|   15:07:40
  בת-שבע מרקוס  
מנהלת המרכז לאסתטיקה המרכז הרפואי תל אביב
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

כשהטיפוח יוצא לעור

הימנעו משימוש בליפה יותר מפעמיים בשבוע ניקוי בית-השחי עם סודה לשתייה עשוי לפתור את הצורך להשתמש בדאודורנט אם אתם נוטים להידבק בקלות בפטריות ברגליים, שימרו בבית תכשירים אנטי-פטרייתיים
29/05/2012  |   בת-שבע מרקוס   |   כתבות   |   תגובות
אל תפסיקו טיפול באמצע [צילום: פלאש 90]

הכתבה הבאה מציגה מספר שאלות ותשובות וכן תלונות שכיחות בסוגיות טיפוח ותופעות עור נפוצות.

  • שגרת הטיפוח הנכונה לעור הגוף

מקלחת אחת או שתיים ביום בכל סבון שנעים לכם. מריחת קרם לחות לגוף לפי הצורך. הימנעות משימוש בליפה יותר מפעמיים בשבוע. חשוב להקפיד גם בקיץ וגם בחורף על הגנה מהשמש, עם תכשיר הגנה המכיל מסנני קרינה (SPF 30). אם העור יבש במיוחד, חשוב להשתמש בשמן ייעודי לפני שטיפת הגוף האחרונה ולמרוח קרם גוף המכיל חומצות המשפרות את לחות העור.

  • אני מתמרחת כל היום בקרם לחות, אך העור שלי עדיין יבש

קרם לחות צריך להיות שומני וסמיך. תכשיר נוזלי פחות יעיל לשימון עור יבש. מבוטחי מאוחדת יכולים לקבל לפי הצורך מרופא העור או מרופא המשפחה מרשם המאפשר רכישה בעלות נמוכה ביותר של תכשירים ייעודיים. בנוסף, מדפי הפארמים מוצפים בסדרות ייעודיות ללחלוח העור. עור יבש עלול להוות ביטוי לבעיית עור שאינה מסתכמת ביובש ולכן במידה והתופעה נמשכת, רצוי לפנות לרופא עור לבדיקה. בקרב קשישים הנטייה לעור יבש מוגברת בגלל שינויים במבנה העור המזדקן.

  • אני מתקלח פעמיים ביום עם ליפה והעור שלי מחוספס ומגרד

שתי מקלחות ביום עם ליפה בחורף - הן התעללות בעור. חספוס בעור מבטא קילוף או יובש ואלו כרוכים פעמים רבות בהיגיינה נלהבת מדי.

  • יש לי גרד במפשעה

חשוב להדגיש, כי ישנן סיבות רבות לגרד במפשעה: אחת הנפוצות היא נטייה של גברים לגרד את שק האשכים בנקודה מסויימת עד לכדי הפקת הנאה מעצם הגירוד. תוצר הלוואי של הרגל נפוץ זה הוא היווצרות שטח עור מעובה אשר ימשיך לגרד מעצמו (LICHEN SIMPLEX CHRONICUS).

הפתרון הוא: לפנות לרופא העור ולקבל תכשיר סטרואידי שיעצור את התהליך, לשמן היטב את העור ולעצור את מעגל הגרד. כאמור, גרד מפשעתי עלול לנבוע מעשרות גורמים פנימיים או חיצוניים, אולם לא זה המקום לסקור אותם. עם זאת, פעמים רבות הסיבה היא שימוש בתכשירי ניקוי ייעודיים לאזור שמייצרים איריטציה (גירוי) או אלרגיה - ובמיוחד שימוש במגבונים לחים. לפעמים הפסקת הרגל אחד יכולה להביא להקלה דרמטית.

  • יש לי ריח זיעה חריף בבתי-השחי

ריח חריף בזיעה נובע מחיידקים. שימוש בסבון אנטי בקטריאלי יפתור את העניין. במקרים קשים יותר רופא העור ירשום נוזל אנטיביוטי שיפתור את הבעיה. יש מטופלים שנשבעים שניקוי בית-השחי עם סודה לשתייה פתר לצמיתות את הצורך להשתמש בדאודורנט .זהירות, הסודה לשתייה עלולה לגרום לגירוי של העור. שימו לב אם דיאטה עתירת בצל ושום לא משפיעה גם היא על ריח הזיעה שלכם, על ההשפעה של תבלין אמבה כולם יודעים.

  • יש לי משהו מביך ביותר, לקח לי שנים לאזור אומץ לבוא אלייך

כאשר פותחים את הביקור כך אני מיד יודעת: מדובר או במחלת מין או בפצעים על הישבן. על מחלות מין לא אכתוב כעת. פצעים על הישבן הינם תופעה נפוצה ביותר. לכולנו יש שערות בכל הגוף. השילוב של חיכוך בעת ישיבה ממושכת וישיבה על משטחי שירותים עתירי חיידקים, גורמים לפצעונים בפתחי שקיקי השיער. אצל אנשים מסויימים, קיימת גם נטייה או תכונה אינדיבידואלית לפתח פצעונים על העכוז. קל יחסית לטפל בזה במרבית המקרים: סבון אנטי בקטריאלי עם או ללא ספוג, נוזל אנטיביוטי או טיפול מקומי משולב באנטיביוטיקה וטרטינוין בקרם או ג'ל. כמובן שהתופעה יכולה לשוב ולהופיע. אחרי שאנו מבינים מדוע זה נוצר - ברור לנו שאין אפשרות מוחלטת למניעה.

  • יש לי כתמים לבנים בגב

במרבית המקרים מדובר בפטריה הקיימת ב-60% מהאוכלוסיה כחלק מהפלורה הנורמלית ושוכנת בקרקפת. זה מידע חשוב במיוחד, מכיוון שהטיפול חייב לכלול את אזור הקרקפת.

  • חטפתי פטריה מהשמש ואינני מצליח להיפטר ממנה

הסעיף הזה הוא גרסה של השאלה הקודמת. אותה פטריה הקרויה "פטריית השמש", נקראת באחד משמותיה "PITYRIASIS VERSICOLOR", והיא אינה קשורה לשמש. עם זאת, כאשר הפטריה נושרת מהקרקפת לגוף העליון, היא מייצרת שם מושבות אליפטיות ומפרישה חומר המונע מהעור שבתוך אותן מושבות להשתזף. התוצאה היא כתמים אובאליים בהירים יותר מהעור שסביבם - אשר השתזף.

  • טיפלתי בפטריית השמש שלי והטיפול לא עוזר

הטיפול בפטריית השמש הוא פשוט ויעיל - בין אם בכדורים, שמפו וקרם או ספרי לגב. עם זאת, בתום שבועיים או שלושה של טיפול, הכתמים הלבנים לא יחלפו מעצמם. עלינו לחשוף אותם בזהירות לשמש, על-מנת שישתזפו כיתר העור, או לאפשר לעור מסביב לדהות מהשיזוף (בחורף). חשוב לזכור במקביל, שהפטריה נמצאת בבגדים - בחולצות, על מושבי הרכב - וקל להידבק בה מחדש, לכן על מי שנטייתו להידבק גדולה, לעשות טיפול מונע.

  • יש לי ציפורניים צהובות - נדבקתי בפטריה בפדיקור

ייתכן שאכן יש פטריה, ואולי אפילו מהפדיקור, אבל לא כל הצהבה בציפורן רגל - בייחוד בבהונות ובאופן סימטרי - היא ביטוי לפטריה. גם שימוש כרוני בלק גורם להצהבה בציפורניים - ולעיתים כל שנדרש זה להפסיק את מריחת הלק (החורף הוא זמן מצוין לכך). רופא עור ידע לרוב לאבחן מתי מדובר בהצהבה מגורם פטרייתי. ליתר ביטחון, יש לשלוח למעבדה משטח ותרבית לפטריות מהציפורניים.

  • יש לי קילוף עור בכפות הרגליים, שאף קרם לחות לא משפר

קילוף עור בכפות הרגליים הוא במרבית המקרים פטריה. חשוב לזכור, שיש עוד מצבי עור המתבטאים בקילוף בכפות. השאירו את האבחון לרופא העור. קל יחסית לטפל בזה: קיימים תכשירים אנטי פטרייתיים רבים וכולם יעילים בתנאי שמטפלים עד להיעלמות מוחלטת של הנגעים בעור.

  • המשחות שקיבלתי לפטריות ברגליים לא עזרו

יש מספר סיבות למה טיפול אנטי-פטרייתי "אינו עובד". אחת, שלא מדובר בזיהום מפטריה. יש זיהומים חיידקיים או ויראליים אחרים ומחלות עור רבות אשר יכולים לבוא לידי ביטוי גם בכפות רגליים. שנית, בואו נדייק. אם יש פטריה ברגליים, ומרחתם על-פי ההוראות, רוב הסיכויים שהרגל נרפאה. הטיפול לא מחסן בפני הדבקה חוזרת. אם ממשיכים לנעול נעליים נגועות בפטריות, דורכים במקלחת שלא נוקתה או הולכים יחפים בחדר הכושר או בבריכה - תהיה הדבקה מחודשת. טיפול נגד פטריות לא מחסן בפני הדבקה מחודשת. ובנוסף, אם לא טיפלתם בפטריות בציפורני הרגליים, שמרתם לכם מאגר פטריות להדבקה מחודשת של העור.

  • איך אפשר להימנע מהדבקה חוזרת בפטריות?

למרבה הצער, קיימת נטייה תורשתית להידבק בפטריות. למי שנוטים להידבק בקלות, כדאי לשמור בבית תכשירים אנטי-פטרייתיים ולהשתמש בהם מעת לעת. התזה של ספריי אנטי-פטרייתי פעמיים בשבוע או מריחה של תכשיר חד-פעמי אנטי פטרייתי, שניתן לרכוש בכל בית מרקחת, תגן עליכם למספר שבועות. טפלו בבני הבית ובנעליים שלכם. כך תימנעו הדבקת פינג-פונג. טפלו בציפורני הרגליים באם הינן נגועות.

יש לי פטריות במפשעה. למה אני לא מצליח להיפטר מהן?

אמנם כתבתי בלשון זכר, כי זה המצב השכיח, אולם התופעה קיימת גם בנשים. קודם כל חשוב לזכור שלא כל מחלות העור הן "או אקזמה או פטריה", ייתכן שיש בעיה אחרת. אם אובחנה פטריה בקפלי המפשעה, כדאי לטפל גם בפטריות בכפות הרגליים ובציפורני הרגליים, קרוב לוודאי שהן המקור לפטריה במפשעה ולאחר שהעור נקי - חשוב לנקוט באמצעי המניעה שפירטתי קודם-לכן.

  • יש לי יבלות בידיים / רגליים / מפשעה. שום טיפול לא עובד

קודם-כל, לא תמיד ניתן לזהות על העור את כל היבלות. חלקן היו סמויות ומופיעות לאחר שבוצע טיפול וללא קשר לטיפול. שנית, כאשר מדובר ביבלות בידיים - נדרשת סבלנות. רופא העור יכול לרשום לק או להציע הקפאה עם חנקן נוזלי - גם הלק וגם ההקפאה מועילים. אולם לפעמים יש לשוב ולחזור על כל אחד מהטיפולים מדי מספר שבועות, עד לחיסול כל הנגעים. קיימים מקרים עקשניים במיוחד בהם אפשר לשקול אלטרנטיבות כלייזר או כירורגיה - לשם כך נדרשת החלטה של המטופל והרופא בצוותא.

  • הקרמים שקיבלתי לא עזרו

אני רוצה לסכם, לחדד ולהדגיש כאן כמה נקודות החשובות גם לנו כרופאי עור וגם למטופלים הנואשים: תכשיר שקיבלת למריחה יכול להיות מצוין - אך אין הגיון למרוח יומיים, לראות שהעור משתפר, להפסיק ולהתפלא שהנגעים חוזרים. צריך לנקוט באופן השימוש שהומלץ על-ידי הרופא.

אותו הכלל תקף במיוחד לגבי טיפול לאקנה. שבועיים מריחה - לא חשוב של מה - הם כאילו לא עשיתם טיפול. לא בכדי ההנחיה היא למרוח מספר חודשים, אלא אם נאמר אחרת במפורש. מרבית הטיפולים לאקנה מתחילים את השפעתם לאחר חודש ואף יותר. יתר על-כן, חשוב להבחין בין טיפול שלא עבד (לא קרה כלום, הנגעים לא השתפרו ואולי אף החמירו), ובין טיפול שבוצע כמומלץ, הנגעים חלפו לתקופה משמעותית ושבו והופיעו. אז תיתכנה מספר אפשרויות: מחלה כרונית, שמטבעה יש לה הפוגות והחרפות והטיפול הביא להפוגה; הדבקה מחודשת במזהם כלשהו; מחלת עור אחרת לחלוטין, וכמובן - טיפול שאכן לא עזר דיו.

הכותבת היא מומחית למחלות עור ומין בקופת-חולים מאוחדת
תאריך:  29/05/2012   |   עודכן:  29/05/2012
ד"ר בת-שבע מרקוס
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
כשהטיפוח יוצא לעור
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
S.G
30/05/12 07:24
2
שוטרת אחת
30/05/12 13:53
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ב-31 במאי מציין ארגון הבריאות העולמי "יום ללא עישון". מטרתו של יום זה היא להעלות לסדר היום העולמי את ההשלכות של תופעת העישון ולהגביר את המודעות למניעת תמותה ותחלואה ממחלות הנגרמות בעקבות עישון טבק.
29/05/2012  |  שירלי קטרון  |   כתבות
בפלנטה האחרת ששמה מאסטר שף ילדים אין כל חדש. המסע לעבר הפיכת תחרות ריאליטי חביבה, אך לא מרתקת במיוחד, לאירוע לאומי ולנכס צאן וברזל נמצא במלוא אונו כשהוא צועד על קיבתם של ילדים. המשימה שהוענקה לילדים נועדה כל כולה להפוך את המותג לכזה המסמל קשרים בין-דוריים ועל-עדתיים. וחוץ מזה, אין משהו שילדים אוהבים יותר בעולם מאשר להקשיב לסיפורים של זקנים שהם לא מכירים.
29/05/2012  |  זיו יצחקי  |   כתבות
השופט: אריה זרזבסקי, בית המשפט לתעבורה, תל אביב
28/05/2012  |  איתמר לוין  |   כתבות
כמה מחדלים יכולים המשטרה, הפרקליטות ובית המשפט לדחוס לתוך תיק פשוט אחד של תקיפה? התשובה, לפיה פסק דינו של בית המשפט המחוזי בנצרת, מזכירה את התשובה לשאלה כיצד מכניסים ארבעה פילים למכונית חיפושית: שניים מלפנים ושניים מאחור. והנמשל: במאמץ המתאים - או שמא בעצלנות המתאימה - אפשר לדחוס לתיק כזה אינספור מחדלים, שסופם בהרשעתו חסרת היסוד של הנאשם.
28/05/2012  |  איתמר לוין  |   כתבות
(ע' 12-13) ..."מֵחָבִיּוֹת אַלּוֹן/סְפוּנוֹת בְּרֵיחַ יַיִן/דָּלִיתִי/מִכְתָּבִים שֶׁל אַהֲבָה"...//..."וַאֲנִי יֶלֶד/מֵצִיץ לְתוֹךְ מִילִּים/מֵבִין וְלֹא מֵבִין"...
28/05/2012  |  אדלינה קליין  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
דן מרגלית
דן מרגלית
יהיה אשר יהיה לא נברח ולא נסתגר ולא נתחבא    בוודאי לא בארצות הברית שנקראה בפי מהגריה היהודיים המזרח אירופים "א-געלדענע מדינה", מדינת הזהב
אפרים הלפרין
אפרים הלפרין
בי' בתשרי פרצה מלחמה יום הכיפורים    בכ"ב בתשרי שמחת תורה פרצה מלחמת חרבות ברזל    בי"ד בניסן, ערב פסח כמה שעות לפני ליל הסדר הכריז צה"ל בתזמון נדיר אשר רק צבא האויב וארגון החמאס היו...
 מערכת הטילים הטקטיים של הצבא האמריקני (ATACMS) [צילום: אנדרו דיקסון/צבא ארה"ב/AO]
יאיר נבות
בימים הקרובים ייחלו להגיע לאוקראינה, דרך פולין, מערכות הנשק והתחמושת שאושרו במסגרת חבילת הסיוע הצבאית, ובראשן טילי ה"פטריוט" - זה עדיין לא צפוי לאפשר לצבא האוקראיני להוציא לפועל מה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il