בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
המספרים נחשפים: המדינה מימנה קווי שבת בעלות של מוניות ספיישל
בשבועות הראשונים למלחמה הורתה שרת התחבורה מירי רגב להפעיל תחבורה ציבורית בשבת והסעות מיוחדות. תשובת המדינה לבג"ץ חושפת כי ההפעלה עלתה למדינה מיליוני שקלים, אך שיעור השימוש היה זעום באופן שבו המדינה סבסדה כל נוסע במאות שקלים. משרד האוצר התנגד להפעלה, בטענה שהיא יקרה, ומשרד הביטחון וצה"ל הבהירו שהיא כלל לא נחוצה. רק כאשר התברר שהיוזמה נכשלה הפסיקה רגב את השירות המיותר בעל-כורחה
תשובת המדינה לבג"ץ מדברת בשני קולות. מחד-גיסא, היא מדברת על כך שמשרד התחבורה סיפק את השירות בשבת לצורך ביטחוני. מאידך-גיסא, היא טוענת שבאמת לא היה צורך ביטחוני. "בכל הנוגע לניוד כוחות הביטחון", נכתב, "צה"ל מפעיל באמצעות חטיבת התובלה במשרד הביטחון מערך הסעים מוגבר, הכולל העמדת אוטובוסים לצרכי הכוחות המגויסים ובכלל זה הצמדת אוטובוסים ליחידות לוחמות ולריענוני סד"כ. כן מספק צה"ל הסעים ליחידות השונות בהתאם לדרישתן כמקובל בשגרה. "ככלל, מענה ההסעים ליחידות הצבא במלחמה לא מושפע משאלת קיומה של פעילות תחבורה ציבורית בשבת. יחידות אשר פועלות במתכונת משמרות, הן בשגרה והן בעת לחימה, נדרשות להתאים ככל הניתן את פעילותן במהלך סוף השבוע, כך שיתאפשר למשרתים הנעזרים בתחבורה ציבורית לעשות כן, והכל כפוף לצרכים מבצעיים". במילים אחרות, משרד הביטחון וצה"ל אומרים למשרד התחבורה את מה שהיה ברור כבר בתחילת המלחמה - בכל הכבוד ל"שיקולים הביטחוניים" שהמצאתם, אין לנו צורך בטובות שלכם ואנחנו יודעים להסתדר היטב באמצעות מערך ההסעות שלנו.
במהלך חודש המלחמה הראשון, הורתה שרת התחבורה מירי רגב להפעיל תחבורה ציבורית בשבת והסעות מיוחדות. מתברר כי משרד התחבורה שפך מיליוני שקלים כדי להפעיל שירות, שכלל לא נדרש והמעטים שעשו בקווים שימוש סובסדו בפועל במאות שקלים. זאת ועוד, ההחלטות בנושא התקבלו על סמך חששות בלבד וללא התייעצות עם גורם ביטחוני כלשהו.
הדברים עולים מתגובה מקדמית של המדינה במסגרת עתירה שהגישה התנועה לאיכות השלטון, בה ביקשה מבג"ץ להוציא צו על-תנאי שיורה לשרת התחבורה "להתייצב וליתן טעם מדוע לא תשוב בה מהחלטתה לבטל את שירותי התחבורה הציבורית בסופי-השבוע, ותורה על הפעלת שירותי תחבורה ציבורית בסופי השבוע בעקבות מלחמת חרבות ברזל ובעקבות מצב החירום במדינה".
התנועה טענה כי מדובר בהחלטה המונעת משיקולים פוליטיים זרים, שרירותית ובלתי מנומקת, אשר התקבלה ללא שינוי נסיבות או "טעם של ממש", והמביאה לפגיעה קשה באמון הציבור בנבחריו ובמאמץ המלחמתי.
המדינה השיבה כי דין העתירה להידחות בהיעדר עילה להתערבות שיפוטית בהחלטת משרד התחבורה, אשר התקבלה על בסיס שיקולים מקצועיים ונתונים עובדתיים רלוונטיים, אשר הצביעו על שימוש נמוך בתחבורה ציבורית בשבת בעת הזו, לצד עלויות הפעלה גבוהות. עוד ציינה כי משרד הביטחון אינו מעוניין בהפעלת תחבורה ציבורית בשבת.
24/11/2023 | נטע אורן, יעל קולודני● פרקליטות המדינה
השבת הראשונה
על-פי הנתונים שחושף משרד התחבורה, כבר בשבת הראשונה למלחמה הופעלה תחבורה ציבורית חינם בהיקף של כ-3% מאשר בשגרה, שעלותה הייתה כ-1.5 מיליון שקלים. כבר בשעות הצהריים של ה-7 באוקטובר, נעשתה פנייה יזומה מטעם משרד התחבורה לגורמים בצה"ל הממונים על הסעים, במטרה לברר האם נדרשת הפעלה של שירותי תחבורה לטובת מערכת הביטחון, ובשעה 15:00 התבקש משרד התחבורה להפעיל רכבת ארצית. בהמשך לכך, בסביבות השעה 16:50 החלה רכבת ישראל להפעיל הסעות ברכבת עבור הסעת חיילים, משרתי מילואים וכוחות ביטחון.
בנוסף לכך, נוכח פניית משרד הביטחון בבקשה להפעלת "נוהל חירום" להפעלת אוטובוסים ונהגים של מפעילי התחבורה הציבורית לצורכי צה"ל, הובאו אוטובוסים רבים מאוד לחניוני החרום, כבר מסביבות השעה 09:00. מתוכם, הופעלו מאות אוטובוסים על-מנת לתת מענה מיידי לצורך של הגעת חיילים בסדיר ובמילואים לבסיסים ברחבי הארץ לפי דרישות הצבא. יתרת האוטובוסים המתינו בחניוני החרום להפעלה.
השבת השנייה והשבת השלישית
לקראת סוף השבוע שלאחר מכן, נערכה בחינה של צרכי הפעלת תחבורה ציבורית בסוף שבוע זה על-ידי גורמי המקצוע במשרד התחבורה. משרד התחבורה אומר כי הבחינה נעשתה על-ידי מומחים בתכנון תחבורה ציבורית וקווי שירות, המכירים את השטח, לרבות את הקווים המשרתים את בסיסי צה"ל השונים. גורמי המקצוע שעסקו בבחינת הצרכים כאמור כללו ממוני תחבורה ציבורית מחוזיים ומינהלת התחבורה הציבורית, המסייעת לפעילות הרשות הארצית לתחבורה ציבורית. לאחר בחינה מקצועית זו הוחלט, כי באותו סוף שבוע יופעלו רכבות, אך לא קווי שירות בתחבורה הציבורית. במקומם, הופעלו למשך שתי שבתות (השנייה והשלישית למלחמה) הסעים ללא תשלום, במימון המדינה, שמטרתם המוצהרת הייתה להוביל נוסעים לבסיסי צבא גדולים בהם ידוע שעובדים במשמרות מסביב לשעון; קווים שיחברו בין מטרופולינים; וכן קווים שיובילו נוסעים לבתי החולים.
מסמכי משרד התחבורה חושפים כי בסוף השבוע הראשון עלות הפעלת מערך זה הסתכמה בכ-2 מיליון ש"ח. ועדת מכרזים לקווי שירות, בהשתתפות נציגי משרד התחבורה ומשרד האוצר, שנחשפה לסכומי המימון הגבוהים, קיימה דיון שבו אושר תקצוב שירות הסעים לחיילים עבור סוף-השבוע ולאשר הפעלת מערך היסעים בשבתות עד תום המלחמה, תוך מתן מענה לצרכים המשתנים בתקציב שלא יעלה על 400 אלף שקל תוספת של כ-17% ביחס למערך הקיים. החלטה זו שונתה בהמשך.
מערך ההסעים הייעודי למשרתי כוחות הביטחון עלה למדינה 557,000 שקלים - 341 אלף בשבת השנייה ו-216 אלף בשבת השלישית. סכום זה אינו כולל את קווי הרכבת, שעליהם יורחב בהמשך. למשרד האוצר התברר שהביקוש לשירות אפסי, ובחישוב שנערך נמצא כי המדינה מפעילה למעשה "אוטובוסי רפאים" בעלות אסטרונומית כמו במוניות מיוחדות ("ספיישל") ואף יותר מכך. כך למשל, בשבת השנייה עמד הסבסוד על 593 ש"ח לכל נוסע, ובשבת השלישית על 326 ש"ח (!!).
בשירות ההיסעים בוצעו 322-336 נסיעות בעלות כוללת של 339-329 אלף ש"ח בהן השתמשו רק 555 נוסעים, קרי: ממוצע של בין 1.7 ל-3.1 נוסעים בכל נסיעה, באופן שאין לו שום הצדקה כלכלית או ביטחונית. סוף ל"חגיגה"
משרד האוצר, שנוכח כי מירי רגב שופכת כספי ציבור לריק עבור נסיעות שבהן ממוצע הנוסעים עמד על 2-1 נוסעים לנסיעה, לא עמד מנגד. ב-26.10.23 פנה אגף תקציבים באוצר לאגף התקציבים במשרד הביטחון, לצורך בירור האם מערך ההסעים שמפעיל משרד התחבורה נעשה לאור בקשת צה"ל. ב-29.10.23 התקבל מענה מדהים מטעם אגף התקציבים במשרד הביטחון, שחשף כי בקשת הצבא ממשרד התחבורה הסתכמה בכך שקווי אוטובוס שמשרתים את החיילים באופן שוטף בשגרה לא יבוטלו במהלך הלחימה, ותו לא! במילים אחרות: משרד הביטחון כלל לא ביקש להפעיל בשבת הסעות או תחבורה ציבורית.
באוצר הוחלט כי מאחר שאין דרישה מצד צה"ל ונראה שמדובר בעלות ממוצעת של מאות שקלים לנוסע, לא יאשר אגף תקציבים תקציב נוסף להסעות חיילים בשבת במימון המדינה. עם זאת הבהירו, כי ככל שמשרד התחבורה מעוניין להפעיל תחבורה ציבורית סדירה בשבת בהתאם לביקוש (שכאמור, לא היה) אין מניעה לכך מבחינת משרד האוצר.
השבת הרביעית
לאחר שנוכחה כי לא תוכל להפעיל הסעות בשבת בדרך המלך, פנו השרה מירי רגב וצמרת משרדה לדרך עוקפת - הפעלה של כ-200 נסיעות, אך הפעם בתחבורה הציבורית, ובתשלום. המדינה מודה בתשובתה לבג"ץ מודה כי הדבר נעשה בניגוד לסטטוס-קוו. לצורך כך, הקצה משרד התחבורה כ-150 אלף שקלים. אולם גם תוספת שירות זו, שכאמור הייתה "בהמלצת גורמי מקצוע במשרד התחבורה" התבררה ככושלת ולא מותאמת לצרכים. במבחן התוצאה, השתמשו באוטובוסים רק 1,258 בני אדם - ממוצע של 5.9 נוסעים בכל נסיעה. זאת, לעומת ממוצע נוסעים מדגמי בנסיעה בין-עירונית ביום חול, העומד על 28 נוסעים בכל נסיעה. המדינה סיבסדה כל נוסע ב-116 שקלים (!!) בממוצע, אומנם פחות מאשר בשבועות הקודמים - אך הפעם לא רק למשרתי הביטחון אלא את כלל ציבור הנוסעים.
מדוע למרות שמשרד הביטחון וצה"ל הבהירו למשרד התחבורה שאין צורך בתגבור השירות בשבת הופעלו הקווים? בתשובתה לבג"ץ מסבירה המדינה כי הקווים הופעלו ברקע "החשש מהתחממות בגזרה הצפונית". אלא שבדיקת News1 מעלה כי רק 2 מתוך 13 הקווים שהופעלו היו מיועדים לצפון הארץ. מדובר ב-30 נסיעות בלבד, שהן 14% בלבד מכלל הנסיעות שהופעלו באותה שבת (!!). ה"חשש" הביטחוני לא הועלה גם הפעם על-ידי גורמי הביטחון, ומי שהעלה אותו היו בכלל גורמי משרד התחבורה. בתשובת המדינה לא נאמר מי בדיוק, והאם מדובר בהנחיה ישירה מצדה של תא"ל (מיל') מירי רגב.
השבת החמישית
*
התעלמות מהפקודות ומהמציאות
בתנועה לאיכות השלטון אומנם מרימים גבה על כך שלדבריהם המדינה אומרת "שהצבא עושה מאמץ גדול כדי לא לשחרר חיילים בשבת, כדי שלא יצטרכו חס וחלילה להפעיל את התחבורה הציבורית בשביל הלוחמים בעיצומה של השבת". אולם אנשיו של אליעד שרגא אינם מכירים כנראה את הפקודות ואת המציאות. הפקודות, שאינן מבחינות בין שגרה לחרום, קובעות שיש לשחרר את כלל החיילים כך שיגיעו לבתיהם כמה שעות לפני כניסת השבת ובהתאמה לאפשר להם לשוב ליחידותיהם רק בצאת השבת. המציאות: ביחידות צה"ל יש שיעור גבוה מאוד של לוחמים דתיים ומסורתיים שומרי שבת שנמצאים באותם צוותים, וגם אם לא הייתה פקודה בנושא - לא סביר לשחרר רק חלק מן הצוות להפוגה, כאשר שאר הלוחמים סוגרים שבת.
המדינה אומרת בתשובתה כי ההחלטה להפעיל באופן זמני שירותים של הסעים ותחבורה ציבורית במהלך השבת התקבלה כצעד חריג, כלשונה, בצוק העיתים: "שירותים אלה פעלו במשך ארבעה סופי-שבוע, כאשר מדי שבוע נערכה בחינה מקצועית ומבוססת נתונים של הביקוש לשירותים אלה והיקף השימוש בהם, לצד בחינת הנסיבות הביטחוניות, הצרכים החיוניים ועלויות ההפעלה". עוד הוסיפה כי נערכו שינויים והתאמות הנדרשות לכל שבוע.
לקראת סוף-השבוע החמישי מאז פרוץ המלחמה נערכה על-ידי משרד התחבורה בחינה נוספת, בין היתר מול משרד האוצר ומול משרד הביטחון. רק הפעם השכיל משרד התחבורה להבין כי "אין הצדקה בעת הזו להמשיך להפעיל את שירותי התחבורה הציבורית בשבתות", ולפיכך הוחלט שלא להפעילם בשבת החמישית למלחמה. עם זאת, הועמדה הרכבת מדי סוף שבוע שחל מאז בכוננות למקרה חירום, על-מנת לאפשר הפעלה מיידית ככל שהדבר יידרש מטעמי ביטחון.
ערב כניסת השבת החמישית, פנה ראש הרשות הארצית לתחבורה ציבורית עידן מועלם אל מנכ"ל משרד הביטחון אייל זמיר, לבחינת הצורך בהמשך הפעלת מערך התחבורה הציבורית. הוא ציין כי גורמי המקצוע במשרד התחבורה להפעיל מספר מצומצם של קווי שירות בתשלום, כדי שהתחבורה הציבורית תהיה ערוכה לתת "מענה לצרכי ביטחון במקרה של התפתחות בחזית הצפונית". במענה לפנייה התמוהה, שבה ניסה משרד התחבורה להיכנס שוב לנעלי משרד הביטחון, במשרד הביטחון שבו והבהירו למשרד התחבורה כי מעולם לא היה צורך בדבר. רק לאחר שמשרד הביטחון העמיד את משרד התחבורה במקום, ויתר משרד התחבורה על רצונו להמשיך את השירות בשבת.
למרות זאת, משרד התחבורה הנחה את רכבת ישראל - שבניגוד לאוטובוסים, הפעלת שירותיה מחייבת זמן היערכות ניכר - להעמיד מערך רכבות חרום בכוננות לקראת סופי השבוע שחלו בשבתות הבאות, כולל השבת הנוכחית, כך שיתאפשר להפעילו מיד בעת הצורך.
מערך כוננות זה כולל 3 רכבות (בצפון, במרכז ובדרום) להפעלה מיידית בקיבולת של עד 6,000 נוסעים, ו-6 רכבות בקיבולת של עד 12,000 נוסעים, להפעלה בתוך שעתיים מרגע קבלת ההוראה.
רכבות בשבת
כאמור, בשבתות הראשונות למלחמה הורתה השרה רגב לרכבת ישראל להפעיל בשבת שירות. עלות ההפעלה עמדה על למעלה מ-650 אלף ש"ח לכל שבת, כאשר היקף הנוסעים המשוער בסופי השבוע השונים נע בין 500 ל-1,900 נוסעים בשבת, לעומת היקפים גדולים לאין שיעור במהלך השבוע. בחישוב מהיר, מדובר בסבסוד שנע בין 350 ל-1,300 שקלים לנוסע (!!).
שיעור החיילים מקרב הנוסעים עמד על כ-50% בשתי השבתות הראשונות וירד לכ-30% בשבועיים לאחר מכן. יצויין, כי חלק מן החיילים שנסעו ברכבת כלל אינם מעורבים בלחימה ואינם תומכי לחימה, אלא נסעו בה לטובת צרכים אישיים. כ-250 עובדי רכבת עבור כמה מאות נוסעים
בניגוד לחברות ההסעים והתחבורה הציבורית הפרטיות, שבעצימת עין מצד משרד התחבורה מעסיקות עובדים ביום מנוחתם השבועי בניגוד לחוק מבלי שקיבלו לכך היתר מזרוע העבודה. רכבת ישראל, שהיא חברה ממשלתית, מקפידה על שמירת דיני העבודה ולמרות שהיה מדובר בהסעה של כמה מאות נוסעים נאלצה להביא לעבודה מספר גדול של עובדים שיעבדו בשבת, לרבות במוקד המידע. כ-250 עובדים הועסקו מדי שבת באישור משרד העבודה, עד כדי כך שברכבת ישראל עלה חשש שהפעלת הרכבת בשבת, ומחויבותה להעניק לעובדים שעבדו בשבת יום מנוחה חלופי תפגע ביכולתה לפעול באופן מלא ומיטבי בימי חול. כ-900 מעובדי רכבת ישראל גויסו לשירות מילואים. מחציתם אנשי אבטחה המהווים אוכלוסייה קרבית וצעירה המגויסת בדרך כלל ראשונה.
בתשובת המדינה לבג"ץ הודה משרד התחבורה כי "הרכבת היא כלי תחבורה להסעת המונים המחבר בין עורקי תחבורה מרכזיים, וברי כי אינה מיועדת לתת מענה נקודתי לשם הגעה לבסיס צבאי זה או אחר עבור חיילים ששוחררו לחופשה קצרה או מחליפים משמרת במהלך סוף השבוע. בתחילת המלחמה (השבת השנייה) היה צורך לתת מענה לאלפי מגויסים בצווי 8 וכאלה שנרתמו לצו השעה, והגיעו ארצה מיעדים שונים בעולם בטיסות מיוחדות וייעודיות, לשם כך ובתיאום מלא עם גורמים ברשות שדות התעופה, הותאמה הפעלת הרכבת להגעתם.
"לאחר ארבעה סופי שבוע של הפעלה, על-רקע שימוש מועט של נוסעים ברכבות בסופי השבוע, כמו גם על-רקע העלות הגבוהה מאוד של הפעלת אמצעי תחבורה זה, נמצא כי בעת הנוכחית אין הצדקה להפעלת הרכבת השבת", לשון התשובה.
הטענות להסתרה
התנועה לאיכות השלטון טענה כי הסיבה לביקוש הנמוך נבעה כתוצאה מהעדר פרסום בנושא. משרד התחבורה דחה את הטענה, והוכיח כי התקיים פרסום באמצעי התקשורת השונים, ברשתות החברתיות פייסבוק ואינסטגרם, וכן באתר הממשלה. עוד ציין כי פעילות הרכבת פורסמה אף באתר הרכבת ובשלל אתרי עיתונות מקוונת ובאתרים אחרים.
דובר הזרוע הצבאית של הג'האד האיסלאמי, אבו חמזה: "מחויבים להפסיק את הפעולות הצבאיות במהלך הפסקת האש וזה בתוקף - כל עוד ישראל מחויבת לכך. לא נפקיר את האסירים ולא נעצור את המערכה שלנו - עד שיושגו מטרותינו".
העלייה במספר מבקשי דמי האבטלה נובעת מהמצב הביטחוני המתוח, שגרם להפסקת פעילותם של מפעלים רבים ועסקים קטנים ▪ חלק מהעובדים הוצאו לחל"ת כחלק מהמאמץ המלחמתי של צה"ל
צה"ל השלים את היערכותו לקליטת החטופים השבים ארצה משטח רצועת עזה ואף ארגן פינת משחקים לילדים שיגיעו ביסעור ▪ מפקד טייסת 118: "היום הוא תחילת האור בקצה המנהרה"
לצורך כך עושה הצבא שימוש באמצעים לפיזור הפגנות ▪ צה"ל מאפשר מעבר מצפון לדרום דרך ציר צלאח א-דין ▪ משפחות החטופים שישוחררו נסעו לבסיס חצרים ▪ המשטרה נערכת בכוחות גדולים לקראת שחרור החטופים, במיוחד במרחב ירושלים
אזעקות הופעלו באילת ובחבל אילות מחשש לחדירת כלי טיס עויין. כעבור כמה דקות נמסר מפיקוד העורף כי האירוע הסתיים. דקות לאחר מכן נמסר מדובר צה"ל שמדובר בזיהוי שווא. השבוע ירו החות'ים בתימן טיל שיוט לעבר ישראל. הטיל יורט מחוץ לגבולות המדינה.
עיתונאים זרים מתלוננים כי ישראל ומצרים לא מאפשרים להם להיכנס לתוך עזה. הדבר נובע מחשש שחמאס רוצה להכניס עיתונאים שיפיצו צילומים של ההרס בעזה בשביל ללחוץ על ישראל.
ישראל תשחרר היום 24 מחבלות ו-15 מחבלים קטינים (רויטרס). בין האסירים הביטחוניים שישוחררו הערב נמצאים גם מחבלים שביצעו פיגועי דקירה ופצעו ישראלים. בין האסירים גם כאלה ממזרח ירושלים, שישוחררו לשטח מדינת ישראל. במערכת הביטחון מבהירים כי מי מהם שיחזור לעיסוק בטרור - ייעצר שוב ויוחזר למאסר.
ג'ייסון ויליק, בעל טור בניו-יורק טיימס, טוען שנתניהו מגלה מתינות יחסית ומתיישר עם ארה"ב יותר מאשר עם הימין הקיצוני ▪ הלקח לוושינגטון: כדי להשפיע על ישראל, חיבוק חם עדיף על כתף קרה
פרגמטיות מול חמאס הובילה ל-7 באוקטובר [צילום: חיים גולדברג, פלאש 90]
החוק מונע כיום הפעלת חוקרי ילדים כאשר מדובר בפעולות איבה וטרור ▪ משרד המשפטים מציע הוראת שעה שגם תחייב לבדוק חלופות לעדות הילד, אם הוא היה קורבן למתקפת חמאס או עד ישיר
ההצעה באה לנוכח ריבוי ההדלפות, כולל בזמן המלחמה ▪ על-פי ההצעה, השב"כ יבדוק את כל המשתתפים הקבועים בישיבות - כולל הנוכחיים - שנה ושלוש שנים לאחר הקמת ממשלה חדשה
האמצעים הקיימים נכשלו [צילום: חיים גולדברג, פלאש 90]
התרעות צבע אדום בודדות דקות אחדות לאחר השעה 07:00, אך מאז נשמר השקט ▪ חמאס אמור נשים וילדים בשעה 16:00, ובהמשך הערב תשחרר ישראל 39 אסירים פלשתינים ▪ הערכות בישראל: הפסקת האש בת ארבעת הימים תישמר, וחמאס אף ינסה להאריך אותה ביום-יומיים
צה"ל הודיע כעת לעזתים על קווי הפסקת האש, שהם קווי המעטפת של התמרון בצפון הרצועה - מסדרון נצרים 7 ק"מ מבארי לחוף ו-12 הק"מ על כביש החוף מזיקים עד לדרום מערב העיר עזה. בקו זה תימשך תנועה לוגיסטית של צה"ל. תיאסר תנועה של עזתים חזרה צפונה.
במצרים מפרסמים עוד פרטים לגבי עסקת החטופים: משלחת מצרית תגיע לירושלים ותהיה אחראית על העברת המחבלים לבתיהם. בכירים ישראלים יגיעו למצרים סמוך למעבר רפיח, שם ימתינו לחטופים הישראלים יחד עם נציגי הצלב האדום. עוד אמרו כי חמאס דבק בכך שלא יאפשר לנציגי הצלב האדום לבקר את החטופים שלא ישוחררו - הדבר מנוגד לסיכום של ישראל עם המתווכים.
דובר צה"ל: מוקדם יותר היום, תצפיתניות מיחידה 636 זיהו חשוד במרחב חטיבת הבקעה והעמקים. לוחמי יחידת מתילן ממג״ב איו"ש שנערכו באזור תפסו את החשוד שברשותו 25 אקדחים ומחסניות. החשוד ואמצעי הלחימה שנתפסו הועברו להמשך טיפול כוחות הביטחון.
העיתון הקטרי "אל־ערבי אל־ג'דיד" דיווח מפי מקורותיו כי אירן העבירה מידע לממשלת תאילנד על 23 עובדים תאילנדים שנחטפו לעזה. לפי הדיווח, חמאס אישר כי ישחרר אותם בעקבות תיווך אירני ללא תנאים.
בתוך כך, באירן פורסם כי לאחר שלוש שעות הסתיימה בדוחה שבקטר פגישת שר החוץ של אירן עבדאללהיאן עם בכיר חמאס הנייה.
מטוסי קרב תקפו הלילה מטרות טרור של חיזבאללה בשטח לבנון. במסגרת התקיפה שהושלמה, תקפו הכוחות והשמידו עמדות שיגור אשר מהן בוצע ירי לעבר שטח הארץ בימים האחרונים ואתרים צבאיים מהם פעלו מחבלי הארגון.
כמו-כן, בשעות אחר-הצהריים זוהו מספר שיגורים שחצו משטח לבנון לעבר מרחבים שונים בצפון הארץ. כוחות צה"ל תקפו את מקורות הירי.
המחבל הבכיר בחמאס ומחבל נוסף מהכוח הימי של ארגון הטרור חוסלו בהכוונת אמ"ן ושב"כ על-ידי מטוסי קרב ▪ עמר אבו ג'אללה היה מעורב מתחילת הלחימה בשילוח מספר פיגועים ימיים שסוכלו על-ידי כוחותינו
חלק 11 מסדרת דיוני עומק עם אל"ם (מיל') ד"ר רונן איציק, הטוען בחלק זה שחיל האויר אינו מכריע מלחמות ונוצר חוסר איזון בין חיל האויר שקיבל הרבה תקציב לבין צבא היבשה שהוזנח, ושעליו מוטל להכריע
אגודת הצלב האדום והסהר האדום לאלערביה: "לצלב האדום יהיה תפקיד בעסקת החטופים. הם יועברו מעזה למעבר רפיח - ומשם לישראל. אנחנו מקווים שהפסקת האש תתרום להכנסת סיוע לכל רצועת עזה".
שר התקשורת טוען שהעיתון מפרסם תעמולה תבוסתנית ושקרית, ופוגע במאמץ הצבאי ▪ בהצעה להחלטה שהגיש, הסביר שהפסקת המינויים והפרסום הממשלתי בעיתון תצמצם את פגיעת העיתון באזרחי ישראל
בעזה מדווחים כי משפחות רבות של עקורים פלשתינים מתכוונות לחזור מחר מדרום רצועת עזה לצפונה בחסות הפסקת האש, לאחר תפילת הצהריים בשעה 13:00. בצה״ל לא מתכוונים לאפשר חזרה כזאת, ומציידים את הכוחות באמצעים לפיזור הפגנות למקרה הצורך (גלי צה"ל).
מתחילת היום נרשמו 21 קבלות אחריות של חיזבאללה לפעולות נגד ישראל בגבול. דובר צה"ל בערבית, סא"ל אביחי אדרעי: "השיגור של יותר מ-20 רקטות של חיזבאללה הבוקר כשל והן נפלו בשטח לבנון". אדרעי ציין כי תקיפה זו הובילה לנזק חומרי בכפרים א-רמיש, עין אבל ויארון.
באסם נעים, ממנהיגי החמאס, אומר כי מעצרו של מנהל בית החולים שיפא ושל כמה מעמיתיו הוא פשע מלחמה. נעים התייחס לעסקת החטופים וציין מה יקבלו הפלשתינים:
"עברנו מרתון ומשא ומתן קשה כדי להגיע להפוגה ההומניטרית הזו בעזה. הפוגה ההומניטרית בעזה מהווה צעד חשוב בהקלת הסבל של עמנו. קבענו שחרור של אסירות וילדים פלסטיניים מבתי סוהר כיבוש לפי ותק. מתווכים וכמה גורמים בינלאומיים הבטיחו להכניס יותר מ-200 משאיות סיוע לעזה במהלך ההפוגה. קטר, מצרים וארה"ב מהוות ערבות ליישום ההפוגה ההומניטרית בעזה".
ישראל מאשרת את הודעת משרד החוץ הקטרי לפיה מחר ב-07:00 תחל הפסקת האש ▪ רשימת החטופים הראשונים שיוחזרו הועברה למוסד ▪ קטר: נעבוד עם הצלב האדום ▪ כל המשפחות שיקיריהן נכללו ברשימת פדויי השבי קיבלו הודעה ▪ רה"מ לשר החוץ הבריטי: "אנחנו מקווים להוציא את הקבוצה הראשונה, ולאחר מכן, אנחנו מחויבים להוציא את כולם"
בהכוונה מודיעינית של זרוע הים, אגף המודיעין ושירות הביטחון הכללי, חיסל צה"ל באמצעות מטוסי קרב, את עמר אבו ג'אללה, מפקד הכוח הימי של חמאס בחאן יונס ומחבל נוסף מהכוח הימי של הארגון.
חלק 11 מסדרת דיוני עומק עם אל"ם (מיל') ד"ר רונן איציק, הטוען בחלק זה שחיל האויר הזוכה בחלק גדול מתקציב צה"ל אינו מכריע מלחמות בטכנולוגיה של היום, בייחוד במנהרות מתחת לקרקע. זה יוצר חוסר איזון בין חיל האויר המטופח לבין צבא היבשה שעליו מוטל להכריע, ושהוזנח. לדבריו: אין ללמוד מהלחימה בעזה היום על יכולת צה"ל להכריע במלחמה רב-חזיתית.
שר התקשורת שלמה קרעי פרסם (23.11.23) הודעה נגד עיתון הארץ, שבה נכתב כי לנוכח הפצה באופן עקבי של "תעמולה תבוסתנית ושקרית, וחתירה נגד מדינת ישראל בשעת המלחמה", כלשונו, הגיש לממשלה, הצעה להחלטה להפסקת המימון של העיתון, כולל הפסקת הפרסום ודמי המנוי של כלל המשתמשים בשירות המדינה, כולל צה"ל, משטרת ישראל, שירות בתי הסוהר, משרדי הממשלה וכל חברה ממשלתית.
שופט בית המשפט העליון, חאלד כבוב, דחה (23.11.23) עתירה נגד פגיעות נטענות בתנאי הכליאה של אסירים ביטחוניים בשל מלחמת חרבות ברזל. כבוב קובע, כי לחלק מן הטענות לא היה בסיס עובדתי, ואילו יתר הצעדים שנקט שירות בתי הסוהר היו חוקיים והתבססו בין היתר על מידע מודיעיני בדבר כוונתם של אסירים ביטחוניים לפגוע בבתי הכלא ובסוהרים.
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו