|   15:07:40
  מרדכי קידר  
מרצה אוניברסיטת בר-אילן
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

המאבק על הירושה <br>

שורשי המאבק בין סעודיה לאירן השיעים בתפילותיהם מקללים את שלושת הח'ליפים הראשונים, אלה שגזלו את השלטון מעלי, ומוסיפים תוספות המשבחות ומפארות את עלי לכן יש רבים בקרב הסונים, ובעיקר הווהאבים הסעודים, הרואים בשיעה סוג של כפירה בעיקר
22/11/2013  |   מרדכי קידר   |   כתבות   |   העולם הערבי   |   תגובות
שיעים. איסור על תפילה בקול [צילום: AP]

חרם על משפחות
באחד הכפרים הערבים בצפון ישראל עברו מספר משפחות לצד השיעי של האיסלאם בעקבות "הניצחון האלוהי" של חיזבאללה ב-2006. צעד זה הביא להטלת חרם על משפחות אלה: בניהן סולקו מבתי הספר, והחנויות בכפר נעלו את דלתותיהן בפניהן.

השבוע, ביום העשירי של חודש מוחרם, החודש הראשון של השנה ההיג'רית, חל יום "עשורא", שהחל את דרכו באיסלאם כמו יום כיפור היהודי, החל בתאריך דומה. אלא שעם השנים הפך יום זה ליום הזיכרון של חוסיין בן עלי, מנהיג השיעים, שהוצא להורג על-ידי צבא השלטון הסוני בדרום עירק בשנת 680 לספירה, לפני 1333 שנים. ראשו נערף והובא אחר כבוד לדמשק כדי להוכיח שהמשימה בוצעה. הח'ליף יזיד בן מעאויה הניח את ראשו של חוסיין על שולחנו למשך חודש, כדי שכל האנשים יראו מה קורה למורד וייראו מלעשות כמעשיו. העובדה שחוסיין היה הנכד של מוחמד נביא האיסלאם לא הרתיעה את הח'ליף מלעשות כך לראשו של חוסיין.

מה גרם לסכסוך השיעי-סוני? למה האכזריות הנוראה כל כך המאפיינת את הסכסוך הזה עד ימינו אלה?

הסיפור מתחיל ב-632, ברגע שמוחמד מת. מיד עם מותו החל מאבק הירושה על עמדת הכוח העיקרית באיסלאם - משרת הח'ליף, מחליפו של מוחמד ומנהיג האיסלאם. עלי בן אבי טאלב היה בן דודו וחתנו של מוחמד, שכן הוא נשא לאישה את פאטמה, בִּתו של שליח אללה מאשתו הראשונה, ח'דיג'ה. פאטמה ילדה לעלי שני בנים, חסן וחוסיין, ושתי בנות - זינב ואם כלת'ום.

חלום ההשתלטות על מכה ומדינה ומחירו

עוד בחיי מוחמד הסתכסכה בתו פאטמה עם עאישה, אשתו האחרונה של מוחמד, שהייתה צעירה מפאטמה במספר שנים. לאחר מות מוחמד, התמנה אביה של עאישה, אבו בכר, להיות מנהיג האיסלאם, ומינוי זה היה למורת רוחה של פאטמה שראתה בבעלה עלי את המועמד הטבעי לרשת את מוחמד, שכן הוא היה בן הדוד של מוחמד וגם חתנו, אבי נכדיו.

הסכסוך המשפחתי על ירושת המנהיגות גרם למאבקים קשים שאפיינו את היחסים בקרב הקבוצה שהקיפה את שלושת הח'ליפים הראשונים, אבו בכר, עומר ועות'מאן. עלי הצליח להתמנות ב-656 לח'ליף הרביעי, אחרי שקודמו עות'מאן נרצח. מתנגדי עלי ובראשם בני משפחת אומיה, האשימו אותו במעורבות ברצח עות'מאן, ובכל חמש שנות שלטונו נאלץ להיאבק במתנגדיו. הנציב של סוריה, מעאויה, מרד והכריז על עצמו ח'ליף. בנו, יזיד, היה הח'ליף שהורה לרצוח את חוסיין בן עלי.

רצח חוסיין אירע בדרום עירק, סמוך לעיר כרבלא. הוא נרצח יחד עם עוד כמה עשרות מחבריו ובני משפחתו, ורק תינוק אחד שרד והמשיך את השושלת. הרצח - שהתרחש בשנת 680 - הוא עד היום את האירוע המכונן של "שיעת עלי", "סיעת עלי", ומכאן מקור השם "שיעה" של הפלג באיסלאם התומך עד היום במנהיגותם של עלי וצאצאיו.

הסכסוך המשפחתי הזה נמשך כבר כמעט 1400 שנים. כל הח'ליפים שהיו באיסלאם במשך יותר מ-600 שנה, עד שנפלה בגדד בירת השושלת העבאסית בשנת 1258, היו משבטו של מוחמד, שבט קוריש, אך לא מצאצאיו של עלי, ועובדה זו גרמה לכך שהשיעה הייתה אופוזיציה קבועה לשלטון ולכן גם קבוצה נרדפת עד צוואר לאורך כל תולדות האיסלאם.

המאבק בין שתי הקבוצות הוביל להתפתחות הבדלים גדולים בין שתיהן בכל שטחי החיים הדתיים: ההלכה שונה, התיאולוגיה שונה, ואפילו הכתבים הבסיסיים שונים: לטענת השיעים, הסונים השמיטו שני פרקים מהקוראן שבהם מובטח השלטון לעלי ולצאצאיו, ואילו הסונים טוענים כי שני הפרקים הללו זויפו בידי השיעים. המסורת בעל פה שונה גם היא, שכן כל צד המציא סיפורים על מוחמד התומכים בעמדתו הפוליטית.

השיעים בתפילותיהם מקללים את שלושת הח'ליפים הראשונים, אלה שגזלו את השלטון מעלי, ומוסיפים תוספות המשבחות ומפארות את עלי. לכן יש רבים בקרב הסונים, ובעיקר הווהאבים הסעודים, הרואים בשיעה סוג של כפירה בעיקר. השלטון בסעודיה אוסר על המיעוט השיעי לקרוא לתפילה בקול, שכן כבר בקריאה זו של המואזין יש תוספת המשבחת את עלי.

השיעים מציינים את יום העשורא - יום הזיכרון לרצח חוסיין בן עלי - באירועי "תעזיה" ("תנחומים") רבי רושם. בחלק מן המקומות הם צועדים ברחובות ומכים את גבם בסכינים ובשרשרות עד זוב דם, ובמקומות אחרים הם מתכנסים לאמירת קינות, בכי ונהי. כל האירועים הללו נושאים מסר אנטי-סוני קשה, המנציח את האיבה בין שני חלקי האיסלאם.

מוסלמים הורגים מוסלמים

רדיפת השיעים מצויה בכל מקום שהם לא בשלטון: סדאם חוסיין אסר על השיעים לציין את יום העשורא, וביום זה נאסר על השיעים להתקהל ברחובות. כל קבוצה של יותר משלושה שיעים שהייתה נתפסת ביום זה ברחוב הייתה מושלכת לכלא. בלבנון נחשבו השיעים קבוצת שוליים מדוכאת ומושפלת, וזהו הרקע החברתי להתפתחות חיזבאללה כגוף שהשתלט על לבנון כנקמה על מאות שנים של דיכוי ודחיקה לשוליים.

באחד הכפרים הערבים בצפון ישראל עברו מספר משפחות לצד השיעי של האיסלאם בעקבות "הניצחון האלוהי" של חיזבאללה ב-2006. צעד זה הביא להטלת חרם על משפחות אלה: בניהן סולקו מבתי הספר, והחנויות בכפר נעלו את דלתותיהן בפניהן. לפני מספר חודשים נשחטו במצרים מנהיג העדה השיעית הקטנה יחד עם כמה מעוזריו, ובאירופה יש מסגדים שנבנו בכסף סעודי בתנאי ששיעים לא יורשו להיכנס בשעריהם.

התנהגותה של אירן היא חלק בלתי נפרד מההיסטוריה של המאבק בין השיעה והסונה: החלום המתוק של האיותאללה האירניים, השיעים, הוא להשתלט על מכה ומדינה, לסלק מהמקומות המקודשים לאיסלאם את הסונים הווהאבים, ולהחזיר לשלטון את השיעים, ממשיכי דרכו של עלי, הח'ליף הרביעי. זה הבסיס של העויינות הגדולה בין סעודיה ואירן, והאיום הגדול והאמיתי שמהווה תוכנית הגרעיין הצבאי האירנית על סעודיה.

גם ישראל משמשת כשק חבטות לשני פלגי האיסלאם: הסונים רואים בירושלים את המקום השלישי בקדושתו לאיסלאם, בשל הבעיות הפוליטיות של המאה השביעית, שגרמו לאימוצה של ירושלים בידי בית אומיה ששלטו בדמשק כמרכז דתי ופולחני מתחרה במרכז במכה. השיעים - באופן מסורתי - לא ראו בירושלים מקום קדוש, שכן היא "קודשה" על-ידי בית אומיה, רוצחי חוסיין בן עלי, שנואי נפשם.

אלא שהפוליטיקה המודרנית מכניסה את שני הצדדים לתחרות במאבק שלהם על הלגיטימציה הדתית, שכן כל צד שואף להציג את עצמו כלוחם ג'יהאד טוב יותר נגד היהודים. כך "קודשה" ירושלים גם לשיעים: אירן הקימה את כוח "קודס" להפצת טרור בכל רחבי העולם, ומדי שנה מארגן חיזבאללה יחד עם האירנים את "יום ירושלים".

אלא שהמלחמות הבלתי פוסקות בין הסונה והשיעה עדיין מפילות אלפים רבים של חללים: מלחמת שמונה השנים (1980 - 1988) בין עירק שנשלטה אז בידי סדאם הסוני ובין אירן של האיותאללה השיעים הפילה בשני הצדדים כמיליון חללים - כולם מוסלמים שנהרגו בידי מוסלמים. מאז 2003 חזרה עירק אל מלחמת העדות, כשג'יהאדיסטים סוניים מפוצצים מכוניות ומשאיות תופת בשכונות שיעיות ובמסגדים שיעים, ושיעים כנקמה מפוצצים כלי רכב עמוסים בחומרי נפץ במקומות יישוב סוניים. חזית זו גבתה עד היום את חייהם של מאות אלפי בני-אדם.

אירועי זיכרון שיעיים כמו יום העשורא (שיחול השבוע) ויום הארבעים שאחריו חביבים במיוחד על פעילי הטרור הסוניים, שכן התהלוכות ההמוניות והכינוסים רבי המשתתפים של השיעים בטקסי התעזיה משמשים מטרה אטרקטיבית ויעילה לכל מי שמעוניין לפגוע בשיעים. במספר אירועים שהיו בעבר, די היה בשמועה שמחבל נכנס לקהל השיעי כדי לגרום למנוסה המונית, כשמאות אנשים נופלים מגשרים ונדרסים למוות.

גם בפקיסטן ובאפגניסטן יש קבוצות שיעיות. חבריהן נחשבים טמאים, ומסגדים שיעיים במדינות אלו משמשים מטרה קבועה לפיגועיהם של סונים קיצוניים, בעיקר אנשי "אל-קאעידה". בעבר היו ניסיונות לגשר ולפשר בין שני חלקי האיסלאם, אך מלחמת הכל בכל המתנהלת בסוריה כבר שלוש שנים טרפה את הקלפים. במדינה זו השלטון העלאווי, הכופר, הנתמך בנשק, בכסף ובלוחמים שיעים אירנים, טובח ללא הרף באזרחיו הסונים, והביא למותם של כ-200 אלף בני-אדם וגזר על מיליונים חיים של פליטות, סבל ואומללות.

עלי ומעאויה, הח'ליפים הרביעי והחמישי מאמצע המאה השביעית, כבר מזמן נמצאים בקבר, אבל המאבק ביניהם על השלטון באיסלאם ממשיך להפיל חללים בקרב תומכיהם וממשיכי דרכם, שכולם, כולם, הם מוסלמים.

לאתר מגזין מראה
המאמר מתפרסם גם ב"מקור ראשון".
הכותב הוא מרצה במחלקה לערבית וחוקר במרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים באוניברסיטת בר-אילן.
תאריך:  22/11/2013   |   עודכן:  22/11/2013
מרדכי קידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
המאבק על הירושה
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ראיס-פוטין-טיל400
23/11/13 15:34
2
אברהם שלום
24/11/13 16:08
3
תודה לחוסין אובמה
24/11/13 19:08
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  העולם הערבי
במהלך השנתיים האחרונות, התפתח העימות בסוריה מהפגנות פוליטיות לא אלימות לכדי מלחמת אזרחים ממושכת, עדתית וחמושה.
בדרום ביירות נהרגו (יום ) 23 בני אדם וכ-150 נפצעו בשני פיצוצים עזים ליד שגרירות אירן, כ-20 מטרים מהכניסה אליה. הנספח התרבותי נהרג. רשת אל-ג'זירה דיווחה כי שגריר אירן בביירות לא נפגע וכי משקל אחת הפצצות היה כ-100 ק"ג.
19/11/2013  |  עידן יוסף  |   חדשות
מלחה"ע ה-3 מתנהלת במלוא עוזה ברחבי העולם שנים; קשה לציין את נקודת התחלתה, אך אפשר לטעון שהכרזתה הרשמית הייתה ב-11.9.2001 בפיגוע בבנייני התאומים. זו מלחמת האיסלאם לכיבוש העולם המנוהלת ע"י ברית של תנועות איסלאמיות שבראשה עומדים האחים המוסלמים. אפשר להשוותה עם מלחה"ע ה-2 באכזריותה, אולם בתחכומה, ברמת השקרים, התעמולה וברוב תחומי המבצעים המופעלים בניהולה היא עולה על המהלכים שהיו בכל המלחמות לפניה
17/11/2013  |  יעקב אסתרליס  |   כתבות
על "האחים המוסלמים" בירדן עובר תהליך של היחלשות ונסיגה. זאת לאחר הצלחתם בהשגת תמיכה עממית עקב דרישתם לבצע רפורמה בשלטון, בשיטת הבחירות, בריסון המחירים של המזון והדלק ובמיגור השחיתות.
15/11/2013  |  מנשה שאול  |   מאמרים
בשאר חתן פרס נובל לשלום, בעירק שוררת דמוקרטיה וסוריה ניצחה במלחמת יום כיפור
03/11/2013  |  מנשה שאול  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי    / 
חוסל מפקד הטליבאן בפקיסטן  /  עופר וולפסון
מצרים: גז מדמיע לעבר תומכי ומתנגדי מורסי   /  עופר וולפסון
טורקיה מקפיאה נכסי אל-קאעידה וטליבאן  /  עופר וולפסון
גן עדן הדומה יותר לגיהינום  /  מרדכי קידר
שינוי והמשכיות ביחסי ארצות הברית-סעודיה  /  יואל גוז'נסקי, ארז שטרים
תקשורת המונים ויחסי ישראל-ערב  /  קסניה סבטלובה
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
למרות שאיילת שקד אינה נושאת בתפקיד ציבורי, היא חייבת לתת הסבר לציבור על השיחה המביכה    שיחה שלמעשה הכתימה את דרכי פעולתה של מערכת המשפט בישראל, והיא מעיבה על המערכת גם היום
שמחה סיאני
שמחה סיאני
איך נפלת גיבור? איך נפלת עידו, אך לא בידיים ריקות    השארת אחריך ידיים מלאות במורשת קרב ואהבה למולדת, עם הטוב והפחות טוב שבה    בית חם הותרת אחריך אישה וצאצאים שיאהבו את הבריות ואת ה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il