|   15:07:40
  דן אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

תאגידי X, מנהלי Y ודור ה-Z

העולם העסקי מתחיל את מסעו תמיד מתוך יזמות, חדשנות, המצאתיות, וכך נולדים תאגידים עם הצעת ערך לצרכנים. כאשר החדשנות לובשת צורה של מודל ביצוע ותפעול, נקראים אל התאגיד מנהלי עסקים, והמבנה התאגידי לוקח פיקוד על החדשנות באופן מוסדר, מובנה, מאורגן. ע"מ לשמר את גל החדשנות, גם המודל המובנה צריך להיות חדשן. האתגר של שימור החדשנות מתחדד בצל הפער המתרחב בין הדורות
24/02/2012  |   דן אלון   |   כתבות   |   תגובות
לגשר על הפער הדורי [אילוסטרציה]

הערת פתיח: במסגרת יעוץ מקצועי התפתח דיון מרתק על הבדלי הדורות במסגרת עולם העסקים, ועל השינוי המהותי המתפתח, לראשונה מאז ומעולם, במסגרתו הפערים ההכרתיים בין הדורות מתרחבים וקצב השינויים מתגבר. התופעה המגבירה את המרחק בין הדורות ונשענת על מהפכות הטכנולוגיה, מייצרת כר נרחב להטמעת שינויים מרחיקי לכת, אצל תאגידים עסקיים, המבקשים לאמץ מודלים דינאמיים אשר יאפשרו להם למנף את השינויים במקום להיאבק בהם. השיחה הזו הולידה סדרת כתבות, שזהו הפרק הראשון בה, אותה כתבתי ביחד עם שרה בכור, היועצת לפיתוח ארגוני.

השינוי א': המובילים החדשים - דור ה-Z

האנתרופולוגיה החברתית-תרבותית המודרנית, זו הבוחנת את פערי התפיסה בין הדורות המלווים את מהפכות הטכנולוגיה (מהפכת האינטרנט, מהפכת המידע, מהפכת הרישות החברתי), מתייגת את הדורות באותיות הלטיניות X (פחות או יותר בני 40 ומעלה כיום), דור ה-Y (פחות או יותר בני 30 כיום), ודור ה-Z (באזור גילאי ה-20 כיום ולמטה מגיל זה).

לכל דור המאפיינים העיקריים שלו, וכמובן, ששיוך לדור, אינו בהתאם לקבוצת גיל, אלא, בעיקר על-פי מאפיינים של תפיסה, הכרה, התנהגות, גישה לטכנולוגיה, מהות והיקף השימוש בה, דרך השילוב שלה והשימוש בה בכל רובדי החיים הפרטיים, החברתיים והמקצועיים.

מרבית תאגידי הענק של ימינו נוסדו על גבי חדשנות שלפני דור ה-X, ורובם מנוהלים על-ידי מנהלים בני דור ה-X, עם דרג ניהולי צעיר של בני דור ה-Y, ורק מעט מאוד, אם בכלל, שילובים של בני דור ה-Z בתוך המרקם התאגידי. וזאת, אף על-פי שכל התאגידים, ללא יוצא מן הכלל, פונים אל קהל הצרכנים של דור ה-Z, וחלק מהם אף מתחילים לראות בבירור את תוצאות הריחוק מבני דור ה-Z על גבי המאזנים, בדוחות התחזיות, ובפילוחי צרכנים של אנשי המכירות והשיווק. לדוגמה, ענקי התוכן הדיגיטלי כבר ניצבים בפני משבר של ממש, כאשר בני דור ה-Z אינם מראים שום נכונות להתחבר לשום רשת תוכן, ואינם צורכים תכנים מסחריים תמורת תשלום.

השינוי ב': התרבות החדשה של דור ה-Z

בעוד שתאגידים עדיין לא הפנימו את המציאות החדשה והדרכים החדשות לשילוב בני דור ה-Y, הם כבר ניצבים בפני האתגר הבא של שילוב בני דור ה-Z. שאם לא כן, הפער, בין התאגיד והצרכנים הנוכחיים והעתידיים שלו, יילך ויגדל, עד שיגיע למקום שבו נמצאה NOKIA ביום שחברת Apple הוציאה את סדרת ה-I (I-phone, I-pod, I-tunes, I-pad).

התרבות החדשה של בני דור ה-Z שונה במהותה מזו של בני דור ה-Y, והיא אינה רק הרחבה של תרבות ה-Y, אלא היא גם מרוחקת מזו של בני דור ה-Y עד כדי כך שהקושי של בני דור ה-X מול בני דור ה-Y קטן יותר מאשר המרחק שבין בני דור ה-Y לבני דור ה-Z.

המאפיין העיקרי, של תרבות בני דור ה-Z, הוא העובדה שהם אינם מכירים את ההוויה והמציאות של טרום העידן הדיגיטלי, ומבחינתם המציאות הווירטואלית, המרושתת, הדיגיטלית, היא מרכיב עיקרי בעולם המציאות. יש להם אלפי חברים ברשתות החברתיות שאותם מעולם לא פגשו, יש להם תפיסה עצמית גלובלית, הם חוצים בקלות מרחבי זמן, שפות ותרבויות. הם מפעילים טכנולוגיות רבות במקביל, ומחדשים טכנולוגיות בעצמם. יש להם גישה תרבותית אנטי-היררכית, לצד מודעות חברתית וסביבתית גבוהה. יש להם נאמנות נמוכה עד בטלה בשישים למסגרות, יכולת גבוהה מאוד לפיזור ריכוז בין מגוון אמצעי תקשורת באופן סימולטני, ויכולת חיבור רגשית-אנושית בלתי אמצעית בעיקר בגזרה הדיגיטלית.

השינוי ג': המציאות החדשה של דור ה-Y

כמנהל, ולא משנה בן איזה דור, נסה לדמיין את עצמך בחודש ינואר 2004, בסך-הכל שמונה שנים אחורה, כאשר נכנס אליך למשרד בחור בשם מארק, ואומר לך שהוא רוצה להקים אתר אינטרנט. באתר הזה יהיו תמונות של חברים, ותהיה בו יכולת לתקשר בין חברים, לחלוק תמונות ולשלוח הודעות. הבחור מבקש 200 אלף דולר כדי להקים את האתר. אילולא ידעת היום מיהו מארק צוקרברג וכמה שווה המיזם שלו, נסה לדמיין מה היית עונה לו אז, והאם הייתה תשובתך שונה במשהו כיום.

גם מנהלים בני דור ה-Y אינם מעכלים בקלות את השינויים המקיפים של השפעת בני דור ה-Z על החברה בכלל ועל עולם העסקים בפרט. השינויים התרבותיים, התפיסתיים, הטכנולוגיים, החברתיים, הפיננסיים, הכלכליים, וכל יתר הנגזרות הנובעות מהיקף השינויים, ובעיקר, שלל האפשרויות העסקיות המגולמות בשינויים הללו נותרו בגדר תעלומה עבור מרבית מנהלי התאגידים.

השינוי ד': המודלים החדשים של דור ה-Z

מנהלי תאגידים בני דור ה-Y ביצעו בעצמם התאמות מרחיקות לכת מבחינתם, במודלים העסקיים של התאגידים אותם "ירשו" ממנהלים בני דור ה-X. אולם, הקפיצה הבאה של התאגידים, אל תוך עולם המציאות הנוכחית של בני דור ה-Z, כבר אינו דבר של מה בכך עבורם.

בני דור ה-Z נולדו לתוך עולם דיגיטלי, של ים המידע ושיתוף חברתי. אך אלה הם רק המרכיבים החיצוניים של עולמם. התבניות הפסיכולוגיות, הסוציולוגיות, התרבותיות, הכלכליות והמסחריות גם הן שונות ומאופיינות בעיקר במודלים גמישים מאוד, זמניים וארעיים, עם יכולת התאמה מוגברת לטכנולוגיה ותקשורתיות וירטואלית, לצד יכולת רגשית ותקשורת בינאישית שונה ומוטה באופן מובהק לתקשורת דיגיטלית. מאפיינים אלה, ורבים אחרים, משפיעים לא רק על התרבות המשותפת לבני הדור, אלא בעיקר על יכולת התקשורת של בני הדור עם בני דור ה-Y, ובאופן חד יותר על תקשורת ומכנה משותף עם בני דור ה-X.

מציאות זו מייצרת צורך הולך וגובר ביועצים ארגוניים עם כישורים מקצועיים שונים במהותם מיועצים ארגוניים "מסורתיים". הצורך המתהווה מצריך כישורי "פיתוח ארגוני" המהווה גשר תרבותי המסוגל להעביר את המסרים של בני דור ה-Z, אל עולמו של תאגיד מדור ה-X, ואל עולם המושגים וההכרה של מנהלי תאגידים בני דור ה-Y.

בפרקים הבאים...

בפרקים הבאים של סדרת כתבות זו, נעמוד בהרחבה על משמעות השינוי במעבר בין הדורות, על עקרונותיו השונים של ניהול השינוי כ"תהליך ללא תהליך", ועל הדרכים למינוף השינוי ליצירת תפוקות עסקיות גבוהות באמצעות תשומות משאבים נמוכות, על-ידי הישענות על מודלים המשלבים את בני דור ה-Z בתהליכי הפיתוח העסקי, ובניהול השינוי הארגוני כל הדרך עד תהליכי השיווק והמכירה, ובאמצעותם לחידוש מודל הערך באופן מעגלי חוזר ונשנה לשם שמירת יחסי התאגיד-לקוח והבנייתם לאורך זמן.

תקציר הפרקים הבאים:

המשמעות א': היעלמות עסקים
המשמעות ב': היחלשות הרלוונטיות
המשמעות ג': לכודים בשינוי
המשמעות ד': פיגור בעיתוי
ניהול שינוי א': פערי תפיסה ומציאות
ניהול שינוי ב': שילוב גישות בין דורות
ניהול שינוי ג': התאמת מודלים עסקיים ותשתיות
ניהול שינוי ד': תהליך ללא תהליך

תאריך:  24/02/2012   |   עודכן:  24/02/2012
דן אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יש קסם מיוחד למספרים. הם מעצבים שיח עם מוזיקה שונה, עם צורה אחרת של סידור הצליל והשקט על ציר הזמן. בגובה הצליל של המספרים, בקצב, במלודיה ובמרקם שלהם מתעצבת חוויה בהירה יותר, צלולה יותר, ממוקדת יותר. כשהם נמזגים בשיח הציבורי הם מוסיפים לו ממד של דיוק, של מיקוד, ומסייעים לצמצם משמעותית את הרעשים והדיסוננס שמאפיינים אותו בדרך כלל. צינת העובדות, יובש המספרים, נוקשות הגרפים - כל אלו פועלים בדרך שקטה לעגן את העמדות הערכיות בתשתית אובייקטיבית קרירה ויציבה, מקנים לטענות בזירה הציבורית את השיטתיות והעקביות ואת הדיוק האנליטי שמאפשר להם להתממש במציאות במינימום חיכוך.
24/02/2012  |  יהודה יפרח  |   כתבות
"כרטיס האשראי הראשון של ג'סטין. אני כל-כך גאה!!! אתה גדל כל-כך מהר :)" כתבה האם הנרגשת וגם צירפה תמונה של הכרטיס שלא יהיו לאף אחד ספקות שבנה היקר הגיע לגיל שאפשר להתחיל. הבעיה? היא פרסמה את זה קבל עם ועדה על קיר הפייסבוק שלה.
23/02/2012  |  גלעד הראל  |   כתבות
שיטת ההסעדה הישראלית אמורה לעבור, כבר במרוצת החודשים הקרובים, חידושים מרעננים. יהיה בכך כדי לסמן בה מהפך ברור, לעומת המונוטוניות המשעממת המאפיינת אותה כיום. מסתבר שמסעדות לא מעטות החליטו לאמץ בין כותליהן שיטה חדשה, מקורית בעיקרה, שאינה מוכרת אפילו בארצות שמעבר לים.
23/02/2012  |  ראובן לייב  |   כתבות
טיפים מיוחדים לשמירה על בטיחות ילדינו בפורים על-ידי שימוש זהיר באביזרי החג
23/02/2012  |  ליאור ווינטראוב  |   כתבות
"ynet אינו פועל כנגד ארגון העיתונאים החדש, ובעודו כלי תקשורת הנושא דגל של חופש וחירות הביטוי ונהנה ממנו, כל התנגדות קטנה או גדולה לארגון שכזה הנה בניגוד לאיתני קיומו של ynet!", כך נכתב בתגובה שהגישה היום (ד') חברת ידיעות אינטרנט לבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב - יפו, אשר ידון מחר בבוקר בנסיבות הפסקת עבודתו של תני גולדשטיין, כתב הכלכלה של האתר, וזימונם לשימוע לפני פיטורים של עורך ערוץ המחשבים יהונתן זילבר ועורכת דף הבית אראלה גניסלב.
23/02/2012  |  אורן פרסיקו  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il