כי הכסף יעבור לחשבונות שאותם וושינגטון תוכל לנטר. ובכל זאת, אין מן הנמנע שאירן תצלח לגבור על מנגנוני הפיקוח על-מנת לשרת את מאמצי ההתעצמות שלה.

כיום, כחמש שנים אחרי, ניתן לקבוע שהפרישה החד-צדדית של דונלד טראמפ מהסכם הגרעין הייתה טעות אסטרטגית. מאז, מצבה האסטרטגי של ישראל מול האיום הגרעיני האירני הורע, והמשך ההתעצמות האירנית במגמה הנוכחית מסוכנת. לפיכך, כל שינוי בנתיב שבו אירן צועדת הוא חיובי.

עצירת ההעשרה היא הישג חשוב
תערוכת האטום בטהרן [צילום: וחיד סאלמי, AP]

עם זאת, גורמים במערכת הביטחון מיהרו להצהיר, כי ישראל מתנגדת לכל הסכמה שאינה כוללת דרישה "לפירוק כל היכולות של אירן". לדבריהם, "הסכם טוב אמור לקחת אותם אחורה, לא להקפיא את המצב". דרגים מדיניים בישראל ממשיכים להתגאות בלחץ שהפעילו על ארה"ב בשנים האחרונות על-מנת שלא לחזור להסכם עם אירן, בתקווה להצליח להגיע להסכם טוב יותר, ופועלים כך גם כעת. אך ייטב אם הדרג המדיני והביטחוני בישראל יבינו, כי חלון ההזדמנויות להגיע להסכם נסגר, והמשך ההתעקשות הישראלית על "הסכם טוב יותר" רק מדרדר את המצב.

אמנם, ההבנות המתגבשות רחוקות מלהיות דומות להסכם הגרעין מ-2015 ואינן מתיימרות לפתור את בעיית הגרעין האירני. אולם, כל שינוי במגמה הנוכחית, ובפרט הגבלת תוכנית הגרעין האירנית, הוא צעד חיובי לישראל, ועדיף על המצב הקיים שמשמעותו התקדמות אירנית לעבר פצצה גרעינית ללא מנגנוני ריסון כלל. מסגרת ההבנות תגביל את אירן מצבירת חומר נוסף ברמת העשרה של 60% והעשרת אורניום מעבר לרמה זו – הישג חשוב שאין להמעיט מערכו.

ראשית, ישראל צריכה להבין, כי העדר פעולה הוא הברירה האסטרטגית הגרועה מכל החלופות. על כן, כדאי לתמוך בארה"ב במאמציה לקדם את מסגרת ההבנות, ולא להמשיך להתנגד למאמצים האמריקניים בתקווה לתוצאה טובה יותר. על ישראל לנצל את הזמן שתעניק מסגרת ההבנות המתגבשת, להיערכות טובה יותר מול תוכנית הגרעין, הן מבחינת תוכנית מבצעית אפקטיבית והן מבחינת ההרתעה.

ישראל נוטה יותר ויותר לגישת "הסתמכות עצמית". ואכן, עליה להמשיך לקדם ולפתח את האפשרות הצבאית העצמאית. אך יש לזכור, כי האיום הצבאי בשיתופה ובהובלתה של ארה"ב מעצים אותו ואת אפקט ההרתעה שלו. ההידרדרות היחסית ביחסים בין ישראל לארה"ב בשל הרפורמה המשפטית והעימות בנוגע לסוגיה הפלשתינית והרחבת ההתנחלויות, הפחיתו מאפקטיביות האיום הצבאי המשותף.

בהקשר זה, הזמנתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לבית הלבן היא הכרחית על-מנת לחזק את ההרתעה של אירן. אך לנוכח ההבנות המתגבשות בין אירן לארה"ב, ישראל חייבת יותר מתמיד לפעול לחיזוק שיתוף הפעולה עם הממשל בנושא הגרעין ולגשר על הפערים שהתרחבו בעת האחרונה. על ישראל לעמוד לצד ארה"ב במאבק נגד אירן, על-אף שמסגרת ההבנות המדוברת כיום אינה אידיאלית עבורה ובעיניה.

ההכרה באירן כמדינת סף גרעינית מחייבת היערכות צבאית ישראלית מתאימה. אולם אפשר שכאן נוצרת הזדמנות לישראל לקבל מארה"ב, עבור תמיכה בהבנות, תמורות ביטחוניות שיבטיחו את יתרונה הצבאי האיכותי לאורך שנים ובכלל זאת לתורך התמודדות עם איום הגרעין האירני. תמורות אלה יוכלו להיות משולבות במזכר ההבנות הביטחוני בין ישראל לארה"ב, העתיד להתחדש בשנת 2028.

תמורה נוספת לישראל תהיה קידום נורמליזציה בינה לבין סעודיה, במיוחד אם יקבל הממשל האמריקני את דרישת הסף הסעודית לשליטה במעגל ההעשרת האורניום, קרי: אישור אמריקני להעשיר אורניום בסעודיה (מבחינת ריאד, ההבנות החדשות עם אירן משמעותן היא שארה"ב משלימה עם היות אירן בעלת שליטה במעגל העשרה, ולכן לשיטתה אין מניעה לאפשר גם לה שליטה כזו).

לשמר את היחסים המיוחדים
רכיב חיוני בהרתעה [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

בה בעת, על ישראל להמשיך להפעיל לחץ על ארה"ב בדרישה לערובות מוחשיות לעצירת ההתקדמות האפשרית בתוכנית הגרעין האירנית ולהתכונן למגעים עתידיים נוספים בין אירן לארה"ב. שכן, לא מן הנמנע, כי ההבנות הנוכחיות הן פתח לעתיד לבוא. ייטב לישראל, כבר בעת זו, לדרוש ערובות לכך שבמקביל למגעים עתידיים, היא תקבל מוושינגטון תמורות בתחומים הנוגעים לביטחון גבולותיה וליכולת התמודדות עם איומים פוטנציאליים. בסיכומו של דבר, נדרש לתעדף את האיום האירני על פני כל אתגר אחר, כולל הרפורמה המשפטית, כדי לאפשר את ההיערכות הטובה ביותר לקראת האיום המשמעותי ביותר שבפני ישראל.

המשך ההתנגדות הישראלית לכל אופציה של הסדר או הסכם הנוגע לתוכנית הגרעין האירנית, פוגע ביכולת לממש מדיניות אפקטיבית בשיתוף ארה"ב על למנת למנוע את פריצתה של אירן לגרעין. ברור, כי הסכם גרעין מחייב היה מעניק ערבויות שהיו מונעות מאירן להתקדם לעבר הסף גרעיני, כך שלא היה צורך במסגרת הבנות לא מחייבת. אך בבחירה בין האופציות הגרועות שעומדות בפני ישראל – המשך המבוכה האסטרטגית מול אירן או מסגרת ההבנות המתגבשות בין אירן לארה"ב - עדיפה מסגרת ההבנות, האמורה להגביל את היכולות הגרעיניות של אירן ולבלום, במידה רבה, את התקדמותה לפצצה גרעינית.

שימור היחסים המיוחדים עם ארה"ב הוא רכיב חיוני בהרתעה הישראלית מול אירן. על כן, ישראל צריכה לתמוך במדיניות האמריקנית, גם בהקשר המגעים עם אירן, על-מנת לחזק את יכולתה להתמודד עם האיום הצבאי המשותף. במקביל, על ישראל לעמול על האפשרות למקסם רווחים עבורה, גם בראי מזכר ההבנות הביטחוני עם ארה"ב וגם מול אפשרות להיווצרות הבנות והסכמים נוספים עם אירן בעתיד

אלוף (מיל') תמיר הימן הוא ראש אמ"ן לשעבר וראש המכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS). עדן כדורי היא עוזרת המחקר של ראש המכון.
תאריך:  01/07/2023   |   עודכן:  01/07/2023
תמיר הימן, עדן כדורי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ישראל צריכה לתמוך בהבנות בין ארה"ב לאירן
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  הגרעין האירני
בחמש השנים שחלפו מאז שדונלד טראמפ הוציא את ארה"ב מהסכם הגרעין עם אירן, חיפשו הוא וג'ו ביידן עסקה חדשה איתה. טראמפ רצה "עסקה חדשה ומאריכת ימים". ביידן הבטיח דיפלומטיה חכמה שתוביל ל"הסכם ארוך יותר וחזק יותר". מאמצים אלו יסתיימו בצורה בלתי מספקת, קובע אקונומיסט. אירן העשירה אורניום לרמה גבוהה מבעבר והיא על סף הפיכה למעצמה גרעינית.
26/06/2023  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
המוסד מאשר (יום א', 25.6.23) את הדיווח על סיכול נסיונות אירנים לפגוע בישראלים בקפריסין. אנשי מודיעין אירנים שהגיעו בטיסה מרוסיה לצד הטורקי של קפריסין שלחו פעילים ללימסול שבקפריסין היוונית, שם עקבו אחרי בית חב"ד, אנשי עסקים ותיירים ישראלים.
25/06/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
ממשל ביידן פועל באדיקות להגיע להסכם חדש עם אירן על תוכנית הגרעין שלה. הנוסחה הנוכחית היא "פחות תמורת פחות", כלומר: דרישות פחות מחמירות מאירן בזירה הגרעינית בתמורה להסרה חלקית בלבד של העיצומים הכלכליים.
24/06/2023  |  פרופ' אפרים ענבר  |   כתבות
ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקר (יום א', 18.6.23), בתעשיה האוירית, והתייחס למגעים העקיפים של ארצות הברית עם אירן. "אנחנו נחושים למנוע מאירן לפתח נשק גרעיני. ההתנגדות התקיפה שלנו לחזרה להסכם הגרעין המקורי תורמת להחלטה האמריקנית שלא לעשות זאת. אנחנו גם הבהרנו לידידנו האמריקנים שהסכמות מוגבלות יותר - גם הן אינן מקובלות עלינו".
18/06/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
בעקבות המגעים המואצים בין אירן לארה"ב על הבנות חדשות בנושא הגרעין, ישראל קבעה "קו אדום" חדש בכל הקשור לסכנה האירנית. גורם מדיני בכיר בירושלים אומר כי פעולה צבאית ישראלית נגד מתקני הגרעין באירן תצא אל הפועל אם אירן תתחיל להעשיר אורניום לרמה של יותר מ-60 אחוזים.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
בעבר היו מי שטענו שעלילות "קשר ומסתורין" אינם חומר קריאה איכותי    אני חולק על כך וסבור שהמציאות עולה על כל דימיון ודמיון פורה רק מעשיר את הבנת מורכבותה ותדיר מבהיר מאורעות שלכאורה ...
יוסף אליעז
יוסף אליעז
השנה יום הזיכרון כואב יותר מכאב ימי זיכרון אחרים - מספרם העצום של הנופלים והנרצחים בשביעי לאוקטובר האחרון, כאשר כה רבים חוו גם אישית את כאב האובדן,
דן מרגלית
דן מרגלית
בקצה הדרך, במוצא הנהר היהודי אל הים האנושי, נמצא צידוק לדרכנו ונראה את אחינו באים אל הארץ המובטחת מי בלהט ההכרה ומי במנוסת אימה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il