|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
נפגעי פעולת איבה בישראל - כל המידע
כתיבת המומחים
עו"ד גיל קראוס דורג ב-DUNS100 כאחד המשרדים הבולטים בביטוח לאומי
חיות בנאומה בחיפה, ינואר 2023 [צילום: שיר תורם, פלאש 90]
אפשר להגיע למחוזות האבסורד

אין יסוד לפסילת חיות

הטענה לפיה על נשיאת העליון לפסול את עצמה בעתירות עילת הסבירות, מתעלמת גם מהטבע האנושי וגם מן הכללים השיפוטיים - ואף נגועה בצביעות
20/08/2023  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   סערת הרפורמה במשפט   |   תגובות
אדוני השר - לא זו הדרך!
אסתר חיות
דברי נשיאת בית המשפט העליון בכנס העמותה למשפט ציבורי, חיפה [י"ט בטבת תשפ"ג, 12.01.2023]
לרשימה המלאה

סוגיה מקדימה מהותית עומדת על סדר היום לקראת הדיון בבג"ץ בעתירות נגד ביטול עילת הסבירות: הטענה לפיה הנשיאה אסתר חיות פסולה מלדון בעתירות, משום שהביעה דעה נחרצת בנושא. היא הוכרעה, לפחות בינתיים, בשבוע שעבר כאשר נדחתה עתירה שהוגשה בידי מי שאינו צד בתיק. אבל ייתכן שהיא תשוב ותעלה מבחינה משפטית, והיא ודאי ראויה לדיון מבחינה ציבורית.

ברמה העקרונית, אין אובייקטיביות גמורה. פשוט אין. כאשר אדם חכם ומנוסה צריך להכריע בסוגיה מקצועית העומדת לפניו, יש לו דעה מוקדמת (להבדיל מדעה קדומה) הנובעת מחוכמתו ונסיונו בתחום מקצועו. לדעה זו הוא מצרף את העובדות הנקודתיות של אותו מקרה. רופא אינו ניגש כלוח חלק אל החולה, מורה אינו ניצב כלוח חלק בפני הכיתה, עיתונאי אינו לוח חלק בהביעו דעה - וגם שופט אינו לוח חלק אל מול התיק.

כאשר עסקינן בשופטים, הרי שמעקב רצוף אחרי הכרעותיהם העיקריות מאפשר לחזות אותן בסבירות גבוהה למדי. אני לא מדבר על הכרעות ברומו של עולם, בסוגיות חברתיות או פוליטיות נפיצות, אלא בסוגיות המשפטיות הכי בסיסיות - החל בדיני נזיקין וכלה בפשיעה חמורה. שופט מגבש לאורך השנים עמדות עקרוניות, בוחן את התיק שלפניו במסגרת כללי היסוד המחייבים אותו, ואז בודק האם וכיצד עמדותיו ורלוונטיות לאותו תיק. הוא יכול לסבור שזכויות העובד גוברות על זכויות המעסיק ולהפך. הוא יכול להרחיב או לצמצם את הפיצוי בתאונות דרכים. הוא יכול להחמיר או להקל בענישה.

אין שופט אובייקטיבי ב-100% וטוב שכך. אובייקטיביות של 100% פירושה התעלמות מן הדעה האנושית, המבדילה אותנו מכל בעלי החיים. אובייקטיביות של 100% ניתן לקבל ממחשב - וגם זה לא בטוח; הרי יצור אנוש מתכנת אותו ומזין אותו. אובייקטיביות של 100% פירושה העדר כל משקל לרגשות בסיסיים כמו כעס וחמלה. אובייקטיביות של 100% פירושה נטישת ערכים. איש מאיתנו אינו אובייקטיבי לחלוטין, החל מהטעמים שלנו במזון ובתרבות וכלה בגישה שלנו לסוגיות ציבוריות. כיוון שכך, אין שום מקום לצפות ששופט יהיה אובייקטיבי לחלוטין.

דעה על סמך כתבי הטענות

שופט אשר ניגש לתיק, כמעט לכל תיק, מגבש דעה מסוימת עוד לפני הדיון הראשון - על סמך כתבי הטענות של הצדדים ויישומם על החוק והפסיקה, בתוספת עמדותיו-שלו. דעה כזאת היא חיונית, כדי לנסות ולייעל את ההליכים ואולי אף לייתר אותם, אך היא ממש לא הדעה הסופית. הייתי עד במו עיני לשני תיקי נזיקין, בהם השופט הביע את דעתו בדיון קדם-המשפט. באחד מהם הוא שינה אותה באופן משמעותי מיד לאחר הדיון, ואף ציין זאת בהחלטתו. בתיק השני הכרעתו אחרי ההוכחות הייתה כמעט הפוכה מדעתו המקורית.

מה ששופט כן חייב לעשות, הוא לתת לדעותיו ונסיונו את ההשפעה המתאימה. לא להתיימר לומר שהם אינם קיימים, אלא להבטיח שמשקלם בהכרעותיו לא יהיה מכריע אלא ראוי. למשל: שופט הסבור עקרונית שראוי לקיים כמה שיותר מכרזים, לא יכול להתעלם ממקרים המתאימים למתן פטור מחובה זו. שופט הסבור עקרונית שיש לשלול רישיון נהיגה על מהירות מופרזת, לא יכול להתעלם מן הנסיבות האישיות. ושופט הסבור עקרונית שבית המשפט יכול או לא יכול להתערב בחוקי יסוד, לא יכול להתעלם מטיב ההתערבות.

שימו נא לב להצהרת האמונים של שופטי ישראל: "אני מתחייב לשמור אמונים למדינת ישראל ולחוקיה, לשפוט משפט צדק, לא להטות משפט ולא להכיר פנים". לא להטות משפט ולא להכיר פנים - לא לעשות בצורה פעילה משהו שיעוות את הדין. "לשפוט משפט צדק" - מושג כללי וחמקמק, שיישומו מושפע לא רק מתפיסות, דעות והבנות, אלא גם מן הפער המובנה שבין אמת עובדתית לבין אמת משפטית. אין שום דרישה למשפט של אמת מוחלטת, כי ככזו מצויה רק בידי בורא העולם.

שני הכובעים של נשיא העליון

מכאן - למישור הנקודתי. הטענה היא שעל חיות לפסול את עצמה משום שבינואר האחרון תקפה בחריפות ובפומבי את הרפורמה המשפטית של יריב לוין, ואף התייחסה במפורש לביטול עילת הסבירות (ראו קישור משמאל). והנה, כעת היא עומדת בראש ההרכב הדן בעתירות נגד צעד זה עצמו. זוהי טענה ראויה להישמע, אך בנסיבות הנוכחיות - אין להיענות לה.

נשיא בית המשפט העליון נושא שני כובעים. הוא שופט והוא ראש הרשות השופטת. בכובעו הראשון אסור לו להביע עמדה בעניינים העשויים להידון בפניו; בכובעו השני חובתו להביע דעה בעניינים הנוגעים למערכת המשפט. לעיתים נדירות יש התנגשות בין שני הכובעים, וזה מה שקרה כאן. אבל זהו ניגוד עניינים מובנה וידוע מראש, ואשר אין כל דרך להימנע ממנו.

כבר נפסק כללית, כי אין ניגוד עניינים כאשר האדם בו מדובר הוא היחיד שבסמכותו לעסוק בנושא ואין כל אפשרות להעבירו לאדם אחר. קיימות גם החלטות של נציבי תלונות הציבור על שופטים (ולא רק לגבי נשיא בית המשפט העליון), המיישמות כלל זה בצורה ספציפית במערכת המשפט. ונניח שחיות לא הייתה מדברת; הטענה לפסלות הייתה עולה כלפי כל שופט אחר שהיה מתבטא בנושא (ואף שופט אחר מבין 14 עמיתיה לא אמר מילה וחצי מילה). לכן, היא הייתה רשאית להביע עמדה מבלי שהדבר יפסול אותה מלשבת בדין.

חוץ מזה, אם נקבע שאסור לנשיא בית המשפט העליון להתייחס לנושאים העלולים להידון בפניו, ובמיוחד בעניינים הנוגעים למערכת כולה ולבית המשפט העליון במיוחד - נגיע למחוזות האבסורד. אולי נאסור על שרים להצביע בממשלה על תקציבי משרדיהם ועל מינויים בהם? ומה עם ח"כים חרדיים המקדמים פטור מגיוס ממנו ייהנו במישרין בניהם ונכדיהם? ומה עם הצבעתו של חבר כנסת על הכללת עירו באזור עדיפות לאומית? אין סוף לדוגמאות, אבל דומני שהנקודה ברורה.

הטענה לפסלותה של חיות מיועדת להביא לכך שהיא לא תדון בתיק לפני פרישתה ב-15 באוקטובר (את פסק הדין היא יכולה לפרסם עד 15 בינואר 2024). ולא רק חיות: שלושה ימים לפני כן פורשת השופטת ענת ברון. מותר להסתכן ולנחש, שהעתירות נגד ביטול עילת הסבירות יתקבלו ברוב אשר ינוע בין ארבעה עשר מול אחד לבין אחד עשר מול ארבעה. חיות וברון צפויות להימנות על הרוב. אבל תוציאו אותן - ופתאום הרוב נראה פחות מוחלט: שנים עשר מול אחד או אולי אפילו תשעה מול ארבעה. שלא לדבר על מעמדה המוביל של חיות ועל עוצמתה כנשיאה בשש השנים האחרונות.

ואולי החשוב מכל: הטענות בנוגע לחיות נגועות בצביעות כבדה. מי שרומסים ברגל גסה את כללי היסוד של השיטה, עומדים וצועקים: אבל הכללים מחייבים! הם דומים לנהג שיכור, החוצה רמזור אדום במהירות של 150 קמ"ש, דורס זקנה - ואז מתלונן על העדר תג שם במדיו של השוטר שעצר אותו. צריך להיות איזשהו גבול לצביעות.


תאריך:  20/08/2023   |   עודכן:  20/08/2023
איתמר לוין
+אנשי ימין מנסים להביא לפסילתה של חיות בעתירות הסבירות
20:19 20/08/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
קבוצת בראשות ישראל אומן מבקשת להצטרף כמשיבה בעתירות - וכך לקבל מעמד שיאפשר לה לבקש פסלות של הנשיאה
אומן. "אין מי שייצג אותנו" [צילום: יח"צ]
+תהיו איתנו
13:12 20/08/23  |  צבי גיל   |   לרשימה המלאה
במצבים רגילים ניידות מארץ לארץ היא דבר רגיל  ▪  במציאות שלנו אנו זקוקים ללוחמי החופש - כאן עד לניצחון שבו נסמן V גדול
אין מגמת עזיבה בולטת [צילום: גילי יערי/פלאש 90]
+כי עתרת עליי לנצח אדכאך
10:27 20/08/23  |  עמנואל בן-סבו   |   לרשימה המלאה
אם נדמה היה כי הגענו לתחתית של התחתית כעת מתחוור כי אין גבול לטרללת שאחזה בהנהגת המוחים, זו כבר לא הרפורמה החשובה והנדרשת, זו השנאה התהומית, לחרדים, למתיישבים, לאנשי הימין
טרללת [צילום: אבשלום ששוני/פלאש 90]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אין יסוד לפסילת חיות
תגובות  [ 11 ] מוצגות   [ 11 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
Nשה
20/08/23 10:03
2
סתם אחד
20/08/23 10:20
3
באום
20/08/23 10:34
4
עיתונאי מחמד
20/08/23 10:52
5
האל- יונה
20/08/23 11:06
6
יל
20/08/23 11:52
7
mozer
20/08/23 18:26
8
לא רמסתי
21/08/23 10:51
9
duducohn
21/08/23 15:01
10
10.
21/08/23 15:20
11
mozer
22/08/23 15:17
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  סערת הרפורמה במשפט
בחודשים האחרונים איימו עלינו, שוב ושוב, כי הנה - בגלל השינוי המשטרי מצד ממשלתו של בנימין נתניהו שמקימה על ראשנו דיקטטורה, רחמנא ליצלן, בעלי הון רבים יעזבו את הארץ, ויוציאו עימם עשרות מיליארדים של דולרים. הכלכלה תקרוס, הזהירו, ולא יהיה כסף לקנות חומרי גלם ומוצרים חיוניים. מובילי המחאה יצרו תבהלה גדולה ואף גייסו לשם כך חלק מראשי הבנקים כדי שאלה יוסיפו שמן על המדורה.
19/08/2023  |  יואב יצחק  |   יומני בלוגרים
נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות קבעה הרכב של 15 שופטים לדון בעתירות נגד הכנסת והממשלה, הדורשות ביטול חקיקת הכנסת שהגבילה עילת הסבירות. זו פעם ראשונה שבית המשפט העליון מכונס בהרכב זה. הדיון נקבע ליום 12.09.23. השופטים כבר הוציאו צו על תנאי והבהירו כי הצו הוצא "מטעמי יעילות" בלבד.
19/08/2023  |  יואב יצחק  |   יומני בלוגרים
הממשלה צפויה לבקש בקרוב את דחיית מועד הדיון על חוק עילת הסבירות, וכן דחיית מועד הגשת התגובות. עורך הדין אילן בומבך שמייצג את הממשלה במסגרת הייצוג הפרטי הנפרד, שלח לצדדים בקשה לתגובה על טיוטת בקשת דחייה שהוא מכין בשם הממשלה.
18/08/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
המתקפות על בכירי מערכת הביטחון האם הקורבן יהודי או ערבי חסימת כבישים בתל אביב לחרדים לא אכפת מאיש תביעה נגזרת נגד אמסלם אין תחליף לרשות הפלשתינית
18/08/2023  |  איתמר לוין  |   כתבות
ח"כ מתן כהנא, ממפלגת המחנה הממלכתי שבאופוזיציה, אשר קרא למפלגתו ולמפלגת יש עתיד להצטרף לממשלה בראשות נתניהו לצורך הוצאת המדינה מהמשבר שבו היא נמצאת, אינו היחיד במפלגתו של גנץ שחושב כך.
17/08/2023  |  איציק וולף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ראיתי בגיליון של "מקור ראשון" לרגל יום העצמאות כי גם סיעת הדתיים הלאומיים שותפה לעמדתנו, על החרדים לשרת    כך גם הדתיים הלאומיים ואחים לנשק
הרצל חקק
הרצל חקק
ככל שאנו נסחפים אחר העלילה הקסומה בספרה של רבקה רז אנו מפליגים אל ים נעלם, מבינים שלפנינו דרמה של חיים ושירה, חיים ושפה, חיים והשראה. דף אחר דף נקרעים מסכים, והסודות משמעם - הבנת נ...
דרור אידר
דרור אידר
המכות שספגנו בגולה גרמו לפירוק החברה ליחידיה, לעומת זאת המלחמות והמכות בארץ גרמו לגיבושם של היחידים לעם    על משמעותו ההיסטורית של הקמת כוח מגן עברי לאור המלחמה הנוכחית
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il