|   15:07:40
עיתונאי   |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
משיכת חבל בלתי פוסקת בין האוצר להסתדרות [צילום: פלאש 90]

המצב: אקוטי. המאבק: כרוני

אין ויכוח שהרופאים התורנים צריכים לישון יותר, שהרופאים בבתי החולים צריכים להרוויח יותר, ושהמאושפזים צריכים להצטופף פחות. אז למה מאבק הרופאים נמשך כל כך הרבה זמן, ומה גרם לכמעט-הסכמה להתפוצץ?
03/08/2011  |     |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות

נדמה שעוד לא עברנו שבוע בחודשים האחרונים שבו לא הוכרזו הסלמות נוספות במחאת הרופאים. האחרונות שבהן: מכתבי ההתפטרות של הרופאים המתמחים, שביתת רעב של יו"ר ההסתדרות הרפואית ושל כל צוות בית החולים מאיר בכפר-סבא, וצעדה מבית ההסתדרות הרפואית ברמת-גן למשרד ראש הממשלה בירושלים. מחאת הרופאים, נרצה או לא נרצה, הפכה לעוד פרק בתולדות המאבקים החברתיים של ישראל, שנכתב בימים אלה ממש.

בימים אלה? יותר נכון לומר בחודשים אלה. ואולי אפילו בשנים אלו. המאבק הנוכחי החל לפני שמונה חודשים. ב-21 בנובמבר 2010 התכנסה הנהלת ההסתדרות הרפואית (הר"י) - האיגוד המקצועי של הרופאים בישראל - לישיבת עבודה עם האוצר, במסגרת משא-ומתן לחידוש ההסכם הקיבוצי בין הרופאים למדינה. הרופאים העלו בישיבה דרישה חדשה, ליתר דיוק חבילת דרישות בנושאים הנוגעים לדעתם ל"הצלת הרפואה הציבורית". בין הנושאים בחבילה: משמרות המתמחים, חוסר בתקנים, מקצועות רפואיים חסרי ביקוש והרפואה בפריפריה.

בחודשים שעברו מאז, נערכת משיכת חבל בלתי פוסקת בין האוצר להסתדרות. כל צד טוען שהצד השני חמדן, שטובת הציבור אינה עומדת לנגד עיניו, שהוא מסכן את החולים תמורת האינטרסים שהוא מייצג. בדרך נרשמו עתירות הדדיות לבית המשפט: הרופאים תבעו את המדינה על שאינה מקצה מספיק מיטות לאשפוז חולים (והפסידו, משום שבית המשפט לא רצה להתערב לאחר טענת המדינה שהיא נוקטת צעדים לשיפור המצב), והמדינה תבעה להוציא לרופאים צווי מניעה במטרה למנוע מהם את השבתת המערכת (והפסידה, שכן בית המשפט קבע שצעדי הרופאים הם 'מידתיים').

היטיבה לתאר את התסבוכת חברת הכנסת רחל אדטו מקדימה, שבדיון שנערך בכנסת לפני חודשיים אמרה כי "הפערים בין הצדדים הם בלתי אפשריים. לא מבינים עד הסוף מה כל אחד אומר. ההתנהלות, הספינים, וחצאי האמיתות הם איומים".

איפה החולים

אז איפה אנחנו עכשיו? בבית הדין לעבודה מונח הסכם הזקוק לחתימה. על-פי גרסת משרדי הבריאות והאוצר, הושגו בו מאות תקנים נוספים, והממונה על השכר לוין צוטט כאומר שגם על דרישה למאות תקנים נוספים האוצר לא היה מפיל את המשא-ומתן. הוא גם טען שהר"י הסכימה להחתמת שעון נוכחות בבתי החולים, דרישה שהעלתה את זעמם של הרופאים. עיקר ההישג שלה, כך הודלף, הוא ההטבות לרופאי הפריפריה, שבהן התקבלו רוב דרישות הר"י.

על מה המשא-ומתן תקוע? על-פי הודעת משרד האוצר "הוגדרו פערים משמעותיים בין הצדדים בנוגע לתקנים ולפריסת עלות ההסכם על פני שנות ההסכם" - כלומר עניין אחד עקרוני ואחר טכני. ככל הנראה גם תורנויות המתמחים מהוות אבן נגף בדרך אל המנוחה והנחלה. האוצר דורש שכדי להקל על המתמחים ישובצו בתורנויות לא רק מתמחים אלא גם רופאים מומחים צעירים, דבר שלא היה נהוג עד כה.

הסקרים מראים שרוב הציבור (73 אחוז) סבור שמאבקם של הרופאים מוצדק. 86 אחוזים חושבים שיש לתת תמריץ לרופאים הבוחרים במקצועות רפואה בהם קיים מחסור, ושיעור זהה של משיבים גם מזדהה עם הכוונה לתמרץ רופאים המוכנים לעבוד בפריפריה. אולי תמיכת הציבור, הגוברת בהתמדה מאז ראשית המאבק, נובעת מהעובדה שכל אחד מאיתנו נזקק, בשלב זה או אחר של חייו, לשירות הרפואה הציבורית, והמצב שמשתקף בבתי החולים נראה לנו בלתי נסבל, ובצדק.

ואם כך, עולה מאליה שאלה מהדהדת: מדוע זהו מאבקם של הרופאים, ולא מאבקם של החולים? מדוע מי ששובת על תנאי שכרו צריך לשבות גם בשביל מיטות אשפוז, תקנים לפריפריה ותוספת רופאים? האם זהו תפקידו של הרופא לדאוג למיטה, או אולי תפקידו של הציבור כולו? ועוד שאלה, המחריפה והולכת עם התמשכות השביתה: האם נהגו הרופאים בתבונה כשהחליטו לנהל את המאבק הזה על כל הקופה - וכך גרמו להתמשכותו, ולהסתעפותו לשורה של קרבות מאסף?

הזקנה מחדר האוכל

מתוך דוח מבקר המדינה: "הרופאים המעטים במחלקות פנימיות מסוימות כורעים תחת הנטל... עקב עומס העבודה הרב במחלקות הפנימיות והיעדר תנאים מתאימים יש חשש שרופאים אינם קשובים תמיד לכל צורכי החולה, עושים קיצורי דרך, משחררים חולים מוקדם מדי ומקבלים החלטות שגויות"

הבטחנו לעשות סדר, אז בואו נבהיר דבר נוסף: מצב הרפואה הציבורית בישראל אכן בעייתי ביותר. מספר מיטות האשפוז הוא הנמוך ביותר במדינות ה-OECD (מלבד מקסיקו): שתי מיטות לאלף נפש. גם במספר ימי האשפוז הממוצע ישראל שנייה מהסוף: ארבעה ימים.

בדוח השנתי האחרון שלו כתב מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס: "תנאי האשפוז הקיימים היום בישראל פוגעים בכבודם ובפרטיותם של החולים, וקיים חשש שבכמה מקרים אף בבריאותם". הוא קבע שהתפוסה במחלקות עומדת על 96 אחוז בממוצע (לעומת 85 אחוז שנחשב לשיעור הרצוי) ומגיעה לעתים ל-150 אחוז ואף יותר מכך. על-פי הערכתו, לא פחות מ-300 חולים מאושפזים בכל יום במיטות פנימיות שמחוץ לתקן, כלומר מיטות מאולתרות המוצבות בפרוזדורים, בחדרי אוכל ובחדרים פנויים אחרים. ה"זקנה מהמסדרון" המפורסמת הפכה לזקנה מחדר האוכל.

בנושא תקני הרופאים, כלומר מספר הרופאים המוצבים בכל מחלקה, כתב המבקר כי "הרופאים המעטים במחלקות פנימיות מסוימות כורעים תחת הנטל... עקב עומס העבודה הרב במחלקות הפנימיות והיעדר תנאים מתאימים יש חשש שרופאים אינם קשובים תמיד לכל צורכי החולה, עושים קיצורי דרך, משחררים חולים מוקדם מדי ומקבלים החלטות שגויות". נדמה שלא צריך להוסיף דבר על הצעדים שעל המדינה לעשות, כלומר להוסיף תקני רופאים במחלקות הכורעות תחת העומס. זו הייתה דרישת הר"י כאשר באה למשא-ומתן: להוסיף אלף תקנים לרופאים.

ואשר לפריפריה - כמו רוב הישראלים, גם הרופאים מעדיפים לגור במרכז ובערים הגדולות, וכך נוצר מחסור באזורים האחרים. כשהמחסור הוא בעו"ד, שרברב או מהנדס זו בעיה רצינית, אולם כשיש מחסור ברופא באזור מגורים שלם הבעיה היא לא פחות מאקוטית. בשל כך הר"י דרשה רשימת הטבות - יש שיאמרו מפליגות - לרופאים שעובדים או עתידים לעבור לעבוד בפריפריה, ביניהן 'תוספת פריפריה' מיוחדת, הטבות דיור, הוספת מרפאות ייעוץ ותמריצי השתלמות.

נזכרים במתמחים

סגן שר הבריאות יעקב ליצמן: "המגעים נמשכו ימים רצופים וכבר נכתב מסמך הבנות בן 17 עמודים. כל ההכחשות הטוענות שלא היו הבנות אינן נכונות, ויש לי פסק דין של השופטת נילי ארד שמוכיח את זה. לאורך כל הדרך מי שעמד על זכויותיהם של המתמחים הייתי אני ולא ההסתדרות הרפואית"

נדמה היה שהגענו אל הישורת האחרונה. לאחר זמן רב של משא-ומתן ועוד כמה צעדים של לחץ לא מתון - השבתת מחלקות בבתי חולים ומרפאות חוץ, ודחיית ניתוחים שאינם דחופים - הגיעו סוף-סוף יו"ר ההסתדרות הרפואית ד"ר ליאוניד אידלמן ונציגי משרד האוצר, שבראשם הממונה על השכר אילן לוין, אל סף חתימה על הסכם.

אלא שדבר אחד לא נלקח בחשבון: המתמחים. פרטים מן ההסכם דלפו החוצה, ומהם עלה כי הר"י הצליחה לקצור הישגים מסוימים בכל תחום - מלבד הקלת המשמרות של הרופאים המתמחים. הרופאים המתמחים הקימו קול זעקה. הם הריצו טלפונים בהולים לאידלמן, שדחה אותם בקש, ולאחר מכן פנו לבית המשפט בדרישה להעמיד נציג מטעמם במשא-ומתן, שידאג לשמירת זכויותיהם. בית המשפט דחה את הבקשה, אולם אידלמן נכנע ללחץ. הוא נסוג מכל ההבנות עם האוצר, ולא זו בלבד אלא גם טען שמעולם לא הושגו כאלו.

סגן השר ליצמן, המלווה את ההליך לכל אורכו, מעיד אחרת: "המגעים נמשכו ימים רצופים וכבר נכתב מסמך הבנות בן 17 עמודים. כל ההכחשות הטוענות שלא היו הבנות אינן נכונות, ויש לי פסק דין של נשיאת בית הדין הארצי לעבודה השופטת נילי ארד, שמוכיח את זה. למעשה, לאורך כל הדרך מי שעמד על זכויותיהם של המתמחים הייתי אני ולא ההסתדרות הרפואית, עכשיו, כשהם באים לחתום, פתאום נזכרים במתמחים".

ויש במה להיזכר. תורנות של רופא מתמחה מחייבת את נוכחותו בבית החולים למשך 24 שעות, שבסופן הוא מבצע סבב חולים וחפיפה עם הרופאים שבאים להחליפו. תורנות כזו יכולה לארוך גם 30 שעות, מבלי שלרופא יש זמן מנוחה באמצעה. לעתים אפילו יותר, כשיש מחסר ברופאים ופשוט אין די רופאים שימלאו את השורות בשעות היום.

"התורנויות קשות ביותר, היום יותר מבעבר", קובע פרופ' שאשא. "בתקופתי היה פחות לחץ, והיינו יכולים לחטוף שעה או שעתיים של שינה בלילה. היום הלחץ הוא בלתי נסבל. הרופא לא יכול אפילו לשבת לרגע במהלך התורנות שלו. יותר מזה: בִּתי, רופאה גם היא, עשתה בכל חודש בתקופת ההתמחות שלה לא פחות מתשע תורנויות. לא ראו אותה בבית, שלא לדבר על איכות הטיפול הניתנת לחולים".

גם המבקר לא חסך את שבטו מהתנהלות משרד הבריאות ומנהלי בתי החולים: "מתמחים מעטים עושים תורנויות רבות, לעתים יותר מעשר בחודש, כשכל תורנות אורכת כ-26 שעות. לפיכך עולה חשש שעומס העבודה המוטל על המתמחים במחלקות הפנימיות, שהתגבר במרוצת השנים, פוגע בכושר השיפוט המקצועי שלהם, וכן עולה חשש שתכיפות התורנויות ועומס העבודה אינם משאירים לרופאים המתמחים די זמן להתעדכן בחומר מקצועי", כתב בדוח החמור שפרסם לפני כשלושה חודשים.

סגן השר ליצמן טוען שעד לסיום המשא-ומתן נאבק לבדו על כך שהמתמחים לא יעשו תורנות בנות למעלה מ-18 שעות. פרופ' שאשא סבור שיש להחליף את כל השיטה. לטענתו, שיטת התורנויות היא שיטה שעבר זמנה. "אפשר לעבור לעבודה בשתי משמרות, כמו האחיות", הוא אומר. פתרון כזה, על כל פנים, אינו נראה באופק.

עניין של כדאיות

אם מנסים לעשות קצת סדר, דרישות הרופאים נוגעות לשלושה תחומים. הרופאים הוותיקים, הרופאים המתמחים, ותנאי העבודה בבתי החולים. השכר הממוצע של רופא ותיק עומד על 42 שקל לשעה. הר"י דורשת להעלותו בחמישים אחוז. לגבי המתמחים, הדרישה היא להוריד את מספר התורנויות על-ידי תשלום שכר כפול למתמחה שמבצע תורנויות מעבר לתקן (התקן עומד על ארבע עד שש תורנויות, כשבפועל מבצעים המתמחים שמונה עד תשע תורנויות, ולעיתים אף יותר). העלאת השכר על תורנויות שמעבר לתקן תקטין הכדאיות של 'ניצול' מספר מצומצם של מתמחים למספר גדול של תורנויות (תורנות פירושה יום עבודה בבית החולים הנמשך גם בערב ובלילה, עד תחילת יום העבודה הבא). אשר לתנאי העבודה, הדרישות הן תקנים לרופאים נוספים, הקטנת מספר המיטות בכל מחלקה, והענקת תמריצים לרופאים היוצאים לפריפריה ולאלה הפונים למקצועות רפואיים הנחשבים לא מבוקשים, כגון הרדמה, טיפול נמרץ ילדים, רפואה כללית ורפואת לב.

באוצר, כמו באוצר, לא ממהרים להתרגש. אנשיו גם שומרים את הקלפים קרוב לחזה, ומסרבים לומר לאילו מהדרישות הסכימו ואֵילו דחו על הסף. כבר מתחילת המגעים הפגינו שם שליטה במצב: הם ידעו, כמובן, שהרופאים לא ימהרו להשבית את המערכת, ולכן ערכו ישיבה אחר ישיבה וניסו להבין "מה הרופאים רוצים". כל הזמן הזה נמשכו הטיפולים, הבדיקות והאבחונים ללא שינוי בשכר וללא שיפור בתנאים. תנאים שכולם, גם בכירי משרד הבריאות ובראשם סגן השר יעקב ליצמן, מודים שהם קטסטרופליים.

עם זאת, מהטענה על הצורך להעלות את שכר הרופאים, סגן שר הבריאות אינו מתרשם. "אני לא מגיב לאיומים", הוא אומר בשיחה עם 'מקור ראשון'. "משרות פנויות זה עניין של כדאיות. יש המון רופאים ישראלים בחו"ל ואני מצר על כך, אבל יש גם כאלה שרוצים לבוא לכאן, ואנחנו נושיט להם יד".

סגן השר מפגין אולי נון-שלנט, אבל המצב העגום כרגע הוא שמספר הרופאים לנפש במגמת ירידה: כשלושה לכל אלף בני אדם. האם הרופאים חמדנים, או שבעידן כשלנו אין ברירה אלא להסכין להעלאת שכר? פרופ' שאול שאשא, שהיה עד לפני שנים אחדות מנהל בית החולים בנהריה, טוען שהאוצר עוד לא הפנים את השינוי: "רופא בכיר לומד את המקצוע שבע שנים. לאחר מכן מחכות לו חמש שנים של התמחות - וכל זה אחרי שהוא עשה פה צבא, כלומר, פחות או יותר בגיל ארבעים הוא ניגש לבחינות. כל החיים הוא חייב להשתלם, ללמוד ולעשות תורניות של לילות שלמים. במקצוע קשה כזה, השכר הנוכחי הוא 15 אלף שקל ברוטו. זה לא משתלם, והרופאים מתחילים לפזול החוצה, למרפאות פרטיות ולבתי חולים בחוץ לארץ".

פרופ' שאשא, שכבר פרש לגמלאות, מודה שבעבר, כשהיה הוא סטאז'ר צעיר, עשה תורנויות חינם אין כסף, אולם להשקפתו "הזמנים האלה כבר עברו. אני הייתי איש הרפואה הציבורית מתוך בחירה, ואני גאה בכך. בתקופתי ראינו בשירות הציבורי אידיאולוגיה. היום הפרט במרכז העניינים. המדינה מבוססת ויש לה כסף לשלם. תן להם תגמול! באוצר אין ראייה של מדיניות לטווח ארוך. צריך לשמר את הרופאים ולעשות רוויזיה בסדר העדיפויות".

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  03/08/2011   |   עודכן:  03/08/2011
נחום אבניאל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
המצב: אקוטי. המאבק: כרוני
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
נחום שחף
3/08/11 12:53
2
סתם_1
3/08/11 14:38
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
התערוכה המרתקת ביותר שמוצגת בימים אלה (עד ה-21.8.11) בברלין היא במוזיאון האינטימי והסימפטי ME COLLECTORS ROOM BERLIN. סימן השאלה בשמה: ”כולנו קאניבאלים?” לא מצוין בשם בצרפתית, בקטלוג שיצא בפריס (בתוך כתב העת artpress), שם הוצגה התערוכה לפני שהגיעה לברלין.
02/08/2011  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
מהדורת אמש של נבחרת ישראל בטלוויזיה (להלן: "נבחרת") זימנה מקרה מבחן מעניין: בין יתר הסלבריטאים שהתיישבו על ספתו של ירון ברובינסקי עברו מועמר קדאפי ובשאר אסד - שתי דמויות שכבר זכו לחיקויים מוכרים בארץ נהדרת. הייתה זו הזדמנות לבחון האם "נבחרת" מסתפקת בלהיות חיקוי (דהה בהכרח) של "ארץ נהדרת", או שהיא מסוגלת לנסח אמירות קומיות מקוריות.
02/08/2011  |  ניב שטנדל  |   כתבות
הקיץ כבר כאן ואיתו "עונת הנדידה" של הישראלים. בין אם מדובר בחופשה משפחתית, סוף שבוע רומנטי או טיול תרמילאים של אחרי צבא, חודשי הקיץ הם המועד המועדף על מאות אלפי ישראלים לטוס לחו"ל.
02/08/2011  |  ד"ר דורית וולף  |   כתבות
הקיץ אהוב על הילדים. הים, הבריכה, היציאות הרבות מן הבית, הממתקים והחטיפים שמתלווים ליציאות האלו, קיצור שעות השינה - כולם אהובים על הילדים, אך גם מקשים עליהם לשמור על שיווי משקל בריאותי.
02/08/2011  |  דיקלה מנחם  |   כתבות
תקופת החופש הגדול הינה תקופה של ניתוק ממסגרות ומשגרה ולכן מלווה בשינויים רבים בדפוסי השינה בילדים. בעוד שתינוקות, ילדי הגן וילדי בית-הספר היסודי משתלבים במסגרות אלטרנטיביות במהלך החופש הגדול, רוב המתבגרים נמצאים ללא כל מסגרת במשך תקופה של חודשיים ואף יותר. היעדר שגרת יום קבועה היא גורם הסיכון העיקרי לשיבוש של דפוסי השינה ולכן קבוצת המתבגרים היא קבוצת הגיל העיקרית שנמצאת בסיכון להפרעות שינה בתקופת החופש הגדול.
02/08/2011  |  ד"ר ריבי טאומן  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il