בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
לחזור ללימוד התנ"ך ולשינון מקורותיו
|
הגיע גם הזמן, כי בישיבות התיכונית, בישיבות הקטנות, בישיבות - לסוגיהן השונים שבהן מקדישים זמן רב ללימוד התלמוד הבבלי ואף מפנים זמם ללימוד תורת המוסר, יעלו מחדש התנ"ך על ראש שמחתם, יקבעו עתים ושיעורי תורה לשמה, באופן קבוע לספר הספרים ויתמודדו במישרין עם טקסטים שמקורם בתנ"ך עצמו
|
[צילום: מיכה בונד-פלאש 90]
|
|
|
|
|
|
|
|
| "לֹא יָמוּשׁ סֵפֶר הַתּוֹרָה הַזֶּה מִפִּיךָ וְהָגִיתָ בּוֹ יוֹמָם וָלַיְלָה לְמַעַן תִּשְׁמֹר לַעֲשׂוֹת כְּכָל הַכָּתוּב בּוֹ כִּי אָז תַּצְלִיחַ אֶת דְּרָכֶךָ וְאָז תַּשְׂכִּיל"(יהושע, פרק א, פסוק ח). | |
| "אמר רב ספרא משום רבי יהושע בן חנניה מאי דכתיב ושננתם לבניך אל תקרי ושננתם אלא ושלשתם. לעולם ישלש אדם שנותיו שליש במקרא, שליש במשנה במקרא, שליש במשנה, שליש בתלמוד. מי ידע כמה חיי? לא צריכא אלא ליומי" (תלמוד בבלי, מסכת קירושין, דף ל, עמוד א). | |
|
|
|
|
בימים אלה, כאשר ניגוני חג העצמאות עוד נוגנים, מתנגנים ונוגעים בנו, כשהמוני בית-ישראל פושט ברבבותיו - ומסייר במקומות השונים, בהם נתרחשו ונתקיימו סיפורי התנ"ך, שבה ועולה - כמות שמאליה - השאלה, מה טעם רואה לנכון, רובו ככולו, של העם המקיים ואף משתדל, כל כוחו, לקיים תריג מצוות, להעדיף לימוד יומיומי של תלמוד בבלי וירושלמי, כאחת על פני ובמקום לימוד טקסטים מתנ"ך עצמו, מעשה שבכל יום ביומו, תחת להסתפק בקריאת הטקסט במוגבל של פרשת השבוע, יחד עם ההפטרה הרלוונטית, אחת לשבוע, בשבת, בבתי-הכנסיות השונים. מצוות תלמוד תורה היא המצווה ללמוד תורה וללמדה לאחרים. מצווה זו היא מהחשובות שבין מצוות העשה ביהדות, וחיובה אינו מותנה במקום ובזמן. עם זאת, אף שאין היא מצוות עשה שהזמן גרמה, נשים אינן מחויבות במצווה. מצווה זו כוללת בתוכה את לימוד מכלול התורה שבכתב ושבעל פה: מקרא, משנה, גמרא, אגדה, הלכה, קבלה ועוד. מקרא פירושו תורה שבכתב (תנ"ך), משנה היא ההלכה, וגמרא היא פרושי וטעמי ההלכות. נחלקו חז"ל מה פרוש הגמרא הזו: האם כל יום ויום יחלק לימודו, כמו דעת רש"י, או שמא במשך השבוע ילמד שליש מכל חלק, כמו דעת התוספות. בפועל - פסק רבנו תם, שבתלמוד הבבלי חלקים אלה קיימים ומעורבים, כך שאפשר ללמוד רק תלמוד ואין צריך לחלק הזמן. אומנם נראה שמדובר באדם שכבר למד ויודע המקרא וההלכות. ייתכן שניתן ללמוד מדבריו שגם שאר הספרים שמקרא, הלכה וגמרא בלולים בהם, כדין התלמוד. לעומתו, לדעת הרמב"ם ושולחן ערוך יש לחלק היום לזמנים שווים, כפי הנראה בהתחלה. לדעת הר"ן צריך לחלק הלימוד, בכל יום, אך לאו-דווקא בהכרח בחלקים שווים. רוב הפוסקים פסקו שיש ללכת בדרכו של הר"ן, וללמוד בכל יום מהתנ"ך הלכות וטעמיהן. בפועל ולמעשה, הרי אין באפשרותו של אדם להקיף בימי חייו, התורה כולה, אך קיימת חובה להספיק להקיף מכלול היסודות של התורה. היסודות כוללים לימוד התנ"ך, ההלכות הבסיסיות שצריך ללמוד כדי לקיימן, ובקצרה - הטעם והנימוקים להלכות הללו. היסודות כוללים לימוד ספרי המחשבה והמוסר הראשוניים, כל אדם מהספר המתאים לו. רמת הלימוד המבוקשת היא, שידע אדם כל שלמד, כך שיוכל לענות מיד לשאלות, כפי שאמרו חז"ל "אמור לחכמה אחותי את' - שאם ישאלך אדם אל תגמגם ותאמר לו, אלא אמור לו מיד". השוכח מה שלמד, עובר על איסור "רק הישמר לך ושמור נפשך מאוד פן תשכח את הדברים ופן יסורו מלבבך כל ימי חייך". חז"ל נחלקו ברמת האיסור ויש האומרים שרק מי ששכח, בכוונה, תלמודו עובר על איסור זה. ממכלולם של דברים, הרי ברור הדבר ונעלה, מעל לכל ספיק ספיקא שהוא, כי אין די בלימוד התלמוד הבבלי לבדו ויש ללמוד במישרין ובהרחבה גם אגד הספרים, המהווה המכלול הקרוי תנ"ך,כדי לעמוד הקיום מצוות תלמוד תורה, אשר עליה מצווה כל אדם ואדם מישראל. סוף דבר. הגיע הזמן שמרביתם של מי הרואים עצמם מקיימים תריג מצוות או משתדלים בכל כוחם לקיים תריג מצוות, כי יוצא הם התנ"ך ממקומו הקבוע, בארון הספרים, ינערו מעליו האבק וישקדו על קריאת ולימוד הכתוב בו ממש, ממש כפי שנוהגים הם, ביחס וכלפי התלמוד הבבלי. התנ"ך אינו כלי חמדה שאין עושים בו שימוש יומיומי ושוטף, אלא כל אדם ואדם מישראל מצווה להגות בו, יומם ולילה. הגיע גם הזמן, כי בישיבות התיכונית, בישיבות הקטנות, בישיבות - לסוגיהן השונים שבהן מקדישים זמן רב ללימוד התלמוד הבבלי ואף מפנים זמם ללימוד תורת המוסר, יעלו מחדש התנ"ך על ראש שמחתם, יקבעו עתים ושיעורי תורה לשמה, באופן קבוע לספר הספרים ויתמודדו במישרין עם טקסטים שמקורם בתנ"ך עצמו ולאו-דווקא - בדרך עקיפה ודגרך ביניים של התמודדות עם טקסטים אלה ופרשנותם, כפי שמובאים הם, מכלי שני ושלישי, בתלמוד הבבלי, תחת לקרוא אותם במקור - ומהתנ"ך עצמו.
|
|
הכותב הוא השותף-המייסד של ד"ר חיים שטנגר, משרד עורכי דין ומשרדו מתמחה בתחום המשפט הפלילי, דיני מעצרים, כמו-גם בתחומי המשפט העסקי, דיני חברות, פירוקים ופשיטות-רגל, דיני ירושות וסכסוכים עסקיים-משפחתיים ודיני משפחה, כמו-גם בהופעות בבג"ץ ובענייני עתירות מנהליות, קניין רוחני ומקרקעין. ד"ר חיים שטנגר, אינו עובד במקצועו, במהלך השנה הקרובה ובמקומו עובדים - בתקופה זו - עורכי הדין אורי פנטילט וארנון שצמן.
|
|
תאריך:
|
15/05/2016
|
|
|
עודכן:
|
15/05/2016
|
|
חיים שטנגר
|
לחזור ללימוד התנ"ך ולשינון מקורותיו
|
|
46,847 חסרי בית בלוס אנג׳לס לפי סקר 2016, אנשים בודדים, משפחות ובני נוער. מתוכם, 34,527 ללא קורת גג. ראש העיר היהודי של לוס אנג׳לס, אריק גרסטי, כלל בתקציב שהציע 138 מיליון דולר להרחיב את השירותים לחסרי הבית, לבנות דירות בנות-השגה ולעבוד עם השותפים באזור להילחם בבעיית בריאות הנפש ולתת מענה.
|
|
|
בהחלטה קצרה, קצרה עד למאוד מאוד, דחה נשיא בית המשפט המחוזי, מרכז, בלוד, כב' השופט, אברהם טל, בקשתו של האסיר, ריקו שירזי, לצאת לחופשה קצרה, כדי להשתתף בהלווית בנו, שהתקיימה אתמול (יום א', 8.5.16), לאחר ששלשום נרצח הוא, מטווח קרוב בידי אופנוען, חבוש קסדה, שנעלם מהעין לאחר שרוקן הוא שפעת כדורים בגופו של בנו, שי שירי ז"ל.
|
|
|
עת אנו חוגגים כמעט שבעה עשורים כמדינה מודרנית, אל לנו לשכוח שאנחנו מדינה עם היסטוריה, היסטוריה שצריך לדעת, להציג בכובד ראש ולהגן עליה. נדע לעשות זאת - נוכל להמשיך להתקיים
|
|
|
בימים אלה קודם חגיגת חג העצמאות וקודם קיום יום הזיכרון - עולה, מחדש, על שולחן סדר היום הלאומי, שאלת הזיכרון הקיבוצי-לאומי. יחד עמה עולה חלק צמוד ובלתי ניתן לניתוק ממנה שאלת הנכחת האתוס הציוני, בדרך של קביעת היסטוריה ציונית רשמית ומחייבת של מדינת-ישראל, ראשית צמיחת גאולתנו.
|
|
|
אם עד עכשיו חשבנו שמי שאחראים לשואת אירופה, כמו-גם לרצח ולטבח העם ההמוני, שנעשה בדרך של ג'ינוסייד בששה מיליון יהודים ובעוד מספר בלתי מוגדר של מיליוני צוענים, נכים, הומואים ולסביות ושאר מיעוטים נרדפים, כמו-גם מי שהיו האחראים להשמדתם של מיליונים שנהרגו ונרצחו, במהלך מלחמת העולם השנייה, היו הגרמניים ועוזריהם ימ"ש, מקרב אומות העולם - ובכללם גם בני האומה הפולנית - והנה זקפה ראשה הכחשת שואה חדשה, מבית האולפנה הוותיק של האנטישמיות הוותיקה. מעתה ואילך, אל תכחיש קיומה של השואה. אדרבה ואדרבה. אשר, גם אשר קיומה של שואה זו ובקולי קולות אולם הטל האחריות על קיומה של שואה על כתפיהם של אחרים, בלבד - למשל הטל האחריות על כתפי הגרמנים ועל כתפיהם בלבד. לך כמשתף פעולה, אין כל חלק וכל נחלה בכך.
|
|
|
|