|   15:07:40
  אלעזר לוין  
עיתונאי עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

איש הנדל"ן של השבוע

אורי דורי חוזר לעסקי נדל"ן

הקבלן הוותיק והמוביל, שהיה גם נשיא התאחדות הקבלנים, חוזר לפעילות - 16 חודש לאחר שמכר את חברתו לגזית-גלוב ב-82 מיליון שקל
17/08/2012  |   אלעזר לוין   |   כתבות   |   תגובות
אורי דורי [צילום: ארז עוזיר]

כחודשיים לפני יום הולדתו ה-70 (נולד בז' חשון תש"ג, 18.10.42 ) חזר המהנדס, הקבלן והיזם הוותיק אורי דורי לעסקי נדל"ן. הוא רכש מבית ההשקעות פסגות 11% מחברת אורתם-סהר. דורי שילם 12 מיליון שקל. אמנם, הוא מחזיק רק חלק קטן ממניות אורתם-סהר, אבל כל השותפים האחרים החליטו מיד וללא היסוס: דורי יהיה יו"ר פעיל של אורתם-סהר.

ההחלטה נראית מובנת. שמו של דורי הולך לפניו עשרות שנים, כאחד הקבלנים הגדולים והמובילים של ישראל. הוא וחברותיו בנו - אם להזכיר רק דוגמאות אחדות - את מגדלי האופרה ומגדלי אקירוב בתל אביב, ומגדלים בפארק צמרת בצפון העיר. מה שפחות מובן הוא, לשם מה הוא צריך את זה: באפריל אשתקד מכר דורי לגזית-גלוב ישראל את חלקו, 50 אחוז, בחברת אכד, שהיא בעלת השליטה בקבוצת דורי. דורי קיבל 82 מיליון שקל. אין לו בעיה לגמור את החודש. המוניטין שלו כבר חקוק בתולדות הענף והכלכלה. בגילו, הוא יכול אולי לפרוש בשקט לפנסיה מכובדת.

בתשובה לשאלה בעניין זה אמר השבוע אורי דורי: "נכון, הכניסה לאורתם-סהר איננה אתגר בשבילי, אחרי מה שכבר בניתי ועשיתי. אבל יש עניין להצטרף לחברה של אנשים צעירים ומקצוענים. מטרתנו היא לבנות באיכות גבוהה".

האם היו לך בעבר עסקים משותפים עם המהנדס אמיר נחום, בעל המניות המוביל (43% ) באותרם-סהר?

דורי: לא. ההכרות באה דרך מפגשים מקצועיים וכינוסים של ענף הנדל"ן.

הם היו פעם מתחרים

לכל היותר ניתן לומר, שהם היו מתחרים: המהנדס אמיר נחום היה בעבר מנכ"ל חברת דיור לעולה, שהייתה קבלן פרטי גדול, והתחרתה פה ושם מול חברותיו הותיקות של דורי. נחום פרש בזמן מדיור לעולה, הקים את אורתם-סהר, שרכשה את מליבו, נכנסה לקבלנות בנין, הבונה דירות, בניני ציבור ועבודות תשתית. פה שם, התחרו דורי ואורת-סהר על מכרזים. שניהם, כמהנדסים מקצועיים, העריכו זה את זה. יש להם עוד דבר משותף: שם טוב ונקי.

נראה, שאורי דורי הצטרף לאורתם-סהר פשוט מפני שאיננו יכול לשבת בטל, כגמלאי. הוא מחפש פעילות, פרויקטים, עניין. ממרום כסאו כיו"ר לא יהיה מעורב ביום-יום, אבל יישב בצומת ההחלטות המרכזיות של החברה. השבוע קשה היה לאתר את דורי, כי הוא טס לחו"ל, לפגישות עסקיות. לא ברור כרגע אם הן קשורות ביזום פרויקט של אורתם-סהר, או בפעילות עצמאית של דורי.

קצין צנחנים, סמח"ט במלחמת יום הכיפורים

לאורי דורי עבר צבאי וקרבי מכובד: הוא היה קצין צנחנים, הגיע לדרגת סגן אלוף ולתפקיד מפקד חטיבה. דורי השתתף במלחמת ששת הימים (במערכה על ירושלים), במרדפים בבקעה ובמלחמת ההתשה. במלחמת יום הכיפורים היה שותף במערכה לכיבוש העיר סואץ. לאחר מכן למד הנדסה אזרחית בטכניון, נשא אישה ונכנס לפעילות כקבלן בנין - תחילה כמהנדס בחברות שונות, ואחר כך כבעל חברה עצמאית, הנושאת את שמו. תפקידיו הרבים אילצו אותו לנטוש במשך הזמן את פעילותו ההתנדבותית בנושאים לא-מקצועיים, חוץ מאחת: עמותת ותיקי הצנחנים. "לעולם לא אעזוב אותם" - אמר לי בעבר.

חברת הבנייה של דורי בשמותיה השונים (דורי בניה, דורי הנדסה, אכד) הפכה במשך השנים למובילה בקבלנות הבניין. החברה התמחתה בין היתר בבניית מגדלי מגורים רבי-קומות. ב-1991 הנפיק חברה ראשונה בבורסה. החברה בנתה , בין היתר, את מלונות דן והנסיכה באילת, את בנין ההנהלה הראשית של בנק הפועלים בתל אביב, את בניני המשרדים בית עוז ובית פז בר"ג, את שכונת מגורי היוקרה "כפר דוד " בירושלים ואת הקניונים של רחובות ונתניה. חוץ מזה, היה קבלן בניה גדול למגורים, ובנה אלפי דירות במשך השנים.

המאבק על המשכנתה לא הצליח

פעילותו ויכולתו המקצועית של דורי קידמו אותו לצמרת הענף. ב-1997 נבחר לנשיא התאחדות הקבלנים. הקדנציה שלו התאפיינה, בין היתר, במאבקים בלתי פוסקים לטובת הקבלנים והענף, מול הממשלה, עם הישגים לא מעטים.

בנושא מרכזי אחד, עם זאת, לא הצליח דורי: הוא דרש ממשרד האוצר להכיר בריבית על משכנתה כהוצאה לצורך מס, דבר שהיה מאיץ רכישת דירות ומקל על הרוכשים. ערב מערכת הבחירות של 2011 אמר לי דורי: "חזרתי מסיור מקצועי בארה"ב ובאירופה. רוב המדינות מכירות בריבית כהוצאה לצורך מס. נפגשתי עם אריק שרון - המועמד לראשות הממשלה -והוא הבטיח לי, שאחרי הבחירות יחוקק חוק בעניין זה".

שרון נבחר, אך כמקובל בהבטחות של מועמדים, לא קיים את ההבטחה, והיא לא קוימה עד היום.

בתום הקדנציה בהתאחדות נבחר דורי לנשיא הכבוד שלה, וחזר להתרכז בעסקיו הפרטיים. שנים רבות התגורר בחיפה (ואף היה בעבר יו"ר ארגון הקבלנים העירוני). אך מאחר שרוב הפעילות שלו הייתה באזור ת"א, עבר לשכונת המשתלה, בצפון-מזרח ת"א. גם משרדי חברתו עברו מחיפה להרצליה-פיתוח. עסקי החברה ידעו מעלות, אך גם מורדות, בעיקר בתקופת המשבר הכלכלי העולמי, שהשפיע גם על ישראל.

גם הבנות והחתנים בעסק

אורי דורי כיהן שנים רבות כיו"ר ומנכ"ל דורי הנדסה. בשנת 2010 היה שכרו, כולל תנאים סוציאליים ומענקים, 2.7 מיליון שקל, שהם 225 אלף שקל לחודש. שלש בנותיו ושניים מחתניו היו בעסק, בצורה זו או אחרת. הבת שרון רנדליך נתנה שירותי יעוץ ארגוני, תמורת 20-18 אלף שקל לחודש. בעלה, עופר, ניהל את יחידת המחשבים של החברה. הבת השנייה, רוית הלוי, כיהנה כדירקטורית, תמורת תשלום כמקובל. הבת השלישית, דנה חשאי, לא עבדה בחברה, אך בעלה ארנון היה סגן מנכ"ל חטיבת היזום של דורי. לפני שנתיים, קנו בני הזוג חשאי וילה בפרויקט של דורי בנס ציונה, ב-1.65 מיליון שקל. ועדת הביקורת קבעה, שהמחיר סביר וזהה למחירי השוק. יודגש, שכל הפעילות האמורה הייתה חוקית, ומקובלת בחברות שנוסדו על בסיס משפחתי.

אלא שכל הקשרים האישיים והמקצועיים של דורי ומשפחות עם דורי הנדסה נותקו לפני 16 חודש: החברה-האם, אכד, הייתה בבעלות משותפת 50-50 של דורי וחברת גזית-גלוב-ישראל, בשליטת חיים כצמן. בראשית 2011, לאחר מחלוקת מקצועיות בין הצדדים, הם החליטו שאחד מהם ירכוש את חלקו של השני. נערך מכרז בשיטת במב"י, שבה כל צד מציע מחיר בעד חלקו של השני, ובעל ההצעה הגבוהה זוכה. גזית-גלוב הציעה 82 מיליון שקל בעד חלקו של דורי - וזכתה.

החל מאפריל 2011, היא בעלת 100% באכד, שהיא מצידה בעלת 74% בדורי הנדסה (היתר בבורסה). תוך שבועיים פרשו ממנה גם אורי דורי וגם בני משפחתו. כצמן ושותפו בישראל, רונן אשכנזי, הביאו מנהלים חדשים.

יום הולדת שמח?

אורי דורי לא נותר ללא תעסוקה. הוא יוזם, ככל הידוע, פעילות חדשה, שעליה יודיע בהמשך הזמן. לפני ארבעה חדשים נחשפה מעורבותו בעסקה גדולה:דורי שותף ב-25% - יחד עם עידו ויצחק חג'ג' ורוני מאנה - בעסקה לגיבוש קבוצת רכישה, שתקנה מחברות אשדר, אזורים וצמח המרמן מגרש למגדל מגורים בן 24 קומות, ובו 120 דירות, ליד קריית קריניצי בר"ג. הקבוצה תשלם בעד המגרש 108 מיליון שקל. חג'ג'-דורי-מאנה קיבלו אופציה של 5 חדשים לרכישת המגרש בעבור קבוצת הרכישה. דורי שילם למוכרים 500 אלף שקל, חלקו בתשלום בעד האופציה.

בעוד כחודשיים נדע האם העסקה תצא לפועל, ואולי, בעקבותיה, יחזור אורי דורי לפעילות, כקבלן לבניית מגדל מגורים. האופציה מסתיימת ב-18 באוקטובר, ה' חשוון. יומיים לפני יום הולדתו ה-70 של דורי. האם יהיה לו יום הולדת שמח?

תאריך:  17/08/2012   |   עודכן:  17/08/2012
אלעזר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אורי דורי חוזר לעסקי נדל"ן
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
urixo
17/08/12 17:05
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שלושה יצאו לקרב על הנהגת הבית היהודי. רב ופרופסור (שהוא גם שר והיו"ר המכהן), פוליטיקאי ותיק ופרלמנטר בעל ניסיון (וגם שר לשעבר), ואיש היי-טק ויזם צעיר ונמרץ (ששימש רל"ש של נתניהו ומנכ"ל מועצת יש"ע).
17/08/2012  |  סופיה רון-מוריה  |   כתבות
מופע מולד הירח מתרחש היום, בתאריך 17.8, במזל אריה, ויביא אנרגיה אופטימית, המשולבת באומץ וביצירתיות, וכל אלה טובים להתחלות חדשות. אם היו לכם כמה תוכניות שהיו על אש קטנה עד כה, אלה יקבלו תגבורת מרעננת של כוח רצון, אגו וגאווה, שיתבלו את הביטחון העצמי ויאפשרו לבטא ולהוציא לפועל את התוכניות היצירתיות גם בדרך מעשית. אתם מבטאים מה שאתם רוצים, ומקשיבים לקולות הלב. מבנה הכוכבים של המולד מעורר הסכמות בנושא זכויות האישה במישור הבינלאומי.
17/08/2012  |  טובה ספרא  |   כתבות
אין כנראה גבול לחוצפתו של ראש הממשלה לשעבר המגה-מושחת אהוד אולמרט, שזקף את קומתו בשבועות האחרונים אחרי זיכוי שנוי במחלוקת משני כתבי-אישום פליליים, ונוהג כאילו הוא אדם חף מפשע מנעוריו, נקי-כפיים חולני וקוזק נגזל סדרתי. אולמרט, אחד האישים הפוליטיים הערמומיים והמתוחכמים ביותר במדינה, החל מיד אחר מתן פסק הדין למנף את הקאמבק שלו כאלטרנטיבה לראשות הממשלה.
17/08/2012  |  אריה אבנרי  |   כתבות
התשואה המובטחת על אג"ח מדינה מלמדת ביחס הפוך על יציבות המשק שלה. ככל שהמשק רופף ולא יציב, המדינה חייבת להבטיח תשואה גבוהה שאחרת איש לא יקנה את אגרות החוב שלה. ולהפך, ככל שהמשק יציב וההשקעה בטוחה, יימצאו לה קונים גם עבור תשואה נמוכה. התשואה על אגרות החוב של ישראל לעשר שנים ירדה לשפל היסטורי של 3.6% - נתון אחד שעשוי ללמד משהו על הסיפור כולו. הסיפור הוא שאנחנו עדים לתקופה סוערת, לא יציבה ועצבנית במיוחד בשווקים בעולם, ואנחנו כמובן חלק מהשווקים האלה. התשואה הנמוכה על האג"ח הארוך מלמדת על אמון המשקיעים בשוק המקומי, במתווה הנוכחי של הממשלה ובנק ישראל אין למשקיעים באג"ח של ישראל שום חשש. הממשלה נוהגת כששתי הידיים על ההגה ולא מתעלמת ממהמורות.
16/08/2012  |  ערן בר-טל  |   כתבות
מרחץ אור מלובן. גלגלי הקליאו דורסים את הדרך וגלגל החמה דורס את הקליאו. פלגי זיעה נמלטים מהספינה של הגוף הטובע בעצמו. לפתע, כמו כישוף ביום בהיר, בוקע מהרדיו קולם של אילנה רובינא ושמעון ישראל שרים את 'השמלה הסגולה'. יפי הביצוע מחריד ממש ('חרדה' מלשון חדירה: רק משהו שחודר לנפש עמוק דיו יכול לעורר חרדה), וגם העור נחרד כמוני ונעשה סימורין-סימורין. כך גיליתי שצמרמורת קור בצירוף זיעה חמה אינה תופעה ייחודית לחולי מלריה; גם חולי יופי מוּעדים לה.
16/08/2012  |  חגית כהן  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il