|   15:07:40
  שושנה ויג  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה

אל האבנים מדברת

המבנה הקפדני, שבו השירים מחוברים מזמין התייחסות אל מכלול היצירות בספר. ניתן לעיין בכל שיר בנפרד אך יופיו של הספר כספר שירה הוא במארז המוקפד שהוא מוגש בו. אין בו שיר מיותר ואין בו שורה מיותרת, כל נושא נמדד וכל רעיון נשקל. עצמת רגשותיה של הדוברת נמסרת תוך שימוש במבע מדויק ומאופק, ותוך יצירת חוקיות מוקפדת
31/01/2013  |   שושנה ויג   |   כתבות   |   תגובות

ספרהּ השלישי של ד"ר אביבית לוי פנים באבן הוא ספר שירה שחומרי הגלם ממנו הוא עשוי הם אבני השפה העברית. אבנים/ המילים נערמות במארגים מורכבים על פני 46 עמודים. מוטיב האבן מופיע כמוטיב דומיננטי לאורך שירי הספר, והוא שטוען את משמעויותיו של הספר. הספר בנוי משלושה שערים ובכל שער 12 שירים. כותרות השירים בכל אחד מן הפרקים הן ספרות מ 12-1. מסגרת הספר שיר פתיחה לפני הפרק הראשון ולאחר הפרק השלישי שיר חתימה. אביבית לוי היא ד"ר למדעי-המחשב, מרצה במכללת שנקר, וגם מוזיקאית שהלחינה את שיריה והוציאה את האלבום "מילים שקופות".

כשמעיינים בכותרת הספר פנים באבן עולה אסוציאציית השתקפות, עם זאת הצרוף הוא אמביוולנטי ביחס לאותה התבוננות. הרצון להטמיע את בבואתה בחומר שאינו מתכלה, אין זו רק השתקפות אלא גם חקיקה. הבבואה שבאבן מסמלת את משאלותיה וחלומותיה של הדוברת ביחס לעולמה.

המבנה הקפדני, שבו השירים מחוברים אלה לאלה, מזמין התייחסות אל מכלול היצירות בספר. ניתן לעיין בכל שיר בנפרד אך יופיו של הספר כספר שירה הוא במארז המוקפד שהוא מוגש בו. אין בו שיר מיותר ואין בו שורה מיותרת, כל נושא נמדד וכל רעיון נשקל. רוב שירי הספר קצרים ותמציתיים. עצמת רגשותיה של הדוברת נמסרת תוך שימוש במבע מדויק ומאופק, ותוך יצירת חוקיות מוקפדת.

שיר הפתיחה

בשיר "פתיחה" מתוודעים לדמותה של הכותבת. בניית הבית מסבה לה שמחה, אך כשהיא נושאת שלום לעוברי אורח אין הם מבינים את שפתה. הדוברת חיה בעולם שסוע בו האבן שהיא היסוד עליה נבנה הבית שלה הוא גם יקר וגם קר. בעולמה היא חשה בדידות גם בשל היותה שונה ומובדלת. כל רצונה להתחבר אל העולם והיא מושיטה את ידיה להתחבר למשהו מחוץ לבית. עם זאת היא חרדה שעולמה יתמוטט, שלא תוכל לשמור על שלמות עמודי הבית. הרצון לחרוג מגבולותיה עלול להזיק לקיום הפיזי שלה. קיים מתח בין הרצון להגשמה מטפיזית להגשמה פיזית, מתח בין החומר לרוח.

הדוברת נקרעת בין הפנים לחוץ, היא מתלבטת בין עולמה הפנימי המתאפיין בעושר רוחני לבין העולם החיצוני שבו היא חשה בדידות, ניכור ואי הבנה. בתוך העולם הזה שואפת המשוררת לצאת אל האור. היא שואפת לזכות בהכרה ואף מבקשת את עזרתו של האל. בהיותה אישה מאמינה היא נשענת גם על האמונה, לכן שיר הפתיחה הוא גם שיר תפילה. האם יסודותיו של הספר הם יסודות ארספואטיים, בו משתדלת המשוררת לסתת את אבני השפה בספר מובן שיתקבל על-ידי הקוראים?

פרק ראשון

"אל האבנים מדברת רכות." (עמ' 8) האבנים כסובייקט שאפשר לדבר אליהן, הדוברת כמי שקולה יכול להעניק לאבנים את החיות שחסרה בהם. היא אף מעוררת את האנלוגיה המקראית של משה הנביא שהיכה על הסלע ויצאו ממנו מים, "כי מים מסלע לא יצאו בלי נס" (שם). קריאתה של המשוררת אל האבנים היא קריאה מיתולוגית קריאה קדמונית שבה היא מבקשת את התרחשות היצירה. בפרק הראשון היא מבצעת את פניותיה בדרכי נעם, ברכות, בנימוס, היא אינה מוכנה להכות או להכאיב לאבנים. ועל כן היא שונה מהנביא המקראי גם בהיותה אישה וגם באופן פנייתה שהיא מנומסת ולא אלימה. וגם בהכרה שאינה מחוללת נסים.

"הָאֲבָנִים הָאֵלֶּה כָּמוֹנִי
מֻנָּחוֺת בִּמְקוֺמָן
לַהֲגוֺת שִׁיר לָרוּחַ
הַטּוֺעָה לַחְשֹׁב
שֶׁתְּנוּעָתָה מְשַׁנָּה מַשֶּׁהוּ
תַּחַת הַשֶּׁמֶשׁ."

שיר זה בעמוד 10 הוא שיר שמחבר את תשוקותיה וחזקותיה של הדוברת. המשוררת דומה לאבנים המונחות במקומן, ובהמשך תחושת האפסות שעשויה להשתלט על המשורר שאין חידוש בדבריו.
ככל שמתקדמים בקריאת ספר השירה ניכר הספר כשחרור מתפיסות רומנטיות באשר למקומה של השירה בעולם. ועם הידיעה המפוכחת היא מנסה לחיות בשלום בעת הכתיבה. לכתוב שיר אחד לוקח זמן רב, הכותבת מעידה על עצמה על המאמץ הרב להפיק שיר אחד (עמ' 11).

שליטתה של אביבית לוי במקורות בולטת גם בשיר בעמ' 15, נמצא בו תשתית מקראית של הפסוק "אבנים שחקו מים תשטף ספיחיה עפר ארץ ותקוות אנוש האבדת" (איוב, יד, יט). משמעותו של הפסוק המקראי שיש להשקיע ולהתמיד כדי להשיג את שאנו מבקשים.
הדוברת משתוקקת לשחוק את האבן, כלומר היא רוצה למצוא את הנוסחה שבה תוכל לשלוט באבני השפה, לשחוק את החומר ממנו ניתן להפיק את הרוח.

בקשותיה של הדוברת הן בקשות מגוונות היא מבקשת גם להיאחז במיתוסים הקדומים שהוטמעו במושג אבנים עוד מימי קדם, להניחן למראשותיה, להניח את ראשה על האבנים, כשהכוונה לצמוח ולהיבנות כמו בחלום המקראי של יעקב. הבקשות של המשוררת הן בקשות נשגבות. לחיות את הנצח להיות חקוקה על גבי הכתובים. והבקשות שלה כל כך עמוקות שהיא מוכנה להיטמע לחלוטין באבן.

"... אָז אֶבֶן אֲבַקֵּשׁ
לְהַנִּיחַ לִמְרַאֲשׁוֹתַי
וַאֲדָמָה טוֹבָה
לִמְנוּחָה נְכוֹנָה." (עמ' 19)

וכך מסתיים הפרק הראשון ובו תריסר שירים.

פרק שני

פרק שני הוא שיאו של הספר, מגיעים אל לבו של האבן אל לב הדברים. הלשון הציורית הרכה שהשתלבה בפרק הראשון הופכת לביטויים של חורבן ושל הרס "אבני הזמן נתזות שחורות" (עמ' 20) "מטר אבניה"(עמ' 21) "אבנים שרופות" (עמ' 22), "קיא אבנים" (עמ' 23). כמו בחורבן הבית של עם ישראל. ואחר באים השירים שמדברים על האבן הלבנה על הסוף. כשלוי כותבת היא מתחברת לכל האנושות עוד מימי אדם וחוה, היא שליח, היא נביא, היא בוראת את עולמה כשהיא יוצרת זיקה אל העבר.
העוסק בליקוט האבנים הוא בבחינת משוגע,

"הִנֵּה הוֺלֵךְ לוֺ הַמָּשִׁיחַ,
סוֺבֵב, סַהֲרוּרִי מְלַקֵּט
אֶת הָאֲבָנִים מַסִּיעַ
חֲזָרָה אֶל מְקוֹמָן.

מְשֻׁגָּע!
כְּלוּם אֵינּוֹ יוֹדֵעַ שֶׁיָּשׁוּבוּ
וְיִתְגַּלְגְּלוּ עַל רֹאשׂוֹ,
עַל רֹאשׂ כֻּלָּנוּ,
הַרוֹאוֹת עֵינָיו דָּבָר?"

גם שיר זה כמו כל שירי הספר עוסק במסע שעובר הכותב כשהוא משתמש באבנים, ובעזרתן הוא מנסה ליצור תמונה או מבע כדי שיבינו אותו אך קיימות סכנות והוא יכול להישאר בלתי מובן או הבנייה עשויה להיחרב. הכותב מתענה וכל התהליך פגיע.
בעזרת השירה מתחוללת הדרמה שחיה אותה המשוררת, ניסיונותיה לברוא עולם עשויה להכזיב. כך בשיר 11 בעמ' 30. "חלום יומנו / נחרך משרפת מילים?"

הפרק שהוא קול זעקה שהוא כסימפוניה של התפרצות רגשות והתרסה כלפי העולם ובמיוחד כלפי העולם הזה שאותו הדוברת בחרה להמחיז בפני הקורא. היא משתמשת באבנים הקדמוניות בהווה שלנו, מעלה באוב דמויות ומראות וניתן להפסיק את כל עולם המראות הזה, "לסתום את הגולל ולומר, עד כאן!" כך מסתיים פרק שני.

פרק שלישי

העמדה שבה בחרה המשוררת עמדת הנביא המתנבא שמנסה לחולל נסים בעזרת אבנים. כמו חוני המעגל שניסה לסתת באבנים מעגל כדי שירד גשם, כך המשוררת אינה יכולה בלא חומרים אלה, היא מדברת אל האבנים כי זהו צורך בלתי מבוקר, בלתי נשלט. שליחות שאין אפשרות להיפרד ממנה. זוהי הדרך המשוררית שאין אפשרות לחמוק ממנה.

מבחינת הזמנים יש מסע בזמן בשתי דרכים האחת על פני יממה, והשניה על פני דורות. פרק ראשון נכתב במהלך היום, הפרק השני מבטא מהלך את הלילה והחלימה והפרק השלישי הוא הבוקר התקווה החדשה. האור הזהוב שבוקע עם אור השחר. וכאן גם חוזרת המשוררת לתבניות ההתחלה שהיו רכות. כאן כמו בשיר 4 בעמ' 35 היא מבקשת

"לַמְּדֵנִי יָמִים
שֶׁצִּלְלֵי-מִלֵּיהֵם יֵרָאוּ
בְּהִירֵי-שֶׁמֶשׁ,
שְׁטוּפֵי-נֹחַם
לֵילָם הָאַחֵר."

לא רק מן המקרא אלא גם מן המדרשים משירת העשבים שואבת לוי את השראתה והעקבות נמצאות בשיר בעמ' 36. וכל בקשותיה הן "שֶׁיִּהְיוּ לִי מִלִּים / בְּאֲבְנֵי-הַדְּרָכִים". אמירה גורלית באשר למהות קיומה בעולם. היא כאן כדי לכתוב, וגם באלה המילים היא מסיימת את הספר. "וְאַף-עַל-פִּי-כֵן / הַמִּלִּים שָׁבוֹת אֵלַי ...."

תאריך:  31/01/2013   |   עודכן:  31/01/2013
שושנה ויג
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חברת קווינקו, ובראשה בעל השליטה יגאל זילכה ויו"ר החברה חיים אסאיג, שוב מטעים ומסתירים מידע מהותי מהציבור ומרשות ניירות ערך. למידע האמור שפרטיו הוצגו בפני הבורר ד"ר דן ביין עלולה להיות השלכה ישירה על עסקי החברה ותזרים המזומנים הדחוק, שכן קווינקו נתונה בקשיים, ועל-פי הודעתה היא מתקשה לעמוד בהתחייבויותיה הכספיות. שירלי זילכה, רעייתו של יגאל זילכה, נושאת אף-היא באחריות בשל מעמדה המהותי ותפקידה הבלתי פורמלי בחברה.
31/01/2013  |  יואב יצחק  |   כתבות
הבחירות לפרלמנט הירדני, שנערכו ב-23 בינואר 2013, לא נתנו תשובה חד-משמעית באשר להשפעות ההתקוממויות בעולם הערבי על יחסי הכוחות האמיתיים בממלכה, בין הממסד ובראשו המלך, לבין האופוזיציה, ובמרכזה תנועת "האחים המוסלמים". שני הצדדים התמידו בהתחפרותם בעמדות המוצא שלהן: המלך - על קיומן של הבחירות במסגרת חוק הבחירות שלמרכיביו הוא הסכים, ו"האחים המוסלמים" - בהחרמת הבחירות לאור סירוב הממשל הירדני לקבל את תביעותיהם.
30/01/2013  |  עודד ערן  |   כתבות
הבימאי יבגני אריה עושה כאן נפלאות. הטקסט הכבד והקלאסי הומר כאן לתרגומו הקל והעכשווי של רועי חן, ובכך הוא מקל על עיכול הטרגדיה והמסרים האנטי מלחמתיים העמוקים שלה. בחירת השחקנים כאן היא לעילא ולעילא. רות רסיוק הצעירה המחוננת, ממחישה לנו את הגיבורה הטראגית בכל עוצמת החן, הרגש והקסם האפשריים. יופיה גם הוא לא מפריע כאן, אך אופן ביטויה את שלמות החלטתה והתעקשותה לקבור את אחיה שמת בקרב הירושה על המלוכה עם אחיו, למרות הכרזת המלך החדש קריאון שמי שיקבור את פולינקס, מות יומת - אופן ביטויה הוא שכה משכנע, ולא יכול להיות ביצוע טוב יותר. היא ממש חודרת ללב הקהל, וגם אם קשה להסכים עם החלטתה לגזור על עצמה במודע מוות, הרי שהדו קרב המילולי שלה בויכוח עם קריאון דודה, שמנסה לטייח את העובדות כדי להצילה - הדו שיח הזה הוא שיאו הרגשי של המחזה כאן. ורות רסיוק ושמוליק ווילוז'ני עושים את העבודה ומביאים את ההישג לשלמות.
30/01/2013  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
כאבי גב הינם בעיה נפוצה מאוד באוכלוסיה. עד 80% מהאוכלוסיה הבוגרת, תסבול מכאבי גב בשלב כלשהו בחייה. במרבית המקרים, מדובר בכאבים שמקורם בעומס או במתח ומכונים "גב תפוס". במקרים רבים אחרים, מדובר בכאב הנובע משינויים מבניים, כגון: פריצת דיסק, שברים על-רקע אוסטיאופורוזיס, היצרות של תעלת השדרה, תהליכים ניווניים במפרקים שבין חוליות עמוד השדרה וכן הלאה.
30/01/2013  |  ד"ר גלב סלובודין  |   כתבות
בכתבה הראשונה בנושא בחנו שחקנים, שבצעירותם ולאחר מספר הצלחות קופתיות בהוליווד, ביקשו לשנות את תדמיתם. השינוי התאפשר בזכות תפקידים שדרשו מהם לשנות את גופם ונראותם באופן דרמתי. נאמר לא פעם כי קשת התפקידים המוצעת לשחקניות מוגבלת משמעותית ביחס לקשת התפקידים המוצעים לגברים בהוליווד. בעשור האחרון מצב זה משתנה ועל המסך נראות דמויות נשיות מורכבות מאד ומרתקות, שבעבר לא נראו.
30/01/2013  |  יובל ארליך  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ההפרעות האלה של אנשי המשטרה יובילו במוקדם או במאוחר למלחמה אלימה בין הציבור הדמוקרטי לבינם    איני בעד, אבל יודע שזה יגיע, ורק באשמת בנימין נתניהו ואיתמר בן-גביר
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הסכמה לעסקה המצרית היא כניעה משפילה, והיא הענקת ניצחון לנאצים על גבם של מאות לוחמי צה"ל הגיבורים שנפלו בקרב, היא גוזרת גזר דין מוות על החטופים שלא נכללים בעסקה, ומעל לכל - מהווה סכ...
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
הימין הקיצוני מסנדל את בנימין נתניהו וגורם לסירובו המוחלט לקידום מהלכים מדיניים, שעשויים לתרום לפדות מהגיהנום של האפלה במנהרות של עזה את החטופים, שעלולים להיהרג כתוצאה מהפצצות של צ...
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
יין הגיבורים נמזג בטיולי טבע, בחניוני לילה, על גשרים תלויים, בתוככי הכותל המערבי, בסמטאות ובשבילי צפת העתיקה, בשערי ירושלים על רובעיה, בשביל ישראל, בפסגת הר מירון ובמרומי המצדה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il