|   15:07:40
  תמיר מורג  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עו"ד גיל קראוס דורג ב-DUNS100 כאחד המשרדים הבולטים בביטוח לאומי
כתיבת המומחים
הקשר בין טסט שנתי לרכב ותקלות ברכבים ישנים
מיט רומני. המועמד הרפובליקני [צילום: AP] ברק אובמה. המועמד הדמוקרטי [צילום: AP]

הקרב על הכסף

יותר ממיליארד וחצי דולרים צפויים שני המתמודדים לנשיאות להשקיע במרוץ, שיוכתר למרוץ היקר ביותר בהיסטוריה. החלטת בית המשפט העליון שמאפשרת תרומות ללא הגבלה לעמותות המסייעות למועמד בלי קשר ישיר אליו (כביכול) פרצה את הסכר, והעלתה באופן ניכר את מפלס ההשמצות והתשדירים השליליים
22/08/2012  |   תמיר מורג   |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות
דילול הקופות
בשבועות האחרונים החלה להידלדל הקופה של הדמוקרטים, שהחליטו להוציא סכומי עתק כבר בשלב מוקדם של הקמפיין, ואכן הצליחו לגרום לרומני נזק תדמיתי בעזרת סדרה ארוכה של תשדירים שליליים. הרפובליקנים, לעומתם, עדיין יושבים על עתודות רציניות של מזומנים, והם צפויים להתחיל לבזבז אותם בקצב מוגבר

136,156 דולרים. זהו הסכום שהדפיסה מדי שעה במשך חודש יולי מכונת גיוס הכספים של מיט רומני ושל הקבוצות הרפובליקניות המסייעות לקמפיין שלו. בסך הכול גייס רומני 101.3 מיליון דולרים במהלך החודש כולו - כמעט 35 אחוזים יותר מ-75 המיליון שהצליח לגייס יריבו, הנשיא ברק אובמה. הסכומים הללו צפויים רק לגדול עד הבחירות בשישה בנובמבר, ובסך הכול הצפי הוא כי שני המועמדים יגייסו יחדיו יותר מ-1.5 מיליארד דולרים בקירוב, שיהפכו את קמפיין הבחירות הנוכחי ליקר ביותר בהיסטוריה האנושית.

נכון להיום, בתואר "הקמפיין היקר ביותר" מחזיק המרוץ לנשיאות של אובמה ומקיין, לפני ארבע שנים. אז גייסו שני המועמדים יחד כ-988 מיליון דולרים, אולם החלוקה ביניהם כלל לא הייתה מאוזנת. אובמה, שנישא על גלי התלהבות חסרי תקדים, הצליח לגייס סכום שיא של כ-750 מיליון דולרים, בעיקר מתורמים קטנים שתרמו כמה עשרות או מאות דולרים באמצעות האינטרנט. מקיין נאלץ להסתפק בכ-238 מיליון, והעניק ליריבו הדמוקרטי יתרון כספי ביחס של יותר מ-3 ל-1. היתרון הזה בא לידי ביטוי בעיקר בכמות העצומה של תשדירי טלוויזיה שרכש הקמפיין של אובמה, כולל תשדיר זכור במיוחד וחסר תקדים באורכו, שבו "השתלט" המועמד לנשיאות על חצי שעה מזמן האוויר של הרשתות הגדולות ופרס את משנתו לפני האומה האמריקנית בדיוק בזמן צפיית השיא.

אולם בקמפיין הנוכחי מצב העניינים שונה מאוד: בחודשים האחרונים רומני משאיר את אובמה מאחור במרוץ אחר התרומות, והוא כבר גייס עד היום סכום כולל של כ-400 מיליון דולרים - מחצית מהיעד של 800 מיליון שהציב הקמפיין הרפובליקני בתחילת הדרך. אומנם הדמוקרטים גייסו עד היום סכום גדול יותר באופן משמעותי - כ-600 מיליון דולרים - אך הדבר נובע בעיקר מהתארכות הפריימריז של הרפובליקנים, שדחו את תחילת קמפיין המרוץ לנשיאות של רומני. בפועל, בשבועות האחרונים החלה להידלדל הקופה של הדמוקרטים, שהחליטו להוציא סכומי עתק כבר בשלב מוקדם של הקמפיין, ואכן הצליחו לגרום לרומני נזק תדמיתי בעזרת סדרה ארוכה של תשדירים שליליים. הרפובליקנים, לעומתם, עדיין יושבים על עתודות רציניות של מזומנים, והם צפויים להתחיל לבזבז אותם בקצב מוגבר מיד לאחר נעילת ועידת המפלגה שלהם בסוף החודש הנוכחי, עד לבחירות שייערכו בשישה בנובמבר.

שיטפון מזומנים
מסע הבחירות של רומני [צילום: AP]

מאחורי המספרים והסכומים העצומים שהוזכרו כאן חבוי הסיפור המרתק של מלחמת הכסף בין שני המחנות, שאותו אפשר להתחיל ביום חורף קר בוושינגטון בינואר 2010, שבו פרסם בית המשפט העליון את פסק דין "סיטיזנס יונייטד נגד ועדת הבחירות הפדרלית". 'סיטיזנס יונייטד', ארגון שמרני ללא מטרת רווח, ביקש בזמנו לשדר סרט ביקורתי נגד הילרי קלינטון, ולקדם אותו בקדימונים (פרומואים) שמומנו מכספי תרומות. הדבר נאסר עליו, שכן חוק שעבר בשנת 2002 הטיל מגבלות על גובה התרומות שיכולים ארגונים פוליטיים לגייס מגורמים פרטיים. ראשי הארגון פנו לבית המשפט העליון, וזה פסק כי החוק השנוי במחלוקת מפר את התיקון הראשון לחוקה האמריקנית, ופוגע בחופש הביטוי. מתוך רצון לשמור על ריסון מסוים קבע בית המשפט שהגבלת סכום התרומה למסעות בחירות של מועמדים פוליטיים תישאר בעינה, ויהיה אפשר לתרום ללא הגבלה רק למעין עמותות הפועלות לצד הקמפיין, אך ללא קשר ישיר אליו. למעשה, לעומדים בראש העמותות האלה, המכונות Super PACs (PAC - Political Action Committee) אסור אפילו לשוחח בטלפון עם ראשי הקמפיין של המועמד או עם המועמדים שלהם הם מסייעים, אחרת הם עלולים לעמוד לדין.

אגב, מעניין לציין שאת החוק מ-2002 שהגביל את גובה גיוס התרומות יזמו במשותף הסנאטור הדמוקרטי ראס פיינגולד והמועמד הרפובליקני לעתיד לנשיאות ארה"ב - הסנאטור ג'ון מקיין. באופן פרדוקסלי, הנפגע העיקרי מהחוק שש שנים לאחר מכן, בבחירות 2008, היה מקיין עצמו. אובמה, כאמור, גייס מאות מיליונים מתורמים קטנים, ואילו מקיין היה מוגבל מאוד ביכולתו לנצל את תמיכתם של הטייקונים האמריקנים, אשר רובם תומכים באופן מסורתי במועמד הרפובליקני.

מיד עם פרסומה של החלטת בית המשפט בעניין 'סיטיזנס יונייטד' ברור היה שמדובר בפסיקה בעלת השלכות פוליטיות רציניות, אך קשה היה לצפות את ממדיו של התהליך שהתרחש בעקבותיה: שיטפון חסר תקדים של מזומנים שהחל לזרום לאותן Super PACs, בעיקר אלה המזוהות עם פוליטיקאים רפובליקנים. אולם ההפרדה החדה שיצר בית המשפט בין הקמפיינים הרשמיים של המועמדים לארגונים שמסייעים להם הובילה לעוד תוצאה קריטית, שקשה עוד יותר היה לצפות אותה: בין הקמפיינים ל-Super PACs נוצרה מעין חלוקת עבודה: אנשי הקמפיין הרשמי עוסקים בייצור תעמולה חיובית, בעוד ה-Super PACs המסייעות להם לוקחות עליהן את העבודה המלוכלכת של השמצת היריב. כך, כפי שעשו גם רומני וגם אובמה יותר מפעם אחת, יכולים המועמדים לגלגל את עיניהם ולטעון בהיתממות שההשמצות אינן על דעתם, ושעל-פי החוק בכלל אסור להם לשוחח עם ראשי העמותות שמסייעות לקמפיין שלהם. מאחר שהגבלת התרומות לקמפיינים הרשמיים נותרה בעינה, ואילו ה-Super PACs יכולות לקבל סכומי כסף בלתי מוגבלים, התוצאה של המצב החדש הזה היא מסעות בחירות שמרכיב ההשמצות בהם גדול יותר מאי פעם.

כך, למשל, במהלך הפריימריז של הרפובליקנים השמיצה עמותה שסייעה לקמפיין של רומני את יריבו ניוט גינגריץ' באופן ברוטלי, בעיקר בקשר להיסטוריה האישית שלו (גינגריץ', שנשוי בפעם השלישית, בגד בשתי נשותיו הקודמות, אחת מהן חולת סרטן). כאשר נשאל על כך רומני הוא השיב מבלי למצמץ שאין ביכולתו לעשות דבר, שכן אסור לו ליצור קשר עם אנשי ה-Super PAC שיזמו את התשדירים השליליים. כמובן שזוהי היתממות חסרת בושה - המועמדים דואגים להעמיד בראש הארגונים הללו יועץ לשעבר או מקורב אחר שעליו הם סומכים לחלוטין, והם מתקשרים עמם באופן רציף באמצעות אנשי קשר שלישיים. קארל רוב, יועצו הפוליטי לשעבר של ג'ורג' בוש, העומד בראש Super PAC בשם American Crossroads המסייעת לרומני ולמועמדים רפובליקנים לקונגרס, אף בוחר מדי פעם לעקוף את האיסור לתקשר ישירות עם רומני בדרך מקורית למדי: הוא פשוט מפרסם ב'וול סטריט ג'ורנל' מאמרים הכוללים עצות למועמד. את העצות הסודיות יותר הוא מעביר, כמו כל שאר ראשי ה-Super PACs, באמצעות אנשי קשר.

השקר נחשף ברבים

הכלכלה תכריע
סכומי הכסף האדירים מושקעים במספר מצומצם של מדינות מתנדנדות, שהן אלו שיכריעו את הבחירות. אבל אפשר להעריך כי בסופו של דבר את גורל הבחירות יכריע מצבה הכלכלי של ארה"ב יותר מאשר מצבם הכלכלי של מסעות הבחירות של המתמודדים. עד אז, בכל מקרה, אפשר להתרווח בכורסה ולצפות בטלנובלה מרתקת על אנשי עסקים, פוליטיקאים, כסף גדול, יצרים, והזוהמה שמייצר החיבור ביניהם

דוגמה נוספת לנגטיביות שמוזרקת למסעות הבחירות באמצעות ה-Super PACs ניתנה בשבוע שעבר, כאשר Priorities USA, העמותה המרכזית שמסייעת לקמפיין הבחירות של אובמה, פרסמה מודעה שבה נראה עובד לשעבר באחת החברות שנרכשו ונסגרו על-ידי 'ביין קפיטל', החברה שבראשה עמד מיט רומני. העובד למעשה האשים את רומני בגרימת מותה של אשתו מסרטן, מאחר שהמשפחה איבדה את ביטוח הבריאות שלה לאחר שפוטר מעבודתו. מבלי לשפוט את האדם עצמו בשעת צערו, היה זה תשדיר מלוכלך למדי. רומני עזב את 'ביין קפיטל' שנים ארוכות לפני שנסגרה חברת-הבת שבה הועסק אותו עובד. נוסף על כך, אשתו של רומני עצמו החלימה מסרטן קשה רק לפני כמה שנים. כאשר התשדיר, שעשה שימוש ציני בכאבו של האלמן, משך אש מכלי התקשורת והחל לגרום נזק דווקא לקמפיין של אובמה, התראיינה ל-CNN סטפני קאטר, סגנית מנהלת מסע הבחירות של הנשיא, ובנוהל הרגיל הפילה את התיק על ה-Super PAC וטענה שכלל לא הייתה מודעת לתוכן הפרסומת הטלוויזיונית, שכן אסור לה לתקשר עם יוזמיה. אולם מיד לאחר מכן השיגו כלי התקשורת הקלטה של שיחת ועידה שניהלה קאטר בחודש מארס עם האלמן שמופיע בתשדיר ועם עוד כמה יועצי בחירות, והשקר נחשף ברבים.

"פריצת הסכרים" בכל הנוגע לגיוס תרומות ממיליונרים ומיליארדרים הפכה על פיה את המלחמה על הכסף. אובמה, שקיווה ליהנות מיתרון כספי משמעותי על פני רומני, מוצא את עצמו מתקשה לעמוד בקצב הגיוס של המועמד הרפובליקני, שנהנה מגב כלכלי חזק ביותר שמעניקה לו שורה של אנשי עסקים עשירים, שרובם, כאמור, מזוהים מסורתית עם תמיכה במועמדים שמרנים. בין הבולטים ביותר אפשר למנות את שלדון אדלסון, בעליו של עיתון 'ישראל היום', שהונו מעסקי קזינו בלאס-וגאס ובמקאו מוערך ב-25 מיליארד דולרים. אדלסון כבר התחייב לתרום 71 מיליון דולרים ל-Super Pacs המסייעות לרומני, והצהיר שאם יהיה בכך צורך יגדיל את תמיכתו ל-100 מיליון - כסף קטן עבורו. בתקופת הפריימריז, אגב, תמך אדלסון בלהט בניוט גינגריץ', שנחשב שמרן יותר מרומני. הוא תרם כעשרים מיליון דולרים ל-Super PAC המזוהה עם גינגריץ', שמימנה תשדירי בחירות שהציגו את רומני כמיליונר מנוכר שנהנה לפטר עובדים ולרוקן חברות מנכסיהן - בדיוק כפי שקמפיין אובמה טוען כעת נגד רומני. שני התורמים הנוספים שמעבירים את סכומי הכסף הגדולים ביותר לטובת הקמפיין הרפובליקני הם האחים התעשיינים דייויד וצ'רלס קוק, שהתחייבו לתרום מכיסם ולגייס מחבריהם העשירים לא פחות מ-400 מיליון דולרים כדי לסלק את אובמה מהבית הלבן.

כמעט כל סכומי הכסף האדירים הללו מושקעים במספר מצומצם של מדינות מתנדנדות, שהן אלו שיכריעו את הבחירות. אבל אפשר להעריך כי בסופו של דבר את גורל הבחירות יכריע מצבה הכלכלי של ארה"ב יותר מאשר מצבם הכלכלי של מסעות הבחירות של המתמודדים. עד אז, בכל מקרה, אפשר להתרווח בכורסה ולצפות בטלנובלה מרתקת על אנשי עסקים, פוליטיקאים, כסף גדול, יצרים, והזוהמה שמייצר החיבור ביניהם.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  22/08/2012   |   עודכן:  22/08/2012
תמיר מורג
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הקרב על הכסף
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
א.ל. רמת-גן
22/08/12 17:50
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"חברים, תגבירו עומס, אנחנו קרובים לקונקורד, נקיף אותו ונכנס לשאמפס אליזה [שדרות הניצחון בפריס], עוד שני מטר פונים ימינה... קדימה, המעודדים בצדי השדרה מנופפים לכם... אנחנו כבר בסיבוב השלישי, לא לוותר"...
21/08/2012  |  יפעת גדות  |   כתבות
השבוע יתפנו סופית החברה להגנת הטבע והמועצה לשימור אתרי מורשת ממקום מושבן בחצר סרגיי - אחד האתרים היפים והחשובים בירושלים, וזו תשוב לידי ממשלת רוסיה.
21/08/2012  |  פזית רבינא  |   כתבות
"שמרנו על התקציב של התיאטרון השנה, על-אף הקיצוצים בתחום התרבות", כך מסר ראש עיריית עכו שמעון לנקרי במסיבת עיתונאים שנערכה (ב', 20.8.12) לקראת פסטיבל עכו ה-33 לתיאטרון אחר. פסטיבל אמנויות הבמה הוותיק בישראל יתקיים כהרגלו בחול המועד סוכות בין ה 1-4 באוקטובר.
21/08/2012  |  שי הרלב  |   כתבות
להיות אישה, תגיד לכן כל בחורה מעל גיל 25, זו עבודה במשרה מלאה. מלבד הקריירה, צריך לתחזק לוק ודיאטה, לעשות שורשים, לתפעל בית ובעל וגם למצוא זמן לחברות, כוס קפה ומיצוי עצמי. לא פלא שאן מארי סלוטר יוצאת להתבכיין בתקשורת העולמית. עשרות שנים אחרי המהפכה הפמיניסטית נשים עובדות קשה יותר, מרוויחות פחות ונוטלות לעצמן עוד משימות כדי לעמוד באידיאל בלתי אפשרי. דניאלה דקל לונדון מסתכלת על כולנו מהצד (וגם על עצמה) ומתפקעת מצחוק. הטורים רווי ההומור שלה מצליחים לתמצת בריבועי קומיקס ואיורים בסיסיים במכוון הוויית חיים סיזיפית ומגוחכת עד דמעות, שכמעט כולנו מתעקשות לחיות בה. עכשיו אפשר לראות את זה בטלוויזיה.
21/08/2012  |  אור בר שלום  |   כתבות
לא הרחק משער הכניסה הראשי לחוות המחקר החקלאי הממשלתית "נווה יער", השוכנת בסמוך לכביש חיפה-נצרת מול מושב בית שערים, ניצב מבנה ישן אך מרשים בן שתי קומות, מבנה החריג במראהו ביחס למבנים סביבו. החולפים בכביש חיפה-נצרת יכולים לראותו מרחוק. זהו בית חוות שטוק, בית שהיווה את המבנה המרכזי של חוות שטוק, חווה חקלאית שהוקמה במקום במחצית שנות העשרים של המאה הקודמת על-ידי משפחת שטוק, משפחה יהודית-איטלקית אמידה שעסקה בחקלאות ובייצור יינות וליקרים. עם קום המדינה עברה חוות שטוק לבעלות המדינה ובמקום הוקמה תחנת ניסיונות למחקר חקלאי - "נווה יער", הפועלת במקום עד היום.
21/08/2012  |  אלי אלון  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
[צילום: עבדלל כרים חנה/AP]
עו"ד יוסף פנדריך
פסק דין מוסכם משלב שני יסודות - הסכם ופסק הדין שאישר אותו. אם ההסכם לא חוקי גם פסק הדין איננו חוקי
דרור אידר
דרור אידר
מנהיג התנועה הציונית חיים ויצמן דרש את הארץ מכוח התנ"ך בוועידת פריז וכך גם דוד בן-גוריון מול ועדת פיל ב-1937    הם המשיכו מסורת ארוכה מאוד בת אלפי שנים
אלי אלון
אלי אלון
חרפת השירותים הציבוריים בתחנות האוטובוסים המרכזיות נמשכת שנים    בעלי התחנות המרכזיות הם בעלי ממון הנהנים מקניות של אלפים הפוקדים את התחנות ומצופה מהם לדאוג לניקיונם ולאספקת נירות ט...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il