|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

פנקס הכמיהות

האם הכל נדמה? שמא העולם הוא משחק מחשב שיצר אותו מי שיצר, איזו אפליקציה שאנו והחי סביבנו משחקים בתוכה, לוקחים בה חלק, רואים וחשים את עצמנו אך למעשה אנחנו שקופים ליקום, מיני עליסות ספוגות אשליה של קיום בארץ של מראות?
18/06/2014  |     |   כתבות   |   תגובות

   רשימות קודמות
  תְּמָרָה סִפוּר אַהֲבָה
  מג'נון לַיְלָא, מוטרף אהבה
  קדמת עדן
  להשיב את האהבה

ספר שיריו החדש של ישראל בר-כוכב, "מחברת השמש", כמוהו כפנקס ובו רשימת כמיהות שאף אחת מהן אינה ששה להגדיר עצמה בבהירות, אך הלב כמֵהַ לדברים השונים שמתנגנים בו, וכמי שמתעורר בבוקר וחש ערגה לדבר לא ברור כך גם התחושה למקרא השירים מעוררי המחשבה ולא מעט טִרְדה לאורך דפי הספר.

צִפּוֹר לֹא מַמָּשִׁית שֶׁעוֹמֶדֶת
עַל עָנָף בִּלְתִּי נִרְאֶה שׁוֹרֶקֶת
עַל דְּבָרִים שֶׁלֹּא קָרוּ

אַחַר-כָּךְ תִּרְדֹּף אַחֲרֵי מָה שֶׁשָּׁקוּף,
יֵשׁ כְּנָפַיִם לְדָבָר.
("שריקה", עמ' 29)

ובכן מה, האם הכל נדמה? שמא העולם הוא משחק מחשב שיצר אותו מי שיצר, איזו אפליקציה שאנו והחי סביבנו משחקים בתוכה, לוקחים בה חלק, רואים וחשים את עצמנו אך למעשה אנחנו שקופים ליקום, מיני עליסות ספוגות אשליה של קיום בארץ של מראות?

לא בכדִי בחרתי לפתוח את רשימתי בשיר "שריקה". כי חשתי בו את נשמת הספר. כי מעט השורות שבו היכו בי. היכו בגלל המחשבה שעוררו בי על שקיפות אפשרית שלנו, ועל תפיסת ההיתכנות של מצב מדומה שאנו חיים בו. לא פעם התבטאתי כך, אבל זה אכן נוכח כאן, העניין הזה של ציניות הבריאה, של העולם, של החיים. אין זאת אלא שהמחשבה הצינית, ילודת התסכול, מכורח ראיית הדברים מולידה כתיבה שיש בה הטעם שנותר מריר משהו בקצה הלשון, וזו בדרכה מוסיפה את ההד שמתלווה למילים הכתובות ומעוררת מחשבות על דברים שמעבר להן.

כַּמָּה קָשֶׁה לָזוּז מִפֹּה,
לָצֵאת, עַד שֶׁנִטְרֶקֶת הַדֶּלֶת
מֵאֲחוֹרִי הֶרְגֵּל יָשַׁן.

תָּמִיד מַשֶּׁהוּ יַחְסֹם אֶת הָאֹפֶק,
יִרְבּוּ הַסְּפֵקוֹת כְּסִרְפָּדִים בַּגַּן.
הָיִיתִי רוֹצֶה לְבַקֵּר בַּצַּד הַשֵּׁנִי שֶׁל מַשֶּׁהוּ.
וְצָרִיךְ לְהַפְרִיךְ אֶת זֶה שֶׁדָּבָר לֹא זָר לָנוּ,
רֹב הַדְּבָרִים לֹא שְׁמִישִׁים
וּבְמַבָּט לְאָחוֹר תָּמִיד
יְלַבְלֵב הַהִסּוּס
("מחברת השמש", עמ' 11)

אכן סקרנות האדם גדולה ונראה שלעולם לא תהיה מסופקת, כל שכן זו של המשורר. המחשבה על הבלתי נראה, הבלתי מוחשי, הבלתי ברור - כל אלה יוסיפו לעורר את התהיות כמו את הכמיהות לראות צד אחר, למצוא עולם שונה. דברים שמעבר לירח. קיום שהוא מחוץ לחיים המוכרים לנו, דברים שעינינו אינן יכולות לראות. אך דומה שאין לנו הביטחון בכך. שאם כן, מה מביא אלינו את אותה תחושה טורדת מנוחה? מה מפר את האמון ואת התום בעולם שנוצר לכאורה למעננו? מה מביא אותנו לחשוב ולהרגיש כך? האם זו ההבנה כי יש דברים גדולים מאיתנו, מיכולתנו, מהבנתנו? האם אותה ידיעה קשה כי אין הבדל מה נשיג בחיינו, אחד הוא החידלון שיבוא ויעלים הכול? יעבור הזמן ויָדהה אותנו, ירַדֵד, ימוסס? נהפוך תמונה מצהיבה ואולי זיכרון? אולי נרגיש שעברנו כאן, אולי רע ואולי טוב אבל רק עברנו במקרה? חוליה בגלגל המתגלגל? ואולי לא בכדי ולא במקרה נוצר העולם עגול, כדורי, מסתובב, ומבלי שנבין הוא בוחש בנו, מלהטט ומטלטל?

עוֹד יִנָּשְׂאוּ עֲנָפִים בַּגַּן, עוֹד יַחְלְפוּ עֲנָנִים
וַעֲנִיִּים יֻשְׁלְכוּ אֶל פִּנּוֹת הַחַיִּים.
תּוֹלְדוֹת הַצַּעַר יִפָּרְעוּ בְּיוֹם הִוָּלְדִי,
קְרוֹבֵי מִשְׁפָּחָה יִקָּלְעוּ אֶל אַלְבּוֹם
הַבִּלְתִּי נִמְנַע:
סַבִּי שֶׁהִצְהִיב בִּתְמוּנָה יְשָׁנָה,
סַבֹּתִי הַיָּפָה בְּחֻלְצָה רְקוּמָה
כְּנָטָאשָׁה. שָׁלוֹם עַל רֹאשׁ כֻּלָּנוּ.
(מתוך "מלחמה", עמ' 23)

לְעוֹלָם יִחְיוּ יְלָדִים אֶת הַחֲלוֹמוֹת הָאֲבוּדִים שֶׁל
אָב וָאֵם, צְלָלִיוֹת-עַד עַל קִירוֹת הַבַּיִת,
לֹא יִמּוֹגוּ גִּבּוֹרֵי הַסְּרָק בַּטְּרַקְלִינִים.

אֵלֶּה תּוֹלְדוֹת הַצְּלָלִים,
בְּכָל מִשְׁפָּחָה חוֹרְצִים וְלֹא נוֹדָעִים
לַעֲשׂוֹת אֶת חַיֵּי הָעוֹלָם הַזֶּה.

בְּכָל בְּנִין כְּבָר נִסְתֶּרֶת מַפַּלָתּוֹ,
בְּכָל אָדָם מֻצְנָעִים חֲלוֹמוֹת
שֶׁהוֹלְכִים וְקוֹפְאִים אֶל עַצְמָם.
תָּמִיד נוֹגְעִים אֶל הַלֵּב תְּמוּרוֹת פֶּרַח מִבְּהִירוּת הַשֶּׁמֶשׁ.
מִנֶּגֶד מִישֶׁהוּ יֶחְסַר אֶת מָה שֶׁאֵין לָאֵל יָדוֹ
תָּמִיד יֶחְסֶה בְּאִחוּר וַעֲנוּד קוֹצִים
בְּתוֹךְ מָה שֶׁעָבַר.
(מתוך "דרך הישר", עמ' 33)

ובכן זוהי דרך הישר. הינה היא, ואם אכן נלך על פיה נסכים בוודאי עם הכתוב. ואם לא נרצה לחשוב כך, אל דאגה. יבואו דברים, יתחוללו בנו, יסבירו לנו את עובדות החיים. את העמל ואת היזע ואת הדמעות, את אלה הלחות ואת אלה היבשות, אלה הזולגות ואלה הקופאות. וכמו לא די בגזֵרה של כורח החיים עצמם, בא האדם עצמו וכאילו מרצונו משתתף במשחק שאינו יודע ככל הנראה כי נכפה עליו: משחק ההכחדה העצמית. קטל מתוך השתלטות, ומתוך כוחנות, ומתוך שנאה, ומתוך טרוף ומתוך חלומות של גדלות. ובוודאי לא מניתי אלא רק חלק מרַעותיה החולות של האנושות.

יש לו מילה של כבוד לבורא עולם, מחויבות הקשת בענן. אכן כן. אלא שיש פתרונות אחרים, עוקפי הבטחה. ומה מתאים ממשחקם של בני-אדם שאינם חדלים להכחיד את מינם? ומה בלתי מובן מכול, מה מקולל מכל אם לא מלחמות שבני אדם מביאים על עצמם? שמא אכן נועדנו לעשות זאת, לאחר הכול, כי הדברים אינם שלנו, גם לא למעננו, ורק איננו מבינים זאת?

לֹא לְמַעַנְךָ כּוֹכָב מֵעָלֶיךָ
הִקְלִישׁ וְחָוַר.

שֶׁהַטֶּבַע לֹא יַנִּיחַ אֶת יָדוֹ
עָלֶיךָ.

אַתָּה שֶׁנּוֹשֵׂא אֶת הַצַּעַר
כְּמוֹ חֲלוֹם עַל לֵדָה מֵחָדָשׁ.

בְּדִיּוּק כְּשֶׁגִּלִּיתָ אֹשֶׁר,
הַמֵּתִים הִרְחִיקוּ נְדוֹד
("לידה", עמ' 41)

אם אלו הם הדברים, ממה ואיך מורכב העולם, מה הם החיים, מה הוא הנראה, המוחשי? - "נְמַל הָאֵם הִתְגַּלָּה / כְּטָעוּת בַּכְּתֹבֶת." כותב בר-כוכב. וזה סוריאליסטי, אפילו מיסטי, ואם יש ספק בכך, הנה "בַּבַּיִת רוֹדְמוֹת הַבְּרִיּוֹת / בִּתְנוּעָה חֲשָׁאִית / גּוֹלוֹת מֵחַיֵּי עַצְמָן." ואילו "הַמּוּזִיקָה הִיא צוּרוֹת שֶׁל בֶּכִי / שֶׁאָבַד מְקוֹרוֹ." כאותה יללת תנים בישימון שאין לו סוף, שאותם אי-אפשר למצוא. (מִתּוֹךְ הקצרים של פינת ה"אבדות" שבעמוד 53).

ובכן הנמל, האדם, המוזיקה - שלושה מצבים של קיימוּת? החומר, האנוש והרוח - אינם אלא טעייה גדולה, תעייה שאין לה סוף? אולי אין פלא שכך, הלא תובנות כאלה שופעות בַשירה שכאן, וזו מביאה אותך אל קצות המחשבה. אפילו שמו של הקובץ כולו, "מחברות השמש", מזכיר משהו שמחוץ לנו, קוסמי, תר אחר אחיזה, אולי אפילו אחיזה פגנית קדמונית באותו כדור מתלהט.

אני מרבה לשאול שאלות בדחף השירים, אך חש כי השאלות רטוריות. והיות שנלכדתי בשורות איני תוהה על כך. התובנות המהורהרות האלה כובשות אותך, מביאות אותך לחוש כי הכותב שואל אותך את אותן השאלות שאתה שואל את עצמך למקרא שירתו, ואולי לא פלא כלל שגם שאלותיו שלו רטוריות. כי מי ישיב לו עליהן? ומי ישיב לנו?

הַגַּן שֶׁלִּי שׁוֹנֶה מִגָּן עֵדֶן,
חַיִּים שֶׁלִּי שׁוֹנִים מֵחַיַּי,
מָה צוֹפְנִים רְגָעִים?
בּוּעִיּוֹת אוֹ הִבְהוּבִים
לְאָן נֵעָלֵם כָּל זֶה?

נִצָנֵי הָאֲוִיר כְּבָר הִבְכִּירוּ,
אֵרוּעִים הָיוּ מִתְרוֹפְפִים,
מַצַּב רוּחַ מָלֵא זִכָּרוֹן
כְּדֵי שֶׁנּוּכַל לְהַרְכִּיב,
יִחוּרִים לְמָה שֶׁלֹּא צִמַּחְנוּ.
("ייחורים", עמ' 67)

שלושה שערים בספר: "מחברת השמש" הוא השער הגדול ביותר ומהווה יותר מחציו של הספר ומעניק לו את שמו. אחר כך מגיעים שני חלקיו האחרים: "תרנגול בחורף" ו"פרגים". ועל אף שבחלק השני הוא מתרכז יותר בריאלי, ובחלק השלישי נוטה להיות רומנטי, גם אז אינו חומק מאותה תחושה שהכול יכול להתרופף ולחמוק, כאילו נשברת מראָה ואז מתפרק ונגוז כל מה שראינו בתוכה - כי לאחר הכול, הדברים אינם אלא חלק מאותה אפליקציה.

אין פלא שאפילו האישה שאִתה הוא מעביר את לילו, כמוהָ כלא אמתית. היא אישה זרה. באהבתו אינו בוטח, האהבה אל גופה הייתה אל בשרה בלבד, טובה לשעת המעשה, אהבה שדינה לחלוף עם תום העונג. אישה שכמוה כאותה עיר זרה. עיר שבה עם בוקר אתה לוגם קפה, מקפל את עצמך ואת תחושותיך המתפוגגות באור העולה, ויוצא ממנה. שלום לך לילה.

בְּאֶמְצַע הַלַּיְלָה חָשַׁבְתִּי שֶׁאֲנִי אוֹהֵב אוֹתָךְ
גּוּפִי הָעֵירֹם, סִימַן שְׁאֵלָה
מֵשִׁיב נֶפֶשׁ לְשָׁעָה קַלָּה
בֵּינִי לְבֵינֵךְ,
יָדַעְתִּי

כְּמוֹ הַקּוֹרֵא בָּאוֹב, מַעֲלֶה
עַל נֵס אֶת פָּנַיִךְ הַיָּפִים
וְאֶת מוּחָשִׁיּוּת גּוּפֵךְ

בְּעִירֵךְ הַמִּסְתּוֹרִית
מוֹדֶה עַל הֱיוֹתֵךְ.
(מתוך "שאלה", עמ' 89)

גם החיבור החם והנעים הזה עלול להיות לא אמיתי, מבחינת הרגשות שבו. עלול לחלוף והוא כנראה זמני, אם כי יש בו נחמה כלשהי. נחמה חולפת של לילה עם יצור אחר בן אנוש, אישה יפה שבשרה חם ורך וענוג ומשלים את החסר בו. האם יחזור לשם? והלא יש בלילה כזה גאולה פורתא. גאולה אומנם של הגוף, אך אם אכן שוכנת נפשנו לעת חיותנו בגופנו אפשר שגם לה יהיה קורטוב מאותה גאולה, נלפתת באנחת הגוף וחשה כי היא אוהבת ואולי נאהבת במשך הלילה.

כי על-אף הכל, יש בין בני אנוש נחמה שאפשר להעניק אותה, נחמה שבאותה מידה אפשר לקבל אותה, ומי שבא לקבל אותה בא גם לתתה. והיא אכן ניתנת, בדרך-כלל, על-מנת לקבל תמורתה ולא פעם דומה שהנתינה מביאה נחמה גם היא. וככל שקראתי בספר הזה חשתי כי האדם אכן זקוק לנחמות. בקומו ובצאתו ובלכתו ובעשותו, בצעירותו ובבגרותו, לכל אורך הדרך הוא זקוק לנחמות. בקבלו בתתו הוא מתנחם, איש ואישה בדרכם. אפילו הציניות היא מין נחמה. כי כפי שאמרנו בתחילה, אחת היא הדרך וכל המתרחש בה אינו אלא הבל.

לפי-כך אעתיק את השיר הבא, שסוגר את הספר, במלואו. כי יש בו משום סיכום של דברים, משום סגירת חלון שהצצנו דרכו לכאורה החוצה. הצצנו וראינו ונפגענו.

בַּחֲלף הַזְּמַן כְּתֹנֶת פַּסִים
הוֹפֶכֶת לְאָרִיג תַּכְרִיכִים.

וְהָיִיתָ עַתִּיק מִן הֶעָרִים
הָיִיתָ מִינֶרָל, נָטִיתָ לַצְּמַחִים,

שָׁכַחְתָּ אֶת גִּלְגּוּלֶיךָ הַקּוֹדְמִים, תְּבוּסוֹת
מְלַבְלְבוֹת בִּתְחִלַּת הָאָבִיב, זוֹרְמִים נְחָלִים,
מַפְשִׁיר הַדָּם, פּוֹרַחַת שְׁתִיקָה

אַף כִּי נִדְמֶה שֶׁאַתָּה מְהַלֵּךְ בִּגְדוֹלוֹת,
בִּשְׁנָתְךָ אַתָּה מְהַלֵּךְ

אִשָּׁה אוֹהֶבֶת אוֹתְךָ
וְאַתָּה בַּסַּנְוֵרִים

אוֹ שֶׁאַתָּה אוֹהֵב אִשָּׁה
וְהִיא בְּסַהֲרוּרִים

מַשֶּׁהוּ מַנְחֶה אוֹתְךָ
עַל מִטָּתְךָ בְּעוֹדְךָ

מַשֶּׁהוּ מֵשִׁיב אוֹתְךָ בַּבֹּקֶר
לִהְיוֹת מָה שֶׁאַתָּה.
(,משהו", עמ' 94)

יסלח לי בר-כוכב אם הפלגתי רחוק משהתכוון, אבל אומַר שבכל מקרה הוא זה אשר הפיח את הרוח במפרשַי. ודאי הוא כי עוד יבואו ויפרשו את מילותיו, את שורותיו, את מרווחיו. ינתחו כראוי ליצירתו. רשימתי אינה רשימה ביקורתית, לא באתי לבקר. זוהי רשימת חוויה.

ואתה, ידידי הקורא, מי אתה? האם הינך כאותה ציפור השורקת על דברים שלא קרו? האם תרדוף אחרי דברים שקופים חסרי ממשות? האם תרוץ אל אופק שאינך יכול למצוא? או אולי תקיץ מחלומך הקטן הישר אל חלומו הגדול של מישהו אחר, כביר מאתנו, שמכוון אותנו כרצונו?

ישראל בר-כוכב: "מחברת השמש", הוצאת קשב לשירה, 2014, 94 עמודים
תאריך:  18/06/2014   |   עודכן:  22/06/2014
יוסף כהן אלרן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פנקס הכמיהות
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
משה שפריר
23/06/14 13:24
2
אדלינה קליין
23/06/14 13:27
3
יוסף כהן אלרן
23/06/14 14:40
4
חיים ספטי
23/06/14 23:07
5
בנצל חיה
25/06/14 18:33
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
החזות שלו מפתיעה. האיש סביבו נקשרו כל כך הרבה תיאורים, עלילות ותוויות. מי שתואר אז, בראשית העשור הקודם, כאויב הכי גדול של פוטין. מי שמתואר כך על-ידי רבים, גם כיום. מיכאיל חודורקובסקי היה האיום הממשי ביותר על האיש החזק בקרמלין. מי שעמד בראש תאגיד הנפט העצום "יוקוס". שבשיאו, החזיק בתואר האיש הכי עשיר ברוסיה ושהונו היה שווה לתקציב של מדינה בינונית. דמות גדולה מהחיים, בעלת ממדים אפיים. הוא יושב עכשיו מולנו, ונראה כאילו הזמן עמד אצלו מלכת. בשיערו זרקה שיבה, ותספורתו קצוצה, בסגנון שמאפיין רבים מארץ מוצאו, וגם בזו שבה הוא מעניק את הראיון הזה, ישראל. הוא נועל נעלי התעמלות חצאיות, אין לו כמעט קמטים. ובעיקר, שום דבר בחזות הזו לא מרמז על העובדה, שאת העשור האחרון העביר בבית כלא מבודד בסיביר בתנאים קשים.
17/06/2014  |  אודי סגל  |   כתבות
מקהלת הצבא האדום ע"ש אלכסנדרוב" הפכה כבר מזמן למותג ולאירוע הממגנט אליו קהל מכל הגילאים, לחוויה מוזיקלית יוצאת דופן ולמפגן ססגוני של שירה, מחול ווירטואוזים במכלול תחומים.
17/06/2014  |  חיים נוי  |   כתבות
הגיבורה במחזה של ניל לביוט היא הלן (רוני מרחבי) - ספרנית צעירה, שסובלת מדחיה מצד הגברים, על-אף שהיא יפה, חכמה, שנונה ובעלת חוש הומור. מימדיה לא מרתיעים את טום (אייל קנטוב) - בחור תמיר, מקסים, משכיל ונאה, לקשור עימה קשר ואף להתאהב בה. הקוץ שבאליה הוא - יחס חבריו למשרד ובמיוחד האקסית שלו,שברגע שנודע להם על הקשר - לועגים לבחירתו ומציקים לו בשל כך בכל רגע נתון.
17/06/2014  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
עונת הקיץ מתאפיינת בשינויים בהרגלי האכילה: פירות וירקות עונתיים ונטייה לארוחות קלות יותר משאר העונות. מבחינה תזונתית, הקיץ מסמל עבורנו את המעבר ממזונות כבדים המצריכים עיכול ארוך, כגון קדירות בשר, מרק עוף, קטניות ודגנים מלאים, למזונות "קלים" יותר, כגון מאכלים חלביים, פשטידות, פסטות, ירקות ופירות.
17/06/2014  |  נעמה בן-דוד-טרבלסי  |   כתבות
בעקבות אירוע חטיפת שלושת הנערים בגוש עציון, על ההורים לשים לב להתנהגות ילדיהם ולוודא, כי אינם במצוקה נפשית כתגובה לאירוע הטראומטי.
17/06/2014  |  ד"ר אילנה פרבשטיין  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
גם אני נמניתי על השואלים מדוע פרשת "מצורע", פרשה לא נעימה, על כל נגעיה הקשים מופיעה ערב חג הפסח חג החרות
ראובן דינור
ראובן דינור
חדר בבית מלון, ממומן בידי המדינה, או דירת מגורים זמנית אינה מענה הולם אלא אקט רנדומלי שמעצב ביתר שאת את הגלות בתוך הארץ
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il