בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
מחזקים את הזהות הישראלית בתפוצות
|
ישראלים בחו"ל מתארגנים לפעול למען שימור הזהות וההמשכיות היהודית שלנו ושל ילדינו
|
למען הדור הבא [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
|
במשך שנים רבות, סוגיית הישראלים החיים מחוץ לגבולות ישראל הייתה שנויה במחלוקת. מצידם, ישראלים (בעיקר חילונים) לא השתתפו בחיי הקהילה היהודיים במקום-מגוריהם החדש (למשל, בתי ספר יהודיים, בתי כנסת וארגונים יהודיים). כתוצאה מכך, רבים מבני הדור השני והשלישי של ישראלים בחו"ל לא שמרו על זהותם יהודית. הכנס הגדול ביותר עד כה של מנהיגי קהילה ישראלים, אנשי מקצוע, ואנשי חינוך בצפון אמריקה התקיים בטנפליי, ניו ג'רזי, בתחילת נובמבר 2013, בהשתתפות של למעלה מ-150 נציגים מרחבי העולם. הכנס הובל על-ידי הסוכנות היהודית לארץ ישראל, המשרד לקליטת העלייה הישראלית, המועצה האמריקנית ישראלית (IAC) ומועצה מקומית ניו-יורק. מטרות הכנס העיקריות היו ליצור רשת מנהיגי קהילה, לפתח מודלים למעורבות הישראלים בקהילה היהודית-ישראלית, להגביר את ההבנה של חיים יהודיים בתפוצות, ולמצוא דרכים לשימור הזהות היהודית של הדור הבא של ישראלים בגולה. בשנים האחרונות, מדינת ישראל ומנהיגים יהודים בעולם הבינו שיחסם לישראלים בחו"ל גרם לבזבוז הפוטנציאל העצום הגלום בקהילה. לכ-600,000 ישראלים המתגוררים בחו"ל יש ידע עצום, חיבור ומסירות לישראל, שמאפשרים להם להיות השגרירים הטובים ביותר של המדינה, לחזק את הקהילות היהודיות מחוץ לישראל ולשמש גשר בין ישראל ליהדות העולם. בהקשר זה, לפני כשנה, הסוכנות היהודית הקימה כוח משימה בראשותו של תא"ל עזריאל נבו, ללמוד את נושא הישראלים בחו"ל, וכן את פרויקט הישראלים בחו"ל בראשות מוניקה לב-כהן. יוזמות אלו הובילו לכנס ומשקפות את הצרכים שהביעו מנהיגים ישראלים מכל רחבי העולם.
|
את הכנס פתח עידו אהרוני, הקונסול הכללי של ישראל בניו-יורק, שדיבר על זהות דינמית. לדור הראשון של ישראלים בחו"ל יש זהות ישראלית חזקה, אולם הדור השני נאלץ לקבל החלטות לגבי זהותו, וכמובן, מזדהה יותר עם החברה הכללית. ישראלים רבים וילדיהם מצליחים מאוד בצפון אמריקה, ועם ההצלחה נחלשת לרוב הזהות האתנית וגדלה ההתבוללות. נציג הסוכנות דיבר על השליחות לחבר צעירים יהודים ברחבי העולם לזהותם היהודית, לעם היהודי ולמדינת ישראל, באמצעות: חוויות בישראל ("תוכנית מסע" לדוגמה מותאמת לישראלים), שליחים, פעילות חברתית/תיקון עולם, שותפויות והכשרה/כנסים. הוא ציין כי חינוך יהודי בארצות הברית היה מבוסס על רגשות האשמה שחשו ניצולי אירופה. לעומת זאת, הדור הנוכחי הוא חסר רגשות אשמה וגם הבנה וזהות יהודיים משמעותיים. גם ילדים הלומדים בבתי ספר יהודיים מרגישים את חוסר הקשר היהודי של הוריהם.
|
רוב הארגונים הישראלים בעולם ממומנים על-ידי פילנטרופים ישראלים ויהודים, ופועלים כגופים עצמאים, או מתוך מרכזים קהילתיים. מודל טורונטו, שיזם ומוביל נשיא הפדרציה היהודית של טורונטו, טד סוקולסקי, לפיו ישראלים פועלים תחת הפדרציה היהודית, הוא ייחודי למדי ומקור השראה לקהילות רבות. קליבלנד השיקה מודל דומה למודל טורונטו. סוקולסקי מאמין במודל מתוך הבנה ש"הישראלים הם עתיד הקהילה", משום שיעדיהם עולים בקנה אחד עם אלה של הקהילה, הם ציונים בתפיסתם, יש להם זיקה חזקה לישראל, וחשובה להם הזהות היהודית של ילדיהם (כנס הפדרציות היהודיות בבולטימור, נובמבר 2012). מודל זה הביא למינופם של פרויקטים מצליחים רבים כמו בית ספר כחול לבן, תוכנית המפגש והצופים.
|
תוכניות מגוונות ויצירתיות לישראלים הוצגו על-ידי הקהילות והארגונים השונים ביריד הכנס, שכללו את הצופים, ההסתדרות הציונית העולמית, פדרציות יהודיות, מרכזים קהילתיים, הבית הישראלי, מכון ראות, ומנהיגים ישראלים מלוס אנג'לס, ניו-יורק, ניו ג'רזי, טורונטו, ונקובר, מיאמי, שיקגו ואחרים. התוכניות מכסות מגוון רחב של פעילויות תרבותיות וחינוכיות לכל הגילים: חגים, מועדוני ספר, סרטים, צופים, מקהלה, מוזיקה ותיאטרון ישראלים, קבוצות עסקיות, ובתי ספר ישראלים. החלפת רעיונות, ידע ולקחים אישים במהלך היריד הניחו את היסודות לדיאלוג פורה לאורך כל הכנס. יצירת הקשרים בין הקהילות כבסיס להמשך שיתוף פעולה ודיאלוג בנושאי תוכניות ופרויקטים ישראלים הוא בהחלט אחד ההישגים החשובים של הכנס.
|
פערים בין ישראלים ליהודים בחו"ל
|
|
מכון ראות הציג את הפערים העיקריים בין ישראלים ליהודים בתפוצות: - תרבות בניית הקהילה של יהודי התפוצות זרה לישראלים.
- תרבות הפילנטרופיה שהיא נורמה מוטבעת בקרב יהודי התפוצות אינה חלק מהמנטליות הישראלית.
- הישראלים אינם מכירים את הארגונים היהודיים בקהילתם.
- ישראלים אינם רגילים לשלם עבור שירותים קהילתיים או להתאמץ כדי לשמור על יהדותם.
הצעת מכון ראות לישראלים, כדי לגשר על הפערים, היא ללמוד להיות יהודי תפוצות ולהשתלב בקהילה. מאחר ששינוי הנורמות והמנטליות של הדור הראשון היא קשה, ראות מציעה בניית תשתית, או דגמים היברידיים שיחברו את הילדים הישראלים עם ילדים יהודים, ויעזרו לדור השני להשתלב בקהילה היהודית, תוך שמירת הזהות הישראליות הייחודית שלהם.
|
תפקיד הישראלים מחוץ לישראל
|
|
|
|
|
|
ישראלים צריכים להכיר בנכסים היהודיים שברשותם, למשל, השפה העברית. ישראלים צריכים להצטרף לקהילות יהודיות, להכניס דם חדש ונקודת מבט חדשה על היהדות | |
|
|
|
רובי נמדר, סופר ומחנך ישראלי החי בניו-יורק, הציג את משנתו במהלך הכנס. הוא מאמין שכדי לשחק תפקיד משמעותי בקהילות יהודיות ברחבי העולם, ישראלים ראשית צריכים להשתלב בקהילותיהם. אולם ישראלים חילונים רבים לא מרגישים הזדהות עם יהודים בתפוצות או אפילו עם יהדות. הם רואים את עצמם כיהודים, אבל חסרים את התכנים היהודיים. לדברי נמדר, ישראלים צריכים להכיר בנכסים היהודיים שברשותם, למשל, השפה העברית. ישראלים צריכים להצטרף לקהילות יהודיות, להכניס דם חדש ונקודת מבט חדשה על היהדות.
|
לישראלים חילונים רבים, חיי קהילה יהודיים הוא מושג זר, והיהדות מייצגת לגביהם בעיקר הזדהות עם מדינת ישראל ותרבות/מסורת יהודית. העברת הישראליות שלנו, אהבת הארץ והשפה העברית לילדינו הן חלק חשוב בחינוך ילדינו בחו"ל, שיספק להם ידע, גאווה ותחושת קהילה. עם זאת, עלינו להכיר בכך שאם ילדינו לא יחזרו לישראל, הם לא יוכלו לשמור על זהות ישראלית חזקה. לפיכך, חשוב שילדי ישראלים ייחשפו לילדים יהודים מקומיים, כדי ללמוד מהם "להיות יהודי בתפוצות" וגם להביא את נקודת המבט הישראלית שלהם לקהילה. עלינו למצוא דרכים, בשיתוף פעולה עם הקהילות היהודיות, כדי לעזור לילדינו להשתלב בקהילה. משמעותה של השתלבות/אינטגרציה אינה בהכרח מערכת יחסים חד-כיוונית שבה צד אחד בלבד מאמץ את התנהגותו וערכיו של האחר. בתהליך ההשתלבות של ישראלים בתפוצות יש לנו הרבה מה לתרום לקהילה. אני מאמינה שבאמצעות השתלבות בקהילה יהודית ניתן יהיה לחזק לא רק את זהותם היהודית של ילדינו, אלא גם את זהותם וגאוותם הישראלית. הפגישה בכנס עם ישראלים שאכפת להם מהקהילה, מישראל ומהזהות היהודית של הדורות הבאים הייתה מעוררת השראה. האנרגיה, הכישרון והמסירות הם אכן נכס אדיר שאיננו מנוצל! הכנס ציין נקודת-מפנה משמעותית, ואולי בלתי הפיכה, לגבי יחס מדינת ישראל והעולם היהודי לישראלים החיים בחו"ל. המאמץ המשותף של גופים רבים הביא לחיבור ישראלים מכל קצוות תבל להקשיב, להחליף מידע, ללמוד וליצור קשרים במטרה לשנות את פני הזירה. הכנס נטע בקהל אופטימיות רבה, ביטחון ומחויבות להמשיך את המומנטום, להגשים את החזון ולהמשיך את הדיאלוג, שיתוף הפעולה וההפריה ההדדית. וכדברי עזריאל נבו, תפקידנו כעת הוא להמשיך ולהרחיב את השורות ולהפיץ את הבשורה לכל הישראלים החיים בחו"ל, למען כולנו ולמען הדור השני.
|
|
|
הכותבת חברה בוועדה המייעצת של כחול לבן, TanenbaumCHAT. חברת דירקטוריון בראש התוכנית לזהות ישראלית, תוכנית המפגש, מרכז שוורץ/רייזמן, הפדרציה היהודית בטורונטו.
|
|
תאריך:
|
25/11/2013
|
|
|
עודכן:
|
25/11/2013
|
|
שרה דובנר
|
מחזקים את הזהות הישראלית בתפוצות
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
אליהו מץ מיץ
|
25/11/13 15:48
|
|
נתחיל מהסוף, מהעמודים האחוריים של "24 שעות", המוסף היומי של ידיעות אחרונות: מדור הרכילות "העלוקה" (המוקדש כולו לשערוריית הזמר אייל גולן). מדור "פיצוחים", כפולת עמודים ובה שני תשחצים גדולים ותשבץ קטן, סודוקו קשה מאוד, סודוקו בינוני, חידאתו(?), קאקורו, "שחור ופתור" והורוסקופ יומי. ובהמשך מדריכי סרטים וטלוויזיה ועמוד שלם של "מסביב לעולם", לקט הביזאר הגלובלי.
|
|
|
בראשי מרחפים רסיסי פסוקים ושבבי זיכרון, אך הם אינם דוקרים את הקרקפת למוות. נס רפואי מרשים קצת יותר הציג בחור בשם ריי מאור, שצם מול המצלמות של אמנון לוי שמונה ימים ונותר בחיים. לפי הרפואה המערבית הוא אמור היה להתעלף ביום החמישי לכל המאוחר, אך מאור טוען שאמונתו בתורת הפראנה, שלפיה אדם יכול להיזון מהאוויר, נתנה בו כוח. לוי הבהיר כי הוא אינו מאמין בפראנה, אך ניכר שהיא מסקרנת אותו. כיוון שלוי רגיש לנושא אפליית המזרחים, לא ברור אם הוא אהד את הסגפן כהה-העור כאפליה מתקנת או שזוהי חיבת אמת. בכל אופן, חששתי שלוי יעיר כי "אשכנזים לא מסוגלים להרעיב עצמם במתכוון, משום שזיכרון המחנות ובגטאות נמצא עדיין בגֶנים שלהם".
|
|
|
לפני כמה ימים הלך לעולמו בגיל 77 חבר הכנסת לשעבר אמרי רון, חבר משק משמר העמק שהחזיק בשיא עולמי בתוחלת חיים של אדם שבליבו הושתל לפני למעלה משלוש שנים לב.
|
|
|
מטיילות להן, בתי נתי ושתי בנותיה, ענבל ואלינור, ברחוב שמריהו לוין ליד תיאטרון הבימה. ליד הכניסה לבית מספר 15, עומד אדם מבוגר, מרכיב משקפי שמש כהים מאוד, נשען על הליכון ובוהה. לאחר שחלפו על פניו הן תהו אם האיש זקוק לעזרה וחזרו על עקבותיהן. בתי שאלה אם ניתן לעזור לו כי חשבה שקשה לו לעלות את המדרגות בהליכון, ואפשר שהוא אינו רואה. הוא אמר לה שכן. הוא צריך מישהו שיטפל במחשב שלו. החבורה נכנסה לבית ואלינור סידרה את המחשב. מאז אלינור היא כמעט בת-בית אצל האיש. והיא זאת שלקחה אותי מן העמק אל ההָר. ההָר הוא ישראל הָר-הרשקוביץ. בפותחו את הדלת הוא אכן קיבל את אלינור כידידה ותיקה. התבוננתי באיש ובדירה שבו הוא חי, והבנתי מדוע אלינור הגיעה למסקנה שישראל הר יעניין אותי.
|
|
|
כולנו מכירים את הקושי הבריאותי באוכל מטוגן. סופגניות ולביבות לחג החנוכה מזוהות באופן מובהק עם מזון שכזה. כלי המטבח המוצעים כיום הם בעיקר מחבתות וסירים לטיגון עם ציפוי קרמי או לחלופין ציפוי נון-סטיק (לא דביק) לנוחות המשתמש ולקבלת תוצאה דלת שומן.
|
|
|
|