|   15:07:40
  חנינא פורת  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

פיתוח ויישוב הנגב הדרומי בשנים 1949-1952 <br>

סיפור הקמתה ופירוקה של "ועדת הנגב של צ'יזיק" על-ידי בן-גוריון הנגב היה תמיד בבת עינו של "הזקן" כל שכן הנגב הדרומי, והפנינה שבו - אילת מאז שסייר שם בשנות השלושים והארבעים רוחו לא שקטה חלומו הגדול היה פיתוח תעשיה מודרנית המבוססת על חומר הגלם שבנגב ויישובו בעשרות רבות של יישובים (מצפים, תחנות ניסיון, חוות, קיבוצים) לאורך גבול ירדן ומצרים מבאר-שבע דרומה עד אילת
14/03/2017  |   חנינא פורת   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
בבת עינו של הזקן [צילום: רוזנמן - י. רוטשילד]

קצר רוח
בן-גוריון, המנצח הגדול של מלחמת העצמאות היה קצר רוח לראות את חלומו מתגשם במהירות ומוכן היה לעקוף נהלים וסדרים המקובלים בתחום ההתיישבות החלוצית ועיתים אף להקריב (פוליטית-חברתית) לצורך העניין, את ידידיו והעיקר לראות בעודו חי - "את הנגב פורח".

התרגשות
בראשית יוני 1949, סייר בן-גוריון בנגב ורשם ביומנו בתחושה עילאית כי בעין-גדי נמצאו 400 דונם מתאימים לחקלאות, לתיירות ולבתי מלון.


המומחים המליצו "שלא" - בן-גוריון קבע "שכן"

זהו משפט פתיחה המתאים לכתבה הנוכחית. אם דעת המומחים לקרקע ומים לא תאמה את דעתו ועיכבה במעט את קצב הפיתוח - יכול היה בן-גוריון לדרוש שאם כך, "החליפו את המומחים". ביוני 1949 החלה "ועדת הנגב" (ועדה שהוקמה במיוחד כתוצאה ממה שאמרנו לעיל) לפעול בדרום לאחר שקיבלה את הגיבוי הממשלתי והציבורי. "ועדת הנגב" ביססה את החדירה היישובית לאזור ספר הנגב שעיקרו, הקמת שרשרת של יישובי משלט ושל היאחזויות חקלאיות לאורך הגבולות, צירי התנועה וקווי המים ויצירת שטח חיץ בנגב הדרומי.

דגם התיישבות זה אמור היה לעצב את גבולותיה החדשים של המדינה, להקל על יכולתה להשיג ביטחון טריטוריאלי ולחזק את הריבונות הישראלית בשטח שהמדינות הערביות השכנות, חרף חתימה על הסכמי שביתת הנשק, עדיין לטשו עיניהן אליו. התפרוסת היישובית העתידית בנגב אמורה הייתה לפי דעת הוועדה להישען על מפעלי תעשיה, כרייה והפקה של חומרי גלם מקומיים (כולל ים-המלח), פיתוח אילת כעיר נמל דרומית וכשער למזרח וטיפוח חקלאות מדברית בנקודות היישוב לאורך הגבולות.

בראשית יוני 1949, סייר בן-גוריון בנגב ורשם ביומנו בתחושה עילאית כי בעין-גדי נמצאו 400 דונם מתאימים לחקלאות, לתיירות ולבתי מלון; הוא התרשם מהשדות הזרועים בקרבת מוצב ע'רנדל שבערבה דבר היכול להעיד על הפוטנציאל החקלאי של האזור; ובאילת שמע מעוזרו של הגאולוג פיקרד כי יש סיכוי טוב למציאת מים מתוקים; בשובו צפונה, גיבש רעיון של הקמת היאחזויות חקלאיות לאורך הגבול.

הקמת "ועדת הנגב"
בן-גוריון. קבע גבולות [צילום: פין האנס/פלאש 90]

ריכוז החומר
בן-גוריון ביקש לרכז את כל החומר על זיכיונות, רישיונות והבטחות שניתנו על-ידי ממשלת המנדט לחברות ולאישים בנוגע לנפט, מחצבים, ים המלח ואוצרות טבע בנגב

בן-גוריון קבע את גבולות השטח בו תפעל הוועדה: בכל ארץ אדום; במפרץ אילת וסביבתו הקרובה; הערבה וים-המלח; וכן בכל האזור המשתרע מבאר שבע ודרומה, כלומר הנגב ההררי
▪ ▪ ▪

ראש הממשלה היה קצר רוח ונלהב לאחר הסיור וב-16 ביוני 1949 הטיל על יצחק צ'יזיק (איש מפא"י ומי ששימש קצין מחוז בטול-כרם ירושלים ותל אביב בימי הבריטים) לאסוף את כל הנתונים והמחקרים שנעשו בנגב, כולל זיכיונות שניתנו על-ידי ממשלת המנדט, במגמה לעצב מדיניות חדשה לאזור. ציז'יק היה מחלוצי הקמת התעופה בארץ, ממייסדי קירית גת, ומנהלו הראשון של משרד המשטרה, ובהמשך אף מנהל נמל תל אביב. הוא השתתף בפיתוח עמק חפר, היה בין מקימיו של ביח"ר "שמשון", שימש זמנית כשגריר ישראל בליבריה ולאחר שחלה - היה לקונסול ישראל בשיקגו, שם נפטר בשנת 1958.

בן-גוריון ביקש לרכז את כל החומר על זיכיונות, רישיונות והבטחות שניתנו על-ידי ממשלת המנדט לחברות ולאישים בנוגע לנפט, מחצבים, ים המלח ואוצרות טבע בנגב. כמו-כן, ללקט את כל המחקרים המדעיים והניסיוניים שנעשו ונעשים בנגב בנוגע למים, טיב הקרקע, מחצבים ואוצרות טבעיים אחרים, כולל את המידע על יוזמה כלכלית ופיתוח חקלאי ותעשייתי בנגב. על צ'יזיק הוטל גם לברר את מצב התחבורה וצרכיה ביבשה, בים ובאוויר בנגב וכן את האפשרויות לעידוד התיירות. עד מהרה התברר לצ'יזיק שאחת הבעיות הבוערות בעניין הנגב היא מחסור בתיאום הולם בין הגופים השונים המתעניינים ופועלים בנגב, והוא המליץ

בפני בן-גוריון על הקמת גוף חדש בשם 'רשות נגב', אשר תרכז ותתאם את כל התוכניות לאזור חיוני זה. תפקידי הרשות, לדעת צ'יזיק, יהיו עריכת מחקר מדעי לפיתוח הקרקע, חשמל, אוצרות הטבע ומקורות המים, פיתוח התחבורה ביבשה, בים ובאוויר וארגון התיירות, תכנון ההתיישבות והאכלוס, פיקוח על מתן רישיונות וזיכיונות (ניצול אוצרות הטבע בדרום בדרך של הלאמה חלקית או מלאה לכל מיני גופים וכן על יוזמה חקלאית ותעשייתית.

בן-גוריון קבע את גבולות השטח בו תפעל הוועדה: בכל ארץ אדום; במפרץ אילת וסביבתו הקרובה; הערבה וים-המלח; וכן בכל האזור המשתרע מבאר שבע ודרומה, כלומר הנגב ההררי. באוגוסט 1949 מונתה 'ועדת הנגב' באופן רשמי, שבראשה עמד צ'יזיק וחבריה אשר כיהנו כמנכ"לים של משרדי ממשלה כללו את: יהודה אלמוג איש האזור, ד"ר א' ברגמן ממשרד האוצר, מהנדס המים שמחה בלאס (אבי הטפטפות), חיים הלפרין ממשרד החקלאות, פינחס ספיר מנכ"ל משרד הביטחון, ונציגים של משרדי העבודה והתחבורה. לוועדה ניתנה סמכות פיתוח מלאה בדרום הנגב ובערבה. "ועדת הנגב" ישבה לישיבתה הראשונה בספטמבר 1949 לאחר פגישה משותפת של כל חבריה בסיור בנגב.

הדילמה: תעשיה או חקלאות
ניסיונות חקלאיים [צילום: יעקב לדרמן/פלאש 90 ]

גורם המפתח
היו רבים בוועדה שסברו כי דווקא התיישבות תהווה את הגורם המפתח בנגב ויש לתכננה כרצף של יישובים קטנים מעין-גדי עד אילת במרחק של קילומטרים ספורים אחד מהשני.

דווקא נציגי המשרדים הממשלתיים חששו מהכנסת הסוכנות והקק"ל כגורמים מתכננים ומדריכים בהתיישבות העתידית והזהירו כי הללו יעכבו את פיתוחו התעשייתי של הנגב הדרומי
▪ ▪ ▪

בישיבתה הראשונה דנה הוועדה במטרות הפיתוח התעשייתי בנגב, ביכולת להפיק מינראלים וחומרי גלם, בצורך בסלילת כבישים מבאר שבע לסדום ולאילת, ובדחיפות שבבניית הנמל באילת. עוד נידונו בוועדה הכנת מפה טופוגרפית, הנחת קווי מים, הקמת תחבורה ימית ואווירית לאילת.

הקמת היישובים החקלאיים נדחתה לשלב מאוחר יותר היות שלרשות הוועדה עמדו 3 "גרעיני מתיישבים" בלבד. צ'יזיק טען בפני הוועדה כי אין עדיין הסכמה על צורת ההתיישבות המתאימה לנגב הדרומי - פרטית או שיתופית. יו"ר הוועדה לא הניח כי ההתיישבות תקדם את פיתוח הנגב אלא דווקא הכרייה, הסלילה, התיעוש, המלונאות ועוד. לעומתו היו רבים בוועדה שסברו כי דווקא התיישבות תהווה את הגורם המפתח בנגב ויש לתכננה כרצף של יישובים קטנים מעין-גדי עד אילת במרחק של קילומטרים ספורים אחד מהשני.

לדעתם, המתיישבים יעסקו בהקמת גני-ירק, ייעור, נטיעות וחלקות גידול עבור ניסיונות חקלאיים. דווקא נציגי המשרדים הממשלתיים חששו מהכנסת הסוכנות והקק"ל כגורמים מתכננים ומדריכים בהתיישבות העתידית והזהירו כי הללו יעכבו את פיתוחו התעשייתי של הנגב הדרומי. הוועדה העריכה את עלות הפיתוח הנדרש ב-יותר מ 2,5 מיליון ל"י אולם בפועל, הוקצה לה בשנים 1949 - 1951 כרבע בלבד מהבקשה המקורית.

התחלות צנועות - חוות חקלאיות
הישגים נאים [צילום: עבד ראחים חטיב/פלאש 90]

שרשרת החוות
ועדה מצומצמת במפא"י שחבריה היו ס' יזהר, ר' צוברי וב' אזניה בחנה את רעיון הקמת שרשרת החוות מעין גדי לאילת אך לא הגיעה לכדי המלצה חד-משמעיתץ

שלמה לביא פיתח כבר ב-1949 רעיון להקים בנגב חוות חקלאיות לפיתוח מרעה וגידולי שדה והלהיב את בן-גוריון שתבע להקים לפחות שתי חוות כאלה בנות 600-1000 בני נוער
▪ ▪ ▪

צ'יזיק מנה את הצעדים שכבר נעשו: משתלות הוקמו בעין חצבה ואילת; אקלום זני תמרים ותאנים במשתלות ובמקומות אחרים; שיטות שטיפת קרקע מלוחה נלמדו מהניסיון שנרכש בבית הערבה; הוחל בהכנת רשימה לצמחים מדבריים ממקסיקו, אוסטרליה והודו; נקבעו האתרים לתחנות התצפית והניסיון - עבדת, עין-גדי, עין חצבה, עין יהב ובאר אורה.

לחברי הוועדה נמסר כי התחנה החקלאית ברחובות מציעה להמשיך במחקר בנקודות החדשות שיוקמו דרומה לקו הרוחב 31. היו שהציעו להקים גדודי עבודה בנגב המרכזי, בני אלף איש, שיוקמו ליד חוות ענק ויכשירו שם צעירים לחקלאות מדברית. הרעיון נראה חסר סיכוי והמוסדות המיישבים פסלו אותו.

שלמה לביא פיתח כבר ב-1949 רעיון להקים בנגב חוות חקלאיות לפיתוח מרעה וגידולי שדה והלהיב את בן-גוריון שתבע להקים לפחות שתי חוות כאלה בנות 600-1000 בני נוער. בן-גוריון גייס לרעיון את סא"ל עקיבא עצמון מפקד הגדנ"ע והאחרון הקים גדודי נער שהחלו לעבוד בבאר אורה. שטח באר אורה נבחר לאחר סקר יסודי בראשות ד"ר ה' בויקו שהתרשם ממיני הירקות והפירות שנמצאו בבוסתני הבדואים ומהאפשרויות לסכירת מי שיטפונות.

במרס 1952 הקים הגדנ"ע חווה שנייה בעין-יהב אשר התקיימה פחות משנה. ועדה מצומצמת במפא"י שחבריה היו ס' יזהר, ר' צוברי וב' אזניה בחנה את רעיון הקמת שרשרת החוות מעין גדי לאילת אך לא הגיעה לכדי המלצה חד-משמעית. לגדנע"ים היו הישגים נאים אך למרות זאת העדיף משרד החקלאות לעבוד עם השח"ל ומיקם את אתרי הניסיונות והתצפיות בעין-יהב, עין-גדי ועברונה..

רשויות הפיתוח
בנטוב. האשים

במדור עודדו צ'יזיק ובן-גוריון את האדריכל אריה שרון בקידום הכנת תוכניות ארציות (בדומה לתמ"א) בכל הקשור בפיתוח אזורי ספר ובפיזור האוכלוסייה
▪ ▪ ▪

סקירותיו הסדירות של צ'יזיק הציגו את המחלוקת ששררה בקרב המוסדות המיישבים בנגב. המחלוקת התמקדה בשאלה האם להעדיף את פיתוח אזור ים-המלח והערבה על חשבון המשך פיתוחו של הנגב המערבי והצפוני? תחת לחצו של בן-גוריון שביקש להציג במהירות הישגים התיישבותיים, העביר צ'זיק שאלה זו לאגף התכנון במשרד ראש הממשלה שהוא מצידו הקים את "מדור הנגב".

במדור עודדו צ'יזיק ובן-גוריון את האדריכל אריה שרון בקידום הכנת תוכניות ארציות (בדומה לתמ"א) בכל הקשור בפיתוח אזורי ספר ובפיזור האוכלוסייה. בדרך זו חשבו השניים לעקוף את הקק"ל והסוכנות שהעדיפו להעביר משאבים להקמת יישובים חקלאיים בנגב הצפוני בקצב שנראה לבן גוריון "איטי ומיושן למדי". גופים רבים היו מעורבים בפיתוח הנגב הדרומי ונוצרה אנדרלמוסיה באשר למי אחראי ועל מה.

המחלוקות המקצועיות הפכו "לפוליטיות" ושר הפיתוח ממפ"ם, מ' בנטוב, "האשים" את בן-גוריון שאישר משתלה נוספת באילת מטעם משר הביטחון על-אף שקיימת כבר אחת של משרד החקלאות. בנטוב אף טען כלפי בן-גוריון על שהורה לחיל ההנדסה לסלול את הכביש לעין חצבה. המפלגות נאבקו אם כן על משאבים ועל צורות התיישבות כחלק מהמאבק האלקטורלי.

רשות הנגב
פיתוח הדיג [צילום: נתי שוחט/פלאש 90]

פיתוח הדייג, הנמל והעיר אילת לא הוזכר במנדט המוצע "לרשות" משום המחלוקות העזות ששררו בעניין בין הגופים השונים
▪ ▪ ▪

בשל הכפילויות שנוצרו בפיתוח הנגב - הציע צ'יזיק להקים גוף שיקרא "רשות הנגב" (Negev Authority) אשר תרכז, תתאם ותכוון את כל הפעילויות בנגב הדרומי. "ברשות" יכהנו נציגי המשרדים הנוגעים בדבר, ובראשה יעמוד בא-כוח ראש הממשלה. סמכות "רשות הנגב" תקיף את השטח דרומה מבאר-שבע עד אילת ותכלול את אזור ים-המלח.

פיתוח הדייג, הנמל והעיר אילת לא הוזכר במנדט המוצע "לרשות" משום המחלוקות העזות ששררו בעניין בין הגופים השונים. צ'יזיק עמד על כלל אחד חשוב: שתינתן "לרשות" סמכות ביצוע ללא תלות בתקציבי המשרדים השונים. בהצעתו דנו מתכננים ופוליטיקאים ושוב נוצרו מחלוקות. י' גרזובסקי (מפא"י) הציע בניגוד לצ'יזיק להקים "רשות פיתוח עליונה" שעליה לטפל בכל חלקי הארץ ולהכין מקומות עבודה ל-350 אלף עולים.

לא כאן המקום לפרט את ההצעות הנוספות והתחומים שהוצע לעסוק בהם בנגב אלא רק נאמר כי הדיונים בהקמת "הרשות" לא הבשילו אם כי העלו לסדר היום הציבורי את חשיבות פיתוחו ויישובו המהיר של הנגב.

החלום ושברו
ספיר. הועברה לחסותו [צילום: משה מילנר/לע"מ]

"את הנגב מפתחים בדרך של התיישבות ולא בהקמת מפעלי תעשיה ענקיים ללא סיכויי רווח"
▪ ▪ ▪

באוקטובר 1951 החליף בן-גוריון כמה חברים בוועדת הנגב (רובם ממפלגתו וממקורביו) על-מנת להאיץ את פעולתה. יתר על כן הוא הרחיב את סמכויותיו של צ'יזיק בסוברו שהוועדה תסיים את הפרויקטים בהם החלה. הוא נתן לציזיק את התואר "ממונה ואחראי", הרחיב סמכויותיו באילת והוא נדרש לסייע לחברת "מחצבי ישראל" שעסקה בחקר המחצבים ובניצולם.

אולם, ב-9 באוקטובר 1951 העביר בן-גוריון, בלא להתייעץ עם הוועדה, את פעילותה וסמכויותיה ממשרד ראש הממשלה למשרד החקלאות והפיתוח. הוועדה פסקה לתפקד ובמהלך 1952 היא הועברה לחסותו של פנחס ספיר, שעמד בראש מנהל הפיתוח באגף הערבה.

דומה שצעד זה נעשה על-ידי בן-גוריון כמחאה על סירובן של התנועות המיישבות, הקק"ל והסוכנות לשתף פעולה עם "ועדת הנגב" והתעקשותם לטעון שאת הנגב מפתחים בדרך של התיישבות ולא בהקמת מפעלי תעשיה ענקיים ללא סיכויי רווח וללא שורשים אנושיים במקום.

כשלונו של בן-גוריון
בן-גוריון. נכשל [צילום: צ'ארלס נובלוק/AP]

צ'יזיק האשים את "המוסדות המיישבים" על שנקטו בשנות הארבעים בנגב הצפוני בשיטת "נעיצת הקנה", ללא בדיקה מספקת של טיב הקרקע
▪ ▪ ▪

ניסיונו של בן-גוריון לקדם פיתוח הנגב הדרומי במהירות שלא דרך המוסדות הוותיקים (קק"ל, הסוכנות והתנועות התיישבות) - נכשל. וזאת חרף "ועדת הנגב" שבראשה עמד יצחק צ'יזיק המנוסה והחברים שסייעו לו היו ברמת מנכל"ים והיו ביניהם מטובי המומחים לקרקע, להתיישבות, לתחבורה ולמים.

צ'יזיק האשים את "המוסדות המיישבים" על שנקטו בשנות הארבעים בנגב הצפוני בשיטת "נעיצת הקנה", ללא בדיקה מספקת של טיב הקרקע. הוא הכריז כי הוועדה שלו, תאשר התיישבות לאורך גבולות ירדן ומצריים רק לאחר תקופה ארוכה של ניסיונות חקלאיים במצפים ובחוות ורק לאחר בדיקה יסודית של כמויות המים הזמינות וטיב הקרקע המתאים לחקלאות.

דבריו אלה הקשיחו את עמדת המוסדות הוותיקים והמחלוקת גלשה למחלוקת פוליטית אופיינית באותן שנים - בן-גוריון וקבוצת מומחים שלו ממפא"י כנגד מפ"ם ואנשי הקיבוץ המאוחד שזכו לתמיכת הקק"ל והסוכנות היהודית.

את הנגב מפתחים מהנגב ולא מתל אביב
כולל ים המלח [צילום: יואב ארי דודקביץ'פלאש 90]

מחוז עצמאי
הוועדה אומנם "נמחקה" לאחר 1952 אך השאירה לגופים האחרים שתפסו את מקומה, את הדבר החשוב מכל - הנגב יהיה תעשייתי והתיישבותי, הוא יהיה מחוז עצמאי ותפוזר בו האוכלוסייה בערי פיתוח חדשות וליד מפעלים מודרניים.

גם לאחר שהוועדה "נסגרה" והמשרד לפיתוח קיבל את המנדט שלה, צ'יזיק המשיך להלחם בכל ניסיון ממשלתי שביקש לכלול את הנגב באזור נפתי-מנהלי שיהיה נתון לשליטה ממרכז הארץ
▪ ▪ ▪

תביעת ציזיק לפזר את מפעלי התעשיה בנגב הלמה את התכנון הארצי (בראשות אריה שרון) - שעיקרו היה שבירת המבנה הקוטבי של המדינה הצעירה ופיזור האוכלוסייה ברחבי הארץ. ועדת צ'יזיק שוכנעה שמפעלי התעשיה יספקו תעסוקה לעולים החדשים בנגב הדרומי. יתר על כן הוועדה המליצה על הקמת "ערי כורים וחוצבים" בנגב הדרומי והמזרחי שעובדיהם ישוכנו במעברות ובמחנות זמניים אשר בעתיד ישמשו כערים לכל דבר ב"מדרג היישובי".

משרד הביטחון וצה"ל תמכו בהשקפה זו וחיזקו לכאורה את מעמדה של הוועדה אך לא הצליחו לשומרה כפעילה לאורך זמן. גם לאחר שהוועדה "נסגרה" והמשרד לפיתוח קיבל את המנדט שלה, צ'יזיק המשיך להלחם בכל ניסיון ממשלתי שביקש לכלול את הנגב באזור נפתי-מנהלי שיהיה נתון לשליטה ממרכז הארץ. במהלכו האחרון הופיע צ'יזיק בפני השרים וטען כי הנגב חייב להיות "מחוז עצמאי" בגבולות אותם קבע שלוש שנים קודם לכן ראש הממשלה: כל השטח מדרום לבאר שבע עד אילת כולל אזור ים-המלח.

הוועדה אומנם "נמחקה" לאחר 1952 אך השאירה לגופים האחרים שתפסו את מקומה, את הדבר החשוב מכל - הנגב יהיה תעשייתי והתיישבותי, הוא יהיה מחוז עצמאי ותפוזר בו האוכלוסייה בערי פיתוח חדשות וליד מפעלים מודרניים. יתר על כן, הנגב יפותח בידי המתיישבים, בהדרכה ובסיוע של מומחים, אגרונומים ומתכננים העוסקים ללא הרף בניסיונות חקלאיים, בתכנון חדש ליישובי ספר, בסקרים ובמיפוי הנגב הדרומי כולל מרבציו השונים.

לעיון נוסף

בן-גוריון, יומן, 1949 - 1951, תל אביב 1982.

זיוון ז', המעשה והמדיניות הישראלית בנגב, ירושלים 1998.

זיוון ז', מניצנה עד אילת, ירושלים 2012.

נאור מ' (עורך), יישוב הנגב, ירושלים 1985.

נשרי, י' "מדבירי המדבר", בתוך הנגב עידן 6, ירושלים תשמ"ו.

פורת ח', הנגב: ממדבר לארץ מזרע, ירושלים 2002
תאריך:  14/03/2017   |   עודכן:  14/03/2017
חנינא פורת
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פיתוח ויישוב הנגב הדרומי בשנים 1949-1952
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il