|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת
חאן יונס. אוהלי המפונים מצפון הרצועה [צילום: עטייה מוחמד, פלאש 90]

היום שאחרי, השנים שאחרי

הצעה מפורטת לעתידה של רצועת עזה לאחר הפלת חמאס, לפתרון ארוך טווח לבעיה הפלשתינית - וגם להנחת היסודות לשיקום וחיזוק האמנה החברתית שבין אזרחי ישראל למדינתם
18/11/2023  |   קובי מיכאל   |   כתבות   |   תגובות

לראשונה מאז ייסודה נתונה ישראל, בעקבות אסון 7 באוקטובר והמלחמה שבעטיו, במלחמה רב-זירתית הכוללת חמש חזיתות פעילות ברמות אינטנסיביות שונות, וכל אלו בנוסף למשבר החריף ביותר שאליו נקלעו העורף והחברה הישראלית. זו האחרונה נתונה במשבר אמון קשה בשל תחושת הפקרה, המתפרשת כהפרה בסיסית של החוזה בין המדינה לבין אזרחיה. הזירה הבינלאומית מוסיפה נדבך של קושי משמעותי למאמץ המלחמתי הישראלי בשל הביקורת הגוברת על מהלכיה הצבאיים של ישראל, השכחה המהירה של זוועות 7 באוקטובר, ההטיה המובנית נגד ישראל והבנה אמריקנית לקויה את סביבת הפעולה, בין היתר כתוצאה מאנלוגיות שגויות למלחמותיה של ארה"ב בעירק, סוריה ואפגניסטן.

החזית הפעילה והאינטנסיבית ביותר היא רצועת עזה, שם ישראל נלחמת נגד חמאס. אלא שהחזית הזו רחבה מרצועת עזה עצמה והמלחמה נגד חמאס מתנהלת גם באיו"ש, וסביר שהיא תנדוד גם למדינות נוספות שמנהיגי חמאס ופעילים בכירים שלה שוהים בהן. זוהי מלחמה נגד ארגון רצחני שחרת על דגלו את השאיפה להשמדת ישראל, ולכן אינה יכולה להסתכם רק במהלכים צבאיים נגד תשתיות הטרור והשלטון של הארגון. היא חייבת להתרחב גם למאמץ של דה-חמאסיזציה, שתכליתו מאמץ עיקש לקעקוע האידיאולוגיה באמצעות מאבק בנשאיה. זאת גם באמצעות מהלכי חקיקה ייחודיים לעשיית דין בכל מי שהיה מעורב במתקפה הרצחנית, סייע לה או תמך בה.

חלק גדול מאוכלוסיית עזה וחלקים מאוכלוסיית איו"ש והנהגת הרשות הפלשתינית תמכו ותומכים בארגון הרצחני הזה ובמתקפה הרצחנית, וכך למעשה אפשרו את שגשוגה של הרצחנות הזו ומספקים לה את הלגיטימציה. לפיכך, זירת הלחימה מתרחבת ומוּחלת גם על אותם חלקים באוכלוסייה הפלשתינית, שאם לא יוקעו על-ידי החלק האחר של האוכלוסייה הפלשתינית - יתחייב שינוי גישה משמעותי של ישראל כלפי האוכלוסייה הפלשתינית בכללותה וכלפי הנהגתה.

בחזית השנייה, באיו"ש, ישראל נתונה במלחמת טרור מאז מרס 2022 (מבצע "שובר גלים"), שהתרחבה מאז פרוץ מלחמת עזה. המערכה מתרחבת ומתעצמת הן בשל השפעת המלחמה בעזה על מחוללי הטרור באיו"ש והן בשל המאמץ המרוכז למעצר פעילי חמאס בכל הרמות ושיתוק מערכי הארגון באיו"ש, כמאמץ משלים למאמץ המלחמתי ברצועת עזה, שתכליתו פירוק המערכת החמאסית.

שלוש החזיתות הנוספות מתנהלות אל מול שלוחים אירניים: חיזבאללה בלבנון, מיליציות שיעיות בסוריה והח'ותים בתימן. שלוש החזיתות האלו מרחיבות את מלחמת עזה ומלחמת הטרור באיו"ש מהזירה הפלשתינית לזירה האזורית, ואת המלחמה נגד הטרור הפלשתיני למלחמה אזורית, המקרינה בתורה גם על המערכת הגלובלית, בשל תמיכת רוסיה וסין בציר ההתנגדות האזורי המובל על-ידי אירן. אל מול ציר ההתנגדות המגובש ניצב הציר הנגדי המורכב מהמדינות הערביות הסוניות הפרגמטיות, בהובלת סעודיה ומצרים. אלא שהציר הזה, שאמור היה להפוך בחזון האמריקני (כמו הישראלי) לאבן הראשה של הארכיטקטורה האזורית, אינו מגובש ומאורגן כדוגמת הציר היריב.

בשל שבריריותו של הציר המתון והעובדה שטרם התגבש, תוצאות המלחמה ישפיעו באופן משמעותי על עמדות המדינות החברות בו ויציבתן באזור בכלל, ובהקשר של יחסיהן עם ישראל בפרט. העוצמה הישראלית כפי שתיבחן ברצועת עזה, תשפיע על היכולת להרתיע אויבים ולקרב ידידים.

שלושת פרקי הזמן
השאלה המהדהדת ביותר: היכן היה צה"ל [צילום: דובר צה"ל]

הזירה הבינלאומית, ובייחוד בהקשר האמריקני, צופה בנעשה באזור משני כיוונים: עוצמתה של ישראל ויכולתה להתמודד עם אויביה, ותפיסת המאבק עם החמאס כחלק ממאבק גלובלי של הטוב נגד הרע. סבלנותה כלפי ישראל מתרופפת, ביקורתה גוברת, וכך גם הלחצים המופעלים על ישראל להרחיב את היקפי הסיוע ההומניטרי ולהפסיק את האש. ארה"ב ממשיכה לספק לישראל את המעטפת התומכת מול לחצי הקהילה הבינלאומית, אלא שתמיכתה כרוכה גם היא בתנאים שהיא משיתה על ישראל: עיגון התמיכה בחזון שתי המדינות והחזרת הרשות הפלשתינית לשליטה ברצועת עזה. כל אלו מצמצמים את מרחב הגמישות המבצעית של צה"ל ומסכנים את היכולת למצות את ההישג הנדרש.

החזית השישית, שהיא בעצם הראשונה והחשובה ביותר, היא חזית הפנים. אסון 7 באוקטובר גרם לשני תהליכים משמעותיים מאוד בתוך ישראל. הראשון: ערעור החוזה החברתי בין אזרחי המדינה לבין המדינה וצה"ל. "היכן היה צה"ל?" היא השאלה המהדהדת בראש כולם לפני כל שאלה אחרת. מספר האזרחים הצובאים על חנויות נשק, והדואגים לאפשרות שיוכלו לנעול את הממ"ד שבו יתחבאו בהתרחש הרע מכל, הם רק שתי דוגמאות לאיבוד האמון ביכולתה של המדינה ושל כוחות הביטחון שלה, וצה"ל בראשם, להגן על אזרחי המדינה בביתם, שאמור היה להיות מבצרם.

התהליך השני: השאלה הגדולה לגבי המשך ההתיישבות בסמוך לגבולות ולאזורי חיכוך. ההתיישבות שהגדירה את גבולות המדינה וסמכה ידיה על כל הממשלות ועל צה"ל שיידעו להגן עליהם ביטחונית וכלכלית, נמצאת כרגע בנקודת שבר. אפשר לדבר גבוהה על החזרה ליישובים ועל פריחתם מחדש. אך המציאות היא של יותר מ-100,000 עקורים ישראלים בדרום ובצפון, ואימהות שברובן הגדול לא יהיו מוכנות לגדל שוב את ילדיהן תחת מציאות שבה האויב ויכולותיו הקטלניות נמצאים מאות מטרים מהן. אין להאשים אותן. בהסתמך על ביצועי צה"ל ב-7 באוקטובר, הן צודקות עד שיוכח אחרת.

לכן, בהתאם לחזיתות השונות הללו, על ישראל להגדיר את תוצאות המערכה, תפיסתית וטריטוריאלית, לא רק על-פי המעגל הראשון של התמודדות עם החמאס בלבד ובעזה בלבד, אלא באופן כזה שיתאמו קודם כל לשני ההיבטים הקריטיים של הזירה הפנימית, ולאחר מכן לפרספקטיבות השונות העולות מתוך החזיתות והזירות האחרות שהמערכה הזו מתכתבת איתן.

על-מנת להגדיר היטב את הנדרש לעשות יש להתייחס לשלושה פרקי זמן:

  • המלחמה עצמה בתקופה המיידית – תוצאותיה והישגיה, כמו גם כישלונותיה ומה שלא יושג בה – הם קריטיים לעיצוב מחדש של הארכיטקטורה האזורית לשנים רבות קדימה, בעיקר בהיבט שיקום דימוי העוצמה הישראלי ותחילתו (בלבד) של שיקום היכולת לאפשר לאזרחים ישראלים לגור בסמוך לגבולות ובאזורי עימות.

  • השנה שלאחר המלחמה – במסגרתה יהיה המשך ביצוע נחוש של השמדת חמאס, שינוי היציבה מול הפלשתינים בכלל והרש"פ בפרט, וכן נחישות ההגנה על הגבולות והתגובה הישראלית בפני כל אלו שבעיניהם דמה של ישראל הותר. מאמצים בתחומים אלו יקבעו את עתיד המדינה.

  • העשור שאחרי המלחמה – בו תצטרך ישראל להמשיך ליישם ולעדכן כפוף לנסיבות המתהוות את האסטרטגיה החדשה אל מול חמאס ואל מול הפלשתינים וכן אל מול ארגוני הטרור השונים באזור, זו שתנוסח ותעוצב ברוח המסקנות מהמלחמה וההגיונות המעודכנים שבעקבותיהן.

ישראל חייבת לייצר תמונת ניצחון
לפרק את מחנות הפליטים ואת אונר"א [צילום: ויסאם נאסאר, פלאש 90]

המלחמה ברצועת עזה בעיצומה והחתירה למימוש מטרת המלחמה נמשכת, אלא שהקושי גובר בשל מאפייני הלחימה ועומק האחיזה של חמאס ברצועה, ובשל לחץ בינלאומי גובר לסיום הלחימה ועמדה אמריקנית המתכנסת לכיוון הלחץ הבינלאומי על ישראל.

פירוק היכולות הצבאיות והשלטוניות של חמאס באופן שישלול כל אפשרות לחזרתו כגורם שלטוני ברצועה וליכולתו לייצר איום ביטחוני על ישראל, היא מטרת המלחמה המוגדרת והמוגבלת, המשיתה אתגר עצום על הצבא. אף על-פי שיש מי שיראו את מטרת המלחמה הזו כיומרנית, חשוב להבין שמאחר שברור שמלחמת עזה היא לא רק אירוע ביטחוני מרכזי בתולדות מדינת ישראל אלא אירוע משנה מציאות, השלכותיו אינן מוגבלות לזירה או לאויב אחד. כדי לתת מענה לשלושת שעוני הזמן שהוזכרו, יש להרחיב את מטרות המלחמה.

בשל ההשלכות האזוריות והגלובליות שיש למלחמה, ובעיקר לתוצאותיה, ישראל חייבת לייצר הישג ותמונת ניצחון שיהיה בהם כדי לעצב מציאות שתניח את התשתית הנכונה ליום שאחרי. התשתית הזו צריכה לאפשר חזרה מהירה למהלכי עיצובה של ארכיטקטורה אזורית חדשה כמענה להכרח שבהחלשת הציר האירני. תוצאות המלחמה צריכות להוות תשתית לשינוי פרדיגמטי ומעשי בסוגיה הפלשתינית, שחייבת להפוך לאתגר אזורי המטופל במסגרת אזורית ולא להותירה כאתגר ישראלי בלבד. זה מתחייב מההנחה שהסיכוי לחולל שינוי משמעותי במישור הדו-צדדי – ישראלי-פלשתיני – אינו קיים.

מלחמת עזה, שחייבת להוביל לפירוק יכולות הטרור והמשילות של חמאס, צריכה לחרות בתודעה הלאומית הקולקטיבית הפלשתינית מחיר הפסד עצום. חלקה הצפוני של רצועת עזה צריך להיוותר בשיממונו ובחורבנו לתקופה ארוכה, כשהוא מייצר חיץ ביטחוני משמעותי בין ישראל לבין רצועת עזה. שיקום הרצועה צריך להתנהל באופן אחראי, מדוד ומבוקר ושלא בהובלת הרשות הפלשתינית הנוכחית, אלא על-ידי קואליציה של שחקנים אזוריים בתמיכת ארה"ב והקהילה הבינלאומית וממשל טכנוקרטי מקומי, והכל כחלק מהארכיטקטורה האזורית החדשה.

בתהליך השיקום חשוב להקפיד לפרק את כל מחנות הפליטים ברצועה ואת ארגון אונרא. שני הרכיבים האלו הפכו לתשתית הרעיונית להנחלת אתוס השיבה והמאבק המזוין וטיפוחו. לא תוכל להיות כל התקדמות של ממש בכל היבט של הסוגיה הפלשתינית ללא ניתוץ אתוס זה.

רצועת עזה צריכה להשתקם בחלקיה הדרומיים באמצעות בניית ערים חדשות ומודרניות שבהן ישוכנו הפלשתינים שהתגוררו בעבר בצפון הרצועה, ובהמשך הרחבת הרצועה בחלקיה הדרומיים לכיוון הים באמצעות בניית איים מלאכותיים. בסופו של התהליך, רצועת עזה צריכה להפוך, ללא חלקה הצפוני, לגדולה יותר בשטחה בהשוואה לגודל המקורי של 365 קמ"ר. פירוק מחנות הפליטים ובנייה מודרנית לגובה יאפשרו פיזור נכון יותר של האוכלוסייה וניצול נכון יותר של משאבי הקרקע, ובעיקר איכות חיים גבוהה יותר לתושבי הרצועה.

רעיון שתי המדינות נותץ סופית
להקים רשות פלשתינית חדשה [צילום: הדס פרוש, פלאש 90]

האחריות הביטחונית הכוללת חייבת להיוותר בידי ישראל, כשזו מבטיחה חופש פעולה מבצעי מלא לצורך סיכול כל ניסיון לבניית יכולות או תשתיות טרור חדשות. שליטה כזו אינה מחייבת נוכחות פיזית רציפה בשטח הרצועה, כי אם מודיעין איכותי וחופש פעולה מבצעי כדוגמת אלו הקיימים באיו"ש.

רצועת עזה צריכה להצמיח מתוכה שלטון טכנוקרטי שינהל, בשנים הראשונות בהכוונת קואליציה אזורית ובינלאומית כסוג של משטר נאמנות, את רצועת עזה ואת חיי היומיום של תושביה. הרשות הפלשתינית הקיימת אינה מסוגלת לכך בעת הזו, אינה מעוניינת בכך ואינה ראויה לכך. דינה של זו להתפרק ולהיבנות מחדש כישות שלטונית מתפקדת, אחראית ובעיקר כזו שאינה מעודדת הסתה וטרור. אחת ממשימותיה הראשונות של רשות חדשה היא שינוי מיידי של כל תוכני הלימוד בבתי הספר וטיפול יסודי במערך ההסתה במסגדים ובתקשורת.

הישות הפלשתינית החדשה יכולה להיבנות כמסגרת פדרטיבית רופפת של מחוזות – רצועת עזה ואזורי הרשות באיו"ש. בהמשך יש לבחון אפשרות להכללת המבנה הפדרטיבי הרופף הזה בממלכת ירדן כחלק מקונפדרציה ירדנית-פלשתינית. סמכויות הביטחון יוענקו לירדן ולמצרים, שבקרבת המחוזות הפלשתינים.

המשמעות היא ביטול ההתחייבויות הישראליות על-פי הסכם אוסלו, שהתברר ככישלון וכהרסני. את רעיון ההיפרדות (הראוי לדיון מורחב בנפרד בכל הנוגע למהותו) מהפלשתינים יש לממש באופן שונה לחלוטין ותוך שמירה על מרחב ויכולות פעולה, המאפשרים לישראל שליטה ביטחונית אמיתית ונטולת תלות משמעותית במנגנוני ביטחון פלשתיניים או אחרים.

רעיון שתי המדינות, שאינו מופיע ככזה בהסכמי אוסלו, נותץ סופית על-ידי מתקפת טרור רצחנית וברברית של ארגון טרור פלשתיני אשר זוכה לתמיכה רבה מהחברה הפלשתינית. ארגון זה גם הפך לרכיב משמעותי בציר ההתנגדות המובל על-ידי אירן ונתמך רעיונית ופוליטית על-ידי חלק גדול מהציבור הפלשתיני. את הטירוף הרצחני והחולני הזה יש להתאמץ לעקור מהשורש באמצעות דה-חמאסיזציה, בין אם באמצעות חקיקה מיוחדת של עשיית דין בפושעי חמאס ועוזריהם כדוגמת הדין נגד הנאצים ועוזריהם, ובהאמרה משמעותית של תג המחיר שייגבה מהקולקטיב הפלשתיני.

כדי להבטיח את ההישגים הנדרשים בשלושת טווחי הזמן שהוזכרו, חשוב להבחין בין היום שאחרי הנוגע למלחמה ברצועת עזה ולמציאות שחשוב לעצב בה, לבין היום שאחרי המתייחס לישראל במרחב ולישראל כמדינה. היום שאחרי המלחמה בעזה צריך להניח, באמצעות תוצאות המלחמה ומימוש הישגיה, את התשתית ליום שאחרי עבור מדינת ישראל בזירות האזורית והבינלאומית ובביתה פנימה. עוצמת המשבר מחייבת שורה של שינויים יסודיים הן בהנחות היסוד של תפיסת הביטחון הלאומי במובנו הרחב ביותר, הן בדרכי הפעולה ובעיקר בתהליכי הבנייה מחדש של האמנה החברתית שבין האזרח והחברה לבין המדינה. חוזה חדש מחייב מהדורה מעודכנת ומחוזקת של ישראל – ישראל 2.0.

הכותב הוא חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS). המאמר פורסם בידי מכון ירושלים לאסטרטגיה וביטחון (JINN). סדרת הפרסומים "ניירות עמדה" מטעם מכון ירושלים מתפרסמת הודות לנדיבותה של משפחת גרג רוסהנדלר.
תאריך:  18/11/2023   |   עודכן:  18/11/2023
פרופ' קובי מיכאל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
היום שאחרי, השנים שאחרי
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אחד שכן מבין
18/11/23 08:49
2
מרחם על טיפשים
18/11/23 22:45
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שנים של הזנחה בטיפול בעורף אמסלם, לוין וסמוטריץ' מתעלמים מהמלחמה נתניהו ממשיך להתראיין רק בארה"ב חייבים לנער את השירות הציבורי כיצד לטפל ברוצחי חמאס העצורים מה מזכירים הצלב האדום וכמה חרדים
17/11/2023  |  איתמר לוין  |   כתבות
מטרותיה של מלחמת חרבות ברזל, כפי שקבעה ממשלת ישראל, הן להשמיד את יכולות השלטון והיכולות הצבאיות של חמאס וליצור ברצועת עזה מציאות חדשה כשחמאס אינו יכול לחדש את שליטתו, ולהחזיר את כל החטופים.
16/11/2023  |  אודי דקל  |   כתבות
במהלך היממות האחרונות הושלמה ההשתלטות של לוחמי צוות הקרב של חטיבת המילואים 14, בשיתוף פעולה עם לוחמי שריון והנדסה, על מוצב פלשתין בצפון רצועת עזה. במקביל, הכווין הכוח כלי טיס וכוחות ארטילריה לתקיפות מהאוויר עד להשלמת ההשתלטות על המוצב.
16/11/2023  |  עידן יוסף  |   כתבות
השופטת: עדי ניר-בנימיני, בית משפט השלום בתל אביב
14/11/2023  |  איתמר לוין  |   כתבות
מאז ההתקפה הרצחנית של חמאס ב-7 באוקטובר ופרוץ מלחמת חרבות ברזל, חלה עליה תלולה בהיקף התקריות על-רקע אנטישמי ואנטי-ישראלי במדינות המערב. הללו כוללות פגיעות פיזיות ביהודים, איומים לפגיעה, ניסיונות פגיעה במוסדות ציבור, כתובות גרפיטי הנושאות מסרים אנטישמיים ושיח שנאה והסתה במרחב הציבורי, כולל בתקשורת וברשתות החברתיות.
14/11/2023  |  אהוד רוזן, שחר עילם  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ההפרעות האלה של אנשי המשטרה יובילו במוקדם או במאוחר למלחמה אלימה בין הציבור הדמוקרטי לבינם    איני בעד, אבל יודע שזה יגיע, ורק באשמת בנימין נתניהו ואיתמר בן-גביר
איתמר לוין
איתמר לוין
שופט המעצרים בנימין הירשל-דורון מפגין בקיאות רבה - לעיתים יותר מנציגי המשטרה - ושם לב לכל מילה הנאמרת באולמו    אירוע חריג ופסול מתרחש באולם בכיכובה של נציגת השב"ס
אלון קוחלני
אלון קוחלני
לראשונה בעולם פורסם מחקר המציע אמת מידה להטלת אחריות פלילית על קציני ציות    יש הכרח לנקוט בדרך אחרת כדי להגן על אינטרס הציבור
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il