|   15:07:40
  שושנה ויג  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

ניפגש בכיכר

ראיון עם התאומים הרצל ובלפור חקק, משוררים שעל שמם נקראה בימים אלה כיכר בעיר אור-יהודה
16/03/2013  |   שושנה ויג   |   כתבות   |   תגובות
כיכר האחים חקק [צילום: איילת קדמי]

הרצל ובלפור חקק [צילום: תפארת חקק]

פעם הייתה לנו כיכר גדולה כמו כיכר המדינה, או כיכר מלכי ישראל שהפכה לכיכר רבין, פעם היו לנו כיכרות שהיו בבחינת כיכר השוק, שבהן התכנס העם במועדים חשובים. בעשורים האחרונים התפשטה התופעה שבה ערי ארצנו זכו בכיכרות לצורך תמרון הנהיגה, ואלה החליפו את הרמזורים או ניווטו את התנועה ביתר סובלנות. המנהג הזה הושאל אלינו ממדינות המערב בשנות התשעים של המאה הקודמת.

בעבר זכו להיקרא רחובות על שמות דמויות מתחומים שונים: אישים שתרמו תרומה לחברה הישראלית לדורותיה. בעת הזאת, כשיש לנו כיכרות ברחבי הארץ ואין אנו מנהלים את כיכר המדינה זוכים ידועי- שם, שכיכרות ייקראו על שמם. המילה כיכר -רחבה; שטח ציבורי רחב, בדרך כלל שטח עגול, שנמצא בתוך עיר- כעת הוא אינו רק המשטח הציבורי הרחב אלא כיכרות שמפוזרות ברחבי העיר לנוחות הנוסעים ברכב, ולא רק כפי שנהגו בעבר להתרכז בכיכר השוק.

הכיכר שנחנכה באחרונה באור יהודה היא כיכר שנקראת על שמם של האחים הרצל ובלפור חקק. האחים התאומים הם משוררים ותיקים, שזכו לכהן בעמדות יושבי של אגודת הסופרים העבריים בשנות האלפיים. והם זוכים לכיכר על שמם, עוד בחייהם...

לצורך החגיגות ב"כיכר הרצל ובלפור חקק" פניתי אל המשוררים בשאלות שיש בהן קורטוב של הומור וביקשתי את התייחסותם לחוויית השרשת שמם בכיכר העיר.

והנה התשובות כפי שענו לי איש איש, בלא שישבו באותה כיכר אלא היו ספונים בסמוך לכיכרות העיר ירושלים. הם ענו תשובותיהם, כשאיש מהם לא ראה את תשובת אחיו.

הרצל חקק

ראשית תשובותיו של יו"ר אגודת הסופרים העבריים המשורר הרצל חקק, האח הבכור המכונה גם אלדד, שגם השיב לי ראשון בקלילות ובמעט הומור.

איך זה שקוראים כיכר על שמך בחייך?

אין ספק, זו הרגשה מוזרה. אמי לקחה את האשראי לה ולאבי, "אל תשכחו שאנחנו קראנו לכם הרצל ובלפור...עוד לפני הכיכר"...היא צודקת.

מי מכם אוהב להסתובב בגלגל ענק?

כשהיינו ילדים זה היה החלום שלנו כשהגענו מהמעברה לירושלים, הדודה נורית לקחה אותנו ללונה פארק. הגענו למסקנה שבאמת העולם הוא גלגל...

את מי הייתם רוצים לסובב על האצבע שלכם, דמות מן העבר או דמות מן הווה?

את מי שניסה לפגוע בעם הזה לאורך השנים...הנה הקמנו מדינה...אצבע אלוהים היא!.

מה ההרגשה שיש כיכר על שמכם באור יהודה?

השם אור יהודה הוא באמת סמלי. כל יצירתנו היא ניסיון לשוב אל האור של היהדות.

האם הייתם ממליצים שיעשו הקפות בשמחת תורה סביב הכיכר שלכם כי הייתם חתני התנ"ך העולמיים?

אין צורך ליצור פקקים בכיכר, שישמחו עם התורה כל השנה.

האם אתם ממליצים שבכל עיר יכריזו על שמות כיכרות לסופרים ולמשוררים

זה רעיון טוב לשנות את תשומת הלב הציבורית, לתת יותר שירה, לפרסם שיר כל שעת שידור ברדיו או בטלוויזיה, אולי זו רק ההתחלה....?

האם אתם תוכלו להמליץ עליי שיקראו כיכר על שמי בנתניה

מכיוון שאת מולטימדיה מהלכת, שיקראו לכיכר "שושנת הרוחות"....

את מי לא הייתם רוצים לראות מסתובב ליד כיכר שלכם?

את כל מי שחי חייו על הדרת אחרים וריחוק מערכים של אהבת אחים

מה יקרה אם מישהו יקים מאהל מחאה בכיכר שנקראת על שמכם, זו תהיה הפגנה?

זה יהיה סימן שהכיכר חיה את החיים האמתיים.

האם מי שיסתובב סביב הכיכר ידע מי אתם או יצטרך לפתוח ויקיפדיה?

הוא בוודאי יעדיף לומר במכשיר הקשר או בנייד - "אני נמצא כרגע בכיכר הרצל ובלפור...איך אני מגיע לכיכר הציונות?"?

האם קריאת הכיכר על שמכם מרגישה לכם כמו זכייה בחידון התנ"ך?

חידון תנ"ך זה משהו בהיקף עולמי...נחכה לכיכרות ברחבי העולם...שיהיה.

בלפור חקק

וכעת תשובותיו של בלפור חקק המשורר ששמו הנוסף הוא מידד ואשר כיהן אף הוא כיו"ר אגודת הסופרים שלוש קדנציות בשנות האלפיים.

איך אתה מרגיש שקוראים כיכר על שמך עוד בחייך? נוהגים לקרוא כיכר על שם אדם רק לאחר מותו...

אכן זו תחושה מוזרה. אני זוכר שלהורינו היה חבר שקנה חלקת קבר לו ולזוגתו, והיה מספר לכולם שהוא נהנה ללכת לקבר לראות את שמו חקוק על מצבה, וגם ביקש פעם מהקברנים לשכב בקבר עצמו ולמדוד עצמו בתוך הבור... מתברר שהכיכר מאפשרת לך לבקר במקום שבו מנציחים אותך עוד בחייך, סוג של שריטה שהשארת בגלובוס, ואתה זוכה לה עוד בחייך. אחותי רינה אומרת לי שזו סגולה לאריכות ימים..

מי מכם אוהב להסתובב בגלגל ענק

כשהיינו ילדים הגענו כילדים למשפחה ברמת גן והם לקחו אותנו לראות את הגלגל ענק בלונה פארק. כשעלינו בגלגל סבא יצחק אמר לנו שהגלגל מסמל את הגורל של האדם: פעם הוא למעלה ופעם למטה. והנה מתברר שגם הכיכר עגולה היא וגם היא מסמלת את העולם כולו ואת המחזוריות שלו. כיכר היא גם כיכר לחם וגם כיכר העיר והנה זכינו בשתיהן.

את מי הייתם רוצים לסובב על האצבע שלכם, דמות מן העבר או דמות מן הווה

על האצבע אפשר לסובב רק את הגמד פיצלה בוצלה שעליו סיפר לנו המחנך שלנו מיכאל סגל שלימד אותנו בבית ספר בכיתות א'-ב'. כל פעם שהכיתה הפריעה, הוא אמר: אם תהיו נחמדים, אספר לכם על הגמד פיצלה בוצלה. וזה הרגע לסובב אותו סביב האצבע כשאטייל מסביב לכיכר על שמי..

מה ההרגשה שיש כיכר על שמכם באור יהודה

הרגשה מחמיאה מאוד. היית שמח אילו הייתה שם שרשרת ברזל, שמחוברים אליה ספרי השירים שלנו, לעיון הציבור המטייל בכיכר. כך תהיה זו כיכר השירה.

האם הייתם ממליצים שיעשו הקפות בשמחת תורה סביב הכיכר שלכם כי הייתם חתני התנ"ך העולמיים?

אשמח אם יהיו הקפות שמחת תורה סביב הכיכר, זה יהיה לכבוד לנו כחתני תנ"ך עולמיים לנוער. יש מי שטוען שזה תואר רם יותר מהתואר יו"ר אגודת הסופרים העברים. אבל אשמח אם בשבוע הספר העברי, יעשו הקפות סביב הכיכר ויקראו משירינו בהקפות אלה. זה יהיה סוג של חג מתן שירה, ולא רק חג מתן תורה. כך הכיכר תכבד אותנו במתן שירה לסובבים אותה.

האם אתם ממליצים שבכל עיר יכריזו על שמות כיכרות לסופרים ולמשוררים

זה נראה לי רעיון מצוין. הכיכר היא עגולה, ועגול מבטא יצירתיות בניגוד למרובע שמבטא שבלוניות וסגירות. השאיפה של היוצרים היא להטביע חותם על הרוח, על החברה. ומתן כבוד ליוצרים בקריאת כיכר על שמם, היא סוג של הבעת תודה מצד החברה. כך נזכה בעתיד שיהיה צירוף "כיכר שירה" ולא רק "כיכר לחם" או "כיכר העיר". כשאעמוד בטקס קריאת הכיכר על שמנו, מבחינתי זוהי "כיכר השיר" ולא רק "כיכר העיר"....

האם אתם תוכלו להמליץ עליי שיקראו כיכר על שמי בנתניה

את פועלת שנים למען הרוח והתרבות בנתניה, ומאז שיצרת שם במה לסופרים ולמשוררים יש שם לא רק רוחות ים, יש שם גם רוחות שירה. שמך מתקשר גם לצירוף "שושנת הרוחות", והעירייה מוזמנת לתת לך כיכר בשם: כיכר שושנה ויג, שושנת הרוחות.

את מי לא הייתם רוצים לראות מסתובב ליד כיכר שלכם

הכיכר זמינה לכולם ולא ניתן למנוע ממישהו להיות שם, כמו שאינך יכול למנוע גם משונאיך לקרוא את שיריך...
מוטב שלא יבואו לכיכר אנשים אפלה הרוחשים רע. כך תישמר הכיכר כיכר מוארת ושוחרת שירה

מה יקרה אם מישהו יקים מאהל מחאה בכיכר שנקראת על שמכם, זו תהיה הפגנה לאומית

אם מישהו ימחה בצמוד לכיכר שלנו, הוא יוכל בקלות לצטט מתוך הצהרת בלפור וגם מתוך חזון הרצל, וזה יהיה ממשי ונוגע לכיכר עצמה. הוא יוכל גם לשלב פסוקי שירה מתוך ספרינו , וזה יהיה לכבוד לנו.

האם מי שיסתובב סביב הכיכר ידע מי אתם או יצטרך לפתוח ויקיפדיה?

האמת, אשמח אם יהיו בכיכר ספרי שירה שלנו קשורים לכיכר, בתוך תיבת זכוכית, וכך יוכלו גם לקרוא על פעלנו
ולקרוא גם משירתנו.

האם קריאת הכיכר על שמכם מרגישה לכם כמו זכייה בחידון התנ"ך

קריאת הכיכר על שמנו היא זכות שרכשנו גם בזכות חידון התנ"ך. בזכות חידון זה, הגענו לראשונה לתודעת הציבור, ועד היום באירועים ספרותיים יש אנשים המבקשים מאתנו לברך אותם, כאילו היינו הבבא סאלי, בגלל היותנו חתני תנ"ך עולמיים. הפכנו מחתני התנ"ך לחתני הכיכר, וזה יוצא גם צמוד לחורף (כי קר, Kikar).

וכעת לאחר שקיבלנו את התשובות של חתני חידון התנ"ך העולמי משנת 1965 אפשר להיפגש בכיכר, לקרוא משיריהם של המשוררים, ליהנות מן הארץ וגם מרוחם של אנשיה. אל תשכחו, ניפגש בכיכר!

תאריך:  16/03/2013   |   עודכן:  18/03/2013
שושנה ויג
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ניפגש בכיכר
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
חיה בנצל
16/03/13 13:40
2
יהודית מליק-שירן
17/03/13 13:48
3
פנחס
17/03/13 13:53
4
יוסי
20/03/13 10:52
5
יוסי כהן אלרן
23/03/13 18:32
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מבקר המדינה השופט (בדימ.) יוסף שפירא יוזם הגשת דוח שנתי מצד שרי הממשלה במהלך כהונתם כשרים. המטרה: מעקב שוטף אחרי השרים כדי לסכל התעשרות בלתי חוקית.
16/03/2013  |  יואב יצחק  |   כתבות
ביום שלישי (12.3.13), ב-13:48 בצהריים, נחת על שולחנה של מזכירות הבורסה מכתב מפתיע מהרצל חבס, 53, יו"ר חברת הנדל"ן חבס ובעל המניות המוביל בחברה: "החברה נתקלה בימים האחרונים במימוש תוכניותיה, ובייחוד תוכנית המימון... קיימים ספקות משמעותיים בדבר יכולתנו לפרוע את התשלומים הקרובים על חשבון קרן ורבית של אגרות החוב מסדרות 12 ו-4".
15/03/2013  |  אלעזר לוין  |   כתבות
השבוע הקרוב יביא איתו את השינוי. התאריך 20.3 הוא יום השוויון, המסמל את האביב, את הפריחה והתקווה, לצד תחושה שאנו לפני משהו חדש. המנועים מתחממים, יש כבר ניצוצות של יוזמה ופעילות, ואחרי התאריך 18.3, כאשר כוכב התקשורת, מרקורי, ישנה את צעדיו ויחזור לנתיב בכיוון הנכון, האינטנסיביות תחזור ותרחיק אותנו מהפחדים ומהאמוציות המערפלות שליוו אותנו בחודש האחרון. אז גם נחוש שוב באנרגיה שתהיה תכליתית ותוקפנית יותר, ולא פעם גם אימפולסיבית.
15/03/2013  |  טובה ספרא  |   כתבות
כל מי שטוען שמה שהתנהל מאז שפורסמו תוצאות הבחירות ועד להקמתה של הממשלה החדשה זו "פוליטיקה חדשה", או שהוא מתחסד או שאינו מכיר את העובדות לאשורן. מבלי להיכנס לנושאים פוליטיים בתחום המדיני והחברתי, ניתן לקבוע כבר עתה באורח חד-משמעי, שאזרחי המדינה היו עדים בשבועות האחרונים לסחר-מכר שעליו ניצחו כמה אנשים בעלי קופות שרצים, שביקשו לנהוג לעיתים כגונבי סוסים ולא הצליחו אפילו לקשור כראוי את החמורים.
15/03/2013  |  אריה אבנרי  |   כתבות
לרובנו, אם לא לכולנו, יש מצלמת רשת המחוברת דרך קבע למחשב ואם אנחנו משתמשים במחשב נייד מצלמת הרשת מובנית במסגרת מעל המסך. זה כל כך נפוץ ורגיל שהיא שם, שאנחנו שוכחים את העובדה שכל פעם שאנחנו יושבים ליד המחשב יש מצלמה שמכוונת לעברנו ועלולה לתעד את כל מה שאנחנו עושים.
14/03/2013  |  רונן מואס  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
ביידן מחצין אינטליגנציה רגשית גדולה (אביגיל..), אך בגלל מחדלו גואה במשמרתו האנטישמיות בקמפוסים    כשיחזרו חטופים, נראה אנשים שבורים גופנית ונפשית; סינוואר ימשיך להחזיק חלק מהחטופים ...
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il