|   15:07:40
  חיים שטנגר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
האם ניתן לקיים צוואה על בסיס העתק הצוואה?
כתיבת המומחים
האם כדאי להשקיע בנאסד"ק 100?

מדינה יהודית דמוקרטית - אוקסימורון מובנה

עצם הכוונה להקים מרכז משפטי, באוניברסיטה הנושאת ומניפה דגל ונס החינוך הדתי-אורתודוכסי, במסגרת הפקולטה למשפטים של אוניברסיטה שיסודותיה דתיים-אורתודוכסיים הינה בגדר של אוקסימורון מובנה היכול, במקרה הטוב להוביל ולהביא לדיסוננס קוגניטיבי מאולץ - דבר אין לו עם רקמת החיים הצומחת בישראל
07/02/2016  |   חיים שטנגר   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
אוניברסיטת בר-אילן [צילום: איתמר לוין]

יותר ויותר מנסים לאחרונה להנכיח המושג "מדינה יהודית דמוקרטית". שיא האבסורד הינו, בכל הכבוד הראוי ברעיון העוועים להקים גוף בשם "המרכז למשפט יהודי דמוקרטי". מי העומד מאחורי רעיון נואל זה, בכל הכבוד הראוי כאדם חושב וכאיש אקדמיה, הבא משורות המחנה הציוני-דתי, יודע וגם/או אמור לדעת, כי המלה "יהודית" מתנגשת עם המלה "דמוקרטיה" ואין שני מונחי יסוד אלה, חיים בשלום, בשלווה ובהרמוניה, זה עם זה.

עצם הכוונה להקים מרכז משפטי, באוניברסיטה הנושאת ומניפה דגל ונס החינוך הדתי-אורתודוכסי, במסגרת הפקולטה למשפטים של אוניברסיטה שיסודותיה דתיים-אורתודוכסיים הינה בגדר של אוקסימורון מובנה היכול, במקרה הטוב להוביל ולהביא לדיסוננס קוגניטיבי מאולץ - דבר אין לו עם רקמת החיים הצומחת בישראל.

יכולים עשרות (ואפילו מאות) חוקרים ופעילי ציבור, מכל שדרות החברה הישראלית, ללא הבדל גזע, דת ולאום, במרכז משפטי יהודי-דמוקרטי שכזה, לעסוק בין היתר בהגירה, מעמד מיעוטים דתיים ולאומיים, בזכות להתנגד לאופיה של המדינה כיהודית או דמוקרטית והשפעת זהות המדינה על עיצוב המשפט, המרחב הציבורי וחיי הכלכלה והתרבות.

יכולה הפקולטה למשפטים, באוניברסיטת בר-אילן, להשיק מרכז למשפט יהודי ודמוקרטי שייתן - מה שקרוי, בפני ראשיה ודבריה - "מענה לדיאלוג הדל בין השיח היהודי והשיח הדמוקרטי". יכול מרכז שכזה לכנס ולכנוס חוקרים, ואחרים, כדי לחקור צימוד המלים: "יהודית ודמוקרטית" ולהציע חלופות מעשיות להגשימו, הן במשפט והן בחברה, מתוך הכרה בחשיבות לריבוי עמדות, זהויות וגישות מחקריות ועיוניות באקדמיה ובחברה, עם זאת, עדיין לא תהיה ולא תיחשב מדינת ישראל כמדינה דמוקרטית, שעה שביסוד השיח הדתי-אורתודוכסי, עומד יסוד "עם סגולה" וגם/או בסיס "עם בחירה", המפלה לטובה, מעדיף ומתעדף, העם והלאום היהודי, על פני כל עם ולאום אחר.

לא בכדי אין מופיעה בהכרזה על הקמת מדינה ישראלית - בנוסח שפרסמה הממשלה הזמנית של מדינת ישראל, בעיתון רשמי מס' 1, שיצא לאור בתל אביב, בתאריך ה לחודש אייר תשח (14.5.1948) - בעמוד אחד שבו המילה הברורה והמפורשת - דמוקרטית וגם/או דמוקרטיה. המונח "דמוקרטיה" (ביוונית: Δημοκρατία שלטון העם δήμος "דמוס" עם, κράτος "קרטוס" שלטון), כשיטת שיטת ממשל בה יש לאזרחים יכולת וזכות להשפיע על המדיניות הציבורית במדינתם, באופן חוקי וממוסד, לא הייתה ואינה מעולם חלק מהתפיסה הפוליטית ושיטת הממשל, במדינת ישראל.

איש אינו מונע, במדינת-ישראל "הדמוקרטית", מאזרחי המדינה, החלפות רעיונות, באמצעות הבעת דעות בפומבי; הצבעה בבחירות וגם/או במשאלי עם; השתתפות בדיונים לפני ההחלטות ובהחלטות עצמן; התמודדות בבחירות וגם/או הצטרפות אל מפלגה המתמודדת בהן. דמוקרטיות של ימינו מעמידות במרכז עשייתן ההקפדה על שמירת זכויות אדם דוגמת: הזכות לחרות, חופש דיבור, חופש התאגדות, זכות קניין, וחופש התנועה.

גם אם במאה ה-21, מרבית המדינות הדמוקרטיות דוגלות גם בשוויון הזדמנויות ועושות מאמצים לאפשר השפעה שלטונית שווה של כלל האזרחים, בלא תלות במוצא, מעמד חברתי וכלכלי, מין, גזע, דת - כמו-גם מדינת ישראל - הרי אין הדבר מעיד על היותה של מדינת ישראל, מדינה יהודית-דמוקרטית. מדינת-ישראל הייתה, בעבר ותישאר - גם בעתיד - ראש וראשונה מדינה יהודית ורק - לאחר מכן - מדינה דמוקרטית. בכל התנגדות בין ערכיה של מדינה יהודית לערכיה של מדינה דמוקרטית, יגברו - נכון להיום ערכיה של המדינה היהודית.

לא בכדי אין מופיעה המלה הברורה והמפורשת - דמוקרטית וגם/או דמוקרטי, אולם המלה "יהודית", מופיעה בה - במפורש ובהטיותיה השונות - פעמים הרבה. כך נמצא במגלת העצמאות המלים: "חזון המדינה היהודית" וגם/או "חידוש המדינה היהודית בארץ ישראל" וגם/או "הממשלה הזמנית של המדינה היהודית" והקשרים נוספים של המדינה היהודית, כמדינה, אולם בשום פנים ואופן, אין היא נזכרת, כמדינה דמוקרטית.

יכולים חוקרים ואקדמאים לעסוק בתכנים הנוגעים לזהות יהודית-דמוקרטית של המדינה, בהם ישראל כמדינת לאום, הגירה, מעמדם של מיעוטים דתיים ולאומיים; המתחים בין מובָנים שונים של יהדות ובין זרמים יהודיים שונים; הזכות להתנגד לאופיה של המדינה כמדינה יהודית וגם/או דמוקרטית; השפעת זהותה של המדינה כמדינה יהודית ודמוקרטית על עיצוב משפטה - מרחבה הציבורי, מוסדותיה וחיי הכלכלה והתרבות שלה ומקומם של המשפט העברי והיהדות בעיצוב משפט המדינה. ניתן גם לעסוק ביסודות הדמוקרטיים הניתנים שיש למדינת ישראל, כמו-גם בסוגיות דוגמת: מבנה החוקה, עיצוב מוסדות, זכויות האדם ומעמדם של מיעוטים במדינת ישראל.

כל עוד לא חובות אזרחיים שווים, כלפי המדינה, על כלל המיעוטים במדינת ישראל - ראש וראשונה המיעוט הערבי - דוגמת שירות של שלוש שנים בצה"ל, כפי שחייב בו כל גבר יהודי בישראל או, למצער, כל עוד לא יחויב כל גבר ערבי ובן מיעוט אחר בישראל, להקדיש שלוש שנים מחייו - מגיל 18 שנה עד 21 שנה - לטובת המדינה, הרי כל הדיבורים על מדינה יהודית ודמוקרטית, הינם דיבורי סרק ופטפוטי ביצים, חסרי כל משמעות ותוכן, בכל הכבוד הראוי.

המונח "מדינה יהודית ודמוקרטית" בנוסחו המוכר, נכלל - לראשונה - בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו. חוק יסוד: חופש העיסוק, שנחקקו בשנת 1992 ותוקנו בשנת 1994. בחוקים אלה נקבע - מפורשות וברורות - כי מטרתם הינה: "לעגן בחוק יסוד את ערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית". בשנת 2002 תוקנה גם ההגדרה בחוק יסוד: הכנסת, בהתאם לנוסח המופיע בשני חוקי יסוד אלה.

אותם שלושים ושבעה פוליטיקאים ומדינאים שחתמו על נוסח הכרזת מגילת העצמאות, מתוך ביטחון בצור ישראל", ערב קום המדינה, לא בכדי לא כללו המונח "דמוקרטיה", בהכרזה זו והסתפקו בכך, כי:"מדינת ישראל תהא פתוחה לעליה יהודית ולקיבוץ גלויות; תשקוד על פיתוח הארץ לטובת כל תושביה; תהא מושתתה על יסודות החרות, הצדק והשלום לאור חזונם של נביאי ישראל; תקיים שויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדל דת, גזע ומין; תבטיח חופש דת, מצפון, לשון, חינוך ותרבות; תשמור על המקומות הקדושים של כל הדתות; ותהיה נאמנה לעקרונותיה של מגילת האומות המאוחדות". מנוסח מורחב זה, עדיין לא ניתן - בכל הכבוד הראוי - לטעון, כי האבות המייסדים של מדינת-ישראל, התכוונו שהיא תהיה מדינה דמוקרטית נוסף להיותה מדינה יהודית.

הכותב הוא השותף-המייסד של ד"ר חיים שטנגר, משרד עורכי דין ומשרדו מתמחה בתחום המשפט הפלילי, דיני מעצרים, כמו-גם בתחומי המשפט העסקי, דיני חברות, פירוקים ופשיטות-רגל, דיני ירושות וסכסוכים עסקיים-משפחתיים ודיני משפחה, כמו-גם בהופעות בבג"ץ ובענייני עתירות מנהליות, קניין רוחני ומקרקעין. ד"ר חיים שטנגר, אינו עובד במקצועו, במהלך השנה הקרובה ובמקומו עובדים - בתקופה זו - עורכי הדין אורי פנטילט וארנון שצמן.
תאריך:  07/02/2016   |   עודכן:  07/02/2016
חיים שטנגר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מדינה יהודית דמוקרטית - אוקסימורון מובנה
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ע_הראל
17/02/16 12:11
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כהונתו בת חצי תריסר השנים של היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, החלה השבוע והוא נכנס לתפקידו לוטה בערפל לגבי הדרך שבה ילך. תנועת אומ"ץ, שניהלה מערכה ציבורית ומשפטית ממושכת נגד בחירתו, הגיעה למסקנה שעליה לברך על המוגמר ולהתמקד בהמשך המאבק בשחיתות השלטונית, בהתאם לכך שלחתי אל מנדלבליט את המכתב הבא:
05/02/2016  |  אריה אבנרי  |   יומני בלוגרים
החלטתו של בית משפט העליון, בשבתו כבית משפט גבוה לצדק - בהרכב של חמישה שופטים, אגב דיון ראשוני בשלל העתירות שהוגשו נגד ראש-הממשלה, בנימין נתניהו, במעמדו ובתפקידו כשר הכלכלה, כמו-גם נגד גורמים נוספים, לאפשר לראש-הממשלה להשמיע עמדתו בפניו, על-פה, כדי לשכנע חבר השופטים בצדקת מדיניותו בנושא מתווה הגז הטבעי, מהווה שינוי של ממש במדיניותו של בג"ץ למנוע מצדדים מיוצגים, להתבטא, באופן אישי, הגם שהם שכרו עורכי-דין מטעמם, כדי שהללו ישטחו טענותיהם ועצומותיהם, בשמם, בפני בית המשפט תחתם.
04/02/2016  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
חזרנו, זה עתה, האישה שאיתי ואני, מחופשת חורף קצרה במלטה. המטוס בטיסת הסחר של חברת התעופה המלטזית, היה מפוצץ מפה לפה, שמאות הנוסעים הישראלים ניצלו העובדה שבתקופת חורף זו, צונחים המחירים אל הקרקעית וניתן להשיג חופשת חורף מהנה, במחירי ריצפה - ואפילו במלונות יוקרה. אנחנו שמנו פעמינו אל מלון מרידיאן במלטה. למודי ניסיון מהעובדה שקיים בחו"ל מדרג, מעבר למלון של חמישה כוכבים - כאשר כוונת הדברים הינה למלונות דלוקס, מסוג מלונות "ריקסוס" הפועלים והממוקמים באנטליה, דוברובניק ודובאי, ביקשנו - באמצעות משרד הנסיעות "איסתא" - לבצע הזמנה במלון מסוג דלוקס. פקידת ההזמנות המסורה ב"איסתא", עדי אביב, אמרה לנו, שאין בהיצע המלונות בידי "איסתא", מלונות מסוג דלוקס, אבל היא ממליצה - בפה מלא - על מלון מרידיאן, שהינו מלון חמישה כוכבים ולפי ההמלצות הקיימות לגבי מלון זה, באתר טריפ אדוויזר, מדובר במלון טוב מאוד. קיבלנו עצתה זו של פקידת ההזמנות ומצאנו עצמנו - שבועיים לאחר מכן - בדרכנו למלטה בואכה מלון מרידיאן שבאי.
03/02/2016  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
הרוחות סערו אתמול במשפחה המורחבת שלנו, שאינה דווקא משפחה ביולוגית, אלא "משפחה מהחיים" - בעיקר בקרב הנשים שבחבורה - על-רקע הפסקת הקשר העסקי, שהיה קיים 11 עונות בין דוגמנית הבית של חברת "גולברי", איילת זורר, שבהן שימשה היא פרזנטורית של חברה זו וטענותיה של דוגמנית זו - שפורטו בכתב-תביעה שהגישה היא לבית משפט השלום, בתל אביב נגד חברה זו, בתביעה לפצותה בסכום של שארית שכרה, בגובה של 421 אלף שקלים ו-40 אלף שקלים נוספים, בגין עוגמת נפש.
02/02/2016  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
זו הייתה פגישה משונה במקצת, שכן נראה היה שכל אחר-הצהריים לרשותנו. מפגש פרטי לחלוטין עם מועמד רפובליקני לנשיאות שלא עלה לנו, כמקובל, מאה אלף דולר ומעלה ("כסף קשה", קרי כסף ממשי, כסף מכיסך הפרטי). הוא לא ידע מי אנחנו, ואנחנו לא עמדנו על גודל השעה.
01/02/2016  |  ארי בוסל  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
אסור שחיילי צה"ל ישמשו מגש הכסף להשלטת המחבלים "הטובים" של אש"ף - הארגון לשחרור פלשתין (כולה! מן הים עד הנהר!) - על המחבלים "הרעים" של חמאס    מטרתם זהה.
דרור אידר
דרור אידר
למרות הקשיים ומורכבות המצב חובה לראות את התמונה הרחבה ולהודות על נס התקומה המדינית ועל היכולת להגן על עצמנו    על שמחה בזמנים קשים ועל ה"אף-על-פי-כן" המפורסם של ברנר. טובה הארץ מאוד...
רבקה שפק ליסק
רבקה שפק ליסק
ההתעלמות של הרבנים החרדים מקורבנם של הלא-חרדים במלחמה, בני משפחותיהם, ההורים, האלמנות והיתומים היא מנוגדת לערך חשוב ביהדות: "ישראל ערבין זה לזה"
נכנעים [צילום: יוסי זמיר/פלאש 90]
מאיר רבינוביץ
לפני 12 שנים נסגר לתנועת רכבים ישראלים כביש 10 בדרום הארץ    הכביש נפתח לתנועה רק בימי החגים    השנה, גם בימי החגים, הכביש, העובר כולו בשטח מדינת ישראל הריבונית, נשאר סגור    סיפור סג...
אפרים הלפרין
אפרים הלפרין
כדי להגיע למסקנה אם נושא גיוס החרדים הוא שפיט אם לאו חובה עלינו לשאול את הרב הראשי של נושאי השפיטות - הפרופסור אהרן ברק    בגלל שאין לנו דיבור ישיר עימו התשובה המוחלטת נמצאת בפסקי ה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il