|   15:07:40
  אסף גבור  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

בתוניסיה, אחרי המהפכה

מפלגת השלטון האיסלאמית לא מפחידה את התוניסאים, הממשיכים לנהל אורח חיים אירופי-חילוני. המצב הכלכלי הירוד מפחיד אותם יותר. היהודים חוששים גם מהתרבות גילויי השנאה, ומתכנסים יותר בתוך קהילותיהם. ביקור נדיר בתוניסיה, הסנונית הראשונה של האביב הערבי והאחרונה שעוד אפשר לדבר בה על אביב
08/08/2012  |   אסף גבור   |   כתבות   |   העולם הערבי   |   תגובות
נשים תוניסאיות. חיי קהילה עשירים לצד גילויי שנאה [צילום: AP]

בניחוח אירופי
תוניס הבירה מזכירה יותר את אירופה. הקולוניאליזם הצרפתי ששלט שם עדיין משפיע על המנטליות. אף שבבתי הספר מלמדים בערבית ולא בצרפתית, רוב התושבים דוברים צרפתית וחיים בקצב מערבי. לבוש הבנות קצר, מרביתן הולכות גלויות ראש, הצעירים שומעים מוזיקה באנגלית ובצרפתית וחוטאים מפעם לפעם בשתיית אלכוהול שנמכר בסתר בגלל האיסור המוסלמי

נחַתּי בשדה התעופה קרטאג' בתוניסיה ביום חמישי. ערפל כהה עטף את השמיים, דימוי מוצלח למצב הפוליטי במדינה שהתחילה את גל המהפכות בעולם הערבי אי אז ב-25 בינואר 2011. בדרך לבית המלון עוד אפשר היה לראות מזכרות מימיה הסוערים של תוניסיה, בדמות כתובות גרפיטי שזועקות בצרפתית "ויו לה ליברטה", יחי החופש, ובערבית "א-שעב יוּריד אִסקאט א-ניזאם", העם רוצה בהפלת השלטון.

ברדיו דיברו בערבית תוניסאית מהירה על דמוקרטיה. המשולש הפוליטי שנוצר בתוניסיה מוביל לבלבול. הנשיא מונצף מרזוקי, ראש הממשלה חמאדי ג'באלי וראש הפרלמנט מוסטפא בן ג'עפר, מנטרלים זה את זה וכל פגישה ביניהם ננעלת בהודעה שהצדדים הסכימו שלא להסכים. ממש כמו בישראל, נהגי המונית נהנים להביע את דעתם המלומדת בכל נושא, והפה נפתח מיד עם הלחיצה על כפתור המונה. "מה הקשר בין דמוקרטיה לתוניסיה", הוא פתח, חובֵר לדיון הרדיופוני. "הדמוקרטיה וההפגנות הביאו לנו רק צרות. אין תיירות, התיירים שבכל זאת באים לא משלמים כמו פעם, הכלכלה מידרדרת ואין אופק ברור".

כששאלתי אותו על מפלגת השלטון א-נהדה, "ההתעוררות", המזוהה עם האחים המוסלמים, אנואר בן השלושים פרץ בצחוק. "אני מוסלמי, כל התוניסאים מוסלמים - אבל מה הם רוצים, שנחזור לימי הנביאים? שנרכב על חמור במקום לנסוע במונית? אנחנו במאה ה-21, תנו לנו לחיות את החיים".

תוניס הבירה מזכירה יותר את אירופה. הקולוניאליזם הצרפתי ששלט שם עדיין משפיע על המנטליות. אף שבבתי הספר מלמדים בערבית ולא בצרפתית, רוב התושבים דוברים צרפתית וחיים בקצב מערבי. לבוש הבנות קצר, מרביתן הולכות גלויות ראש, הצעירים שומעים מוזיקה באנגלית ובצרפתית וחוטאים מפעם לפעם בשתיית אלכוהול שנמכר בסתר בגלל האיסור המוסלמי.

עברנו בכיכר השעון בשדרות חביב אל-בורגיבה, הנשיא התוניסאי הנערץ עד היום, ובחזית משרד הפנים שמולו חונות דרך קבע שתי שריוניות ומכוניות משטרה. גדר התיל משכה את עיניי. אחרי שהנחתי את המזוודות במלון, יצאתי לשם לראות על מה ההמולה. אלה הם שוטרים ותיקים הטוענים שהמשטר החדש גזל את זכויותיהם, וצועקים אל מול שוטרים צעירים. האחרונים עמדו והשתדלו שלא להגיב. עיתונאי מקומי שסיקר את האירוע הסביר לי שבזמן שלטונו של זֵין אל-עבאדין בן-עלי לשוטרים לא היו בכלל זכויות, אבל עכשיו, מששלטונו נפל והוא ברח, השוטרים רוצים זכויות.

ליל האימים ברחובות

מונית אחרת לקחה אותי לבית הכנסת בלה-גולה, השכונה הצפונית שעל הים. "היהודים נהגו להגיע מדי קיץ לשכונה, לשכור בית לחודשיים. בימים החמים היית רואה חוף שלם מלא ביהודים", סיפר לי דניאל כהן, המשמש רב בבית הספר של חב"ד ואחראי למניין בבית הכנסת. כיום, הוא פירט, "הקהילה היהודית בתוניסיה מונה כ-1,500 יהודים, בשלושה מקומות עיקריים. בתוניס הבירה כ-250 יהודים, באי ג'רבה הקהילה המרכזית המונה קצת יותר מאלף, ובזרזיס הקהילה הפעילה הקטנה ביותר ¬- קצת יותר ממאה". דניאל הביא אותי לבית האבות שהוקם בשכונה בעזרת ארגון הג'וינט. כארבעים קשישים מתגוררים בו.

בית הכנסת שדניאל נאבק מדי יום לאסוף בו מניין נמצא בלב השכונה, ושלא כמו בתי כנסת באירופה הוא פתוח לרווחה בלי שמירה. בשעת מנחה היהודים המחכים למניין קוראים בצחוק לתושבים המוסלמים להצטרף. המצב שונה בבית הכנסת הגדול בתוניס הבירה, המתוחם בגדרות תיל ומאבטחים אותו שוטרים ובלשים. תפילות מתקיימות בחדר הלימוד הקטן; האולם הענק מאוכלס רק ביום כיפור.

מול בית הכנסת הגדול יושב עמרם הידוע בכינויו 'הקצב הכשר'. צעיר בכיפה שחורה, זקן ארוך וחיוך מאיר. "אני במקור מג'רבה", הוא אומר. "החלפתי את אבא שלי בתפקיד השוחט כשהוא נפטר; הוא בזמנו החליף יהודי אחר. האמת היא שרציתי לעלות לארץ, בעיקר בגלל המהפכה והשינויים הפוליטיים, אבל הרב מזוז מישיבת אור התורה בבני-ברק אמר לי לחזור לתוניסיה כדי שיהיה ליהודים בשר כשר".

לצד בית הכנסת פגשנו צעיר יהודי נוסף, יונתן. גם הוא מדבר עברית טובה; הוא מסביר שזה בזכות הביקורים התכופים בישראל, ארץ מגורי אחותו. "בימי המהפכה היה בלגן. אני מייבא נעלי ספורט, יש לי שני האנגרים שבהם אני מאכסן את הסחורה שלי וחנות במרכז העיר. בזמן המהפכה שלחתי את הילדים והאישה לשוויץ, ונשארתי לבד פה. לא הלכתי לעבודה. נשארתי בבית וצפיתי במתרחש בחנות מהמחשב בבית. בלילה שבו בן-עלי עזב, אנשים השתוללו ברחובות וירו על חלון הראווה של החנות שלי. שמעתי צעקות באמצעות מצלמת המעקב, 'זאת חנות של יהודי, בואו ניקח הכול'. זה היה מפחיד מאוד".

לשאלה המתבקשת מדוע אין הוא עולה לארץ השיב יונתן בכנות. "ניסיתי לחשוב על עלייה, אבל יש לי פה רכוש, עבודה וחיים. לא למדתי באוניברסיטה, למדתי בבית הספר של החיים ובניתי עסק, וככה סתם לא אעזוב אותו".

בדרך חזרה ניצב מסגד. מוסלמים מזוקנים בכיפות צחורות יצאו מהתפילה. רמדאן. החום כבד והצום מכביד. שלושה צעירים שעמדו בחזית ומכרו גלביות לעוברים ולשבים הפגינו, למרות הכול, מרץ רב. צעיר שהלך לפניי ביקש למדוד בגד, ומיד זכה לטיפול צמוד. "אתה צריך להתחזק, ללמוד את הקוראן. רק אללה יעזור לנו. האיסלאם הוא הפתרון", הם לא בזבזו זמן. בזריזות התחמקתי לצד השני של הכביש לפני שקבוצה נוספת של מקרבים תספיק להתקרב אליי.

שבת שלום ג'רבה
ג'רבה בל"ג בעומר [צילום: AP]

המהפכה והחינוך
מאז המהפכה עזבו רוב בני הנוער היהודים בג'רבה את בתי הספר הממשלתיים, מהלך שהפריד בין יהודים ומוסלמים - וגם בין יהודים ללימוד ברמה גבוהה של השפה הצרפתית ושל לימודי החול

רק שעת טיסה אחת מפרידה בין תוניס הבירה לבין האי ג'רבה, אבל ההבדלים במנטליות תהומיים. בעוד שבתוניס הבירה איפוק אירופי ודיסטנס, גם בין היהודים, היחסים בין היהודים בָּאִי מזכירים יותר קיבוץ. כולם משפחה לטוב ולרע. מתארחים זה אצל זה בארוחות שבת, משוחחים שעות ארוכות בבית הכנסת, והשיחות מידרדרות לעתים קרובות לרכילות עסיסית ולמריבות קולניות. המזג האנושי מזרח-תיכוני אסלי. צועקים, מקללים, ואחר כך מחבקים.

הביקור שלי, ישראלי שקיבל ויזה לתוניסיה, היה שיחת השבת. בכל בית כנסת שנכנסתי אליו נתקלתי במטח שאלות זהה: "איך הצלחת לקבל ויזה? המשפחה שלי מנסה כבר חצי שנה ולא מקבלת". הם לא רוצים את הישראלים, קטרגו אחדים. אלה צעדים ביטחוניים, לימדו אחרים זכות.

אווירת השבת בג'רבה מנותקת לגמרי מהמציאות מסביב. בערב שבת הצעירים והצעירות מתהלכים ברחוב הראשי, היחיד שמואר, ומנסים להרשים אלה את אלה. הגברים מדברים פוליטיקה פנימית וכללית, הנשים יושבות מחוץ לבתים ומשוחחות. האוויר היה חם ולח, אך האווירה שבתית ומרעננת. מכונית מוסלמית שעברה במרכז הרחוב הזכירה איפה אנחנו נמצאים, אבל היא הייתה חריגה בנוף.

חיי הקהילה עשירים. באִי מפעל מצות ומפעל יין, 11 בתי כנסת, שיעורי תורה ומערכת חינוך משגשגת הכוללת בית ספר יסודי לבנים ובנות, 'תורה וחינוך', שייסד הרב דוד קידושים, בית ספר גבוה לבנות ושמו 'כנפי יונה', וישיבה לבנים שמנהל הרב הראשי של תוניסיה, הרב חיים ביתן. מאז המהפכה עזבו רוב בני הנוער את בתי הספר הממשלתיים, מהלך שהפריד בין יהודים ומוסלמים - וגם בין יהודים ללימוד ברמה גבוהה של השפה הצרפתית ושל לימודי החול.

ההידרדרות הכלכלית בעקבות המהפכה מוסיפה לבעיה החינוכית פן כלכלי. "הג'וינט משקיע מאמצים לתחזק את המפעלים החינוכיים בתוניס, בג'רבה ובזרזיס", סיפר לי בפריז, בדרכי חזרה מתוניסיה, יחיאל בר-חיים, הממונה מטעם הארגון על מדינה זו. "אנחנו מדברים עם הקהילה וקשובים לצרכים שלה, גם לאוכלוסיה המזדקנת בבית האבות שאנחנו מממנים בשיתוף עם הקהילה וגם בחינוך הצעירים".

באחת הסמטאות מופרת התחושה היהודית הנינוחה למראה כיתוב "מוות ליהודים" בערבית. תושב השכונה מציין שעל בית נוסף נכתב "שיישרפו היהודים".

הקהילה הקטנה בזרזיס מפליאה אף היא בהיקף הפעילות היהודית שלה. בית הכנסת הוא מרכז החיים. באמצע היום עוזבים את המסחר בשוק והולכים לשיעור הלכה. הבוגרים עדיין לומדים בבתי הספר הממלכתיים. הילדים לומדים במתחם בית הכנסת. הבנות לומדות עם המורה אביבה בכיתה חדישה שנבנתה בסיוע הג'וינט.

אביבה, מורה זה 25 שנה, מספרת על מקרה אלימות שהתרחש בליל שבת. "שלושה יהודים חזרו מחבר דרך השוק, וראו שני מוסלמים רבים ביניהם. זה שקיבל מכות התעצבן על היהודים שמסתכלים; כנראה הוא היה שיכור. הוא תפס סכין והתחיל לרדוף אחריהם. שניים הצליחו לברוח. השלישי נתפס בפינה. בנס, המוסלמי החליק בדיוק כשרצה לדקור את היהודי. היהודי ברח והמוסלמי צעק שהוא ישרוף את בתי היהודים".

מאז המקרה, היא מודה, היא מפחדת. "היהודי רצה להגיש תלונה נגד המוסלמי, והמשטרה, במקום לטפל במקרה, ניסתה לשכנע אותו שיסלח למוסלמי שהיה שיכור. פעם זה לא היה קורה". בשוק הצורפים אני שומע על עוד מקרה של צורף יהודי שנשדד על-ידי מוסלמים שאמרו לו, "יהודי, תוציא את כל הזהב שלך".

ראש הקהילה מרגיע

רוז'ה ביסמוט, ראש הקהילה היהודית בתוניסיה, מנסה להרגיע את הרוחות. כבעל קשרים טובים עם ההנהגה התוניסאית, כולל ראש מפלגת א-נהדה, מוחמד רנושי, הוא מאמין בהידברות. "למרות התדמית שלהם בעולם, אנשי א-נהדה חושבים בהיגיון. הם יודעים להקשיב וגם לקבל חלק מהדברים שאני אומר להם. תמיד צריך להתנהל במתינות. לא לקפוץ למסקנות אבל גם לא להישאר תמימים".

ביסמוט, שחצה מזמן את גיל שמונים, עובד מאז היה בן 14 ועד היום. ממשפחה דלת אמצעים בשכונת לה-גולה הוא הגיע בדרך הקשה לרווחה כלכלית. קשריו הפוליטיים והעסקיים חוצים מדינות, וחבריו היהודים בקונגרס האמריקני ובאיחוד האירופי עוזרים לו לסייע לתוניסיה וליהודים היושבים בה. "אני רואה את עצמי תוניסאי ופועל למען הצלחת המדינה. כל המפלגות מבינות את זה ולכן הן נמצאות איתי בקשר. יחד עם זאת אני גם יהודי, אוהב את התנ"ך והמסורת. אני בטוח שמדינת ישראל מרוויחה הרבה מהתפוצות היהודיות. הקשרים שלנו, היהודים שבחוץ לארץ, הצילו לא פעם את ישראל בזירה הבינלאומית. בלי התפוצות לישראל היה קשה להתקיים".

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
כתבה מורחבת על הביקור בתוניסיה מופיעה בגיליון מקור ראשון השבוע.
תאריך:  08/08/2012   |   עודכן:  10/08/2012
אסף גבור, תוניסיה
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גם אם לא זכיתם לקבל טיפול נאות בגיל צעיר, תוכלו כעת לעבור יישור שיניים למבוגרים. לא משנה אם בילדותכם נמנע מכם הטיפול בגלל סיבות כלכליות של ההורים, קושי בהסתגלות לטיפול בגיל צעיר או עקב שיטות טיפול ישנות שלא התאימו לבעיה הספציפית, בגיל מבוגר יותר אתם חופשיים לשקול מחדש את הטיפול.
08/08/2012  |  ד"ר אילן פרייס  |   כתבות
בתי הדין הרבניים מתקשים להשתחרר מהתדמית השלילית ממנה הם סובלים. אין ספק שחלק מהתדמית הזו נובע מכך שהצדדים מגיעים אליהם ברגעים הרגישים והקשים ביותר (כשם שבתי המשפט למשפחה סופגים תלונות אינספור), וחלק גם נובע מהפער התרבותי שבין הדיינים לבין רוב המתדיינים. אך אולי יש עוד סיבה: הלשון בה נכתבים פסקי הדין.
07/08/2012  |  איתמר לוין  |   כתבות
כוח ושרירים הם רק חלק ממה שהופך ספורטאי לגדול מאוד. צריכה להתווסף לכך מיומנות ולא פחות מכך, יכולת להתעלות ברגעי השיא ולנצח! כדי להבין מהיכן נובעת היכולת להתעלות ולנצח ברגעים המכריעים ומהי מיומנות נדון במערכת הרגשית הלא מודעת.
07/08/2012  |  קרן אלמוג  |   כתבות
שתי פצצות מרגמה נפלו בשבוע שעבר 400 מטר מהגבול הצפוני, באזור הכפר הסורי ג'ובתא אל-חשב. כשמצרפים לאירוע הזה את הדי הפיצוצים ששמע שר הביטחון אהוד ברק בביקורו בגבול הצפון בשבוע שעבר ואת כלל האירועים הפנימיים בסוריה, נראה שמלחמת משטרו הקורס של אסד מתקרבת בצעדי ענק לכיוון ישראל. גורמים בצה"ל אומנם מסבירים שהירי אינו מכוון לשטח ישראל, אך אי-אפשר להתעלם מהמתיחות הביטחונית השוררת באזור ומההיערכות לתרחיש שבו מצפון תיפתח הרעה. החשש הגדול של הרמטכ"ל גנץ ושל בכירי מערכת הביטחון הוא שנשק בלתי קונבנציונלי שנמצא בכמויות אדירות בידי משטר אסד יתגלגל עם נפילתו לרשות חיזבאללה בלבנון.
07/08/2012  |  יוחאי עופר  |   כתבות
נכון, הקיץ בשיאו והחורף עוד לא נראה באופק, אבל אלו לא סיבות להזניח את דוד השמש. למעשה, דווקא בתקופה הזו של השנה חשוב להקדיש לדוד השמש מעט תשומת לב, ובמידת הצורך לקרוא לטכנאי דודי שמש. כך תמנעו תקלות יקרות ותבטיחו לעצמכם דוד שמש תקין לקראת החורף.
07/08/2012  |  ירון סאסי  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il