|   15:07:40
  אלעזר לוין  
עיתונאי עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה

איש הנדל"ן של השבוע

ד"ר שראל הנחית סטירת לחי ללפיד

"הצעתך לפטור ממע"מ היא צעד שגוי כמעט מכל זווית" הכלכלן, ששטייניץ הביא ונתן בו אמון, גילה שלפיד אינו מחשיב אותו ואת עמיתיו
21/03/2014  |   אלעזר לוין   |   כתבות   |   תגובות
שראל. איש מקצוע [צילום: איציק בירן]

שלושה יורשים
ההתפטרות היא זעזוע לא רק בגלל מעמדו הבכיר של ד"ר שראל, אלא גם מהעובדה שהוא עמד בו-זמנית בראש שלושה אגפים: כלכלה, הכנסות המדינה ויחסים בינלאומיים. יודעי דבר אומרים שעתה יהיה על שר האוצר לחפש שלושה יורשים לאיש המוכשר הזה. השאלה היא, מי ירצה עכשיו לעבוד עם לפיד

התפטרותו של ד"ר מיכאל שראל (50) מתפקיד הכלכלן הראשי של משרד האוצר יוצרת זעזוע בצמרת המשרד הכלכלי המוביל. מי זוכר בשנים אחרונות, שבכיר-בכיר התפטר מסיבות ערכיות?! הזעזוע נובע לא רק מההתפטרות עצמה - אירוע נדיר בצמרת האוצר - ולא רק מדבריו התקיפים של שראל, שהצעת לפיד לפטור ממע"מ על דירות היא "צעד שגוי כמעט מכל זווית אפשרית". למיכאל שראל מעמד אישי מיוחד. News1 מדווח היום, כי שראל הוא אחד מראשי האוצר, במעמד שווה-ערך למנכ"ל, וכלכלן בולט ברמה בינלאומית. התפטרותו היא סטירת לחי מצלצלת ליאיר לפיד, בנוסח "אני, כאיש מקצוע, אינני יכול לעבוד איתך".

בין 2006 ל-2012 כיהן ד"ר שראל ככלכלן הראשי של קבוצת הביטוח הראל. במאי 2012 הציע לו שר האוצר דאז, יובל שטייניץ, לעמוד בראש האגף לכלכלה ולהכנסות המדינה, במקומה של פרידה ישראלי. שטייניץ התרשם מקורות החיים המצוינות של המועמד: לאחר שסיים את שירותו בצה"ל (בחיל האוויר), סיים בהצטיינות לימודי כלכלה ומדעי המחשב באוניברסיטה העברית, ואף הפך בה למרצה. ב-1994 קיבל תואר ד"ר לכלכלה מאוניברסיטת האוורד. מיד לאחר מכן הצטרף לבנק העולמי, וכיהן בו בתפקידים כלכליים בכירים, כולל משלחות חקר באוסטרליה, בניו-זילנד ובמדינות אחרות. במשך השנים גם פרסם 17 מחקרים כלכליים.

בשנת 2000 חזר מיכאל שראל לארץ, ככלכלן בכיר בבנק ישראל. משם עבר למשרד האוצר, וכיהן כראש אגף כלכלה ומחקר. ב-2006 "נחטף" על-ידי הראל. אך לפני כשנה וחצי חזר למקום עבודתו הקודם, תוך שהוא מוותר על תנאי עבודה נוחים, שכר נדיב ואופציות בהראל. קודם לכן אישרה ועדת המינויים של נציבות שירות המדינה את המינוי, אך חייבה את שראל לחתום על הסכם ניגוד עניינים, בגלל עבודתו הקודמת בהראל.

תנאי שכר של מנכ"ל

מינויו של שראל אושר לא רק על-ידי שר האוצר, אלא הובא גם לאישור מליאת הממשלה, באוגוסט 2012. כך נהוג רק לגבי עובדי המדינה הבכירים ביותר. זאת ועוד: הממשלה קבעה, ששראל ייהנה מתנאי שכר של מנכ"ל, דבר המעיד על חשיבותו. פרסום רשמי של משרד האוצר מציג את מיכאל שראל כאחד מתשעת הבכירים של הנהלת המשרד. המדינה חתמה עם ד"ר שראל על חוזה לארבע שנים. עתה הוא פורש, כשנה וחצי בלבד לאחר המינוי.

ההתפטרות היא זעזוע לא רק בגלל מעמדו הבכיר של ד"ר שראל, אלא גם מהעובדה שהוא עמד בו-זמנית בראש שלושה אגפים: כלכלה, הכנסות המדינה (שם הוא ממונה על פרידה ישראלי, קודמתו בתפקיד) ויחסים בינלאומיים. יודעי דבר אומרים שעתה יהיה על שר האוצר לחפש שלושה יורשים לאיש המוכשר הזה. השאלה היא, מי ירצה עכשיו לעבוד עם לפיד.

רק הוא טס עם שטייניץ לארה"ב

על מקומו של שראל בצמרת האוצר יעיד המקרה הבא: לפני כשנה ורבע, במוצאי שבת, 5 בינואר 2013, המריא שר האוצר יובל שטייניץ לביקור עסקי בארצות הברית, שכלל פגישה עם עמיתו האמריקני. השר צירף אליו עובד בכיר: מיכאל שראל. על-פי טבעו השקט והנינוח, לא סיפר כנראה לאיש על נסיעתו לארה"ב, והדבר נודע לשרים ולעמיתיו רק למחרת.

האידיליה הזו הסתיימה לאחר שבעה חודשי עבודה משותפים, כאשר יאיר לפיד מונה לשר האוצר. שראל, כמו הבכירים האחרים במשרד, הרגישו מה זה לעבוד עם שר שאיננו מבין בכלכלה מצד אחד, וחושב לעיתים שהוא חכם יותר מכולם מצד שני. אין זו הפעם הראשונה ששראל מתנגד להחלטות של לפיד. הפעם, כך הרגיש, הוגדשה הסאה. הוא שלח מכתב התפטרות תקיף וביקורתי ללפיד, ואף הפיץ אותו לתקשורת. זאת, בניגוד להרגלו עד עתה, לשמור על פרופיל נמוך, לא להתראיין, לעבוד בשקט ולעניין.

"מצידי, אני יכול לפרוש היום!"

מכתב ההתפטרות כולל את המשפטים הבוטים הבאים: "אם אתמוך בתוכניתך לפטור ממע"מ על דירות, יהיה זה חוסר אחריות אישית מצדי וכישלון מקצועי קולוסאלי. התפטרותי תשחרר אותי מהחובה לתמוך במדיניות זו...אני משאיר לבחירתך את המועד לסיום עבודתי - ומצידי זה יכול להיות היום!"

מדוע התפטר שראל? ממכתבו עולים הטיעונים הבאים, שכלכלנים ויזמי נדל"ן רבים שותפים להם:

"ניתוח כלכלי שטחי ולא נכון"

  • הדירות יתייקרו - ביטול המע"מ יוזיל לכאורה כ-10,000 דירות ב-15.3%. אבל לאמיתו של דבר, אומר שראל, "ביטול המע"מ עשוי להגביר את עודף הביקוש וליצור לחץ מחודש לעליית מחירי הדירות. הצעד מושתת על ניתוח כלכלי שטחי ולא נכון".
  • מי ישלם על הפסד ההכנסות? הוויתור על מע"מ יעלה לאוצר 2 מיליארד שקל לשנה. אם ייענו דרישות שר השיכון אורי אריאל, וההטבות יינתנו גם למשפרי דיור ואחרים, תפסיד הקופה 4 מיליארד שקל בשנה. מישהו יצטרך לשלם יותר מיסים כדי לכסות את החור הגדול. שראל: "התוכנית מעבירה את נטל תשלום המס לשאר חלקי האוכלוסייה, ובכך מרעה את מצבה. הדבר עלול להביא לעיוות בהקצאת המקורות, ולפרוע בפריון".
  • שבירת הכלל של שיעורי מע"מ אחידים - דבר הפותח פתח לקביעת שיעורים שונים או פטורים גם למוצרים ושירותים אחרים, ומעוות את מערכת המיסוי וההכנסות במשק.
  • לחצים - לדברי שראל "ביטול המע"מ ייצור שתדלנות ולחצים של בעלי עניין על מקבלי ההחלטות... אין שום מכשול או חסם פוליטי שימנע רצף אומלל של החלטות, שיקבלו נבחרי הציבור, ללא אפשרות ממשית לבטל אותן בעתיד".

בסיכום, אומר שראל, ישר ולעניין: "אני חייב, בתור הכלכלן הראשי הממונה על הכנסות המדינה, להוביל מדיניות מיסים שקולה ומאוזנת. זה לא מתיישב עם פטור ממע"מ על דירות. אם אתמוך, יהיה בכך חוסר אחריות אישית וכשלון מקצועי קולוסאלי, התפטרותי תשחרר אותי מהחובה לתמוך במדינות זו!"

ההנחות יבוטלו, האיכות תרד, השוק השחור יפרח

כדאי להוסיף למכתבו של שראל עוד כמה חסרונות של התוכנית:
  • הדירות לא יוזלו. לא רק שהביקוש הגואה יאפשר לקבלנים להעלות מחירים, אלא שהם גם יפסיקו מיד את כל מבצעי ההטבות וההנחות, המאפשרים כיום לקבל הנחות של 5% ויותר על דירות. כי אם יש ביקוש רב, והמחיר ממילא יורד, כאילו, אין צורך לתת עוד הנחות. החלטתו של לפיד לתת את ההטבות גם לרווקים ולזוגות ללא ילדים תמנע, חלקית, אפליה, אך תגדיל עוד יותר את הביקוש ואת הלחץ לייקור הדירות.
  • שוק שחור לדירות. המע"מ יבוטל רק על דירות שמחירן עד 1.6 מיליון שקל. אפשרות אחת לדוגמה: משפחה מבקשת לקנות דירה ב-1.7 מיליון שקל. היא תחתום עם הקבלן על חוזה ב-1.6 מיליון שקל, תוסיף לו 100 אלף שקל מתחת לשולחן, ותקבל את ההנחה. הקבלן כמובן לא ידווח למס הכנסה על ה-100 אלף שקל. עד עתה, היססו הקבלנים לעשות תרגילים כאלו, כי חששו מנחת זרועם של שלטונות מס ערך מוסף. לא עוד.
  • ירידה באיכות הדירות. הקבלן של הסעיף הקודם יכול לפתור את הבעיה גם מבלי לעבור על החוק. הוא יוזיל את הדירה ב-100 אלף שקל. אבל כיוון שאין ארוחות חינם, הוא יחסוך במיפרט, יתן מרצפות פשוטות, תריסים מסוג ישן, מטבח לא מאובזר וכדומה.
  • אפליית משפרי דיור. הם לא יהיו זכאים להנחה. זוג עם שני ילדים מתגוררים בדירת שני חדרים בבעלותם. הם חסכו כסף, ומבקשים לעבור לדירת 3 חדרים, וגם להגדיל את המשפחה. גם הם לא יקבלו הנחה. למה? ככה. שר השיכון אריאל דורש להוסיף קבוצה זו למקבלי ההטבה.

שונאי ישראל ידווחו על אפליית ערבים לרעה

  • אפליית חרדים, ערבים, בדואים. המע"מ יבוטל רק למשפחות, שבהן לפחות אחד מבני הזוג שירת בצה"ל או בשירות לאומי. הדבר מפלה לרעה אלפי משפחות חרדיות (השר אריאל דורש לתת גם להם את ההטבה). לכאורה, מה הקשר בין שירות צבאי לבין תיקון חוק מע"מ? גם אם הבחור החרדי ירצה עכשיו להתגייס לשירות לאומי, הוא לא יהיה זכאי להנחה: לפיד החליט, שההטבה תינתן רק למי ששירת 18 חדשים בצה"ל, או 12 חודשים בשירות לאומי. כלומר, לא לפני מרס או ספטמבר 2015! שונאי ישראל יתנפלו על ה"מציאה" ויציגו את ישראל, בכל העולם, כמדינה מפלה וגזענית. נכון או לא נכון - האם יאיר לפיד חשב על הנקודה הזו?!

אין פלא שמיכאל שראל, הכלכלן המקצועי והאוביקטיבי, החליט שאיננו יכול לעבוד כשיש חוק כזה, עם שר כזה.

תאריך:  21/03/2014   |   עודכן:  23/03/2014
אלעזר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ד"ר שראל הנחית סטירת לחי ללפיד
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אהרון שחר
21/03/14 15:30
2
שילך ,הוא וכמוהו.
21/03/14 17:28
 
יוסף עמנואל
23/03/14 07:54
3
יוסף מגבעתיים
22/03/14 19:24
4
נצר יואב
23/03/14 00:47
5
אברהם מערב השומרו
23/03/14 07:01
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"מלך הפוך" הוא ספרו השני של הסופר עמוס סנטהאוז, הראשון נקרא "לא בוכים בלקרימוזה" ויצא לאור בהוצאת מעריב. משך כתיבתו של הספר "מלך הפוך" - 22 שנה.
21/03/2014  |  שולמית קיסרי  |   כתבות
במציאות הפוליטית הישראלית הכל זמין, אפשרי ונגיש. מי היה מאמין שיאיר לפיד, שמנסה למתג את עצמו כמיסטר קלין וכמי שלא דבק בו מעולם רבב, חבר באחרונה אל שר החוץ אביגדור ליברמן - נחקר סדרתי בעבירות פליליות חמורות שנחלץ בעור שיניו רק בגלל הרפיסות של היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין. שיתוף הפעולה בין ליברמן ולפיד עשוי לדעתם ליצור ברית פוליטית שתקדם את שניהם בעקבות ירידה בלתי פוסקת בסקרים של מפלגותיהם "ישראל ביתנו" ו"יש עתיד".
21/03/2014  |  אריה אבנרי  |   כתבות
כשויקטור הוגו כתב את ספרו הנודע "נוטר דאם דה פארי", וכיוון לעורר את דעת הקהל לשימור אתרים היסטוריים שנפגעו במהפכה הצרפתית, משימתו צלחה והפכה מרעיון למציאות. במחזה שמעלה תיאטרון באר שבע, כיוון הבימאי הכה ייחודי עידו ריקלין את תשומת הלב לסערת הנפש שמעוררת הצועניה היפהפיה אסמרלדה בלב כל רואיה כשהיא מחוללת, ובעטיה של תשוקה חסרת רסן מתפרצים מכל הכיוונים כל הרוע, האכזריות והזוועות שקימים בלב בני האנוש, אז וכיום.
20/03/2014  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
תארו לכם שאתם מנסים לפתוח את תיקיית אלבום התמונות שלכם, אבל במקום להיפתח אתם מקבלים הודעה שהתיקייה הוצפנה ואם אתם רוצים לגשת אל הקבצים שלכם עליכם לשלם. זה בדיוק מה שקרה לגולשים רבים בארץ ובעולם שנפלו קורבן ל-CryptoLocker.
20/03/2014  |  גיל נוינלנדר  |   כתבות
ללב יש היגיון משלו, ולספר הזה יש כוח ועוצמה מחשמלת משלו. לפנינו סיפור אישי מרגש שהופך להיות משָׁל לכולנו, לסיפור לאומי רַב עוצמה.
20/03/2014  |  הרצל חקק  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
רון בריימן
רון בריימן
התקשורת הישראלית, ואפילו זו הרואה את עצמה כ"ממלכתית", חוטאת ב"עכשיוויזם" מסוכן ובעידוד הפיכת עסקת החטופים לכניעה ללא תנאי
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il