|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון
כתיבת המומחים
נפגעי פעולת איבה בישראל - כל המידע

יום השואה: העומדים מנגד / כתבה ראשונה

ההסגר שמנע סיוע <br>

בסוף 1943 הציע הקונגרס היהודי העולמי להעביר סיוע לשרידי היהודים בפולין ובצ'כיה. מסמכים מארכיון המדינה הבריטי מגלים כיצד פקידי ממשלה משכו זמן, הציבו מכשולים ולבסוף הביאו לכך שליוזמה יוקצה סכום זעום
27/04/2014  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   שואה וגבורה   |   תגובות
[צילום: בית לוחמי הגטאות]

גולדמן. ביקש לגייס 10 מיליון דולר

ההסגר נאכף בקפידה [צילום: הצי המלכותי]

לחסל את היוזמה
קנדל הבהיר, שכל סיוע כזה יצטרך לעמוד בכמה תנאים ברורים. ראשית, משרד האוצר צריך להסכים לספק את הכסף. שנית, אסור שהסיוע הזה יפריע לתוכניות אחרות לרכישת מזון. שלישית: מי שיקבל את הסיוע במדינה ניטראלית, יצטרך להתחייב להוציא אותו רק למטרות שתאשר בריטניה. והחשוב ביותר: "הטובין שיירכשו יעמדו בתנאי ההסגר", הקובעים מה מותר ובעיקר מה אסור להעביר לאירופה הכבושה

חזרה לנקודת המוצא
"תהיה זו תוכנית טובה להתחיל לחשוב על היבטי ההסגר של ההצעה הזאת ועל המכנה המשותף שניתן להשיג [בין משרדי הממשלה]. אולי תוכלו לחשוב על זה ולאחר מכן נשוחח". כך חלפו שלושה חודשים, יהודים מתו מדי יום, ואמרסון הוחזר לנקודת המוצא: צריך לקבל חוות דעת, להתייעץ, לבדוק, להתייעץ שוב ואז אולי יהיה מידע על מה שניתן - אם בכלל - לעשות

ב-1 באוקטובר 1943 מסר הווארד בקנל, משגרירות ארה"ב בלונדון, לסר הרברט אמרסון, על הצעתו של ד"ר נחום גולדמן בשם הקונגרס היהודי העולמי למחלקת המדינה, לספק מזון, בגדים ותרופות ליהודים ששרדו - במיוחד בפולין ובצ'כיה. גולדמן העריך, כי ארגונים יהודיים בארה"ב יוכלו לגייס 2 מיליון דולר למטרה זו, וכי הפרויקט כולו יצריך 10 מיליון דולר.

אמרסון (שהיה לפני המלחמה הנציב העליון לענייני פליטים בחבר העמים) עמד בראש הוועדה הבין-ממשלתית לפליטים, שהוקמה בוועידת ברמודה באפריל 1943 - ועידה שממשלות ארה"ב ובריטניה סיכמו מראש, שלא תניב פתרון מעשי כלשהו למצוקתם של יהודי אירופה. הקונגרס היהודי כמובן לא ידע על כך וניסה לקדם תוכנית מעשית כלשהי, קטנטנה ככל שתהיה: אם לא להציל יהודים, אם לא להפסיק את ההשמדה, אזי לכל הפחות להושיט עזרה כלשהי לבודדים ששרדו. אך גם יוזמה זו נתקלה בקשיים בלתי-עבירים.

ב-8 באוקטובר נפגשו אנשי הוועדה עם נציגי הצלב האדום, וכעבור 11 יום הוציא סגן היו"ר, פ"מ מלין, מכתב לסיכום הפגישה. הוא ביקש מהצלב האדום "לספק בזמן שיהיה לכם נוח" רשימה של פרויקטים אפשריים, ולכלול בהם רק כאלו שנתקלו עד כה בקשיים כספיים.


כיצד להסתיר את האמת


כעת חלף חודש עד הצעד הבא. ב-17 בנובמבר כתב או"ג קנדל ממשרד החוץ הבריטי לפרייזר ממשרד האוצר, כי אמרסון עוסק (שבעה חודשים לאחר מינויו!) בבחינת צעדים שיוכלו לסייע לפליטים היהודים. בין היתר, מדובר באותה הצעה של גולדמן, אך אמרסון מציין שעזרה דומה כבר מוענקת בידי בעלות הברית לנתיניהן שבארצות אויב (כולל יהודים) ובידי ארגונים יהודיים.

זוהי דוגמה מופלאה לאמירה שלכאורה מייצגת מציאות חיובית, אך למעשה מסתירה את ההפך. אכן, בעלות הברית סייעו לנתיניהן - אך מספרם של יהודים אזרחי ארה"ב ובריטניה באירופה הכבושה היה קטן מאוד; ובעלות הברית סירבו להעניק מעמד כלשהו ליהודים אחרים. ואילו הסיוע מצד ארגונים יהודיים הוגבל מאוד בשל ההסגר החמור שהוטל על גרמניה, בעלות בריתה והשטחים שכבשה.

עבר עוד חודש, הגיע 22 בדצמבר, וקנדל שלח מכתב נוסף לפרייזר. אמרסון שאל האם ממשלות בריטניה וארה"ב יהיו מוכנות להקציב סכום כלשהו לסייע לפליטים יהודים באירופה הכבושה, וקנדל ציין שיהיו כמובן קשיים איתם יצטרך להתמודד המשרד ללוחמה כלכלית. ויש עוד בעיה: "ממשלת ארה"ב נמצאת תחת לחץ כבד של ארגונים יהודיים, ומשרד האוצר האמריקני [בראשותו של הנרי מורגנטאו היהודי] רואה בחיוב הקצאת מטבע חוץ" למטרה זו. מאחר שעל-פי הסכם בין לונדון לוושינגטון, סיוע כזה אמור היה להיות ממומן בשווה בידי שתי הממשלות, ביקש קנדל לשמוע מפרייזר מה דעתו של משרד האוצר.


אולי דרך שבדיה


קנדל צירף העתק של מכתב ששיגר בו ביום לאמרסון, בו ניסה למעשה לחסל את היוזמה. קנדל הבהיר, שכל סיוע כזה יצטרך לעמוד בכמה תנאים ברורים. ראשית, משרד האוצר צריך להסכים לספק את הכסף. שנית, אסור שהסיוע הזה יפריע לתוכניות אחרות לרכישת מזון. שלישית: מי שיקבל את הסיוע במדינה ניטראלית, יצטרך להתחייב להוציא אותו רק למטרות שתאשר בריטניה. והחשוב ביותר: "הטובין שיירכשו יעמדו בתנאי ההסגר", הקובעים מה מותר ובעיקר מה אסור להעביר לאירופה הכבושה.

"תנאי הסגר אלו מגבילים בצורה חמורה את טווח הטובין שניתן להשיג", כתב קנדל, "וקרוב לוודאי שהם ימנעו לחלוטין העברת בגדים. לתנאים הפיננסיים יש השפעות לא פחות משמעותיות". כאשר בדק קנדל לאן ניתן יהיה להעביר את הכסף, הוא מצא שניתן להעבירו לשבדיה - הרחוקה אלפי קילומטרים מהיעדים במרכז אירופה ומזרחה; לא ניתן להעביר אותו כלל להולנד, ואילו העברתו לספרד אפשרית רק במקרים יוצאי דופן. האפשרויות דרך פורטוגל וטורקיה טובות יותר, אך עדיין מצומצמות מאוד.

בכלל, הוסיף קנדל, לפני שמתחילים לחשוב על הנושא - צריך ליצור קשר עם המשרד ללוחמה כלכלית. ויש עוד נקודה עקרונית חשובה: כל סיוע ליהודים ישפיע על "הסכום המוגבל מאוד של מטבע חוץ והכמות המוגבלת מאוד של סיוע שיכולים לעמוד לרשותן של בעלות הברית".

למשרד ללוחמה כלכלית היו הסתייגויות משלו. ב-28 בדצמבר כתב ו"א קמפס לעמיתיו במשרדי החוץ והאוצר וסיים: "תהיה זו תוכנית טובה להתחיל לחשוב על היבטי ההסגר של ההצעה הזאת ועל המכנה המשותף שניתן להשיג [בין משרדי הממשלה]. אולי תוכלו לחשוב על זה ולאחר מכן נשוחח". כך חלפו שלושה חודשים, יהודים מתו מדי יום, ואמרסון הוחזר לנקודת המוצא: צריך לקבל חוות דעת, להתייעץ, לבדוק, להתייעץ שוב ואז אולי יהיה מידע על מה שניתן - אם בכלל - לעשות.


"לא נראה לי שנוכל להתנגד"


שנת 1943 יצאה, שנת 1944 נכנסה - ובווייטהול לא מיהרו לשום מקום. פקיד במשרד האוצר היה מודאג שמא משהו ייצא מן ההצעה. "מן ההיבט הפיננסי, לא נראה לי שנוכל להתנגד להקצאת לירות שטרלינג, במיוחד לנוכח הלחץ הפוליטי הגובר על הממשלה לעשות יותר למען הפליטים", אך הוא חשב שאולי מצא מכשול אחר:

"למרות שהסכמנו להתחלק עם האמריקנים 50-50 במימון פעילות הוועדה הבין-ממשלתית [לפליטים], אני לא יודע אם זה בהכרח חל על אספקת מטבע חוץ. אם הממשל האמריקני להוט, מסיבות פוליטיות, לעזור ליהודים הללו באירופה, ואם רזרבות מטבע החוץ שלו גדולות בהרבה משלנו, אולי נוכל להציע שהאמריקנים יספקו את מטבע החוץ הנחוץ לעשות מה שניתן תחת מגבלות מדיניות ההסגר, שכן הרזרבות שלנו כה קטנות. אנחנו נמשיך כמובן לספק בשטרלינגים מחצית מהמימון לפעילות הוועדה". כלומר: שהאמריקנים יתנו את הכסף; אנחנו מוכנים לתת לירות שטרלינג - שכמובן לא היה להן שום שימוש באירופה הכבושה.

קשה לדעת מתוך מסמכים אלו כיצד הסתיימה הפרשה המביכה הזאת. אולי מה שנאמר במכתבו של משרד החוץ הבריטי לבנקל ב-30 בינואר 1944 - דהיינו, ארבעה חודשים לאחר שפנה לראשונה בנושא - מסכם את הדבר המעשי היחיד שנעשה. הבריטים הציעו להודיע לאמרסון, כי ניתן יהיה להעמיד 300,000 פרנק שווייצרי לרשות הצלב האדום כדי לסייע ליהודים בשטחים הכבושים.

גולדמן דיבר על יוזמה של 10 מיליון דולר; בריטניה הציעה לתת הרבה פחות. ומה שהרבה יותר משמעותי: העברת הסיוע דרך הצלב האדום, משמעותה הייתה שקטנים הסיכויים שהוא יגיע ליהודים. גרמניה סירבה לאפשר לצלב האדום לטפל ביהודים, למעט ההצגות שעשתה עבורו בגטו טרזין וב"מחנה המשפחות" באושוויץ אליו הועברו יהודי טרזין, ושם חוסלו לאחר שהצלב האדום ביקר אותם ויצא מרוצה.

אבל אולי לא היה צריך מלכתחילה לצפות ליותר מדי. נחזור לאותו מכתב ב-1 באוקטובר 1943, בו פתחנו. המשפט האחרון של בקנל במכתבו לאמרסון היה: "אני מבקש להצהיר שההתקדמות בנושא יוצאת מן הנחה שממשלת גרמניה לא תפיק שום תועלת מביצועו של פרויקט כלשהו". בתירוץ הזה ניתן היה כמובן לחסל מראש כל פעילות שהיא, שהרי תמיד נטען שגרמניה מפיקה תועלת מכך שבגדים, מזון ותרופות מועברים ליהודים - ופותרים אותה מהצורך לדאוג לאלו שבאותה שלב נותרו בחיים בעיקר משום ששירתו בעל כורחם את מאמץ המלחמה הנאצי.

תאריך:  27/04/2014   |   עודכן:  27/04/2014
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ההסגר שמנע סיוע
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ראשוני
27/04/14 22:49
2
רמץ
27/04/14 23:15
3
פלא יועץ
28/04/14 06:39
4
ע_הראל
29/04/14 03:21
5
יידישע אוקראינער
29/04/14 13:21
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  שואה וגבורה
התאומות יהודית ברנע וליה הובר לבית צ'נגרי הגיעו לאושוויץ כשהיו בנות שש כתאומות זהות נלקחו לניסויים של יוזף מנגלה
27/04/2014  |  איציק וולף  |   חדשות
מי שהסתובב ברחובות פולין במים ששי ושבת האחרונים (25-26 באפריל) עלול היה לחשוב כי הוא נמצא בתחילת שנות ה-30 של המאה הקודמת, טרום הכיבוש הנאצי. קולות שירה של ״לכה דודי לקראת שבת״ עלו מבתי כנסת רבים שהמו אדם. בבית הכנסת נוז׳יק בורשה המתינו מאות רבות בחוץ כדי שיתפנה מקום במניין נוסף. ואכן שלושה מניני תפילה התקיימו בבית כנסת זה בהם עבר לפני התיבה דודו פישר. בנוסף לבית הכנסת ״נוז׳יק״ הפכו אולמות רבים בבתי המלון בבירת פולין לבתי כנסת.
27/04/2014  |  יורם דורי  |   מאמרים
עלית כוחה של מפלגת הימין הקיצוני בהונגריה והתגברות התופעות האנטישמיות במדינה זו כולל התנכלות ליהודים וחילול קברים הביא את ראשי "מצעד החיים" מכל רחבי העולם לקבל החלטה לחרוג מהנוהל הקבוע של המצעד בפולין וליטול חלק בשורת אירועים מיוחדים בבודפשט, עוד קודם ליום השואה.
27/04/2014  |  יורם דורי  |   כתבות
האווירה האנטי-יהודית בעולם החמירה בשנת 2013, משום שהאנטישמיות עוברת במספר גדל של מדינות מן השוליים הקיצוניים מימין ומשמאל אל מרכז החברה, וביטוייה הפכו למעשה לתופעה יום-יומית. כך קובע (יום א', 27.4.14) הדוח השנתי על מצב האנטישמיות, שמפרסם מרכז קנטור באוניברסיטת תל אביב.
27/04/2014  |  איתמר לוין  |   חדשות
מוקדש לבלה שיבק לבית פלדמן
27/04/2014  |  אשר וינשטיין  |   שירים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
ביקרתי בימים אלה (אפריל 2024) בשני מוזאונים אלה בהפרש שעה    האמינו לי אותם תכנים ואותם צילומים פחות או יותר דומים בשני המוזאונים. שניהם עוסקים בארגון האצ"ל מאז הקמתו עד פירוקו
דרור אידר
דרור אידר
יום השואה השנה מעורב עם מאורעות ה-7 באוקטובר    הלקח הראשון שתמיד שיננו היה "לא עוד שואה"    חשוב בימים אלה להזכיר את הלקח הנוסף: "לא עוד גלות"
דן מרגלית
דן מרגלית
אם בסיומה יעלה בידי ארצות הברית לכונן ברית הגנה מפני האימפריאליזם האירני שייצור שותפות של ממש בין אמריקה, ישראל, סעודיה, מצרים, ירדן והמפרציות המלחמה הייתה כדאית
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il