|   15:07:40
  ריקי רט  
עיתונאית מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

גיוס לחומרה

לא רק התועלת החומרית מניעה את החרדים להתגייס - גם הרצון לחלוק בנטל. לצד רכישת מקצוע ויציאה ממעגל העוני, חרדים שמתגייסים עושים זאת גם מתוך אמונה שמי שאינו לומד חייב לשרת בצבא, כמו שאר בני עמו. בנט ולפיד, בבני-ברק מסירים לפניכם את הכובע
15/02/2013  |   ריקי רט   |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות
"חשבתי שהחילונים מעשנים סמים כל היום. בצבא הכרתי אנשים ערכיים" [צילום אילוסטרציה: דובר צה"ל]

לא הייתי מה שאני היום
ניסן פרידמן: "הכולל שלמדתי בו סבל ממצוקה כלכלית. התמיכה החודשית הייתה נמוכה, ולעיתים לא הגיעה כלל. הבנתי שאי-אפשר לקיים כך משפחה. בלי השירות, לא הייתי מה שאני היום. קיבלתי מקצוע שאני עובד בו ונהנה ממנו עד היום"

ביום שאחרי הבחירות קם הציבור החרדי למציאות חדשה - מציאות שבה העם הכריע בקלפי שהנושא החשוב ביותר על סדר היום הוא סוגיית השוויון בנטל. את עלייתה המטאורית חייבת 'יש עתיד' בעיקר למצע הדורש שכל חלקי העם ישתתפו באופן שווה בנטל השירות. אין ספק שזוהי אחת הסוגיות המרכזיות שתתווה את הרכב הממשלה עצמה ואת דרכה בשנים הקרובות.

בעוד שבמנהיגות החרדית הרבנית והפוליטית מנסים למצוא פתרונות שישאירו את המצב על-כנו, הרי שדווקא הצעירים החרדים שסיימו את שירותם בצה"ל בטוחים שהשירות הצבאי יתרום לא רק למדינה, אלא קודם כול למשרתים עצמם. שלושה חרדים שלבשו מדים וכבר הספיקו לפשוט אותם מספרים במה תרם להם השירות הצבאי, מה הם למדו על המגזר החרדי ועל עצמם, ואומרים למנהיגים: לימוד התורה הוא ערך עליון, אבל השירות הצבאי חשוב ותורם.

אלי הלמן (27), איש תקשורת ויחסי ציבור במגזר החרדי, גדל ולמד במסגרות חרדיות קלאסיות. בגיל 18 הבין שתורתו לא תהיה אוּמנותו, ויצא לעבוד בפרויקט תקשורת באופן זמני. אחר כך המשיך לצה"ל. "ידעתי שאני חייב להתגייס. אם אני לא לומד בישיבה, אין לי אפשרות לוותר על החובה שלי לצה"ל", הוא אומר. הלמן התגייס לחיל הים, וניהל את פרויקט 'שח"ר ים' לשילוב חרדים בחיל הים. על תפקיד זה הוא אף זכה בפרס מפקד חיל הים.

"יצרנו פרויקט מאפס", הוא מספר. "גייסנו אנשים, דאגנו לקורסים מתאימים ולתנאי שירות שתואמים את אורח החיים החרדי". במהלך השירות התחתן הלמן, ונולד לו בן. "רוב מוחלט של החרדים המשרתים בצה"ל הם נשואים, כך שאני, שהתגייסתי כרווק, בהחלט הייתי עוף מוזר. גם היום, בשידוכים, ערכו של בחור שמשרת בצה"ל פחוּת מערכו של בחור שיושב ולומד. אבל בניגוד לעבר, היום בחורה חרדית מודרנית לא תפסול על הסף את האפשרות להיפגש עם בחור שמשרת. זה בהחלט שינוי שהחברה החרדית עוברת".

הלמן אומר שאת עובדת שילוב החרדים בצה"ל צריך לזקוף להקמת פרויקט שח"ר. "צריך להבין שההסתכלות של הציבור החרדי על צה"ל כגוף מושפעת ממסורת רבת-שנים. הצבא נתפס כמקום שאינו מתאים לאופי חייו של האדם החרדי. מי שאינו לומד תורה מחויב, עקרונית, לשרת כדי לשאת בנטל עם שאר האזרחים. והוא גם חייב לדעת שהוא נכנס לגוף שיכול להתאים לאורח חייו ולאמונתו.

"עצם קיום הפרויקט אִפשר לאלפי חרדים להיכנס לשירות בצה"ל ללא חשש. המחסום הפסיכולוגי של הציבור החרדי מהצבא אינו מאפשר לבצע מעבר מעולם התורה לעולם הצבא מבלי שתהיה נחיתה רכה על הקרקע החדשה. לולא יישום הפרויקט, לא היינו נתקלים באלפי המשרתים החרדים בצבא בימים אלה".

במה תרם לך אישית השירות בצה"ל?

"בהמון דברים: למשל, להכיר אוכלוסיה גדולה שלא הכרתי בתור בחור שהתחנך במוסדות הלימוד החרדיים. פגשתי אנשים שרוצים להבין זה את זה, והבנתי שהדו-שיח בין שני המגזרים הוא חובה. הבנתי מקרוב עד כמה שירות בצה"ל הוא גורם חשוב בשמירה על המדינה, בד-בבד עם תפילה ולימוד תורה".

הלמן מציין כי רבים מחבריו חשים גאווה וסיפוק על השירות בצה"ל. "ברגע שהם עשו את השינוי הזה, הם חיים באופן בריא יותר. יש להם עתיד מבחינה כלכלית, הם שמחים על הצעד שעשו, וגם בנות הזוג תומכות מאוד".

לצאת מהעוני

לפני שניסן פרידמן התגייס, הוא הלך להיוועץ ברב. הוא קיבל את ברכת הדרך. "אני חושב שכל יחיד שבא לשאול רב אם להתגייס לצבא או לא ושומע 'כן', מקבל בעצם תשובה חיובית בשביל רבים. אני עדיין מאמין שלימוד תורה מגן על עם ישראל, וחושב שלא ייתכן שיישב מישהו ויגיד מי מתמיד ומי לא. אבל מי שלא לומד ורק מחמם את הכיסא חייב לקום ולעשות את המעשה".

פרידמן שירת ב'שח"ר תקשוב' (תוכנה) בחיל הים, בתחום בדיקות תוכנה, והיה לקצין החרדי הראשון בחיל הים. מה שהניע אותו להתגייס היה החשש ממצוקה כלכלית והידיעה שכדי להשתלב בעולם העבודה יהיה עליו לשרת בצה"ל. אחרי מסלול חרדי של חיידר, ישיבה קטנה וישיבה גדולה, נישא פרידמן. במשך שנתיים הוא למד בכולל בחיפה, ובגיל 24 החליט להתגייס.

"זה היה שילוב של כמה דברים", הוא מספר. "הכולל שלמדתי בו סבל ממצוקה כלכלית. התמיכה החודשית הייתה נמוכה, ולעתים לא הגיעה כלל. הבנתי שאי-אפשר לקיים כך משפחה. מעבר לכך, הרגשתי שאני לא ממצה את עצמי. ביררתי אם קיימת אפשרות לשירות אזרחי, אבל לא היו מסגרות לשירות אזרחי בצפון. לכן, התגייסתי דרך פרויקט שח"ר".

איך הגיבה המשפחה על הצעד שעשית?

"לא הייתי עושה את זה בלי תמיכה מאשתי. היא תמכה בי מאוד. המשפחה שלי פתוחה, יחסית. היו מי שקצת עיקמו את הפרצוף, אבל בסך הכול לא הייתה התנגדות".

אחרי שלוש שנים כבודק תוכנה, יצא פרידמן לקורס קצינים כדי להתמקצע. "אם אני עושה משהו, אני רוצה לעשות אותו הכי טוב", הוא מסביר. כיום הוא עובד בחברה קבלנית המעניקה שירותים לצה"ל באותו תחום, כראש צוות בדיקות תוכנה.

"ללא שום ספק, בלי השירות לא הייתי מה שאני היום. בזכות השירות קיבלתי מקצוע שאני עובד בו ונהנה ממנו עד היום. אני לא יכול להגיד שזה גרם לי לגשר בין הציבור החילוני לחרדי, כי לא הייתי סגור כלפי העולם האחר". החיילים האחרים, הוא מספר, קיבלו אותו בפתיחות רבה, ושמחו להכיר את המגזר החרדי מקרוב.

"נתקלתי בכל המשפטים הרגילים שאומרים לחרדי שמגיע למקום 'חילוני': 'אתה משהו מיוחד', 'אתה לא כמו אלה שרואים בתקשורת'. אני יכול להגיד שזה גם הדדי – בחור שקורא 'יתד נאמן' בטוח שהחילונים מעשנים סמים כל היום. אני הכרתי המון אנשים ערכיים וטובים".

השירות הפך אותך לציוני יותר?

"אני לא ציוני יותר ממה שהייתי פעם. בכלל, ציונות היא דבר שנתון לפירוש, אבל גם לפני השירות וגם עכשיו אני בטוח שהצבא חשוב להגנה על המדינה. המדינה היא המקום של עם ישראל, ויש לה מבחינתי משמעות חוץ מהמשמעות של ארץ ישראל ההיסטורית-תנ"כית".

שכנעתי חברים

חיים שלר (23) מירושלים, בן ל"משפחה חרדית מודרנית", כהגדרתו, הוא דוגמה לדור הצעיר של המתגייסים החרדים. הוא התגייס בגיל 19 וחצי, אחרי שלמד בישיבה תיכונית ובישיבה גבוהה. הוא מסמל התחלה של גיוס בקרב צעירים מהמגזר שאינם נשואים. "אני לא אחד שמסוגל או רוצה לשבת ללמוד. החלטתי ללכת על משהו שמתאים לי. אני בהחלט מאמין שמי שרוצה ומסוגל לשבת ללמוד צריך לעשות את זה". כששמע על תוכנית לשילוב חרדים במקצועות הטכנולוגיה של חיל האוויר, החליט להתגייס, בלי חשש מ"מה יגידו". "הסתכלתי על מה שמתאים וטוב לי, לא על מה שמתאים לאחרים".

ובכל זאת, איך הגיבה הסביבה? המשפחה? בכל אופן זה צעד בלתי מקובל בקרב רווקים חרדים.

"הוריי ליברלים מאוד בנושא. הם אינם חושבים שכולם חייבים לשבת ללמוד, והיה להם חשוב שאני אעשה מה שטוב לי. אני הולך לפי דעת אבא שלי, וזה בעיניי 'ועשית ככל אשר יורוך' האמיתי. מצד שני, הם בהחלט מאמינים גם בחשיבות של לימוד תורה – אבל על-ידי מי שזה מתאים לו. דווקא החברים ניסו להניא אותי, אבל לא שמעתי בקולם ועשיתי מה שנראָה לי הכי מתאים לי. בסופו של דבר גם דחפתי אחרים להתגייס. הסברתי להם שאם הם לא יושבים ולומדים, חבל על הזמן שלהם".

שלר מספר כי דווקא בצבא הוא התחזק יותר מבחינה דתית ואמונית. "גיליתי תכונות שלא ידעתי שקיימות בי". גם מבחינה אידיאולוגית, הוא חש חיבור גדול הרבה יותר לערכי המדינה. המודל שלו לחיקוי הוא רועי קליין ז"ל. "זאת דבקות במטרה ברמה שאין כמותה. אני חושב שהוא צריך לשמש דוגמה לכל ילד בישראל".

איך החבר'ה החילונים קיבלו אתכם?

"כשהם שמעו שמגיעה קבוצה של חרדים, הם נבהלו. אבל אחר כך הם גילו שאנחנו לא סגורים ולא חיים בבועה של עצמנו".

עסקה משתלמת
האם היום, כשברור שסוגיית השוויון בנטל תהווה גורם משמעותי בכנסת ובממשלה הבאה, שבאמת יהיה שינוי בחברה החרדית?

שלר בטוח שבסופו של דבר, גם החרדים בעצמם יגיעו למסקנה שהם צריכים להתגייס. "אדם צריך לחיות את האמת שלו, לא את מה שיגידו. אם הציבור החרדי יהיה כן עם עצמו, הוא יבין שרק יחידי סגולה באמת יושבים ולומדים, ושהשאר חייבים להתגייס ולהתחלק בנטל עם שאר העם".

"אני מאמין שהיום כולם כבר מבינים שלימוד התורה הוא הדבר הכי חשוב, שזה ערך עליון", אומר הלמן, "אך יחד עם זאת, יש באופן יחסי די הרבה אנשים שלא באמת לומדים ורק נמצאים במסגרת הזאת. הם חייבים ללכת לצבא או לכל שירות אחר לטובת המדינה". הלמן בטוח שהשירות יתרום גם למשרתים עצמם.

"זה בעצם לקחת קבוצה שעד היום לא הייתה פרודוקטיבית, בהיבט הכלכלי, ולהוציא אותה ממעגל העוני שבו היא נמצאת. זה יאפשר אפיקי צמיחה נוספים, ויתרה מכך - אפשר יהיה להקטין את הנטל שעל כתפי שאר אזרחי המדינה.

"זו עסקה טובה לשני הצדדים, Win–Win Situation. חיילי שח"ר מקבלים אפשרות לשירות מאתגר עם מקצוע מבוקש שיעזור להם להשתלב בעבודה מסודרת ומתגמלת באזרחות, וגם הרווח של צה"ל ברור. כולנו מכירים את אחוזי הגיוס שיורדים משנה לשנה, וכך צה"ל מקבל כוח אדם נוסף שחסר לו. ומדובר בכוח אדם איכותי ומשובח ביותר".

החברה החרדית בשלה לשינוי הזה?

"אם לפני חמש שנים לא ראית חייל חרדי בבני-ברק, ואם היה כזה הוא היה ממהר להחליף את המדים לבגדים אזרחיים, היום אפשר לראות עשרות שהולכים במדים ללא שום בושה, וזה בעצם אומר הכול. הם נחשפים לעיני הילדים הקטנים שגדלים היום בבני-ברק. כשהילדים האלה יהיו גדולים, צה"ל כבר לא יהיה משהו זר ומנוכר, וכל אחד מהם יגדל בידיעה שאם הוא לא באמת לומד תורה הוא חייב לשרת בצה"ל או בכל מסגרת חלופית אחרת שתימצא".

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  15/02/2013   |   עודכן:  15/02/2013
ריקי רט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מעטים הם תחומי החיים, ואפילו המחקר, המזוהים במובהק עם אדם אחד. השופט מנחם אֵלון, שהלך לעולמו בגיל 89, היה מקרה יוצא דופן כזה - אדם שזוהה באופן מובהק עם תחום המשפט העברי, כלומר תרגום ההלכה היהודית לשפה משפטית מודרנית, והמאמץ להנחלתה ככזו למשפט הישראלי. אלון היה זה שיסד את המחלקה למשפט עברי במשרד המשפטים; כיהן כעוזר הראשון לענייני משפט עברי של היועץ המשפטי לממשלה (לא במקרה היה זה חיים כהן, שבעצמו היה תלמיד חכם ובעל יחס כבוד למשפט העברי); הקים את המכון לחקר המשפט העברי באוניברסיטה העברית; כתב את ספר היסוד בתחום, המשמש עד היום את כל לומדי המשפט העברי, כשגולת הכותרת היא כמובן 16 שנות כהונתו בבית המשפט העליון, שבהן ביקש לבסס ככל האפשר בפועל את הפסיקה על עקרונות המשפט העברי.
15/02/2013  |  יאיר שלג  |   כתבות
"זכור-רחמיך ה' וחסדיך, כי מעולם המה" (תהלים כ"ה, ו'). חשיבותה של החמלה, Compassion: גם אם אתה נזכר בו רק בהתרגש צרה, הוא עדיין פנוי אליך. בידי איש אין מונופול על אלוהים!. השם נותן חסותו לכול, חרדים כמו חילוניים, מקיימי מצוות ולא. הוא משען לעת צרה גם אם הנחת תפילין ודקדקת ולא החסרת תפילה, גם אם מעולם לא. הנך החוטא הגדול ביותר, הורשעת? אוזנה של ההשגחה העליונה עדיין כרויה אליך.
14/02/2013  |  יורם מרקוס  |   כתבות
האקדמיה ללשון העברית קובלת על כך שמשרד התחבורה וחברות התחבורה הציבורית "מצפצפות" על בקשותיה לתקן את שיבושי הלשון של שמות התחנות במערכות הכריזה בתחבורה הציבורית.
14/02/2013  |  עידן יוסף  |   כתבות
"ישנם אנשים תמימים במדינה, הסבורים כי כל שירות חשאי הוא פסול מעיקרו [...] לא פחות מסוכנים הם התמימים מן העבר השני של המתרס, המנסים להתעטף באצטלה של קדושה, כאשר מדובר באחד הענפים שלהם, ומאמינים כי הם אינם יכולים לטעות [...] כי הם טלית שכולה תכלת [...] ואם בכל זאת קורה תקר ומתגלה פגם יסודי אצלם, הם מוכנים לגייס את מלוא כוחם כדי למנוע את הפרסום, בטענה שהפרסום יביא נזק לבטחון המדינה. הם חושבים והם רוצים שגם נאמין להם שלא המשגה שלהם, כי אם הפרסום הוא שיזיק".
14/02/2013  |  רפי מן  |   כתבות
לאחרונה נפתח במרכז הרפואי תל אביב מרכז ייחודי לאבחון, טיפול ומחקר בילדים, על הרצף האוטיסטי בגילאי 18-6. ייחודו של המרכז, מראות שמו, הוא בכך שעד-כה האבחון והטיפול באוטיזם התמקד בעיקר בגיל הרך, והטיפול בגילאי בית-ספר התפזר על-פני מרכזים ומטפלים שונים ללא גוף אחד המרכז את הטיפול הרב-תחומי.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il