|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
נוה צדק - כתובת הסופרים [צילום: הרצל ובלפור חקק]

צדק עם נווה צדק

סיור של סליחות בנווה צדק, מפגש עם אחוזת בית, עם מייסד השכונה אהרון שלוש, עם ש"י עגנון וסופרים שגרו בשכונה, וכמובן פיוטי הסליחות. קום בן אדם, מה לך נרדם!
29/08/2013  |   הרצל חקק, בלפור חקק   |   כתבות   |   תגובות
חורבת בית כנסת מראות הסולם [צילום: הרצל ובלפור חקק]

בית כנסת שלוש [צילום: הרצל ובלפור חקק]

סיפור בתי הכנסת בשכונת נווה צדק הוא סיפור שקושר בינינו כאן ועכשיו לבין ראשית היישוב בתל אביב, העיר העברית הראשונה. אנו מסיירים בעיר שבראשיתה קראו לה "אחוזת בית" ובאוויר כבר מהדהדים פיוטי "אדון הסליחות".

הגעה לנווה צדק בימי אלול מחייבת מבוא קטן על אותה 'אחוזת בית' – ונפתח בדבריו של דייר השכונה בעבר הסופר ש"י עגנון ברומן הישראלי "תמול שלשום". סיפור שמתרחש במתח שבין יפו לירושלים: "נתלקטו כשישים איש ועשו להם חברה, וקראו לאותה חברה אחוזת בית, על שום שכל אחד ביקש לעשות לו בית בארץ אחוזתנו". נצא, אם כך לסיור, כמי שמבקש לו בית בארץ אחוזה.

אנו ברחוב נווה צדק פינת ר' שלום שבזי, ובאזננו מתנגן הפיוט "אקווה חסדך" של הרב שבזי:
שְׁלַח יִשְׁעָךְ לְעַם קֹדֶשׁ נְדוּדִים
בְּקוֹל שׁוֹפָר תְּקַבֵּץ הַפְּרוּדִים
לְהָבִין סוֹד בְּתוֹךְ אוּזָל צְמוּדִים
בְּסֵפֶר מִלְחֲמוֹת אֵל חַי גְּדוּדִים
אֲקַוֶּה חַסְדְּךָ שׁוֹכֵן מְעוֹנִים
לְהַר צִיּוֹן תְּשִׁיבֵנוּ נְכוֹנִים
שְׁכִינָה חוֹפְפִי עַל הַגְּאוֹנִים
בְּלָמְדָם דּוֹבְבוֹת שִׂפְתֵי יְשֵׁנִים

בתי הכנסת בנווה צדק לא שכחו צור מחצבתם. מרגישים כאילו אוויר ירושלמי של סליחות הגיע עד לכאן. נווה צדק מגישה עיר קודש, בתיה לובשים הוד והדר לקראת חגי תשרֵי. סיפור בתי הכנסת קשור בשמותיהם של האבות המייסדים של השכונות בתל אביב, ועיקר האור נופל על "התל אביבי הראשון", הלא הוא אברהם שלוּש.

למטה מן הגזוזטרא

בתי הכנסת בנוה צדק משמיעים קולות של היסטוריה מעבר למנגינות של התפילות הערֵבות. כשאנו מתקרבים לימים הנוראים, יש הוד של קדושה שמשווה לבתי הכנסת כאן מראה מיוחד. בכל פרק העוסק בדברי הימים של תל אביב, העיר העברית החדשה, יש מקום של כבוד לאברהם שלוּש. האיש היה מנכבדי העיר, יליד אוראן שבאלג'יר.

מדובר במשפחה ותיקה, ובית הכנסת שבנתה היה אות ומופת לדרכה של המשפחה בייסוד העיר. משפחת שלוּש התיישבה ביפו בשנת 1840, בקרב קהילה יהודית קטנה ומצומצמת. אהרון היה בנו של ר' אברהם, ובמשך השנים הפך לאיש עסקים, אך היה מקורב מאד לרבנים ולחכמים. ביתו שימש מרכז לאישי ציבור יהודים וכן גם כתלמוד תורה. בשנת 1867 הקים במקום בית כנסת.

יחד עם חיים אמזלג ויוסף ביי מויאל, עסק אברהם שלוש ברכישת קרקעות מחוץ לתחומי העיר, עליהן הוקמו השכונות: "נוה צדק", "נוה שלום", "מחנה יהודה", "מחנה יוסף" ועוד. אברהם שלוש רכש גם את הקרקע לשם התקנת בית קברות יהודי.

בית אהרון שלוש כלל בתחילה רק שני חדרים, מאוחר יותר הוגדל השטח המקורי ונוספו לו חדרים, תוכננה ונבנתה החצר הפנימית, גינה וחומה הועמדו לה מסביב. לחצר הבית הועבר בית הכנסת, שנוסד קודם לכן ביפו. מכאן היה יוצא שלוּש יום יום בכרכרה רתומה לשני סוסים אל חנותו שביפו. כאן גדלו ונישאו שני בניו ומכאן יצאו אל בתיהם החדשים בתחילה בשכונת "נווה צדק" ואח"כ ב"אחוזת בית".

"בית שלוש" שובה את העין במראהו הקסום ובנופך העתיק שלו. לבית שתי קומות, והוא מוקף חומת אבן גדולה. בחצר הבית עץ אקליפטוס כבן 85 שנה. קולות המתפללים חולפים באוויר התל אביבי זה שנים, והם בוודאי אצורים בגזעו של העץ.

איננו שוכחים להציץ בצאתנו מבית שלוש לבית ממול, שם גר בצעירותו (1912-1909) ש"י עגנון, וברומן "תמול שלשום" יש תיאור המרפסת של חמדת, אחד מגיבורי הרומן. כך כותב ש"י עגנון: "בייחוד חביבה עליו גזוזטרא קטנה זו שלפני החדר, שצופה לתוך הבקעה שהרכבת עוברת שם...ולמטה מן הגזוזטרא גינה קטנה נטועה ולימון צומח בה ובור מים יש שם, וכל החצר מוקפת חומה".

דור של כפויי טובה

ממש עכשיו מולנו בית הכנסת של משפחת שלוש. הבית צמוד אל חומת האבן בהצטלבות רחוב שלוש עם רחוב אמזלג. בפינה הדרום מזרחית של החצר קבועה טבלת זיכרון, כדוגמת אלה שנקבעו על חלק מאתריה של נווה צדק.

בחצרות השכונה מפוזרות כתובות הקדש שונות, וכך גם בקיר החיצוני של בתי הכנסת. הפיוט מכה בלב ואינו מרפה, ומי שילך מנוה צדק לכיוון מערב, ישמע את רחש גלי הים. רחש גלים שזור ברחש פסוקים...

בתוך רחובות השכונה אנו מגלים בתים שהיו פעם בתי תפילה, ולמרבה הצער שָבתו בהם ניגונים ותפילות. נלך לבית הכשרת היישוב ברחוב אריה שנקר 2. נראה מולנו בית שאבניו חוּמות. כאן עמד בעבר בית כנסת "אור זורח" שהקים ר' זרח ברנט, שמוכר לכולנו משירו של יורם טהרלב "הבלאדה ליואל משה סלומון". האור עודנו זורח על האבנים החומות, אך בית הכנסת אינו עוד. ש"י עגנון הציב לו יד ברומן "תמול שלשום", שמשובצות בו דמויות היסטוריות בצד דמויות בדויות דוגמת יצחק קומר, גיבור הרומן. וכך כשנתקל יצחק קומר בר' זרח ברנט, , הוא תמה לגביו:

"שָאל יצחק את חמדת, מי הוא ר' זֶרח זה? אמר לו: הלוא הוא רבי זרח ברנט מבוני מאה שערים בירושלים ומבוני פתח תקוה ומבוני יפו. כשעלה רבי זרח ליפו קודם שהלך לפתח תקוה, לא מצא כאן מניין של אשכנזים, ולאחר שהוכרח לצאת מפתח תקוה, שראה שאינו יכול להתפרנס מעבודת אדמה, הלך ליפו ולקח לו קרקע ובנה בתים ועשה יישוב".


בנווה צדק עמד גם מלון ובית הקפה של מַלכּוֹב, יהודי חרדי וכותב דברי ספרות, וגם הוא דמות היסטורית המשובצת ברומן של עגנון' ודמותו נחקרה על-ידי פרופ' נורית גוברין ( בספרה "דבש מִסֶלע", הוצאת משהב"ט 1989, וכן בספרה "כתיבת הארץ", עמ' 444). ברומן של ש"י עגנון אומר מלכוב על ברנט:

"אמר מלכוב: דור של כפויי טובה, שאינו מכיר את בוניו. אלמלא רבי זרח וחבריו לא היה לכם כאן אפילו מקום ללון. אתה מכיר את עסקנסקי ואת עסקנוביץ ואת עסקנסון שבאו לְשולחן מתוקן ואוכלים ממה שהכינו להם אחרים ומקבלים שׂכר על האכילה".


פוסע בעקבותיו

סמוך למבנה זה עומד ברחוב אלעזר 5 בית כנסת "שערי תורה", בית הכנסת שבו התפלל הרב האשכנזי הראשון בארץ ישראל , ר' אברהם יצחק הכהן קוק (שגר אז לא רחוק משם ברחוב אחוה 21). בית המדרש שערי תורה היה גם בית מלאכה, כיוון שהרב קוק היה שותף לתפיסה שיש להתפרנס ממלאכה בארץ הקודש ולא לחיות מכספי "החלוקה". על דלת הברזל רואים תגליף של משולש, מחוגה ופטיש, וכתוב: במש"ת. כלומר: בית מלאכה שערי תורה. בתוך תגליף של לוחות הברית מסורטטים שני נְבלים על מיתריהם. בצד לימוד תורה הטיף הרב קוק לצֹאן מרעיתו בבית הכנסת להתפרנס מעבודת כפים.

נחום גוטמן בספר זכרונותיו "בין חולות וכחול שמים", שנכתב מפיו על-ידי הסופר אהוד בן עזר, מסַפר שעגנון היה בביתם (ביתו של הסופר ש' בן ציון, אביו של נחום גוטמן), ומשם יצאו הסופרים להתפלל מנחה בבית הרב קוק:

"כמה מן הנוכחים התנגדו, גם ברנר היה בין המתנגדים. בכל זאת קמו עגנון ור' בנימין ואז"ר ויצאו בקבוצה והלכו אל בית הרב קוק ואחר כך ליווהו לבית הכנסת...ברנר לא הלך עימם, אלא צעד במרחק מה מאחוריהם, כשהוא מכניס כפות רגליו בדיוק בעקבות פסיעותיו של הרב קוק....זה עשה עליי רושם גדול. חשבתי אומנם שזה ילדותי, ועם זאת ראיתי בכך כמין סֵמל...וכשהיה הרב קוק הולך לבית הכנסת, הייתי בכוונה צועד מאחוריו ומשקיע גם אני את כפות רגליי בעקבות רגליו".


ממרחק זמן מפעים לראות קֶשר בין סופרים חילונים ובין הראי"ה קוק, ומפעים לראות עד כמה הם חשו צורך להניח כפות רגליהם בטביעות רגליו בחול של הרב קוק.

לא רחוק משם ברחוב שמעון רוקח 18 עדיין עומד בית הכנסת של המקובלים "מראות הסולם", והוא חרב ועזוב. זה היה בראשיתו בית הכנסת של הרב יעקב גולדמן. גיבורו של עגנון, יצחק קומר, פוגש כמובן גם את ר' יעקב גולדמן:

"ושוב ניתק ליפו זו ולשכונה זו שהוא דר בה, ור' יעקב גולדמן בא וקורא לו, והם מטיילים כאחד, כדרך שהיה מטייל עם זקני עירו. אין ר' יעקב גולדמן מדבר דברי חקירה ולא דברי חסידות, שמימיו לא נסתכל אפילו במורה נבוכים, והחסידים הם בעיניו בכלל המגשימים, שתולים עיניהם בממוצע. אבל הוא מציע לו פשט במשנה ומברר לו ספֵקו אם יפו נתקדשה בקדושת הארץ..."
אך נווה צדק אינה רק פיוטי תפילה. כאן במקום הזה חיו ופעלו סופרים שהציבו את היסודות לתרבות העברית ולאגודת הסופרים העברים. לא רחוק מבית כנסת "מראות הסולם" עמד "בית הסופרים", שגרו יוסף אהרונוביץ , עורך "הפועל הצעיר" ורעייתו הסופרת דבורה בארון. תקופה מסוימת גם י"ח ברנר גר שם. היום פועל בבית זה מוזיאון נחום גוטמן. שנה טובה!

בית משפחת שלוש [צילום: הרצל ובלפור חקק]
אבנר צדוק שופר [צילום: הרצל ובלפור חקק]
כתובת בית ש"י עגנון [צילום: הרצל ובלפור חקק]
בית ש'י עגנון מול בית שלוש [צילום: הרצל ובלפור חקק]
כתובת לזכרו של שלוש [צילום: הרצל ובלפור חקק]
המאמר פורסם לראשונה בגיליון 'ערב שבת' של מעריב ביום שישי י"ז באלול תשע"ג.
תאריך:  29/08/2013   |   עודכן:  29/08/2013
הרצל ובלפור חקק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
צדק עם נווה צדק
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
חניתה הלוי
1/09/13 12:03
2
כרמית רינצלר
2/09/13 08:51
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עד היום הרופא לא מבין מדוע אני חולפת על פניו בשאט-סֶלֶד, כאילו היה חיידק מיגרנה. תקופה ארוכה חיזר אחריי, מצויד באיפוק, מכונית יקרה ומרפאה מעוצבת הסמוכה לביתי. אפילו בחלומותיו המשעממים ביותר הוא לא חושד שזה בגלל העציצים.
29/08/2013  |  חגית כהן  |   כתבות
בעקבות שבוע ההנקה החלטנו לטפל בבעיה המטרידה נשים רבות והיא השפעת ההנקה על עיצוב החזה. נכון, אנחנו קודם כל אימהות. הצורך שלנו להעניק לעולל הקטן שלנו את הטוב ביותר, קודמת לכל והמחשבה על השפעת הנושא על עיצוב החזה נחשבת לעיתים כשולית. יהיו שירימו גבה ויהיו שיעבירו ביקורת, אבל הלו - אנחנו נשים וגם לנו חשוב להרגיש טוב עם הגוף שלנו.
28/08/2013  |  ד"ר נמרוד פרידמן  |   כתבות
ד"ר חיים גרוסמן הוא חוקר תרבות ישראלית, מורה רב מוניטין, מרצה מבוקש. מי שעקב אחר מחקריו ופעילותו לאורך השנים, נוכח שמדובר בחוקר שעיקר התעניינותו בפריזמה של תוצרי תרבות חומרית פופולריים למן נייר המסטיק ועד גלויה, מעטיפת מחברת ועד לבובת קישוט, מהגדה של פסח ועד לדגל שמחת תורה, ותגלו גם חקר של תבליט דיוקן מברונזה ועד לכדים של חרס. נושאי המחקר שלו כוללים פרסומים בנושא תרבות חומרית יהודית של חג ומועד, תהליכי הבניית של לאומיות ציונית ישראלית בפריזמה של תוצרי תרבות פופולרית, חייל וצבא באמנות. עבודת הדוקטוראט של ד"ר חיים גרוסמן מרתקת:
28/08/2013  |  הרצל חקק  |   כתבות
מזל בתולה עם מזל בתולה - שילוב שני מזלות אלו יוצר שילוב מאוד נוח לאורך ימים. התחושה היא כמו של נעל בית נוחה שאין חשק לזרוק אותה. הסכנה בזוגיות זו היא שמרוב נוחות וצרכים דומים, לא יהיה לכם אתגר לפתח ולקדם את עצמכם.
28/08/2013  |  צילה שיר-אל  |   כתבות
אם עדיין נותרו אי-אלו שרידים של נשמה יהודית טהורה בספרד - הרי הם מצויים בעיר הקטלונית גירונה, בואכה ברצלונה. בפרוס השנה החדשה פקד העיתונאי וההיסטוריון, גד נחשון, עורכו של ה"ג'ואיש פוסט" בניו-יורק, את העיר העתיקה, שנחשבה לאחד ממרכזי התרבות היהודית של ספרד. ערב ראש השנה הוא מבקש לחלוק עם קוראי News1 את רשמיו מן הרובע היהודי של העיר ההיסטורית.
28/08/2013  |  ראובן לייב  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אם נתניהו אינו כשיר מה זה אומר? שאילו היה צעיר במצבו האישיותי עתה היו דוחים את גיוסו לצה"ל? מונעים את קבלתו ליחידת אבטחה של השב"כ?
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
יוסף אליעז
יוסף אליעז
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il