|   15:07:40
  אלעזר לוין  
עיתונאי עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

איש הנדל"ן של השבוע

אביב טסה: כאבי הראש בתמ"א 38

עו"ד טסה, היועץ המשפטי של איגוד חברות תמ"א, ופעיל בנושא בעצמו, חושף בראיון ל-News1 בעיות המלוות את הפרויקטים הפופולריים הדיירים שאינם יודעים שהדירה לא שלהם, ואזרחי ארה"ב שאינם יודעים שיש להם כאן דירה "התוכנית לא מובנת, לעתים גם לא לעורכי דין"
18/01/2013  |   אלעזר לוין   |   כתבות   |   תגובות
רמת גן. צוות מקצועי בעירייה [צילום: פלאש 90]

תמ"א 38 היא "המילה האחרונה" בשוק הנדל"ן. מאות בתי מגורים ואלפי דירות, נמצאים בהליכי חיזוק הבית והטבות לדיירים, שבתמורה יתנו ליזם זכויות בנייה על הגג ובקומת העמודים. עו"ד אביב טסה, 40, נשוי פלוס 5, בקי בנושא: הוא היועץ המשפטי של איגוד החברות לתמ"א 38, שבו 20 חברות מובילות, בהן קרסו מבנים, קריגר, התחדשות עירונית, אגם-שביט ואחרות. טסה גם מרצה על בדיקות קנייניות, התנהלות מול המפקחת על בתים משותפים ונושאים דומים. ממשרדו בן תשעת העובדים מקדם שורת תוכניות. בראיון ל-News1 הוא מדבר על בעיות וסיפורים מאחורי הקלעים.

"לא די להיות עורך-דין הבקי בנדל"ן כדי לטפל בבנייה לפי תמ"א 38" - הוא אומר - "כי זו לא רק עסקת נדל"ן, אלא גם התמודדות רגשית של הדיירים. מציעים להם תוספות לדירה, שישנו את מבנה מקום המגורים הוותיק והמוכר שלהם. לעתים קרובות הם נאלצים לפנות את הדירות לשנה ויותר. אחר כך יקבלו שכנים חדשים ולא מוכרים".

אבל עיקרי התוכנית ידועים וברורים.

עו"ד טסה: "בכלל לא! המועצה הארצית לתכנון ובנייה אישרה את התוכנית - וזהו. אין הסברים ואין פירוט. לאזרחים אין למי לפנות כדי לקבל מידע אובייקטיבי וברור. גם רבים מעורכי הדין אינם מכירים די הצורך את חוק בתים משותפים, העומד במרכז מימוש התוכנית".

שלושת העקרונות של תמ"א 38

חיוניות הדייר המוביל
"היזם צריך להבין גם באדריכלות, בשיטת הפעולה של קבוצת רכישה ובפסיכולוגיה. בית משותף זה לא רק החוק, אלא גם מנהיגות. רוב הדיירים אדישים. כדי לקדם תמ"א 38 בבניין, יש צורך בדייר מוביל"

עו"ד אביב טסה מבקש להדגיש שלושה עקרונות חשובים בכל תוכנית של תמ"א 38:

  • יזמים רבים נתפסים במחדלים, הנובעים מכך שנכנסו לעסקה ללא בדיקה מוקדמת של הבעלות על הבניין והדירות.
  • היזמים חייבים להסביר לדיירים, בפירוט ובהגינות, את פרטי העסקה, לא "להחביא" פרטים ולא לתת הבטחות שאי-אפשר לקיימן.
  • היזמים חייבים להבין את הבעיות הרגשיות של הדיירים, ולטפל בהן.

האם היזם לא מסביר לדיירים כל מה שצריך?

טסה: "היזם צריך להבין גם באדריכלות, בשיטת הפעולה של קבוצת רכישה ובפסיכולוגיה. בית משותף זה לא רק החוק, אלא גם מנהיגות. רוב הדיירים אדישים. כדי לקדם תמ"א 38 בבניין, יש צורך בדייר מוביל".

מהן הבעיות העיקריות, הלכה למעשה, ביישום התוכנית של בניית דירות נוספות תמורת שיפוץ הבניין הקיים?

טסה: "יש שלוש בעיות עיקריות: ראשית, מחסור בידע על פרטי התוכנית, והצורך במנהיגות. שנית, איך ליישב מחלוקות בין הדיירים. שלישית - וזה לעתים החמור ביותר - בעיות קניין ובעלות".

חשבת שהדירה היא שלך? טעית!

זה נשמע פשוט: כל דייר הוא הבעלים של דירתו, והרכוש המשותף שייך לכולם יחד.

טסה: "אוהו איך שזה יכול להיות מסובך! בבנייני מגורים רבים רשומה בעלות משותפת על כל הדירות. הדיירים לא מודעים לכך, כי עשרות שנים הם עושים בדירה כרצונם. הם אינם יודעים, שבעצם הם חוכרים של חברת הרכוש המשותף. היזם מבקש לבנות דירות על הגג, והקונים ידרשו כמובן בעלות מלאה. אבל אי-אפשר לרשום בטאבו בניין שחלק מדירותיו ברכוש משותף, וחלק מדירותיו בבעלות פרטית! יש פתרונות, שעולים כסף. ההוצאה תהיה על חשבון היזם, שלא צפה אותה מראש!"

האם זו רק בעיה נקודתית של כמה בניינים?

טסה: "בכלל לא! בתל אביב של בלוקים שלמים יש בניינים בבעלות הקרן הקימת, או של "קו-אופים" למיניהם (למשל: בנייני "מעונות עובדים" ברחוב מאנה - א.ל.). המון-המון בניינים נמצאים בבעלות 'חברת גוש/חלקה' - חברות שהוקמו בשנות החמישים כדי לחסוך מיסים. בכל בניין כזה צריך לפרק את החברה או הבעלות המשותפת, ולבנות מחדש, וזה די מסובך, וגם יקר!"

תן דוגמה מהחיים

טסה: "ברחוב בלוך, בצפון תל אביב, יש בניין מגורים א', שלפי הרישום בטאבו יש לבעלי הבניין הסמוך, בניין ב', רשות לעבור בתוך חצר בניין א'. מה קורה כאן? עיינתי במיקרופילם של הבניינים ומצאתי, שזה רישום שגוי שנעשה בעבר. עכשיו צריך לתקן אותו, בהליך ביורוקרטי, אחרת אי-אפשר להתקדם עם הפרויקט. אפשר לפתור כל בעיה, זה רק עניין של זמן וכסף".

הדיירת שלא סיפרה על הדירה לאחיינים

באמת?! האם נתקלת בבעיה שאי-אפשר לפתור?

טסה: "אודה על האמת - יש לי בימים אלו סיפור כזה. דיירי בניין בן 16 דירות ברמת השרון החליטו לקדם תמ"א 38. כמעט כולם מסכימים, חוץ מדיירת אחת. התברר, שהיא מתגוררת בדירה שקיבלה בירושה לפני 20 שנה מדודתה, שנפטרה. אלא שהדודה הורישה את הדירה לארבעה אנשים - הדיירת שלנו ועוד שלושה אחיינים, המתגוררים בארה"ב וכלל אינם יודעים שיש להם דירה בתל אביב! כדי לקדם את התמ"א, יש להתקשר לאחיינים, לספר להם ולהשיג את חתימתם. זה 20 שנה. הדיירת אמרה לי: 'היום אני חיה טוב. אם נקדם תמ"א 38, יגלו האחיינים ש-75% מהדירה שייכת להם, ובשבילי זה כמובן הפסד גדול! אינני חותמת!'"

מה עושים?

טסה: "כרגע אינני יודע, עוד לא מצאנו פתרון".

"אל תוסיפו לנו שכנים על הגג!"

יש גם בעיות אחרות ללא פתרון?

עו"ד טסה: "אני מנסה לטפל בימים אלו בבעיה מסובכת נוספת: שני בתים תאומים ברמת השרון. יזם ביקש לקדם תמ"א 38 על הבניין הראשון, וגילה שהגגות פרטיים, בבעלות דיירי הפנטהאוזים, שאינם מסכימים לתת אישור לבנות על הגג הפרטי שלהם. היזם בדק, והחליט להסתפק בבניית שתי דירות בקומת העמודים. ראו דיירי הבניין הצמוד כי טוב, והחליטו גם הם לקדם תמ"א 38, באותה צורה. אלא שדיירי הפנטהאוזים של הבניין השני מבקשים לבנות על הגגות שלהם עוד 2.5 קומות, בעסקה פרטית על חשבונם. לא במסגרת תמ"א 38. הדיירים האחרים נזעקו: אתם רוצים להוסיף דיירים ושכנים שיטרידו אותנו! הצעתי לדיירי הפנטהאוזים להסתפק בבנייה בהיקף קטן יותר, אבל דיירת אחת מלמטה מתנגדת גם לזה".

יש לך מרפסת? שלם הטל השבחה!

כאב ראש בת"א
"בתל אביב, ההליכים כפולים: קודם אתה מתרוצץ שישה חודשים בין עשר מחלקות, כדי לקבל אישור ראשוני. אחר כך אתה עובר את הוועדה המקומית, ואז שוב חייב לעבור את כל עשר המחלקות כדי לקבל אישור סופי, שוב הלכה לאיבוד חצי שנה. בשביל מה?!"

אם לא די בכל אלו, נחתה בימים אלו על יזמי הנדל"ן בעיה חדשה: עיריית תל אביב מבקשת לקדם תוכניות בנייה גדולות, מה שקרוי "רבעים 3 ו-4" בצפון העיר. עו"ד ענת בירן כבר התריעה ב-News1, שתוכנית זו מגבילה במידה רבה את זכויות הבנייה של תמ"א 38. עו"ד טסה מוסיף אש למדורה.

טסה: "העירייה לא תאפשר לבנות 2.5 קומות נוספות, אלא רק קומה או שתיים, וכך תקטין את כדאיות הבנייה. היא גם לא תעודד הוספת זכויות בנייה. עוד דבר גרוע, ממש שערוריה: כל מי שיש לו מרפסת הפונה לרחוב, יצטרך לשלם הטל השבחה, כאילו המדרכה העירונית שתחת המרפסת היא חלק מדירתו! שמעתי שאפילו מהנדס העיר, עודד גבולי, מתנגד לתוכנית!"

אז לא כדאי לבנות בתל אביב?

טסה: "נכון. בתל אביב יש, יחסית, מעט מאוד בניינים לפני תמ"א 38, העירייה לא אוהבת את הבנייה הזו. קבלת היתר בנייה נמשכת אצלה זמן רב. בתל אביב, ההליכים כפולים: קודם אתה מתרוצץ שישה חודשים בין עשר מחלקות, כדי לקבל אישור ראשוני. אחר כך אתה עובר את הוועדה המקומית, ואז שוב חייב לעבור את כל עשר המחלקות כדי לקבל אישור סופי, שוב הלכה לאיבוד חצי שנה. בשביל מה?!"

היכן כדאי ונוח לבנות?

עו"ד טסה: "חד-משמעית - ברמת גן! העירייה מינתה צוות מקצועי אחד, המטפל בבת אחת בכל הבעיות, לא מריץ את היזם ונותן את האישורים הדרושים ללא סחבת. מה הפלא, שברמת גן מקדמים תוכניות של תמ"א במספר גדול בהרבה לעומת תל אביב! כל הכבוד למהנדס העיר, חיים כהן!"

תאריך:  18/01/2013   |   עודכן:  18/01/2013
אלעזר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אביב טסה: כאבי הראש בתמ"א 38
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לפנינו כמה ימים בהם אנו פזיזים ופועלים במהירות, בלי לחשוב, מה שמגדיל את הסכנה לתאונות דרכים ולתאונות בכלל, לכן נסו להעריך מצבים מראש, זה יעזור לכם לשמור על הביטחון. אלה מכם האוהבים לעסוק בספורט אתגרי, לרחף, לדאות או לגלוש, מומלץ להימנע מכך בעיקר בין התאריכים 21.1-18.1. הישמרו גם כשאתם מטפלים במכשירים מכאניים המכילים סכינים, קצוות חדים וגלגלי שיניים.
18/01/2013  |  טובה ספרא  |   כתבות
ממרס 2009 מתמיד ברק אובמה בביקורת על מדיניות ישראל בהקשר הפלשתיני. אבל, ממרס 2009 - למרות הביקורת הקשה - מתרחב שיתוף הפעולה האסטרטגי לתועלת - הדדית במיוחד בתחומי היתרון היחסי של ישראל: מודיעין, לוחמה בטרור, ביטחון המולדת, הגנה נגד טילים, תרגילים ואימונים משותפים, טקטיקות קרב, רפואה קרבית ואזרחית, מחקר ופיתוח, חלל, תעשיות ביטחוניות ואזרחיות והצבה מראש של ציוד אמריקני. ארה"ב וישראל אינן מתכוונות לשעבד אינטרסים קריטיים לנושא משני.
18/01/2013  |  יורם אטינגר  |   כתבות
מערכת הבחירות הנוכחית הכניסה את אזרחי המדינה לסחרור בגלל ריבוי המפלגות המתמודדות ומיעוט האופציות של מועמדים אטרקטיביים. הבחירות הקרובות נערכות בעיתוי בעייתי של נתק בינלאומי עם שורה של מדינות, תחזית כלכלית עגומה והתלהמות חברתית גואה.
18/01/2013  |  אריה אבנרי  |   כתבות
את המונח "מיקרוטרגטינג" (Microtaregting) - התמקדות בבודדים או בקבוצות קטנות כתחליף לפנייה להמונים באמצעות תקשורת המונים או נאומי רחוב - דוד בן-גוריון אולי לא הכיר, אבל גם הוא ידע שהפנייה לציבורים רחבים אינה יעילה דיה. כמעט לפני כל מערכת בחירות שבה היה מעורב, ניסה בן-גוריון לשכנע את עמיתיו לצמרת מפא"י שיש למצוא דרכים לתקשורת אישית עם המצביעים.
17/01/2013  |  רפי מן  |   כתבות
התבטאות מתועדת ראשונה של מנהיגה הרוחני של מפלגת שס הרב עובדיה יוסף נגד מנהיגה הרוחני של מפלגת כח להשפיע הרב אמנון יצחק נקטע כמה פעמים וצונזר בשל נוכחות מסרים העלולים להזיק לשס.
17/01/2013  |  עידן יוסף  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il