בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
32 אינצ', 37 אינצ', ולפעמים מעל מסך המחשב והסמארטפון - איך שלא נסתכל על זה, הטלוויזיה על תכניה וערוציה השונים, היא חלק כמעט בלתי נפרד מחייהם של ילדינו
|
לילד אין יכולת שיפוט כמו למבוגר [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
|
|
קשה להתעלם מהעובדה כי המדיום הטלוויזיוני מהווה חלק ניכר בשגרת יומם של בתי אב רבים בישראל. בימים בהם הטכנולוגיה זמינה, מספר הערוצים כמעט בלתי נגמר, והתכנים הטלוויזיוניים הינם רציפים לאורך כל שעות היום, הרי שקשה לתאר מצב שבו נהיה אנחנו, או ילדינו מנותקים לחלוטין מהקופסה השחורה הזאת שנקראת טלוויזיה. לטלוויזיה יש יכולת משיכה יוצאת מן הכלל. זה נכון למבוגרים ונכון בצורה משמעותית יותר לפעוטות וילדים, שנוחים במיוחד להשפעה. נשאלת השאלה עד כמה גדולה ההשפעה של הטלוויזיה על המוחות הצעירים? ראשית, לילד אין את יכולת השיפוט שיש למבוגר. כאשר מבוגר רואה סרט אלים, לדוגמא, הוא מבין שמדובר בשחקן ובמשחק. מבחינת ילד, במיוחד אם הוא מתחת לגיל חמש, מדובר בעולם אמיתי לגמרי. שנית, לילד אין יכולת שליטה על תכנים. ברגע שתפתח מסך טלוויזיה, הוא מייד יתמגנט אליו ויסתכל בו, לא משנה מה התוכן הנצפה. ידוע כי ילדים נמשכים יותר לטלוויזיה, ולכן, כיום, ישנן הרבה תוכניות ייעודיות לילדים, ערוצים לילדים ופרסומות ייעודיות לילדים. אצל ילדים, החוויה של התכנים שמועברים בטלוויזיה היא הרבה יותר עוצמתית מאשר אצל מבוגר. מבוגר, מטבע הדברים כבר חווה יותר חוויות ופחות מתרגש מדברים שילד חווה רק דרך הטלוויזיה. לדוגמא: מבוגר, סביר להניח שראה כבר מטוס או שניים בחייו ויודע כיצד הוא נתפש, מה גודלו וכדומה. אצל ילד לא בהכרח - ולכן החוויה עזה יותר ומסקרנת הרבה יותר. אפשר לומר, שמדובר במכשיר ששולט בילד הרבה יותר משהילד שולט בו. לכן, גם כאן, כמו בתחומי חיים אחרים, חשובה מאוד ההכוונה ההורית.
|
טלוויזיה רעה - טלוויזיה טובה
|
|
הצורך להעסיק פעוט ולספק לו פעילות במשך מספר רב של שעות הוא תובעני ביותר. ולכן, שימוש בטלוויזיה כ"בייביסיטר", היא אופציה בה עושים שימוש הורים רבים המנסים לסגל סדר יום שלא ישאיר אותם מרוטים ועצבניים. כיום, ישנם תכנים בטלוויזיה, שיש להם השפעה חיובית, אבל לצידם יש גם הרבה תכנים בעלי השפעה שלילית. לדוגמא: ילדים מתחת לגיל שנתיים הנחשפים לתכנים חזרתיים ומונוטוניים למשך יותר משלוש שעות ביום, הדבר עלול להשפיע על התפתחות התקשורת הבין אישית שלהם בעתיד ואף לפתח סוג של אוטיזם. מדובר בתוכניות שבהם התכנים חוזרים על עצמם שוב ושוב, כמו למשל סרטונים של תום וג'רי, תוכניות שחוזרות על אותם שירים שוב ושוב ועוד. אלו תכנים, שבהם הילד אינו חשוף לשום סוג של תקשורת מילולית, או עלילה כלשהי, שמחייבת אותו להיות מרוכז או קשוב. הילד בעצם מהופנט לטלוויזיה ותו לא. להבדיל, בתוכניות כמו דורה, קיימת עלילה, ישנה שיחה, ישנן דמויות שמדברות זו אל זו, וזה מחייב מהילד להיות "משתתף". למכון בהלל יפה הגיעו הורים עם ילדים שענו על כל הקריטריונים של אוטיזם. בבדיקה שעשיתי מולם לגבי כמות השעות שישבו הילדים מול הטלוויזיה, התשובה עלתה על ארבע שעות ביום. ההנחיה שלי הייתה ברורה - להוריד מינונים, ולשנות פעילות. והתוצאות, כעבור מספר חודשים היו, שהסימנים לאוטיזם נעלמו כלעומת שבאו. כל עוד נעשה שינוי בהרגלי הצפייה, כמובן. בעיה נוספת היא התכנים האלימים. ילדים בני ארבע, חמש ואפילו שש, הם ילדים שכבר מבינים תכנים, אבל יכולת השיפוט של התכנים עדיין אינה שלמה. איתם צריך להיזהר בעיקר מתכנים אלימים, שעלולים להשפיע על ההתנהגות שלהם ועל תפישת המציאותית שלהם. לדוגמא: ילד בגיל כזה שרואה סרטי אנימציה בהם הגיבורים מכים זה את זה בפטיש, נחתכים לחתיכות ויוצאים שלמים, חושב שזה ניתן ליישום גם בחיים האמיתיים. זה נכון גם בסרטים שאינם אנימטורים. ילד שרואה סיטואציה בסרט שבו הגיבור מצליח להימלט אל הסוף הטוב ובדרך נהרגים 20 איש, אינו חושב על ההשלכות של המוות שהוא רואה. זה בעייתי. מהבחינה הזאת, בכל הקשור לפעוטות וילדים, מה שחשוב הוא: להקפיד על כמות קטנה של שעות טלוויזיה ביום (שעתיים-שלוש ולא יותר), כאשר רצוי שלפחות מחציתם יהיו בליווי מבוגר, שיוכל גם להסביר חלק מהתכנים, או לשלוט בתכנים. דבר נוסף שניתן לעשות - שליטה בתכנים - בחירת הסרטים אותם רואה הילד לפני הצפייה וכדומה. רצוי, כאמור, להקפיד על תכנים שיש להם מסר ועלילה, תכנים שאינם רפטטיביים (חזרתיים) ותכנים לא אלימים. במידה שהילד נחשף לתכנים מציאותיים, כמו החדשות, פשוט "לסנן" לו אותם ולהסביר. ישנם מקומות בעולם שישנן מהדורות חדשות לילדים, ואז זה יותר קל. לצערי, החדשות בישראל הן לרוב חדשות קשות מאוד, במיוחד לילדים, ולכן עדיף לסנן להם תכנים כאלו, ולכל היותר להסביר במילים שלכם אם קרה משהו רציני שהילד שואל עליו או רוצה לדעת. יש לציין, שהורים רבים משתמשים בטלוויזיה גם ככלי לעיצוב התנהגות. המשפט: אם תעשה שיעורים תוכל לראות שעה טלוויזיה, הוא תמריץ ראוי בהחלט (במינון כמובן). הטלוויזיה גם יכולה לסייע בפיתוח שפה. למשל שפה זרה. ישנם ילדים שצפייה בערוצי הטלנובלות הספרדיות קנתה להם ידע בשפה הספרדית. אך גם כאן רצוי למנן. שלא יחשבו שכל העולם הוא אהבה ואכזבות.
|
הפרעות קשב וריכוז וצפייה בטלוויזיה
|
|
הורים רבים אינם מבינים כיצד הילד שלהם, שסובל מהפרעת קשב וריכוז יכול לשבת מול הטלוויזיה שעות בריכוז ובשקט, אבל לא מסוגל לשבת 40 דקות מול המורה בכיתה. התשובה די פשוטה - כי זה מעניין. הטלוויזיה מעבירה תכנים בצורה חווייתית, בשונה, מהדרך בה הם מועברים בכיתה. לכן, שימוש בטלוויזיה ככלי לימוד חווייתי, מסייע לילדים עם בעיות קשב וריכוז להתרכז וללמוד טוב יותר. עניין שיכול בהחלט להיות נכון גם לילדים שאינם סובלים מבעיות קשב וריכוז. מצד שני, חשיפה ללא מבוקרת לטלוויזיה ומשחקי וידאו אצל ילדים בגיל בית-הספר, עלול לגרום להחמרה בקשיי הקשב והריכוז והתנועתיות יתר אצל ילדים. הדברים נמצאו במחקר שבוצע בשנת 2010 בארה"ב והתפרסם בעיתון הרפואי היוקרתי PEDIATRICS. במחקר נבדקו הרגלי הצפייה בטלוויזיה ומשחקי וידאו בקרב 1,323 ילדים בגיל בית-הספר. המחקר הגיע למסקנה, שישנו קשר בין חשיפה לטלוויזיה ומשחקי וידאו לבין הופעה והחמרה ביכולת הקשב והריכוז אצל ילדים אלו. זה נכון שהטלוויזיה יכולה להיות כלי שימושי ויעיל ללימוד, ואני אפילו לא פוסל את השימוש בה כ"בייביסיטר" לפעמים, אבל החשיבות במינון ובבקרת הורים לשם שמירה על בריאותם והתפתחותם של הילדים היא חיונית. בין אם בחופש הגדול ובין אם בשגרת היום יום.
|
|
|
הכותב הוא נוירולוג ילדים ומנהל המכון להתפתחות הילד במרכז הרפואי הלל יפה
|
|
תאריך:
|
16/06/2013
|
|
|
עודכן:
|
16/06/2013
|
|
ד"ר מוחמד מחאג'נה
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
בן דוגית
|
16/06/13 16:40
|
|
|
|
תקשיב
|
18/06/13 21:51
|
|
2
|
|
מזכיר_המדינה
|
16/06/13 22:05
|
|
יש להניח בוודאות כי בודדים מבין מיליוני המצביעים בבחירות לנשיאות אירן המתקיימות היום מודעים לכך שעל שניים מתוך חמשת המועמדים - מוחסן רזאאי ועלי אכבר ולאיתי - מוטלים חשדות כבדים בדבר מעורבותם הפעילה בייזום ובתכנון הפיגוע בבנין הקהילה היהודית בבואנוס איירס, שהתרחש לפני כ-19 שנה וגרם למותם של 85 איש ולפציעתם של יותר מ-300 נוספים.
|
|
|
בקרב חוקרי המזרח נקוט המונח "סושי" כקיצור לביטוי "סוני-שיעי".
|
|
|
האויב מתחלף אבל המלחמה אינה נגמרת הזמן נוקף, וחיזבאללה ומנהיגו מאבדים גובה והופכים להיות יותר ויותר שנואים על מרבית הלבנונים, על נטילתם חלק במלחמה בסוריה למען משטרו של בשאר אסד, כהיענות לתכתיב האירני
|
|
|
יוסי שריד, שר החינוך לשעבר ויושב-ראש מרצ לשעבר, המשיך גם השבוע בטורו-בלוגו באתר ובעיתון הארץ במתקפתו על נשיא המדינה, שמעון פרס [נשיאים כנשאים, הארץ, 14.05.13]. שריד פצח במתקפתו בעקבות תרומת קק"ל בסך חצי מיליון דולר שניתנה למימון גיוסו של נשיא ארה"ב לשעבר, ביל קלינטון, כנואם מרכזי בכינוס לרגל יום הולדתו ה-90 של הנשיא פרס. שריד קובע, כי ראוי ונכון שהמדינה היא שתערוך ותממן את הכינוס השנתי, ולא מתרומות מבעלי עניין. אכן, יש טעם בכך, בתנאי שהכינוס ייערך כוועידה מטעם נשיא המדינה - ולא כחגיגת יום הולדת פרטית לשמעון פרס. על צביעותו של יוסי שריד נפרט בהמשך.
|
|
|
מעצרם המתוקשר השבוע של ראש עיריית חדרה חיים אביטן יחד עם קבוצת עובדי עירייה בכירים כחשודים בביצוע שורה של עבירות פליליות חמורות, בהן קבלת שוחד, הלבנת הון, מרמה והפרת אמונים בשיתוף עם אנשי פשע מהליגה העליונה, לא הפתיע את מי שעקב מקרוב אחר המתרחש בעיר.
|
|
|
|