|   15:07:40
  יוחאי עופר  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
חיילי מילואים באימון. תאונה למי? [צילום אילוסטרציה: AP]

מלוא כל הצבא משפט

מרמת הרמ"ט האוגדתי עד רמת מפקד הנגמ"ש - כל המילואימניקים בשרשרת הפיקוד של אסף וקסמן ז"ל, שנהרג לפני ארבע שנים בתאונת אימונים, עומדת לדין פלילי צבאי על-פי החלטת הפרקליטות הצבאית, תוך התעלמות מהמלצות ועדת חקירה ומהחלטת הרמטכ"ל
10/03/2012  |   יוחאי עופר   |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות
אסף וקסמן ז"ל [רפרודוקציה: דו"צ]

בניגוד להמלצות
כעס גדול שורר בשכבות הפיקוד של יחידות המילואים הקרביות. הפצ"ר החליט להעמיד לדין שורה של מפקדים בניגוד להמלצת אלוף הפיקוד והרמטכ"ל

"אנו דורשים מהרמטכ"ל ומהפיקוד העליון לעצור את הסחף שנוצר ולא להמתין לאירוע הבא", כותבים קצינים ומפקדים במילואים לרמטכ"ל, במכתב שהעבירו אליו. "להפיק לקחים מאסון הנגמ"ש, ולחזק את מעמד ועדות החקירה והתחקיר ככלים אמינים וסמכותיים". המכתב המאופק למדי, שנשלח בעקבות העמדתה לדין של שרשרת פיקוד שלמה בשל תאונה, מרמז לכעס גדול בהרבה השורר בשכבות הפיקוד של יחידות המילואים הקרביות.

"אסור שנישאר אדישים למתרחש", נאמר במכתב שהופץ לפני כחודשיים בתאי דוא"ל של מפקדים פעילים במילואים. "אף אחד לא שוכח ולו לרגע את המחיר הטרגי הנורא שבאובדן חיי אדם ואת מותו המיותר של חייל המילואים אסף וקסמן ז"ל, אך כמי שלוקחים על עצמנו אחריות רבה ביותר, חובתנו לברר לעצמנו את משמעויותיו של מקרה קשה זה עד תומן.

"מה יוליד יום המחר? האם בתאונת האימונים הבאה שוב תחזור על עצמה מציאות מעוותת שבה פרקליט אשר עולם ההוויה המבצעית לא נהיר לו והוא לא התנסה בה מעולם, מבטל בחתימת ידו את עולם התחקיר המבצעי ואת ועדות החקירה המבצעיות? האם סיכומים והמלצות של אלוף הפיקוד והרמטכ"ל נחותים מהחלטתו של פצ"ר? האם כל אירוע טרגי מחייב העמדה לדין של מערך פיקוד שלם?"

לנהוג בלי לדעת
[צילום אילוסטרציה: דו"צ]

על מה יצא הכעס?

בבית הדין הצבאי בקריה מתקרב לסיומו משפט המתנהל זה שלוש שנים נגד ארבעה מפקדי מילואים, ביניהם ראש מטה של אוגדה ומפקד גדוד. הארבעה, אנשי יחידת מילואים של פיקוד הצפון, מואשמים באחריות לתאונת נגמ"ש ברמת הגולן, שאירעה לפני ארבע שנים, ובה נהרג הנהג רב-סמל אסף וקסמן ז"ל. הזוטר שבהם הורשע לאחרונה במסגרת הסדר טיעון בגרימת מוות ברשלנות, ונדון לכמה חודשי עבודות צבאיות, למאסר על תנאי ולהורדה לדרגת טוראי. בעניינם של שלושת הנאשמים הנוספים טרם התקבלה החלטה.

התאונה אירעה לאחר שווקסמן, ששירת בכוח מודיעין של חטיבת שריון, נדרש לנהוג בנגמ"ש בשל מחסור בנהגים. הוא התריע בפני מפקדיו כי אינו מיומן די הצורך, וטען באוזניהם שהפעם האחרונה שנהג בנגמ"ש הייתה תשע שנים קודם לכן, לאחר שעבר קורס של מספר ימים במסגרת שירות החובה. וקסמן נדרש לנהוג בכל זאת, וכשהתהפך הנגמ"ש הוא נמחץ תחתיו למוות.

לאחר האסון הוקמה ועדת חקירה צבאית. ממצאיה פירטו שורת כשלים מקצועיים שהובילו לתאונה הקטלנית. נוסף על כך שווקסמן נדרש לנהוג בלי שעבר רענון נהיגה, נמצא בין היתר כי לא נבדקה מראש מידת התאמתו של השטח לכלי הרכב שהשתתפו באימון.

בני משפחתו של וקסמן, שחקרו את האסון באופן עצמאי, טענו כי גם באימון שערכה היחידה של אסף שנתיים קודם לכן בצאלים, הוא לא השתתף בשל לימודיו האקדמיים. לדבריהם, הנגמ"ש שאסף נהג בו אופסן במשך שמונה שנים במחסן של פיקוד הצפון, וחגורות הבטיחות היו קשורות באזיקונים, ולפיכך החיילים לא נחגרו כפי שדורשות הפקודות. בראיונות לאחר פרסום ממצאי התחקיר אמרו במשפחה כי "מדובר ברשלנות פושעת שגרמה למותו של אסף ולא בכשלים או ליקויים". האב, לאון, דרש שיינקטו צעדים פיקודיים נגד הקצינים האחראים לרשלנויות.

בצה"ל אכן בחרו לנקוט צעדים פיקודיים, ולא להעמיד את המפקדים לדין. ועדת החקירה קבעה כי יש להדיח את מפקד פלוגת המילואים מתפקידו ולרשום הערה פיקודית לשני מפקדים נוספים. הרמטכ"ל דאז גבי אשכנזי ואלוף פיקוד הצפון דאז גדי אייזנקוט החליטו לאמץ את ההמלצות הללו.

אלא שהפרקליט הצבאי הראשי לשעבר, תת-אלוף אביחי מנדלבליט, בחר בעקבות חקירת מצ"ח לא לקבל את עמדת ועדת החקירה, וקבע כי המפקדים בכל שרשרת הפיקוד, מראש מטֵה האוגדה ומטָה, יועמדו לדין באשמת גרימת מוות ברשלנות. מדובר בכתב אישום החמור ביותר שהוגש בצה"ל בשנים האחרונות עקב תאונת אימונים.

משטח האימונים, ומחיי העבודה והמשפחה שלהם, הושלכו לספסל הנאשמים בבית הדין הצבאי ארבעת המפקדים: אלוף-משנה שלומי כהן, שהיה ראש מטה אוגדת המילואים בזמן שאירעה התאונה; מפקד הגדוד, סגן-אלוף ב(מיל.) אסף רפלר; מפקד הפלוגה, רב-סרן ב(מיל.) דודי קלנר; ומפקד הנגמ"ש, סמל-ראשון ב(מיל.) יפתח ניב, שכאמור הודה במיוחס לו.

הרמטכ"ל אשכנזי, שסמך ידיו על התחקיר עוד לפני פתיחת המשפט, קיבל לידיו בקשה בחתימת עשרות מפקדים ב(מיל.) לעצור את ההליך המשפטי. הם טענו שהידיעה המתמדת שחרב המשפט הפלילי מונפת מעל ראשי המפקדים תגרום לנזק לתחקירים המקצועיים. אשכנזי לא עשה דבר בעניין, והפרקליטות הגישה את כתב האישום.

ההוראות לא מונחלות

האלוף במיל' ישי בר:
"מה שעולה כאן לדיון זה כשלים ברמה מערכתית, ולא הגון להפילם לפתחו של המג"ד. למג"דים של היבשה יש חובה ואחריות. לא צריך את טענות הפרקליטות הצבאית כדי שמג"דים ידעו מהי בטיחות. הפרקליטות הצבאית אינה מבינה את הוויית עולם המג"דים"

במשפט המתנהל מייצג את הפרקליטות הצבאית עו"ד נדב ויסמן. הוא טען בפני הרכב השופטים כי המפקדים, ובראשם מפקד הגדוד, התרשלו בהכנת התרגיל. לדבריו הם לא למדו, או לפחות לא קיימו, את הוראות הבטיחות לחיילים – ורשלנות זו הביאה למותו של וקסמן. בין היתר מצביעה הפרקליטות הצבאית על התרשלות בהעברה ובאכיפה של ההנחיה לחגור חגורת בטיחות. מנגד, עורכי דינם של המפקדים מנסים להוכיח כי נעשתה עבודת הכנה רצינית, מקצועית וערכית – ואפילו מעבר למצופה מפיקוד ראוי.

מעדויות מפקדים במילואים במשפט עולה כי מפקדי מילואים אינם בקיאים בכל רזי הוראות הבטיחות, בייחוד אלה שניתנו בשנים האחרונות, וכי מעבר להוראה המחייבת נהגי נגמ"ש לחגור חגורת בטיחות, לא הובאו לידיעתם עוד הוראות רבות אחרות, דוגמת זו האוסרת לבצע נקירה בגמר פעולת בדיקת הנשק האישי. כל זאת, כיוון שאין בצבא שום גוף המנחיל למפקדי המילואים בצורה מסודרת ומבוקרת הנחיות והוראות בטיחות חדשות המופצות בקרב מפקדים בצבא הסדיר.

אחד העדים שהופיעו בחודשים האחרונים בפני בית המשפט היה האלוף ב(מיל.) ישי בר, שסיים לאחרונה את תפקידו כמפקד גיס בפיקוד צפון ואף עמד בראש בית הדין הצבאי לערעורים. הוא אמר כי "כאשר מדובר בהוראות שכבר הוטמעו בעבר וחל בהן שינוי, חובה על מי שמשנה את ההוראות להביא לידיעת המג"ד או הגוף המתאמן את השינוי. בעולם המעשה הפיקודי, אין מג"ד בצה"ל שמכיר את כל הוראות הבטיחות. יש רטוריקה ויש פרקטיקה. חייל בגדוד מתאמן אחת לשלוש שנים, וצה"ל צריך להיות מוכן לפעול בחירום. מג"ד צריך להיות מוכן לצאת מימ"ח ולהתייצב בקו עמדות על-מנת להגן על ביטחון ישראל.

"מה שעולה כאן לדיון", הוסיף, "זה כשלים ברמה מערכתית, ולא הגון להפילם לפתחו של המג"ד. למג"דים של היבשה יש חובה ואחריות. לא צריך את טענות הפרקליטות הצבאית כדי שמג"דים ידעו מהי בטיחות. הפרקליטות הצבאית אינה מבינה את הוויית עולם המג"דים". עוד אמר בר כי "יש בעיות ארגוניות להפיץ הוראות בטיחות לרמות הנמוכות; המערכת לא נתנה את המשאב הזה".

בעדות נוספת שנשמעה במשפט אמר ראש מחלקת בטיחות ובקרת האיכות במפקדת זרוע היבשה, אלוף-משנה גברעם הגלילי, כי "לא לכל תקלה יש אשמים, ומקרה זה לדעתי נכלל בקטגוריה זו".

המפקדים הופקרו בשטח

אל"מ (מיל') משה פישר:
"המפקדים המועמדים לדין הם אזרחים שמגיעים לימי דיון ומפסידים ימי עבודה ופרנסה כי מישהו צריך לממן את כל הוצאות המשפט האלו. באכ"א לא נותנים להם ימי מילואים שיכולים לזכות אותם בשכר שלפחות יפצה על עוגמת הנפש במלחמה שהם מנהלים על טיהור שמם"

במכתב ששלחו, כאמור, מפקדי חטיבות וקצינים במילואים לרמטכ"ל בני גנץ, הם טוענים כי החלטת הפרקליטות מבטאת חוסר הבנה של השדה המבצעי, ומובילה לפגיעה בתהליכי בדיקה והפקת לקחים. הם מציינים שוועדת החקירה לא מצאה סיבה להורות על אשמה חריגה נגד דרגי הפיקוד העומדים למשפט.

הכותבים מזכירים שמדובר באימון שנערך בימים של כוננות גבוהה בצפון במטרה להכשיר את הכוח לנסיעה בציר אופרטיבי. לטענתם, התאונה אירעה לאחר שנים שבהן שבתו גדודים רבים מאימונים, ולאור האיומים שהתפתחו היה זה הכרחי ומתבקש לבצע מאמץ לצמצום פערי כשירות ולכן החליט הגדוד ליזום אימון שאושר ע"י האוגדה באחריות הרמ"ט.

במכתב מועלית שורת הצעות מעשיות. המפקדים מבקשים מגנץ להורות על תהליך בדיקה והפקת לקחים מהפרשה, כדי לחזק את כוחן של ועדות החקירה. עוד הם מציעים לבחון את האפשרות שבמקרים מסוג זה, תידרש הפרקליטות להיוועץ באלוף פיקוד ובמפקדי חילות לפני שתחליט לגשת למישור המשפטי הפלילי; להכשיר מפקדי שטח לכהונה בפרקליטות הצבאית, כדי שתהיה שם הבנה טובה יותר של השטח; או להקים גוף חקירות עצמאי בראשות אלוף, מעין גוף עוקף הפרקליטות הצבאית.

"המשפט הזה מוביל לפגיעה קשה במפקדים עצמם ובמוסד התחקירים ועדות החקירה, שהרי הם הוקמו כדי לאפשר טיפול באירועים מחוץ לבתי המשפט", אומר אלוף-משנה ב(מיל.) משה פישר, חבר פורום המג"דים והמח"טים במילואים. "הפרקליט הצבאי טעה בהחלטתו שלא לסמוך את ידיו על התחקירים שנעשו אלא לפנות לאפיק משפטי. בעבר ידע מנדלבליט לא לעסוק בסוגיות דומות, כי כאשר מדובר בתקלות במהלך היערכות מבצעית המשקל הוא אחר גם אם ישנן טעויות".

הנאשמים, הוא מזכיר, הם אנשי מילואים, אנשים שבאו לתרום והנה הם נזרקים לבד לזירה בלי גיבוי צה"לי. "אלה אזרחים שמגיעים לימי דיון ומפסידים ימי עבודה ופרנסה כי מישהו צריך לממן את כל הוצאות המשפט האלו. באכ"א לא נותנים להם ימי מילואים שיכולים לזכות אותם בשכר שלפחות יפצה על עוגמת הנפש במלחמה שהם מנהלים על טיהור שמם".

יהודה וגמן, אלוף-משנה בדימוס ומחבר הספר 'מבצעי כוחות היבשה', סבור שהתאונה נבעה מתקלה שאינה בגדר מעשה פלילי, וחושש שהמשפט יוביל להתגברות התסמונת של ההתנערות מאחריות, הפושה לדעתו בצה"ל. "מפקדים שרואים התנהלות כזו יפסיקו לבצע אימונים ברמת סיכון גבוהה וישאלו את עצמם 'למה אני צריך את זה?' הם לא ייקחו אחריות על כלום, או לא ייקחו שום סיכון, לא אימוני לילה ולא אש חיה. ואז ביום פקודה אף אחד לא יהיה מוכן. במקום שלא לוקחים אחריות, רמת הביצוע תרד, וכך תיראה המלחמה הבאה".

גורמים צבאיים דוחים את טענות הקצינים ואומרים כי הפרקליטות הצבאית אמונה על אכיפת הדין בצבא ואינה תלויה בגורמי הפיקוד. "בקבלת החלטה אם להגיש כתב אישום, הפרקליטות הצבאית פועלת על-פי דין בהתאם לשיקול דעתה המקצועי", אמר אחד הגורמים. "במקרה זה, לאחר בחינה מקצועית ועניינית של חומר הראיות, הוחלט להגיש כתב אישום נגד המפקדים האחראים על האירוע".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "העצומה התקבלה בלשכת הרמטכ"ל, והתשובה תימסר לפונים באופן ישיר ולא באמצעות כלי התקשורת".

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  10/03/2012   |   עודכן:  10/03/2012
יוחאי עופר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מלוא כל הצבא משפט
תגובות  [ 10 ] מוצגות   [ 10 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מתעב שרלטני משפט
11/03/12 05:55
2
סטרשנוב היה
11/03/12 08:49
3
סרן ר'
11/03/12 09:18
4
במילואים"
11/03/12 09:51
5
מישהו
11/03/12 11:08
 
1א לנצח
12/03/12 23:07
 
אלון פלג
13/03/12 03:03
6
ללא משוב
11/03/12 15:32
 
וגם כולאת
12/03/12 20:35
7
משה, עורך-דין
11/03/12 17:33
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
סער סקלי הוא מתמודד בהאח הגדול. סער סקלי לא אוהב את "האח הגדול". סער סקלי לא אוהב ריאליטי. סער סקלי חושב שבריאליטי מנצלים אנשים כדי לזכות ברייטינג. אז סער סקלי נכנס לבית "האח הגדול", כדי לספר לכם שהוא לא אוהב את "האח הגדול". יש שיגידו - תרגיל מבריק. יש שיגידו - מהלך צבוע. ויש (אני) שיגידו - הוא בסך-הכל מקדים את זמנו. לא במובן המהפכני של הביטוי, כי אם במובן המילולי: הוא יוצא נגד הריאליטי שבו הוא משתתף בעודו משתתף בו, בעוד משתתפי ריאליטי אחרים מעדיפים לחכות עם זה עד לסיום התוכנית.
09/03/2012  |  ניב שטנדל  |   כתבות
רשימתו של מארק אדמונדסון במגזין האמריקני לענייני השכלה גבוהה (Chronicles of Higher Education) עוסקת בשאלה עתיקת היומין האם העיסוק בספורט בונה אופי. תשובתו של המחבר, פרופסור לאנגלית וספורטאי משנות לימודיו במכללה, מורכבת. מחד, הוא מודה שהעיסוק בספורט סייע לו רבות בגיבוש קווי אופי מסוימים, ביניהם יכולת ההתמדה, הלימוד וההתמודדות עם האכזבות. מאידך-גיסא, עיסוק בספורט תחרותי גם מספק את הצורך האנושי בתהילה, והחיפוש אחר תהילה גורם לא פעם לאדם להתאכזר ליריב או להתעלם ממנו.
09/03/2012  |  זאב שביידל  |   כתבות
אנו צפויים לימים "נחמדים", בעיקר עם עצירתו של כוכב מרקורי והנסיגה שתחל בתאריך 12.3, זאת בנוסף לכוכב מארס שכבר נמצא בנסיגה.
09/03/2012  |  טובה ספרא  |   כתבות
עיסוק בטלפתיה הוא הלהיט החברתי החדש בארץ. יותר ויותר צצים בה חוגים, שבהם נלמדת ונרכשת תורת התפישה העל-חושית, המשמשת כלי להעברת מחשבות שלא באמצעים המקובלים. החוגים האלה משמשים כמורה-דרך למסרים ולרמזים ונוטלים בהם חלק מ"עמך" ועד לטייקונים.
09/03/2012  |  ראובן לייב  |   כתבות
השלג והקרח עוד מכסים את צפון רמת הגולן, שעה שהשמש זורחת והירוק העליז מזהיר בכל מקום אחר ברמה. כבעולם משלהם, מכוסים בענן וכפור, רובצים התושבים הדרוזים, מסוגרים בבתיהם סביב התנורים בעוד קהילתם שרויה במתיחות פוליטית שלא ידעה כמותה זמן רב. ההפגנות המסורתיות למען משפחת אל-אסד פינו את מקומן להתכתשויות אלימות, ששיאן היה לפני כשבועיים, בקטטה רבתי בכפר בוקעתא. השלג והקור ציננו מעט את הרוחות, לפחות לפי שעה, אך ככל שהמצב בסוריה יחמיר נראה כי גם בגולן עוד יישמעו וייראו כמה דברים לא צפויים במחלוקת שבין תומכי האופוזיציה הסורית לתומכיו של בשאר אל-אסד.
09/03/2012  |  אבינדב ויתקון  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
יהיה אשר יהיה לא נברח ולא נסתגר ולא נתחבא    בוודאי לא בארצות הברית שנקראה בפי מהגריה היהודיים המזרח אירופים "א-געלדענע מדינה", מדינת הזהב
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il