|   15:07:40
  מרדכי קידר  
מרצה אוניברסיטת בר-אילן
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

הערבים בישראל <br>

ה"מגזר" על המחבר והמפריד את חלקיו לא ניתן להתעלם מתופעות של "אפליה מתקנת": חוקי התכנון והבנייה, המקוימים באופן כמעט מלא במגזר היהודי, אך מקוימים באופן חלקי ביותר במגזר הערבי ובפרט בחלקו הבדווי בנגב, שבו הם הקימו אלפי בתים, ללא היתר בנייה
24/02/2013  |   מרדכי קידר   |   כתבות   |   מראה   |   תגובות
צמודי קרקע [צילום: דוד חרמץ]

לא שואלים שאלות
אם יהודי יעז לשאת אשה לפני שסיים את תהליך הגירושין שלו מאשתו הראשונה, הוא ימצא את עצמו מאחורי סורג ובריח. אבל אם ערבי נושא אשה שניה, שלישית או רביעית, המדינה משלמת קצבת ילדים מדי חודש בחודשו עבור כל אשה בנפרד, מבלי לשאול שאלות.

האוכלוסיה הערבית בישראל אינה "מגזר ערבי" אחד, אלא מספר לא קטן של אוכלוסיות מזרח תיכוניות, שחלקן אינן ערביות, הנבדלות זו מזו בדתן, תרבותן, לשונן, מוצאן האתני ורקען ההיסטורי - ערבים, אפריקנים, ארמנים, צ'רקסים ובוסנים. קבוצות אלה בדרך כלל אינן מתערבות זו בזו, וחיות בנפרד בכפרים שונים או בשכונות משפחתיות שונות.

כך לדוגמה, הצ'רקסים מקורם בקווקז, ואבותיהם באו לארץ כקצינים בצבא העותומני. הם חיים בשני כפרים בגליל, כפר קמה וריחנייה, ולמרות שהם מוסלמים, צעירייהם אינם מתחתנים בדרך כלל עם ערבים. האפריקנים באו בעיקר מסודן. חלקם חיים כקבוצה גדולה בג'סר אלזרקא וחלקם חיים כמשפחות ביישובי הבדווים בדרום. אלו מכונים "עביד" במשמע עבדים. הבוסנים חיים כמשפחות בכפרים ערבים, למשל משפחת בושנאק בכפר מנדא, ואילו הארמנים הגיעו לארץ בעיקר בעקבות הרדיפות שמהן סבלו בטורקיה בימי מלחמת העולם הראשונה, ושהגיעו לשיאן בטבח הארמנים בשנת 1915.

חלוקה תרבותית

באופן כללי ניתן לומר שהמגזר הערבי מחולק מבחינה תרבותית לשלוש קבוצות עיקריות: עירוניים, כפריים ובדווים. לכל קבוצה יש מאפיינים חברתיים משלה: אורח חיים, מעמד החמולה, השכלה, עיסוקים, רמת הכנסה, מספר ילדים ועניינים הקשורים לנשים דוגמת פוליגמיה (ריבוי נשים), גיל נישואין, דפוסי שידוכים ולבוש. ניתן לציין כאן שתושבי הערים - ובמידה רבה גם הכפריים - רואים בבדווים פרימיטיבים, ואילו הבדווים רואים רק את עצמם כערבים המקוריים, ואת בני הכפרים והערים - כערבים מזויפים, שאיבדו את האופי הערבי שלהם.

הלשון הערבית מבטאת עניין זה היטב: המילה "אעראבי" משמעותה בדווי, וחלק משבטי הבדווים נקראים "ערב", דוגמה ערב אלהיב וערב אלשיבלי בצפון.

הבדווים בנגב מחלקים את עצמם על-פי צבע עורם ל"חומר" ("אדומים") ו"סוד" ("שחורים"), ובדווי לעולם לא ישיא את בתו לאיש כהה יותר ממנה, כדי שנכדיו לא יהיו כהי עור. גזענות? אולי. חלוקה נוספת מצויה בנגב בין שבטים הנחשבים כבדווים מקוריים ושבטים המתפרנסים מחקלאות ("פלאחים") שמעמדם נמוך. כמו-כן שבט גדול הוא במעמד גבוה משבט קטן.

דתות ועדות

המגזר הערבי בארץ נחלק למוסלמים, נוצרים, דרוזים ועלאווים. הנוצרים נחלקים לכמה עדות: אורתודוקסים, קתולים ופרוטסטנטים, ובקרב המוסלמים מובחנת העדה הצופית שיש לה נוכחות משמעותית בבאקה אלע'רביה. גם תנועה סלפית מעניינת יש בארץ ונתייחס אליה בהמשך. התנועה האיסלאמית היא התארגנות נוסח "האחים המוסלמים" ונקדיש לה מקום נכבד בסדרה.

הדרוזים הם בעלי דת שונה מהאיסלאם, ומוסלמים רואים בהם כופרים. זוהי הסיבה שהדרוזים אמורים לשמור את סודות דתם בסוד, גם מפני בני עדתם, ולכן רובם "ג'והאל" ("בורים בענייני הדת") ורק חלק קטן מהגברים המבוגרים הם "עוקאל" ("יודעים את סודות הדת"). בתקופה המודרנית התפרסמו מספר ספרים אודות הדת הדרוזית.

העלאווים בישראל גרים בכפר ע'ג'ר השוכן למרגלות החרמון וחלקו נמצא בלבנון. גם הם נחשבים באיסלאם ככופרים, ודתם היא שילוב ("סינקרטיזם") של מרכיבים מן האיסלאם השיעי, הנצרות המזרחית ודתות עתיקות שהיו במזרח התיכון לפני אלפי שנים. הריכוז העיקרי שלהם מצוי בהרי אנצארייה שבצפון מערב סוריה, חלקם בשטח לבנון וחלק מהם נדדו דרומה והתיישבו בע'ג'ר. המילה ע'ג'ר בערבית משמעותה "צוענים", כלומר נודדים זרים בעלי דת אחרת. בסוריה העלאווים שולטים מאז 1966, ומשפחת אסד היא חלק מעדה זו הכופרת באיסלאם. מכאן נובעת התנגדות המוסלמים בסוריה לשלטון העלאווים, הואיל ועל-פי האיסלאם לא רק שאין להם זכות לשלוט בהיותם מיעוט, אלא גם נשאלת שאלה אם יש להם בכלל זכות לחיות, בהיותם עובדי אלילים.

הגירה לארץ ישראל

חלק מהמגזר הערבי הם ציבורים שחיו בארץ מאות שנים. אך חלקים לא קטנים הם בני מהגרים שהגיעו לארץ בעיקר במחצית הראשונה של המאה ה-20, במיוחד אחרי 1882, עת הוקמה פתח-תקוה. רבים מהארצות השכנות היגרו אז לארץ כדי לעבוד במושבות היהודיות. רבים היגרו ממצרים עוד קודם לכן, על-מנת להימלט מעבודת כפייה בעת שנחפרה תעלת סואץ. כך הגיעו לארץ משפחות אלמצרי, מצארווה ופיומי. גם משפחות רבות אחרות נושאות שמות המעידים שמקורן במצרים. משפחות אחרות נושאות שמות מירדן (זרקאווי, כרכי), מסוריה (אלחוראני, חלבי), מלבנון (צוראני, צידאווי, טראבולסי) ומעירק (אלעראקי).

הדיאלקט הערבי שבו מדברים רוב הבדווים בנגב הוא סעודי-ירדני, ובשל הקרבה המשפחתית שלהם לשבטים החיים בירדן, בדווים המסתבכים בפרשיות הכרוכות בנקמת דם נמלטים אל משפחותיהם בירדן. הקשר בין משפחות ערביות בישראל ובין קבוצות במדינות השכנות אינו צריך להפתיע, שכן עד 1948 לא היו סביב ישראל גבולות הרמטיים, ורבים מערביי ה"שאם" (סוריה הגדולה) נדדו כמעט ללא שום מגבלה אל ארץ ישראל וממנה בעקבות הצאן והעבודה.

המסורת מול המודרנה

החלוקה בין מסורתיים למודרניסטים חוצה את כל החלוקות האחרות. כלומר, בכל קבוצה שצוינה לעיל יש חלוקת משנה לקבוצות - לכאלה הקשורות יותר למסורת ולכאלה הקשורות פחות. בקרב הצעירים ניתן לראות יותר פתיחות ופחות צמידות למסורת הקבוצה, וסביר להניח שצעירי הדור הבא יהיו באופן כללי פחות צמודים למסורת הקבוצתית. הדבר בולט בקרב הקבוצות הבדוויות, שכן בקרב הצעירים יש לא מעט המערערים על המוסכמות החברתיות של הבדווים.

גם לחינוך יש תפקיד חשוב בשינוי עמדות כלפי המסורת, שכן אקדמאים ערבים הם בדרך כלל פחות צמודים למסורות החברתיות ולמסגרת החמולתית וחיים יותר במסגרת של משפחות גרעיניות (הורים וילדיהם). הם גם נוטים לעבור למקום מגורים פתוח דוגמת הערים המעורבות (עכו, רמלה, לוד) ואפילו היהודיות (באר-שבע, כרמיאל, נצרת עלית), ומאמצים דפוסי חיים מודרניים.

המעבר לעיר קשור גם בשינוי שחל במקורות הפרנסה - יותר מקצועות חופשיים ופחות חקלאות - שנבע בחלקו מהחרמת אדמות הנפקדים אחרי מלחמת העצמאות.

בלי מגדר אי-אפשר

כמו בכל חברה בעולם, גם בין הערבים בישראל שורר מתח בין גברים ונשים על-רקע סוגיות מגדריות, כמו העמדה השונה של גברים לעומת נשים באשר לזכויות נשים ללמוד, לעבוד, לבחור את בן זוגן, אופן ההתנהגות, גיל נישואין ומספר הילדים. המתח בין גברים ונשים הקיים בקבוצות הבדוויות שונה מזה הקיים בכפרים ובערים, כתוצאה מהבדלים בחשיפה למגזר היהודי, בחינוך ובדרכי הפרנסה.

יחי ההבדל הקטן

מעֵבר לקו השסע הדתי בישראל המבחין בין יהודים ושאינם יהודים, קיים הבדל בסיסי בין המגזר היהודי והערבי באופן שבו שני המגזרים רואים את המדינה. עבור מרבית חלקי המגזר היהודי, מדינת ישראל מקיימת שני תפקידים: האחד הוא ההתגלמות המדינית והפוליטית של מאוויי היהודים לשוב לעצמם ולהשיב לעצמם את העצמאות והריבונות על ארץ אבותיהם שנגזלה מהם בעקבות חורבן הבית השני. המדינה היא בעלת סמלים יהודיים, כמו ההמנון עם "נפש יהודי הומיה", דגל הטלית, מגן דוד ומנורת שבעת הקנים, העברית שהיא הלשון הרשמית של המדינה והחגים היהודיים שהם ימי חופשה לכלל תושביה. התפקיד השני של מדינת ישראל בעיני הרוב היהודי הוא פונקציונלי: לספק לאזרחיה ביטחון, פרנסה, בריאות, חינוך, כבישים, גשרים, ושירותי רווחה.

עבור המגזר הערבי, התפקיד הראשון אינו קיים, ומדינת ישראל אינה ההתגלמות הפוליטית והמדינית של חלומותיהם. המנון המדינה אינו המנונם, סמלי המדינה אינם סמליהם, ויום העצמאות שלנו הוא "נכבה" ("אסון") שלהם. גם את התפקיד השני, הפונקציונלי, המדינה מקיימת באופן חלקי בכל מה שקשור לחינוך, תכנון, דרכים ותשתיות. אפשר להתווכח על הגורמים והסיבות לכך, אבל לא על העובדות: כמה ערבים חברים בדירקטוריונים של חברות ממשלתיות? כמה שופטים ערבים יש בבית המשפט העליון? מהו שיעור הערבים בסגל האקדמי של האוניברסיטאות?

אבל מצד שני, לא ניתן להתעלם מתופעות של "אפליה מתקנת": חוקי התכנון והבנייה, המקוימים באופן כמעט מלא במגזר היהודי, אך מקוימים באופן חלקי ביותר במגזר הערבי ובפרט בחלקו הבדווי בנגב, שבו הם הקימו אלפי בתים, ללא היתר בנייה, על אדמה לא להם. איך זה שבאום אל-פחם אין מדרכות, והמרחק בין הבתים הוא כרוחב המכוניות?

אפליה מתקנת אחרת מצויה בתחום הנישואין: אם יהודי יעז לשאת אשה לפני שסיים את תהליך הגירושין שלו מאשתו הראשונה, הוא ימצא את עצמו מאחורי סורג ובריח. אבל אם ערבי נושא אשה שניה, שלישית או רביעית, המדינה משלמת קצבת ילדים מדי חודש בחודשו עבור כל אשה בנפרד, מבלי לשאול שאלות.

אפליה אחרת לטובת הערבים קיימת בתחום הדיור: כ-90 אחוז מן היהודים מתגוררים בדירות וכ-10 אחוזים - בבתים צמודי קרקע. ואילו במגזר הערבי התמונה הפוכה: יותר מ-90 אחוז מתגוררים בבתים צמודי קרקע, ופחות מעשירית גרים בדירות.

אך המאפיין המייחד ביותר את המגזר הערבי בישראל הוא הסביבה שבה הוא חי: כל הערבים בעולם חיים באחד משני מצבים: או בדיקטטורות המולדת, או בדמוקרטיות הגלות. אין כמעט ציבור ערבי אחד בעולם החי במולדתו עשרות שנים במדינה דמוקרטית באמת. הערבים אזרחי ישראל הם הקבוצה הערבית היחידה החיה על ארצה (במיוחד אם מתעלמים מארצות המקור שמהן היגרו לארץ) במשטר דמוקרטי המכבד זכויות אדם וחירויות פוליטיות. זוהי הסיבה שערבים מחוץ לישראל מכנים את הערבים אזרחי ישראל בכינוי "ערב אלזיבדה", ערביי השמנת.

לאתר מגזין מראה
הכותב הוא מרצה במחלקה לערבית וחוקר במרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים באוניברסיטת בר-אילן.
תאריך:  24/02/2013   |   עודכן:  24/02/2013
מרדכי קידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הערבים בישראל
תגובות  [ 9 ] מוצגות   [ 9 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
1 העם
24/02/13 15:33
2
מזכיר_המדינה
24/02/13 22:20
3
בר אילן
24/02/13 23:03
 
נירררררר
26/02/13 11:33
 
תקרא ותלמד
28/02/13 20:24
 
ישעיהו לייבוקראנץ
4/01/14 16:13
4
הניה
25/02/13 07:43
5
פלא יועץ
1/03/13 11:40
6
יוד יוד
5/03/13 22:42
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אתר "הבמה" הוא אחד האתרים החשובים ביותר בתחום התרבות בעשור האחרון. יוזמת רעיון האתר והמנכ"לית היא אשת העסקים דינה נאור. כבר בצעירותה גילתה נאור יכולות של מובילת דעה בתחום התרבות. בין חבריה כונתה תמיד "שרת התרבות". היא צרכה תרבות באובססיביות, עד אשר החליטה להפוך את האובססיה למקצוע.
24/02/2013  |  רועי אורן  |   כתבות
אחת לשבוע הלך רפי לבקר את חבשוש בשכונת התימנים הנמצאת בפאתי מאה שערים. המרחק אינו גדול ובעשר דקות הליכה הגיע. לפעמים הסיע אותו נהג מהבסיס עד למדרגות, ומהם היה יורד אל חצר השכונה. כמה בתים בה היו נעולים. דייריהם הלכו לעולמם ויורשיהם שלא התגוררו בשכונה טרם החליטו מה יעשו בדירות הוריהם. בצד ימין, אחר גרם המדרגות, היה בית הכנסת בן שתי הקומות. בקומה העליונה ששימשה לתפילה בלבד התפללו אלה שאיחרו להצטרף למניין בקומה התחתונה שהייתה גם בית מדרש. אנשים באו לכאן ללמוד תורה ולפני תפילת מנחה היו משמיעים פסוקי זמרה בנעימה שרפי אהב.
24/02/2013  |  יונה סוקולובסקי  |   כתבות
בישראל מוקדש יום אחד בשנה לכל מי שרוצה ללבוש את מה שהוא לא יעז בשאר ימות השנה. בפסיכולוגיה קוראים לזה סובלימציה. בארצות שמעבר לים מחפשים בכל יום הזדמנות להתחפש, וכך קרה שמרוצי מרתון ואחרים הפכו לכר פורה של רעיונות שתוכלו לממש - ומבלי שתיתקלו במבט מהורהר של סניטר באברבנאל. בוושינגטון, לונדון ובוסטון זו כבר מסורת ארוכת-שנים.
24/02/2013  |  שרלי שטרית  |   כתבות
"אין כאן מה לא להבין. נתניהו פשוט לא רוצה את הבית היהודי בממשלה", אומר ח"כ אורי אריאל יום אחרי שנחתם ההסכם בין נתניהו ללבני. "אם הוא יוכל להרכיב ממשלה בלעדינו, הוא ישמח לעשות זאת. אני רק לא משוכנע שהוא יכול".
24/02/2013  |  מיכאל טוכפלד  |   כתבות
הרב פרופ' דוד הרטמן, שהלך לעולמו בגיל 81, הפך, בעשייה ארוכת שנים, לאחד מסמליו הבולטים של המחנה המגדיר עצמו 'דתי-הומניסטי' בישראל. המעמד הזה לא בא לו בקלות. בניגוד לסמל בולט אחר של המחנה הזה, פרופ' אבי רביצקי, שנולד בארץ והביוגרפיה שלו טבועה בחותם הציונות הדתית המקומית, הרטמן החל את דרכו בישראל כאאוטסיידר: יליד ארצות הברית, תלמיד של הרב סולובייצ'יק, שהגיע לארץ בן ארבעים וניסה לפתח כאן תיאולוגיה דתית-ציונית-הומניסטית, בשנים שבהן הציונות הדתית פנתה לכיוון הרבה יותר שמרני מבחינה דתית ונִצי מבחינה פוליטית. לא פעם אפילו נתקל כאן בשאלה האם הוא בכלל אורתודוקס - שאלה שרביצקי, או ישעיהו ליבוביץ', מעולם לא נתקלו בה.
24/02/2013  |  יאיר שלג  |   כתבות
אפילו לא תמורת נזיד עדשים  /  דפנה נתניהו
דמוקרטיה של שבטים   /  מרדכי קידר
פרס ואובמה - סיפור אהבה   /  רותי בלום
גב' זועבי לאן את רצה?  /  צבי גבאי
אנשי שבת אנשי יום ראשון  /  דפנה שמורק-נתניהו
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il