בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
המקור: למה באמת שונאים את ענת קם?
|
יומני הוידאו שצילמה ענת קם עבור המקור לא פענחו את דמותה, אבל התוכנית עשתה את עבודתה העיתונאית ● דרוקר שהביע חשדנות וציניות, ניסה לצייר מניעים פסיכולוגיים למעשיה של קם
|
לא באמת חושפת. ענת קם [צילום מסך-עכבר העיר]
|
|
|
|
|
|
נדמה שבכל הקשור לפרשת ענת קם, יחסי הכוחות ברורים: התקשורת בעד, הממסד והעם נגד. ואיך לא יהיה העם נגד, כשמוצגת בפניו מרגלת שגנבה מסמכים מסווגים ממפקדת צה"ל? ואיך לא יהיה הממסד נגד, כשהוא נתפס פעמיים בערוותו - פעם אחת בתחקירים המביכים שהודלפו, ופעם שניה בעצם ההדלפה? ואיך לא תהיה התקשורת בעד, כשענת קם היא לא רק בשר מבשרה (עיתונאית ב"וואלה"), אלא גם, מעצם תפקידה בפרשה, חלק בלתי נפרד מן העבודה העיתונאית, מקור שמחייב מייד את הגנת העיתונות? פרשת קם היא פרשה מסעירה, כפי שפרשות ריגול הן תמיד פרשות מסעירות. זו גם פרשה מורכבת שנוגעת בהיבטים רבים, החל מהחיסיון העיתונאי ועד למשמעות איסור הפרסום בעידן האינטרנטי. אבל נדמה שהעיסוק התקשורתי בפרשה רודד לכדי התמודדות במשחק כדורגל, כמו זה שענת קם אוהבת ויורם ארבל הקדיש לה: הצבא, השב"כ והפרקליטות תוקפים במלוא עוזם, הטוקבקיסטים ויושבי הפרלמנטים שוחטים, והעיתונאים מנסים לצנן את ההתלהבות ולתהות על מה כל הרעש. בתוך כל הצרמוניה הזו, נפקד קול מרכזי אחד - קולה של כלת השמחה.
|
רביב דרוקר, עיתונאי חד חושים, תפס יוזמה. "את ממילא תקועה בבית", אמר לקם. "למה שלא תקחי מצלמה ותתעדי את עצמך? בסוף נחליט מה נעשה עם זה". אני מניח שכבר מהיכרותו הראשונית עם קם - לא בחורה נחבאת אל הכלים, אלא אחת שמחפשת להיות במרכז העניינים, כפי שהיא מעידה על עצמה - הוא הבין כי החומרים הללו לא יגנזו. גם אותם תעביר קם לידי התקשורת. המקור, כמעט כרגיל, לא כושלת במקומות בהם תוכניות אחרות היו כושלות - האמפתיה האוטומטית, ההזדהות עם מושא הכתבה, ההצגה החד-צדדית שבסופה שורת תגובות רפה לשם האיזון העיתונאי. דרוקר ושותפתו לעשיית הכתבה, הדס ריבק, לא ממהרים לצייר את דמותה של קם כמרטירית וכשעירה לעזאזל. על-אף הדלת שפתחה לו, דרוקר מגלה מידה של חשדנות כלפי קם, עוקץ אותה מדי פעם, תוהה על מניעיה. אולם בסופו של דבר, גם דרוקר אינו יכול (ואינו מנסה) להסתיר את אהדתו לקם. לא לקם כעבריינית, אלא לקם כקורבן של הכלימה הממסדית והזעם הציבורי. כן, אלו שני יצורים שיכולים לדור זה במחיצת זה; ענת קם שעברה עבירות חמורות, שהודתה בהן ושתרצה את העונש שיגזר עליה, היא אותה ענת קם שהפכה למושא זעם ציבורי באורח לא מידתי.
|
פרשת קם היא תזכורת למי בממשל ובציבור שנוטה להפריז בכוחה של התקשורת. תקשורתית, הפרשה איחדה סביבה את מרבית העיתונאים, המכירים בכך שההדלפה היא נדבך אינטגרלי בעבודתם. העיתונות ניסתה להנמיך את הלהבות, ולהזכיר (בצדק) שלא מדובר במרגלת ובבוגדת שהעבירה סודות לאויב, אלא בצעירה שהעבירה חומר מסווג לעיתונאי ישראלי הכפוף לצנזורה. אולם הציבור, כך נדמה, סירב לשמוע, וקם עשתה את דרכה המהירה אל עמוד הקלון בכיכר העיר. התגובה הציבורית לפרשת קם היא גם סימפטום לדיון הלא ענייני שמשתלט על השיח הציבורי. בשולי פרשת ההדלפה, ניצבים התחקירים שפרסם אורי בלאו, שהם-הם העניין החמור באמת בפרשת קם, וכן מחדל אבטחת המידע בלשכת אלוף פיקוד הדרום דאז, סגן הרמטכ"ל יאיר נווה. אבל אצלנו, מה שנותן את הטון הוא הסנסציוני. יומן הוידאו, אף שעורר באופן טבעי אהדה רגשית, לא הקל על פענוח דמותה של קם. אם יש משהו שברור מהתיעוד, הרי הוא שמדובר בבחורה אינטליגנטית וחריפת מחשבה. דווקא משום כך, קשה לחדור את הפסאדה קרת הרוח, ולהבין מי הנאשמת: שמאלנית פציפיסטית שאספה חומרים לצרכים אידיאולוגיים? חיילת שנעלבה ממפקדיה והחליטה לגלות להם את ערכה האמיתי? ואולי סתם צעירה שרצתה להרגיש, מאחורי הקלעים, את הכוח? כשמדובר בבחורה נבונה כקם, קשה לדעת אם דחייה מאוחרת של האפשרות לפעולה אידיאולוגית היא אמירת אמת, או רק מהלך משפטי מושכל בעצת פרקליטים, שווה ערך לצעד החלפת המשקפיים כדי לא להידמות לטלי פחימה? דרוקר צייר את מניעיה האפשריים של קם, כשהוא הולך, אולי מבלי משים, בעקבות אמה של קם, שמנסה לדחות את הרעיון שבתה היא אידיאליסטית של השמאל ולהסביר הכל כפעולה קלת דעת של צעירה. החיבוק מסיר האחריות של ההורה מקבל משנה תוקף כשהוא בא מעיתונאי נטול אינטרסים (אם כי, בפרספקטיבה רחבה של מקצוע העיתונות, גם לדרוקר ולכל עיתונאי אחר יש כאן אינטרס). דיבורים על משפט ההיסטוריה ובית הדין בהאג, שהסבו נזק ראשוני לקם, נדחים הן על-ידי האם והן על-ידי דרוקר כדיבורים בעלמא, שמסתירים גורמים פסיכולוגיים פשוטים הרבה יותר, יצרים כמו נקמנות או תאוות כוח ושליטה. איפה האמת? לקם הפתרונים, אבל עדיין מוקדם לתת אותם. גם היא נגועה באינטרסים - עליה לשקול את דבריה בקפידה, לפני שיגזר עונשה. נראה שכדי לגלות מי היא ענת קם, ומה גרם לה לעשות את שעשתה, נצטרך לחכות לביוגרפיה.
|
|
תאריך:
|
31/03/2011
|
|
|
עודכן:
|
31/03/2011
|
|
ניב שטנדל
|
המקור: למה באמת שונאים את ענת קם?
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
רונן גולדשטיין
|
31/03/11 16:10
|
|
|
|
א מ רול
|
1/04/11 05:34
|
|
2
|
|
ראספוטין בן מדביד
|
31/03/11 17:53
|
|
3
|
|
אורוול
|
31/03/11 20:25
|
|
4
|
|
r5
|
1/04/11 07:39
|
|
|
|
מקור בקיר
|
1/04/11 15:54
|
|
5
|
|
יונתן מרקז
|
1/04/11 10:17
|
|
6
|
|
הניה
|
1/04/11 11:26
|
|
7
|
|
גולדפינגר
|
1/04/11 16:34
|
|
8
|
|
אלישמע
|
1/04/11 16:35
|
|
9
|
|
קורןנאוה טבריה
|
30/10/11 06:01
|
|
פורום: פרשת קם-בלאו
|
כתוב הודעה
|
|
מדי שנה, לקראת חג הפסח, נרשמת עלייה בפניות למרכזים רפואיים עקב הרעלות של ילדים מחומרי ניקוי וכימיקלים כגון: חומרי הלבנה (אקונומיקה), בסיסים, דטרגנטים, מסירי אבנית וקוטלי חרקים.
|
|
|
אקדים ואומר, שישנן שתי תקופות התפתחות קריטיות בחיינו. הראשונה היא תקופת הפעוט - מהלידה עד גיל שנתיים-שלוש והשנייה היא גיל ההתבגרות.
|
|
|
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - גם מהמותן - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי והפעם - שירות גרוע, ראש חדש לשב"כ - "אל יתהלל חוגר כמפַתח", כסת"ח בצל"שים, לבקר במוזיאון לח"י באינטרנט, מי רצח את אביהן? ו"הבן הסורר"
|
|
|
ההצגה "כל האמת על שייקספיר" התחילה כהצגה לשניים באנסמבל הרצליה ובהמשך הפכה להצגת יחיד של נמרוד ברגמן כהצגת סטנדאפ. לדבריו מטרת ההצגה היא לקרב את שייקספיר לבני הנער ואנשים צעירים שעצם הזכרת השם שייקספיר מצטייר בעיניהם כמשהו כבד ומשעמם.
|
|
|
ביחסי רופא-מטופל יש נטיה של שני הצדדים לשכוח שהרופא הוא נותן השירות והמטופל הוא זה שמשלם בדרך זו או אחרת את משכורתו של הרופא.
|
|
|
|