|   15:07:40
  אריאל כהנא  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת
"עוזי חבר קרוב ונאמן לי". נתניהו וארד [צילום: פלאש 90]

עוזי ארד והמל"ל: מה השתבש?

ההתחלה הייתה טובה. עוזי ארד חידש את המטה לביטחון לאומי מהיסוד. 60 תקנים הועמדו לרשותו והוא השתדל למלא אותם בדמויות מוערכות, ונתניהו מצדו סיפק את הרוח הגבית הנדרשת. אך הקלקולים הגיעו מהר מן הצפוי. לבעיות המבניות של מאבקי השליטה נוספה בעיית יחסי אנוש, והיא שהביאה בסופו של דבר לפרישתו של ארד
26/02/2011  |   אריאל כהנא   |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות
ארד היה שבע רצון מהכלים שהועמדו לרשותו. כפי שחלמו הוא ונתניהו החל המל"ל לספק לנתניהו ניירות עבודה עצמאיים (מישהו במל"ל חישב ומצא שהמטה הגיש לנתניהו בתקופת ארד 700 ניירות עמדה)

אם וכאשר ייכנס יעקב עמידרור לתפקיד ראש המטה לביטחון לאומי, הוא יגלה גוף אחר לחלוטין מזה המדולדל שקיבל קודמו הפורש, עוזי ארד. בשנתיים חסר חודש שבהן עמד ארד בראש המל"ל, ולמרות הטונים הצורמים שליוו את סיום תפקידו, עבר הארגון שדרוג. אלמלא הקשיים הפרסונליים סביר להניח שחשיבותו הייתה גדולה עוד יותר. בסופו של יום המטה מצליח אט אט להגשים את ייעודו ולהיות המוח הביטחוני-מדיני של ראש הממשלה.

המל"ל היה למעשה בייבי משותף של נתניהו וארד. על הקמתו המליצה ועדת אגרנט שחקרה את מלחמת יום הכיפורים. בפועל חלפו כמעט 20 שנה עד שבני בגין, כחבר כנסת באופוזיציה, העביר את חוק המל"ל הראשון. החוק נותר אות מתה עד שבסוף הקדנציה הראשונה לכהונתו החליט נתניהו על הקמתה המעשית של המועצה ועל שיבוצו של דוד עברי בתפקיד ראש המל"ל הראשון. נתניהו, כאז כן היום, סבור שיש בעייתיות בהישענות המוחלטת של ראשי הממשלות על גופי הערכה חיצוניים. לצה"ל, לשב"כ, למוסד ולמשרד החוץ יש תפיסות מערכתיות ואינטרסים משלהם. כאדם שאוהב לשמוע מגוון דעות שאף נתניהו לקבל חווֹת דעת מגוף בלתי תלוי, או שמא נכון יותר לומר - תלוי בו ובמשרדו.

לפיכך, אחת הפעולות הראשונות שקידם עם חזרתו לראשות הממשלה הייתה שדרוג המל"ל. התהליך התחיל אומנם בתקופת אולמרט, כלקח ממלחמת לבנון השנייה, אך נתניהו, בניגוד לשלושה שכיהנו בין הקדנציה הראשונה והשנייה שלו, האמין בנחיצות הגוף. השלושה, ברק, שרון ואולמרט, מסמסו את המל"ל. נתניהו הקים אותו לתחייה ועשה זאת בין היתר באמצעות מינוי יועצו המדיני, עוזי ארד, כראש המל"ל. הייתה זו הפעם ראשונה שראש המל"ל ישב בתוך האקווריום.

"ידידות אמיצה וארוכת ימים"
עוזי ארד [צילום: פלאש 90]

ברק הוא כבר זמן רב איש סודו של נתניהו, בכלל זה למשימות מיוחדות. לפני שבועיים יצא לשליחות בהולה בוושינגטון כדי לבקש מהאמריקנים שלא להאיץ את עזיבת מובארכ (התוצאות ידועות). חרף כל הקדרות שהקדיחו – המרמרה, ההקפאה השנייה, הסכסוך עם אשכנזי, מינוי גלנט – ביבי וברק נפגשים על בסיס כמעט יומי ומשוחחים בטלפון מסביב לשעון גם בעצם הימים האלה

למאבקי כוח, יש מי שיטען, התווספה בעיה נוספת. האישית. חרף כישרונו של ארד וההערכה הרבה שלה זכה, התקשו רבים, הן בלשכה והן במועצה, לעבוד איתו. גם כך טלטלו מאבקי כוח את לשכת נתניהו. גם כך המל"ל ניהלה קרבות מעמד והשפעה מול הגופים הוותיקים. ואילו אצל ארד כאילו השתחרר בעוצמה רבה מדי קפיץ שנמתח בעשר שנות ההמתנה. לעתים קרובות מדי איבד את הסבלנות.

בעלי תפקיד ותיקים במל"ל פרשו. גורמים חדשים לא תמיד עמדו בדרישות הקפדניות של ארד. הוא עצמו העדיף את משרדו שבאקווריום, שבו שימש יועץ מדיני, על פני זה שבבניין הסמוך, שם שוכן המטה. מחד-גיסא, קרבתו לנתניהו שדרגה את מעמד המל"ל והפכה אותו לחלק בלתי נפרד מהחשיבה האסטרטגית של ישראל. מאידך-גיסא, היעדרותו של הבוס ממשרדו השפיעה לרעה על האווירה.

נתניהו, וזו כבר פרשנות, גילה אורך רוח. הוא לא הראה לארד את הדלת, זעם על הפרסומים נגדו וניסה לבסוף לסדר לו מצנח זהב בשגרירות בלונדון. הדלפת העניין הורידה את הרעיון מסדר היום. ארד הבין שהגיע לסוף דרכו ובחר לפרוש. בלשכת נתניהו מכחישים זאת וטוענים שביקש לחזור לאקדמיה זמן רב לפני הפרשייה. גם את הסברה שארד נעלב קשות דוחים שם.

עשור וחצי מחייו הבוגרים הקדיש ארד לנתניהו. הוא העריץ אותו ודיבר בשבחו בכל הזדמנות. לא בכל יום רואים אדם במעמדו מתייחס בהתפעמות שכזו למנהיג. "אנחנו נהנים כשהוא יושב בחדר ועושה את העבודה האמיתית מול הלחצים", חזר ודקלם באוזניי ביום השיחות עם מחמוד עבאס והילרי קלינטון בשארם א-שייח'. אף לא אחד מיועציו האחרים של נתניהו מדבר עליו כך. השיפוט הקר והאקדמי שלו כמו נעלם כשהדברים הגיעו לנתניהו.

אלא שכל זה נגמר. ארד עוזב ונתניהו יודע שהפסיד אדם מוכשר וחכם שהלך אחריו בארץ לא זרועה. את הודעת הפרידה ניסח נתניהו באופן אישי. "לעוזי יכולות מקצועיות מהמעלה הראשונה, ובזכותן - כמו גם בזכות מרצו ומסירותו - תרם תרומה גדולה לבטחון המדינה ולמעמדה. רק אני יודע את גודלה והיקפה של תרומה זו, ותודתי והערכתי עליה. עוזי הוא גם חבר קרוב ונאמן לי. על ידידות אמיצה וארוכת ימים זו אני מברך", כתב. לשם השוואה, יועץ התקשורת ניר חפץ, שעזב לפני כמה חודשים, לא קיבל ולו קומפלימנט אחד. יש פרישה ויש פרישה.

אז ארד הלך וכך גם יועצים קודמים (חפץ, שלמה, הארו). האם הדבר אומר שהספינה טובעת? לא אם משווים למקומות אחרים או לזמנים אחרים. אריק שרון החליף רל"ש ודובר ויועצים במהלך הקדנציה. עד היום לא ברור האם הוא שלט ביועצים או שהם שלטו בו. על הלשכות המתפרקות של אולמרט (בעיות פליליות) וברק (יחסים אישיים) עדיף לא לדבר. אם הולכים אחורה נזכרים שגם יצחק רבין החליף עוזרים ודוברים, ואם קופצים לאמריקה מגלים שברק אובמה רענן לאחרונה את רוב אנשי הסגל שלו, כולל ראש המל"ל האמריקני. נתניהו לא המציא כלום בעניין זה.

אם יש משהו שביבי כן רשם עליו פטנט הוא הפיכת שר בממשלתו, מי שאמור היה להיות יריב פוליטי, ליועצו בפועל לענייני ביטחון ומדיניות. הכוונה כמובן לשר הביטחון אהוד ברק, שבמידה רבה תפס את המשבצת של עוזי ארד עוד הרבה לפני שפרש.

ברק הוא כבר זמן רב איש סודו של נתניהו, בכלל זה למשימות מיוחדות. לפני שבועיים יצא לשליחות בהולה בוושינגטון כדי לבקש מהאמריקנים שלא להאיץ את עזיבת מובארכ (התוצאות ידועות). נתניהו הצמיד לברק את יועצו המדיני האחר, רון דרמר, אך את ארד השאיר בבית. אותו ברק היה זה שבשם נתניהו תפר את עסקת ההקפאה השנייה בתחילת השנה. אז צורף אליו עו"ד יצחק מולכו. ארד, שוב, נשאר בארץ, וגם במקרה זה הסוף ידוע. חרף כל הקדֵרות שהקדיחו – המרמרה, ההקפאה השנייה, הסכסוך עם אשכנזי, מינוי גלנט – ביבי וברק נפגשים על בסיס כמעט יומי ומשוחחים בטלפון מסביב לשעון גם בעצם הימים האלה.

ברק, ולא רק מערכת הביטחון, יהיה האתגר האמיתי של ראש המל"ל הבא.

כתף קרה מברק

במשך עשור וחצי הלך ארד עם נתניהו בעליות ובמורדות. רבים וטובים טיפסו על הספינה של ביבי ונטשו אותה. ארד, איש איתן, חריף שכל ורחב דעת, נשאר שם. העובדה שהיה היועץ היחיד מהקדנציה הראשונה שחזר עם נתניהו לשנייה דיברה בעד עצמה

ההצבה של ארד הייתה מתבקשת. אלה בדיוק תחומי המומחיות שלו, אלה הסוגיות שבהן עסק שנים רבות. תמיד דגל בטיפול מקצועי ולא אידיאולוגי בסוגיות המדיניות-ביטחוניות, וזה בדיוק מה שנתניהו ציפה ממנו ומהמל"ל לעשות. כעת הגיעה ההזדמנות והוא כאילו נולד לתפקיד.

והייתה כמובן הנאמנות האישית. במשך עשור וחצי הלך ארד עם נתניהו בעליות ובמורדות. רבים וטובים טיפסו על הספינה של ביבי ונטשו אותה. ארד, איש איתן, חריף שכל ורחב דעת, נשאר שם. הוא כמובן פיתח קריירה עצמאית מרשימה שגולת הכותרת שלה הייתה כנסי הרצליה, אך תמיד נשאר איש של ביבי. העובדה שהיה היועץ היחיד מהקדנציה הראשונה שחזר עם נתניהו לשנייה דיברה בעד עצמה. על כן, לא היה מתאים ממנו לחבוש את הכובע הכפול של יועץ מדיני וראש המטה לביטחון לאומי.

ההתחלה הייתה טובה. ארד חידש את המל"ל מהיסוד. 60 תקנים הועמדו לרשותו והוא השתדל למלא אותם בדמויות מוערכות. בין היתר הביא את אבריאל בר-יוסף ומינה אותו לסגנו, ואת ערן לרמן, איש מודיעין מוערך ובעל קשרים טובים בארה"ב. הוא שאל עובדים מהמוסד, מהשב"כ, מהוועדה לאנרגיה אטומית וממשרד החוץ. הגוף שעד כה נדחק לשוליים נכנס למרכז העשייה. זימון דיונים, השתתפות בהתייעצויות מדיניות, מפגשים מדיניים, פגישות עם מנהיגים ופקידי ממשל בכירים, השתתפות והכנת ביקורים בחו"ל, טיפול והכנת שיחות מדיניות ויצירת קשרים עם מועצות ביטחון לאומי בעולם– כל אלה הכניסו חיים בגוף שעד כה היה צדדי.

נתניהו מצדו סיפק את הרוח הגבית הנדרשת. "המטרה הראשונה", הסביר נתניהו בישיבת ממשלה שדנה בעניין לפני שנה וחצי, "היא להעלות אופציות במגוון רחב ככל האפשר. בדרך כלל, הטעויות הגדולות נובעות מאי-בחינה של חלופות יותר מאשר מבחירה בחלופה שאינה נכונה. להבדיל מכהונתי הראשונה יש פה כלים שאפשר להעמיק בעזרתם, אף שבסופו של דבר אין תחליף לטיב המנהיגים והיועצים".

גם ארד היה שבע רצון מהכלים שהועמדו לרשותו. כפי שחלמו הוא ונתניהו החל המל"ל לספק לנתניהו ניירות עבודה עצמאיים (מישהו במל"ל חישב ומצא שהמטה הגיש לנתניהו בתקופת ארד 700 ניירות עמדה). כדי למנוע חיכוכים עם המשרד לעניינים אסטרטגיים, שלמעשה קיבל מנדט דומה (בתחילה אף ישבו שני הגופים באותו קומה), הוחלט שהמל"ל יהיה אחראי להכנת ישיבות הקבינט, לתיאום בין זרועות הביטחון, להצעת חלופות להחלטות מערכת הביטחון, לניהול חדר החירום הלאומי במשרד ראש הממשלה ולפונקציות נוספות. בנוסף, הוכפף אליו המטה ללוחמה בטרור. נושאים כמו אירן, המו"מ עם הפלשתינים ותפיסת הביטחון הופקדו אצל יעלון ומשרדו.

ההפרדה הזאת מנעה עימות עם משרד אחד אך לא עם אחרים. ואכן, הקלקולים הגיעו מהר מן הצפוי. אחד המרכזיים שבהם היה הצפיפות בקצה הפירמידה. זרועות ההערכה הוותיקות, באופן טבעי ומסורתי, לא אהבו שהמל"ל שוב מנסה לתפוס מקום על המשבצת.

שר הביטחון ברק, שכאמור מזער את המל"ל כראש ממשלה, לא מסתיר את דעתו. "משרד הביטחון הוא זה שאחראי על הביטחון", נוהג ברק לומר. באותה ישיבת ממשלה שעסקה במל"ל ציין בסרקזם: "לא כל הפונקציות שתולים במל"ל יכולות להתקיים, כיוון שראש הממשלה איננו ראש הצבא למשל" (תרגום מבָּרָקית לעברית: כשר ביטחון אני הוא מפקד הצבא, ולכן קשקושי המל"ל לא באמת חשובים). למרות היריבות הצליחו אנשי המל"ל לזכות לאוזן קשבת ולהערכה, במיוחד בישיבות הקבינט והשביעייה.

מה שומע ראש הממשלה?
[צילום: פלאש 90]

לאדם מן היישוב קשה לעתים לתפוס עד כמה קריטית השאלה מי מזין את ראש הממשלה ומה המידע המובא לפניו. דוגמה קטנה: ביום ראשון, קודם לישיבת הממשלה, התכנסו כרגיל שרי הליכוד לדיון השבועי. על הפרק: קריאתם של ח"כים ושרים בליכוד לחדול מן ההקפאה דה-פקטו בגושי ההתיישבות ולפרסם ולו כמה מכרזים לבנייה.

את הנושא העלה יולי אדלשטיין. הוא הסביר את מצוקת היישובים והתושבים אבל גם רמז למשמעות הפוליטית. הליכוד ונתניהו מאבדים אמינות ותמיכה בחוגי המתנחלים ותומכיהם, חש אדלשטיין. כשאביגדור ליברמן נושף בעורף, המשמעות ברורה.

36 שעות לאחר הטלת הווטו האמריקני במועצת הביטחון, לנתניהו היה קל להסביר את עצמו. "אנשים צריכים להבין מול מה אנחנו עומדים", השיב לאדלשטיין. ישראל כ"ץ התגייס לעזרת נתניהו. "כל שר פועל בתחומי משרדו עבור ההתיישבות", אמר. במקרה שלו מדובר בתשתיות התחבורה ביו"ש. גדעון סער, באותה רוח, סיפר על בנייה נרחבת של מוסדות חינוך. הם נתנו לנתניהו להבין שהכול בסדר.

המחלוקת הקטנטנה הזאת מלמדת עד כמה חשוב טיב המידע המובא לפני מקבלי ההחלטות. אם כ"ץ וסער צודקים נתניהו יכול להיות רגוע מבחינה פוליטית פנים-ליכודית. אם הצדק עם אדלשטיין, ונתניהו מאבד את המתנחלים, אלה חדשות רעות. כך בנושא פשוט יחסית כמו הבנייה ביו"ש. על אחת כמה וכמה בנושאים מסובכים כמו המצב במזרח התיכון.

לא אחד ולא שניים משרי הממשלה עדיין מסתובבים בתחושת הלם מכך שאף לא אחד מגופי ההערכה בישראל צפה את התפרצויות הרי הגעש באזורנו. המידע הכל כך חיוני הזה לא היה בנמצא באמ"ן, במוסד, בשב"כ, במשרד החוץ ובמל"ל. נו, ועכשיו נראה את נתניהו מנהל את המדינה.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  26/02/2011   |   עודכן:  26/02/2011
אריאל כהנא
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
עוזי ארד והמל"ל: מה השתבש?
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ג'ובים לחברים
27/02/11 06:37
2
אביתר בן-צדף
27/02/11 11:42
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
פגישה נדירה התקיימה ביום רביעי השבוע בביתו של הרב עובדיה יוסף. אל הבית בשכונת הר-נוף הירושלמית הגיע הרב שמואל וואזנר, מגדולי הדור של הציבור החרדי-ליטאי. הסיבה הרשמית לפגישה הייתה ספר חדש של הרב עובדיה, אולם שיחתם של השנים עסקה גם בענייני גיורים, והרב וואזנר השמיע דברי חיזוק באוזני מארחו, שעבר כמה שבועות קשים בגלל הסוגיה הזאת. שני הרבנים ידעו שלקשייו של הרב יוסף אחראי בין היתר הציבור שאותו מייצג האורח הנכבד; הרי בדיוק באותו יום רביעי אמורים היו החרדים הליטאים לצאת לרחובות ולהפגין נגד מנהיג שס, בגין מה שנתפס בעיניהם כביזוי ההלכה.
26/02/2011  |  ריקי רט  |   כתבות
מעיון בקלסתרוני פניהם של הקהל הרב שהתגודד ברחבת הכניסה של "מרכז קריגר" בשכונת הכרמל הצרפתי בחיפה ניתן היה להגיע למסקנה הבאה: העירקים דומים!. הגברים דומים זה לזה והנשים דומות זו לזו. דפוס אחיד של קהל, שעמד בקבוצות, לבוש בבגדים דומים, ושוחח באופן זהה, באותו נימוס של מכרים שזמן רב לא נפגשו וההצגה יצרה להם את ההזדמנות להיפגש.ברחבת הכניסה הם דיברו ביניהם בעברית.
26/02/2011  |  יעקב יוסף  |   כתבות
השופטת יעל אחימן מבית משפט השלום בתל אביב דחתה השבוע תביעה בסך שני מיליון ו-220 אלף שקל שהגיש תאגיד התקשורת הרוסי קומרסנט (Kommersant) נגד חברת ע.ש.ר עיתונות רוסית בע"מ, המוציאה לאור את העיתון "גלובוס", נגד מנהל העיתון אילן כפיר ונגד שניים מעורכיו.
26/02/2011  |  אורן פרסיקו  |   כתבות
תיאטרון מיקרו הירושלמי מתארח בשלוש הצגות שונות בתיאטרון גבעתיים בתאריכים שונים.ראיתי את"שירים מהבוידם" שהנה הצגה-מופע מוסיקלי הכוללת 15 שירים ישנים מכל הזמנים ומכל הסוגים. אלה שירים נוסטלגיים המוגשים בלבוש חדש מודרני בתזמור שונה וגוון חדש כאשר המוטיב המרכזי נשמר.
26/02/2011  |  ליאון אלי  |   כתבות
"חבורה קטנה של עכברושים שכירי חרב, סוכנים של אל-קאעידה", כך הגדיר השבוע שליט לוב מועמר קדאפי את המפגינים נגד משטרו, בנאום שנשא בכיכר הירוקה בטריפולי. אולי בגלל איכות השידור הירודה ואולי בגלל כמויות הבוטוקס שהוזרקו לפניו במשך השנים, קדאפי נראה כמו שד עטוף בגלימה חומה ותרבוש.
25/02/2011  |  אסף גבור  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
מפער של 6 לידות לטובת הפריון הערבי בשנות ה-60' לשוויון של 3.11 לידות לאישה ב-2015, ומאז שיעור הפריון היהודי גבוה מהערבי
אלון קוחלני
אלון קוחלני
לראשונה בעולם פורסם מחקר המציע אמת מידה להטלת אחריות פלילית על קציני ציות    יש הכרח לנקוט בדרך אחרת כדי להגן על אינטרס הציבור
איתמר לוין
איתמר לוין
קל וחומר ממכבי חיפה והפועל תל אביב    הדחיינות של נתניהו והרס משרד החוץ    התנ"ך נגד הרב יצחק יוסף    ההפקרות והטמטום של יצחק גולדקנופף    וכרגיל - איתמר בן-גביר
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il