רשות המיסים מקיימת בדיקה בחשד לעבירות מס שביצע שר המשפטים
יעקב נאמן, בעת שהיה שותף במשרד עורכי הדין הרצוג פוקס נאמן ושות'. אולם למרות הממצאים החמורים, נמנעת רשות המיסים ממעבר מ"בדיקה" ל"חקירה" רשמית ממצה ומקיפה - מעבר שעשוי לאפשר נקיטת פעולות רשמיות והוצאת צווים בבתי המשפט, ולאלץ במקביל את נאמן להתפטר מתפקידו כשר בממשלה.
הבדיקה נגד נאמן ומשרדו הקודם מתקיימת בכמה מישורים:
- חשד לפיו לא נרשמו כדין תקבולים בגין כל הכנסות שהתקבלו מחו"ל;
- חשד לפיו סייעו נאמן וגורמים נוספים במשרד הרצוג פוקס נאמן ושות' בהסדרת מקלטי מס, שלא כדין, ליהודים מארה"ב ומאירופה.
ל-News1 נודע, כי הצורך בפתיחת הליכים נגד משרד הרצוג פוקס נאמן ושות' עלה בעקבות מידע מוכמן שהועבר מצד רשויות האכיפה בארה"ב, ודרישת רשויות אלה לחקירה ממצה ומקיפה של גורמים בישראל המעורבים בכך. המדובר במידע בעייתי המעלה חשד לעבירות מצד גורמים נוספים, ובהם בנקים, משרדי עורכי דין ובעלי עניין אחרים.
ל-News1 נודע עוד, כי המעבר מבדיקה לחקירה פלילית מעוכב בשל מעמדו של נאמן כשר המשפטים. לעיכוב אחראי בעיקר היועץ המשפטי לממשלה,
יהודה וינשטיין, שהוא, כידוע - הגורם היחיד המוסמך להתיר חקירה נגד שר בממשלה.
נמנעים מפעולה שתחייב התפטרות
העיכוב המפלה מצד היועמ"ש ורשות המיסים נובע מחמת הזהירות היתרה והמופלגת שנוהגים גורמים אלה בשר יעקב נאמן, באופן אישי. כידוע, על-פי ההלכה הנוהגת, חקירה פלילית גלויה נגד שר המשפטים - הממונה על גורמי האכיפה - עליה החליט היועץ המשפטי לממשלה, מיכאל בן-יאיר, עלולה לאלצו להתפטר מתפקידו כשר המשפטים, כפי שאירע הדבר בשנת 1997 בעקבות עתירת הח"מ (בפרשת מרטין בראון).
מחזרה על התרחיש הנ"ל נזהרים עתה היועמ"ש וגורמי האכיפה. אי-לכך הם מעדיפים בשלב זה למשוך זמן, ולקיים בינתיים התייעצויות והתכתבויות ודיונים בשאלות המשפטיות העומדות על הפרק. חלק מהגורמים החשודים, כולל יעקב נאמן וכמה מאנשי משרדו בעבר, נדרשו ליתן הבהרות ותשובות, אך זאת רק במסגרת בדיקה כאמור. לדידם של היועמ"ש ורשות המיסים, נכון להמשיך בתהליך הבדיקה לפחות עוד כמה שבועות - עד סיום כהונתו של נאמן כשר המשפטים, ורק לאחר מכן לפתוח בחקירה, אם וככל שתידרש.
נמנעים מתגובות ענייניות
- רשות המיסים נמנעה ממתן תגובה עניינית, למרות פניות חוזרות ונשנות.
- ממשרד המשפטים נמסר: "כפי שמסרנו בעבר בעניין זה, איננו נוהגים לשתף את הציבור בהתייעצויות של גורמים מטעמנו עם רשויות האכיפה, אלא במקום שנמצאת הצדקה לכך. מדיניות זו ננקטת הן במקרים שיש לפניה בסיס כזה או אחר, והן במקרים בהם אין לפניה אחיזה במציאות. מכל מקום, אין בתגובה זו כדי לאשר או להכחיש דבר מן הנטען בפניה."