|   15:07:40
  אריה גלוזמן  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

כלכלת האיסלאם

מי ישלוט במכרות העושר של אפגניסטן?

מתחת לאדמתה של אפגניסטן ולנהרותיה טמונים נפט ומינרלים רבים שעלותם מוערכת בטריליוני דולרים. כבר שנים שהטליבאן מפיק רווחים נאים מהמכרות. הסינים משקיעים מיליארדים במטרה לשים יד על האוצרות הללו והשחיתות היא כמובן חלק בלתי נפרד מהסיפור
22/04/2012  |   אריה גלוזמן   |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות
אוצרות אפגניים [צילום אילוסטרציה: AP]

הנמל בגוודאר נמצא במרחק 400 ק"מ ממיצרי הורמוז, שבהם עובר 60% מהנפט המיובא לסין, ובכוונתה של בייג'ין להפוך את הנמל לבסיסה הימי הקדמי שיבטיח מעבר בטוח לייבוא האנרגטי שלה

סין מגלה מעורבות רבה בנעשה באפגניסטן. בייג'ין משתתפת פעילה בפורומים הבינלאומיים, העוסקים בשיקום המדינה המשוסעת ובפיוס הלאומי בתוכה. לאחרונה סין אף הקימה פורום מטעמה, ובו נציגי משרד החוץ שלה ודיפלומטים בכירים מאפגניסטן ופקיסטן משוחחים על הבטחת יציבות באפגניסטן. בפברואר נערכו השיחות האלה לראשונה, ובתום המפגש פרסם משרד החוץ האפגני הודעה:

"שלוש המדינות מכירות בכך שתהליך הפיוס באפגניסטן והפיתוח הכלכלי-חברתי באזורנו הם גורמי מפתח בפתרון הבעיות הקיימות. הן סין והן פקיסטן הכריזו על תמיכתן בתהליך הפיוס שממשלת אפגניסטן מובילה ומנהיגה".

ההודעה הלקונית הזו ממחישה היטב את שילוב האינטרסים של הגורמים באזור המורכב הזה. לכל אחד מהשחקנים בזירה - סין, פקיסטן, אפגניסטן והטאליבן - יש שאיפות משלו המושתתות על לא מעט מניעים כלכליים.

בין סין לבין פקיסטן שוררת ברית רבת שנים הנובעת קודם כל מהעיקרון "אויב אויבי ידידי". סכסוך גבולות עתיק יומין בין הודו לבין סין באזור ההימלאיה הפך את אסלאמבאד לידידתה של בייג'ין. הברית הזאת עמדה במבחן חשוב בשנות ה-80, כשהסינים העניקו סיוע בסך מאות מיליוני דולרים לכוחות המתנגדים לכיבוש הסובייטי, בהתאם לאינטרס הפקיסטני.

לברית המדינית עם פקיסטן יש גם ספיחים כלכליים. סין השקיעה סכומי עתק בבניית הנמל בעיר גוודאר, שבמחוז בלוצ'יסטן. המחוז הזה גובל בדרום מזרחה של אפגניסטן, והוא אחד ממוקדי המלחמה עם הטליבאן. ומדוע שהסינים ישקיעו הרבה כסף באזור כל כך לא יציב? נראה שמבחינתם מדובר בהשקעה אסטרטגית. הנמל בגוודאר נמצא במרחק 400 ק"מ ממיצרי הורמוז, שבהם עובר 60% מהנפט המיובא לסין, ובכוונתה של בייג'ין להפוך את הנמל לבסיסה הימי הקדמי שיבטיח מעבר בטוח לייבוא האנרגטי שלה.

זרז לכלכלה ולשחיתות

פרופ' יצחק שיחור, מומחה לסין:
"סין משקיעה במקומות רבים בעולם, ולהשקעותיה אין חסינות בשום מקום. אנשיה נפגעים בפקיסטן, בסודן ובמקומות אחרים באפריקה. האינטרס הסיני הוא כלכלי בעיקרו, אבל גם אסטרטגי - חיזוק מדינות חיץ."

ליציבות באפגניסטן יש תפקיד חשוב בתוכניותיה של סין. בשנים האחרונות פורסם שהסינים בודקים אפשרות להקמת רשת מסילות ברזל שתחבר בין הנמל בגוודאר לבין שתי נקודות אסטרטגיות נוספות. אחת מהן נמצאת במחוז סינג'יאנג, חבל מוסלמי אוטונומי במערב סין הנאבק לעצמאות מלאה. ביג'ין פועלת ביד קשה נגד הנלחמים לעצמאות, ומאידך משקיעה משאבים רבים בפיתוח האזור. הנקודה השנייה היא איינאק, מכרה נחושת ענק מדרום לקאבול.

חברות סיניות רכשו זכויות על פיתוחו של איינאק בשנת 2008, ומאז השקיעו 4 מיליארד דולר באתר. בסוף שנת 2011 הסינים נכנסו גם לתחום חיפושי הנפט באפגניסטן, ותאגידי אנרגיה ממשלתיים של בייג'ין וקאבול חתמו על עסקה לפיתוח שדות נפט על גדותיו של נהר אמו-דריה שבמחוז סר-אי-פול.

כלכלתה הצומחת של סין זקוקה למשאבי טבע ולמקורות אנרגיה. על-פי מומחים סובייטים שסקרו את משאביה של אפניסטן בשנות ה-80, יש בה לפחות 62 מיליארד קובומטר של גז טבעי, כ-500 מיליון טון פחם וכ-15 מיליון טון של נפט. מפות הסקר הסובייטי נמצאו לפני כמה שנים בספרייה של השירות הגיאולוגי בקאבול. קבוצת מומחים אמריקניים ביצעה בעזרתן תצלומי אוויר מדויקים של מכרות ושל שדות אנרגיה בשנים 2004-2010. בדוח שהגישה הקבוצה לפנטגון, הפוטנציאל של המינרלים המקומיים מוערך בטריליון דולר בקירוב. הערכותיה של הממשלה האפגנית מגיעות אף הן ל-3 טריליון דולר.

בממשלה מרוצים מאוד מההשקעות הסיניות, כיוון שאין בכוחה להזרים סכומים כאלה, המחיים את כלכלת המדינה ומעניקים מקומות עבודה לאזרחיה. סין משקיעה גם בפיתוח תשתיותיה של אפגניסטן. חברותיה משתתפות בבניית מסילות רכבת, בפיתוח החקלאות ומערכות השקיה. נוסף על כך, בייג'ין העניקה לאחרונה סיוע בסך 300 מיליון דולר לממשלת אפגניסטן. גורמים בממשלה המקומית תולים תקווה רבות בסיוע הסיני. מקור בכיר במשרד החוץ בקאבול, שהתראיין לפני כמה שבועות לעיתון ההודי Hindustan Times, הביע תקווה שאנשי הטליבאן יחשבו פעמיים לפני שיתקפו אתרים שנמצאים בהם נציגי סין, בעלת בריתה של פקיסטן המעניקה להם חסות.

הסינים מצדם מוכנים לקחת סיכונים. "סין משקיעה במקומות רבים בעולם, ולהשקעותיה אין חסינות בשום מקום. אנשיה נפגעים בפקיסטן, בסודן ובמקומות אחרים באפריקה", אומר בשיחה עם 'מקור ראשון' פרופ' יצחק שיחור, מומחה לסין. לדעתו, "האינטרס הסיני הוא כלכלי בעיקרו, אבל גם אסטרטגי - חיזוק מדינות חיץ".

ובינתיים הפעילות הסינית באיינאק הולידה כמה פרשיות עסיסיות. תחקיר ב'וושינגטון פוסט' בשנת 2009 גילה ששר המכרות דאז, מחמד עאדל, קיבל מהסינים שוחד בסך 30 מיליון דולר תמורת אישור הפרויקט. השר הודח, אך הפרויקט לא נעצר.

סיפור נוסף צץ בינואר האחרון: כמה כפרים מסביב למכרה באיינאק פונו בתמורה להבטחה לקבלת קרקעות חלופיות, אך חלק מהמפונים טענו שלא קיבלו את התמורה המובטחת. אחרים טענו שקיבלו קרקעות, אך לא חוברו לתשתיות ובינתיים הם חיים באוהלים. נציגי הממשלה אמרו מנגד שלחלק מהמתלוננים אין בכלל בעלות על הקרקעות המקוריות או שהאישורים שבידיהם זויפו.

איך שלא מסתכלים על זה, הסיפור מריח רע. הטעם הרע מתגבר עוד יותר לנוכח הפרסומים ש-3 מיליון דולר מתוך סכום הפיצויים בסך 5 מיליון, ששולם לתושבי הכפרים, מימן תאגיד המתכות הממשלתי מסין.

הטליבאן קונים את השומרים

המפונים מאיינאק מותססים, קרוב לוודאי, על-ידי הטליבאן. מתיו דיו-פי, ראש דסק אפגניסטן ב-CTC, המרכז למאבק בטרור שליד האקדמיה הצבאית של ארה"ב, פרסם לאחרונה דוח על פעילות פלילית במכרות באפגניסטן. מדובר במרכז מחקרים יוקרתי שהקים הפנטגון בשנת 2003 כחלק מלקחי ה-11 בספטמבר. על-פי הדוח של דיו-פי, מאז שנות ה-80 ארגוני המוג'אהדין שנלחמו בצבא הסובייטי השתלטו על המכרות. לאורך השנים השליטה החליפה ידיים כמה פעמים בין הטליבאן לבין כוחות 'ג'מיאת-א איסלאמי' המסונפים לבין רשת 'האחים המוסלמים' העולמית. במהלך המשפט שמתנהל בארה"ב נגד סוחר הנשק הרוסי, ויקטור בוט, עלה שהאיש סיפק לקבוצות שונות באפגניסטן נשק תמורת תוצרת המכרות שבשליטתן.

בשנים האחרונות 'ג'מיאת-א איסלאמי' הולך ונעלם מהזירה האפגנית, במיוחד עם חיסולו של מנהיגה בורהנודין רבאני, שעמד בראש המועצה לפיוס לאומי. אפשר לומר שבשנים האחרונות השלים הטליבאן את השתלטותו על ענף המכרות. כבר בשנת 2005 משרד המכרות בקאבול דיווח ש-80% מהמחצבות במדינה נמצאים בידי הטליבאן. על-פי הדוח של דיו-פי, זהו מקור ההכנסה השני של הארגון אחרי הסחר בסמים. הדוח מוצא תיאום גבוה מאוד בין מיקום המכרות לבין מחוזות השליטה של הטליבאן.

מאות אנשי הביטחון שהממשלה שולחת לשמור על המכרות אינם מצליחים במשימתם, כיוון שקבוצות הפשע וראשי הטליבאן דואגים לשלם להם שכר גבוה יותר מהמשכורות הממשלתיות שהם מקבלים, תמורת העלמת עין. מחירה של משאית מלאה במינרלים שאנשי הביטחון מעלימים עין מקיומה הוא 2,000-400 דולר.

ראשי משפחות הפשע, המקושרות לטליבאן, מעבירים את תוצרת המכרות לשבטים בפקיסטן. על-פי הערכות שונות, מדי יום מועברים כ-400 טון מתכות גולמיות למדינה השכנה. בפקיסטן הם מוצאים את דרכם לשווקים סולידיים, ובהם תאגידים בינלאומיים מכובדים. במחוז בודד, ושמו חוסט, הפעילות במחצבות כרום מניבה רווח שנתי בסך כ-6 מיליון דולר בשנה. משפחות הפשע מתחלקות ברווחיהן עם הטליבאן בשני צדי הגבול שבין אפגניסטן לבין פקיסטן. יש חלוקת עבודה מסודרת בין הקבוצות השונות: מפעילי מחצבות, מבריחי גבול ומשווקי תוצרת.

שליטתם של אנשי הטליבאן בענף המכרות לא נעלמה מעיני צבא ארה"ב, ובמהלך השנה שעברה הופצצו כמה פעמים קבוצות חמושות המנהלות כריית כרום, ומבריחות אותו לפקיסטן. במרס 2011, הפציץ חיל האוויר האמריקני אסיפת סולחה בין משפחת פשע מקומית לבין הנהגת הטליבאן, סביב מחלוקת על הברחת הגבול. 40 ממשתתפי האסיפה חוסלו בהפצצה.

חזית המלחמה באפגניסטן עוברת אפוא לא רק בשדות הקרב, אלא גם במישור הכלכלי. עם או בלי התערבות סינית אנשי הטליבאן לא יוותרו בקלות על מקור הכנסה כה מניב.

פורסם במקור: מוסף כלכלה, מקור ראשון
תאריך:  22/04/2012   |   עודכן:  16/05/2012
אריה גלוזמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מי ישלוט במכרות העושר של אפגניסטן?
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ירון זכאי 1
23/04/12 13:10
2
לוגי
26/04/12 18:48
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הסיוט הזה מלווה את בכירי הפנטגון כבר עשורים רבים. אין מדובר במערכת נשק סודית שמפעיל האויב, גם לא במתקפת פתע או במארב קטלני. האיום חבוי כל העת כמעט בכל פינה ברחבי הגלובוס שבה נמצאים חיילים אמריקנים. נדרשת רק לחיצה אחת על ההדק: קליק של צילום סטילס או סרטון קצר. ואחר-כך דרוש רק מישהו שיעביר את התוצר למערכת עיתון, לתחנת טלוויזיה או לאתר אינטרנט.
22/04/2012  |  רפי מן  |   כתבות
כוכב מארס שיחרר את האנרגיות העצורות שלו במהלך השבוע האחרון וזה בא לידי ביטוי באסונות שהיו. זה היה שבוע לא קל. ברשימה האחרונה נכתב: "ויש להניח שבימים הקרובים אירועים פתאומיים יגרמו לתגובות חזקות בלי פרופורציה, בעיקר כמענה להתקפה. תאונות רבות עלולות להתרחש, אם בעבודה או בבית וגם על הכביש...".
20/04/2012  |  טובה ספרא  |   כתבות
זה שמצבה של רשות השידור בכי רע - כולנו יודעים. אבל תראו לאיזו יצירתיות נואשת נזקקת הרשות במאמציה להכניס עוד קצת כסף לקופתה. על הכוונת שלה: מכשירי טלוויזיה המשמשים להקרנות עצמיות ופנימיות במקומות כגון חנויות, קניונים ומגדלי משרדים.
20/04/2012  |  איתמר לוין  |   כתבות
כך משתקף השבוע מהפייסבוק שלי
19/04/2012  |  מאיר עוזיאל  |   כתבות
בדיעבד אני מפנים כיום באיחור של שלוש שנים מדוע התעקש ראש הממשלה בנימין נתניהו ערב הקמתה של ממשלתו, שלא לכלול בהסכם הקואליציוני סעיף המחייב אותו ואת ממשלתו החדשה להיאבק בשחיתות השלטונית.
19/04/2012  |  אריה אבנרי  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il