|
הכותבת וברקע גבעת הקפיטול [צילום: שיה מלכין]
|
|
|
|
|
|
|
|
בחור פנה אלי וסיפר שהוא נולד להורים יהודיים, עבר מילה בהיותו בן שישה חודשים וכמובן לא יכול היה להתנגד. "אני כיום אתאיסט, ונתקעתי עם המילה. הכריתה הייתה נגד רצוני. אני קורבן כמו כל אישה שעברה מילה" טען בכעס והוסיף: "צריך שתהיה jenital autonomy" | |
|
|
|
|
|
במסגרת טיול בן שבועיים עם בתי בניו-יורק עשינו גיחה קצרה בת יומיים לוושינגטון. אחד האתרים הידועים בבירת ארה"ב, המרשימים והמשפיעים ביותר, היא גבעת הקפיטול הידועה בעולם. היא מרכז הדמוקרטיה של המעצמה הגדולה בעולם. הקפיטול הוא מקום מושבה של הרשות המחוקקת של ארצות הברית. לבניין שני אגפים - משכנם של שני חלקי הקונגרס - בחלקו הצפוני שוכן הסנאט ואילו בדרומי נמצא בית הנבחרים של ארצות הברית.
הגענו אל הצד האחורי של הבניין המרהיב המשקיף על האגם והמדשאה. היה זה יום שטוף שמש, נדיר בשלהי חודש מרס. התקרבנו אל אנדרטת הגבורים המרשימה כשלצידנו השתרעה המדשאה הרחבה אך המגודרת ובתוכה מספר גברים ונשים נושאי שלטים. התקרב אלינו זוג צעיר שנשא שלט באנגלית: Stop circumcising babies (הפסיקו למול תינוקות).
הופתענו. בארצות הברית, שבה הקהילה היהודית הגדולה בפזורה ורובה נוטה לשמור על מנהגים יהודיים, הפגנה נגד המילה של תינוקות זכרים. הסתכלתי מסביבי וראיתי נושאי שלטים נוספים שכולם מחו על המנהג של הסרת העורלה בטענה שבכך פוגעים בזכויות האדם.
הזוג הצעיר ביקש שנעצור ונקשיב למסר שלהם. "אני מישראל", אמרתי להם, "וברית המילה היא מסורת עליה גדלתי, בניי כולם עברו את המילה כמו כל ילד יהודי בישראל". "דווקא העובדה שאת מישראל חשובה לנו", אמרו שניהם בקול אחד, "כולכם הולכים עיוורים אחרי המסורת ולא מבינים שבכך אתם שוללים את הזכות של הבן הילוד לבחור בעצמו את דרך חייו, הרי זו פגיעה גופנית...".
הסתכלתי סביבי, וראיתי נשים וגברים עם שלטים נוספים בגדלים שונים, כולם עם כותרות בנושא רמיסת זכויות האדם עם תמונות של פני תינוק צועק מכאבים, עם התמונה המפורסמת של הדוד סם המצביע ומתחתיו הכותרת באנגלית: LET YOUR SON DECIDE (תן לבנך להחליט).
"הכריתה הייתה נגד רצוני"
התקרבה אלי אישה עם חיוך נעים והציגה את עצמה. שמה הוא ג'יליאן אי. לונגלי (Gillian E. Longley) והיא מקולורדו. במקצועה היא אחות במחלקת תינוקות ומאמינה שהמילה לא תורמת ואף יכולה להזיק. היא חברה בארגון בשם National Organization of Circumcision. היא נתנה לי את כרטיס הביקור שלה והביעה הסכמתה להתראיין ולפרסם את שמה ואת דעותיה. זו הסיבה כמובן להשתתפותה מול גבעת הקפיטול. מדוע דווקא היום, שאלתי, "מכיוון שב-30 במרס 1997 עבר חוק נגד מילת הנשים", ענתה.
לדעתה, מצד אחד העברת האיסור על מילת נשים שהוא אקט אכזרי במיוחד ומונע לחלוטין את אפשרות ההנאה המינית מהן, חשוב ביותר והכרחי, אבל מצד שני, יש אי-שוויון לרעת הגברים בכך שהאיסור לא חל על מילת התינוקות הזכרים.
לשאלתי כיצד היא יכולה להשוות את מילת הנשים לגברים, היא ענתה לי שקודם כל יש פגיעה בזכות הבחירה. תינוק הוא חסר-אונים וקובעים לו עובדה. בנוסף, הוסיפה, היום רופאים רבים הגיעו למסקנה שאין כל יתרון הגייני או רפואי באקט המילה. להפך, ישנם מקרים שקרו נזקים חמורים לתינוק וישנם סיכונים של איבוד דם ושל כריתה מיותרת של העורלה. מכאן שיש גם אי-שוויון בין הגברים לנשים בחקיקת האיסור רק לנשים.
כאן מתערב בחור שמציג עצמו כיהודי מבית חרדי שנולד בבני ברק. הוא עזב את משפחתו וביתו וגר בארה"ב זמן רב. הוא טען בפניי שברית המילה הזיקה לו מינית ונפשית והוא בנתק ממשפחתו בארץ ולבניו לא יעשה מילה. בחור נוסף פנה אלי וסיפר שהוא נולד להורים יהודיים, עבר מילה בהיותו בן שישה חודשים וכמובן לא יכול היה להתנגד. "אני כיום אתאיסט, ונתקעתי עם המילה. הכריתה הייתה נגד רצוני. אני קורבן כמו כל אישה שעברה מילה" טען בכעס והוסיף: "צריך שתהיה jenital autonomy".
מיהי הפעילה מרים פולאק
מתקרבת אלינו אם צעירה עם בנה התינוק בזרועותיה, מנענעת בראשה להסכמתה להתראיין וחוזרת על אותם הרעיונות והתריסה נגד המילה. היא נותנת לי כרטיס תעמולתי של ארגון נוסף בשם SavingSons.org ועוד אחד בשם DrMomma.org וג'יליאן הנעימה מספרת לי על ארגון נוסף בשם Child Rights Nurses.org.
מסתבר שיש ארגונים רבים שדוגלים באמונה זו. ג'יליאן מפנה תשומת ליבי לאישה בשם מרים פולאק. "תעלי על הגוגל ותקראי עליה", ביקשה, "גם היא מקולורדו, חברה טובה שלי, יהודייה, לא כמוני, והיא הפעילה האסרטיבית ביותר בארגון הלאומי של המילה, תנועה שנוסדה ב-1990. היא מרצה בכינוסים רבים. הרצאותיה אינטלקטואליות, מסעירות, מקוריות ומעוררות מחלקות. לאחרונה פרסמה מאמר בשם: Circumcision: Gender, Identity and Power".
מרים פולאק קיבלה חינוך ציוני ונולדה לתוך אהבת ישראל, למדה עברית בבית ספרה וגם למדה באוניברסיטת ירושלים והמשיכה את המאסטר ואת הקריירה שלה בארה"ב בחינוך מיוחד. היא חברה בבית כנסת קונסרבטיבי. היא החלה את פעילותה בארגון לאנטי מילה ב-1991 ולמרות שהיהדות הייתה ועודנה חלק ממנה היא הגיעה למסקנה שהמילה צריכה להיפסק, שכן לדעתה היא טראומטית ביותר לתינוקות שלא יכולים להתנגד. העיתון המפורסם "תיקון" הוא רבעון שמנתח את התרבות האמריקנית-ישראלית במישורי הפוליטיקה, הדת וההיסטוריה מנקודת ראות שמאלנית-פרוגרסיבית, והוא מפרסם את כתבותיה של מרים פולאק.
אני מקשיבה לג'יליאן, שבנועם מנסה לטפטף את האינפורמציה ואת האמונה על ההתנגדות למילה. היא עצמה לא יהודייה אבל אוהבת לרקוד ריקודים ישראלים ואף שייכת לחוג ריקודי עם ישראלים.
אפילוג
מצויידת בחוברות ופלאיירים ותמונות שצילמתי נפרדתי לשלום מחבורת המפגינים. חשבתי לעצמי, כי במקום הזה, למחרת היום, תיתכן הפגנה למען ברית מילה בנימוק שהיא מוסיפה להיגיינה ולבריאות. זאת היא גבעת הקפיטול. לכאן באים האזרחים להביע את דעותיהם מנושאים גדולים כמו מלחמה ושלום ועד לנושאים קטנים כמו הצ'ופצ'יק של העורלה. זאת מול נבחריהם. זוהי דמוקרטיה!