|   15:07:40
  חיים שטנגר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה

הציונות הדתית וצה"ל - תחילת הקרע (חלק א)

דומה, כי בצה"ל מביטים כבר, בחוסר סבלנות רבה, כמו-גם בעין עקומה וחשדנית למדי, על חלק מבני ישיבות ההסדר וחלק מתלמידי המכינות הקדם-צבאיות הדתיות, המעדיפים הוראות והנחיות רבניהם, על פני פקודות צה"ל מחייבות
02/04/2017  |   חיים שטנגר   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
[צילום: פלאש 90]

משך שנים רבות לחמה הציונות הדתית וניסתה - בכל כוחה - לפרוץ ההסגר והכיתתיות שהטיל עליה צה"ל, תוך שקיבע שירותם של חובשי כובעי הבארט וכיפות הבד - בדור שקדם לדור חובשי הכיפות הסרוגות - אם לא לתפקידים ייעודים, דווקנים ופרטניים, במסגרת הרבנות הצבאית, הרי לתפקידים קרביים אומנם אך במסגרת כיתתית וקבוצתית, ממש כמו-אז, בימי המדינה שבדרך, שעה שבצה"ל לחמו חיילים דתיים, בשירות צבאי-כיתתי, במה שהוגדר וכונה בשם "הפלוגות הדתיות". פלוגות אלה אפשרו לחייליהם קיום מצוות ואורח חיים דתי, בשירותם הצבאי. נוח היה לחיילים הדתיים, כמו-גם למי שעמדו מאחורי הקמת פלוגות אלה, שמאפשרים למגויסים דתיים, לשלב שירות צבאי ותרומה ערכית לתפיסה הציונית, כאחת, עם מתן אפשרות לקיום מצוות, במסגרת שירות צבאי זה.

על-רקע הגל המשיחי-לאומי (יש המכנים אותי במינוח משיחי-לאומני) ששטף מדינת-ישראל וצה"ל, בכלל זה, לאחר הניצחון המזכיר על חילות ערב, במלחמת ששת-הימים, התעצבה התודעה הדתית-פוליטית-צבאית של הצעירים הדתיים ויחד עם הקמת "גוש אמונים" הוקמו ישיבות ההסדר ששילבו לימודים תורניים בישיבות עם שירות צבאי שוטף, במסגרת הסדר מיוחד, שהושג לצורך כך עם שלטונות צה"ל. לפי הסדר זה שירתו תלמידי ישיבות ההסדר בצה"ל, תקופות מסוימות, שבו אל הישיבות להמשך לימודיהם התורניים, חזרו לצבא להשלמת קורסים פיקודים ואחרים, תוך שאגב כך סיימו הם שירות חובה בצה"ל, בצד השלמת לימודיהם התורניים.

שלטונות צה"ל למדו להכיר - והכירו אף בכך, בפועל ולמעשה כי "הבינישים", קרי בני הישיבות המשרתים בצה"ל, הינם לוחמים חדורים במוטיבציה ערכית-דתית, דבר שהעצים יכולותיהם הצבאיות והמבצעיות, בשירותם זה בצה"ל, במסגרת ישיבות ההסדר. בעוד שהשירות הצבאי במסגרת ישיבות ההסדר נצטמצם בתחילה למקצועות ייעודים דוגמת שירות משותף וכיתתי ביחידות דווקניות דוגמת חיל השיריון והרגלים, בתחילה, פתח צה"ל - אט אט - השירות הצבאי לחיילי ישיבות ההסדר והרחיבו, למספר רב של יחידות צה"ל השונות. במקביל, החלו לבצבץ, זעיר פה, זעיר שם, כיפות סרוגות ביחידות צה"ל המובחרות, דוגמת סיירות, קומנדו ימים וקורס טיס ומספרם הלך וגדל, משנה לשנה.

מצב דברים זה הביא לכך, כי מי המשתייכים לדור הכיפות הסרוגות - בין אלה שעשו שירותם הצבאי, במסגרת ישיבות ההסדר ובין אלה שעשו שירותם הצבאי, באופן פרטני וישיר, ביחידות צה"ל השונות ובמיוחד ביחידות המובחרות שמנינו לעיל - הלך וגדל משנה לשנה. גם מספרם של חיילי ישיבת ההסדר שלא שבו לישיבות ההסדר, בתום שירותם הצבאי במתוחם וקבוע, במסגרת "האחוזים" שקצב צה"ל, למי שביקשו להתקדם בשירותם הצבאי ובסולם הדרגות, אם במסגרת קורסי קצינים ואם במסגרת קורסים פיקודיים ייעודים, הלך וגדל, משנה לשנה.

הגיעו דברים לכדי כך שמספר חובשי הכיפות הסרוגות ביחידות ההתנדבותיות, דוגמת הסיירות השונות, הקומנדו הימי, קורס חובלים, קורס טיס ועוד, עלה על מספרם של בני ההתיישבות העובדת, קרי בני המושבים והקיבוצים שמאז קום המדינה ועד שלהי מלחמת ששת הימים - או ליתר דיוק, עד שלהי מלחמת יום כיפור - היוו רוב מוחלט ביחידות ההתנדבויות הללו. אט אט, אם כי באופן עקבי ורצוף מחקו בני דור הכיפות הסרוגות מקומם של בני ההתיישבות העובדת ביחידות עלית אלה. הדבר התרחש במקביל לפתיחתן של יחידות עלית אלה גם לבני מגזרים שבעבר לא יכלו להתקבל ליחידות עלית אלה, דוגמת בני המגזר הדרוזי, שפרצו מתוך שירות כיתתי בגדוד חרב הדרוזי הידוע גם בשמו כ"גדוד 299" או "יחידת המיעוטים" וכן "הגדוד הדרוזי". פתע פתאום סיים קורס טיס, טייס דרוזי.

לא בכדי משווים אנו השירות בצה"ל בין דור הכיפות הסרוגות לבני המגזר הדרוזי. אלה, כמו-גם אלה, פרצו ממסגרת שירותי צבאי-כיתתי אל מרחבי השירות הצבאי הכללי והכוללני, שנפתח בפניהם, כמו-גם בפני שאר חיילי צה"ל. בלא משים - אם כי באופן עקבי והדרגתי, גם הוא החל לצבור תאוצה שירותן של בנות דתיות בצה"ל. מאז שנת 2005 שבמסגרתה התגייסו לצה"ל 1,581 בוגרות החינוך הממלכתי-דתי, הולך מספרן של הבנות הדתיות המשרתות בצה"ל וגדל, משנה לשנה, כאשר הן עוברות קורס קצינות, משרתות כלוחמות ביחידות חי"ר, דוגמת יחידת קרק"ל ועוד. שיעור היציאה של בנות דתיות לקורס קצינות, גבוה משיעור היציאה לקצונה של כלל הבנות בצה"ל. מדיניות צה"ל בכל הנוגע לגיוס חיילות מעוגנת בפקודות מטכ"ל, המסדירות ההווי בדתי, לרבות פקודת "השירות המשותף".

למרות שהמינהל לחינוך דתי במשרד החינוך, מתנגד לגיוס בנות לשירות צבאי ומונע הסברה מרוכזת בנושא השירות הצבאי בבתי-הספר התיכוניים שבפיקוחו, הרי הבנות הדתיות מתגייסות לצה"ל בשיתוף עם עמותת "אלומה". בשנת 2006 הוקמה בידי "מרכז הרצוג", מכינה קדם-צבאית לבנות דתיות, בשם "צהלי", המכשירה אותן לשירות צבאי מעצימה אותן כנשים דתיות, כדי להוביל ולהנהיג בצבא ובחיים. מכינה קדם-צבאית זו נקראת על שמה של הנווטת הדתית הראשונה בצה"ל, תמר אריאל ז"ל. מדי שנה מצטרפות כ-55 בוגרות צהלי לתפקידי פיקוד והדרכה בצה"ל.

בסוף השבוע שעבר החל קמפיין "אחים לנשק", במטרה לפעול לביטול פקודת השירות המשותף בצה"ל לבנים ולבנות, כמו-גם 'להציל את צה"ל', כדגל קמפיין זה. בינתיים נמסר, כי צה"ל מתכוון לפעול כנגד בני ישיבות ההסדר שנמצאים בתקופת הלימוד בישיבה לאחר חיולם ומשתתפים בימים האחרונים בחלוקת חומרי הסברה במסגרת הקמפיין.

בעקבות הקריאות נגד שירות צבאי משותף ללוחמים גברים ונשים, פרסמה התנועה הקיבוצית - בסוף השבוע החולף - מכתב שנשלח לקיבוץ שדות-ים, בעת מלחמת העולם השנייה ובו הודעה על גיוסה של חברת הקיבוץ, חנה סנש ז"ל, לקבוצת מתנדבים שיוצנחו מעבר לקווי הנאצים באירופה, ויגישו סיוע לפרטיזנים. בהודעה שפרסמה התנועה נאמר, כי יש לשוב ולזכור גבורתן של סנש ז"ל וחברותיה, כמו-גם התייצבות היישוב העברי לצד הלוחמות שעמדו כתף אל כתף עם עמיתיהן הגברים מול האיום הנאצי ובמלחמת העצמאות.

מכתבה של חנה סנש ז"ל שפרסמה התנועה הקיבוצית, בתגובה למניעת שירות משותף של נשים וגברים בצה"ל שמועלית בקרב חלק מחיילי ישיבות ההסדר וחרד"ליניקים למיניהם, דוחקת בני דור הכיפות הסרוגות, מספר דורות לאחור, לימים ולתקופות בהם יחידות העלית של צה"ל היו חסומות כליל בפניהם ומי ש"נתנו הטון" בהן היו בני ההתיישבות העובדת, קרי, בני המושבים ובני הקיבוצים.

העימות שיצא מבית מדרשם של הלוינשטיינים והסדנים למיניהם, הופך - אט אט, אם כה באופן עקבי ובטוח - חיילי ישיבות ההסדר לסוג של "כינור שני", במסגרת שירותם הצבאי בצה"ל. אומנם שר הביטחון, אביגדור ליברמן, נאלץ - בשל מגבלות משפטיות - לבטל השימוע שביקש לקיים למי מראשי המכינה הקדם-צבאית "בני דוד" שבעלי, אך עם זאת הודיע הוא, כי עדיפויות שניתנו לאנשי מכינה קדם-צבאית זו, יבוטלו, על אתר.

דומה, כי בצה"ל מביטים כבר, בחוסר סבלנות רבה, כמו-גם בעין עקומה וחשדנית למדי, על חלק מבני ישיבות ההסדר וחלק מתלמידי המכינות הקדם-צבאיות הדתיות, המעדיפים הוראות והנחיות רבניהם, על פני פקודות צה"ל מחייבות. ברור, כי שניות שכזו לא תוכל להמשיך, לאורך זמן בצה"ל, עד כי ייתכן מצב דברים של ביטול מוחלט בכל הקשור לקיומן של ישיבות "ההסדר", כחלק בלתי נפרד שירותם - עד כה - של החרד"לים בצה"ל. נראה כי מאבקם הבוטה והבלתי מתפשר של הרבנים החרד"ליניקים והחשוכים, שהשתלטו חלקם על חלק מישיבות "ההסדר", לא רק שלא יצלח, אלא הוא יביא לכך, שיזהו בוגריהם עם בוגרי הישיבות החרדיות והשחורות, המסרבים להכיר במדינת-ישראל ובחובת השירות הצבאי בצה"ל של תלמידיהם ובוגריהם. בכך יקרע קרע שאינו בר-איחוי עוד בין צה"ל לציונות הדתית, שהמירה הכיפה הסרוגה שעל ראשה בכיפה שחורה ובקנאות חשוכה שלא הייתה מנת חלקה, עד כה.

הכותב הוא השותף-המייסד של ד"ר חיים שטנגר, משרד עורכי דין ומשרדו מתמחה - בין היתר - בתחומי רישוי עסקים ותכנון ובנייה, בנוסף לשאר התחומים המשפטיים, בהם עוסק המשרד דוגמת: המשפט הפלילי, דיני מעצרים, דיני מיסוי, כמו-גם בתחומי המשפט העסקי, דיני חברות, פירוקים ופשיטות-רגל דיני ירושות וסכסוכים עסקיים-משפחתיים ודיני משפחה, כמו-גם בהופעות בבג"ץ ובענייני עתירות מנהליות, קניין רוחני ומקרקעין.
תאריך:  02/04/2017   |   עודכן:  02/04/2017
חיים שטנגר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הציונות הדתית וצה"ל - תחילת הקרע (חלק א)
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אוהד שני
2/04/17 11:26
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"על ההורים מוטלת החובה "ללמוד" את נפש הבן או הבת, ולהתאים את התשובות והתגובות לפי האישיות והאופי של כל אחד ואחד. לדבר אל כל אחד "בשפה שלו" על-מנת להעביר לו את המסר (פסח)."
אם נותרה עוד טיפ טיפה של כבוד עצמי לפוליטיקאי השחוק הזה, משה כחלון, המכהן כשר האוצר בממשלתו הרביעית של בנימין (ביבי) נתניהו, הרי היה קם הוא מתפטר מתפקידו כשר האוצר - מיד עם הפרסום של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בשבוע החולף, לפיו התחלות הבנייה בשנת 2016 ירדו ומחירי הדיור לא רק שלא הוזלו, אלא הם אף עלו מאז ועד מועד כתיבת דברים אלה. ואם לא די בכך, הרי מהדוח השנתי שפרסם אתמול (יום ד') בנק ישראל עולה, כי תענית "מחיר למשתכן", אך ורק הגדילה הביקוש לדירות, תחת להפחית מספר רכישות הדירות על-ידי זוגות צעירים, סומנו בידי משה כחלון, כקהל היעד וקהל המטרה של תוכנית "מחיר למשתכן".
30/03/2017  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
קראנו, בתמיהה רבה, חזרנו וקראנו, באותה תמיהה ממש, שהלכה וגברה, הידיעה שפרסם איתמר לוין היום (מחלקה ראשונה, תאריך 29.3.2017) לפיה מאיימת לשכת עורכי-הדין להשבית מערכת בתי-המשפט לאחר חופשת הפסח, בשל המחלוקת המתמשכת על תנאי הפנסיה, כתוצאה מהחלטה שקיבל בעניין זה, הוועד המרכזי של לשכת עורכי-הדין.
29/03/2017  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
בכל מדינה מתוקנת בעולם המערבי - כאשר כוונת הדברים הינה, ראש וראשונה לבריטניה וגרמניה - קיים שידור ציבורי, ברדיו או בטלוויזיה. מטרתו של השידור הציבורי, ברדיו או בטלוויזיה, הממומן על-ידי הציבור, הינו לכלול שידורים בעלי ערך תרבותי וחברתי איכותי, אשר אינם מושפעים משיקולים מסחריים ואינם מצויים על סדר יומו של השידור המסחרי. בפועל ולמעשה חודר השידור הציבורי אל תוככי התכנים של השירות המסחרי.
27/03/2017  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
בתום שנתיים לקיומה של ממשלת נתניהו הרביעית, בה מכהן משה כחלון, כחבר ממשלה מן המניין, בתפקיד של שר האוצר ששם לו, כמטרה עיקרית, להוריד מחירי הדיור, ניתן לקבוע - כמעט בפסקנות ובנחרצות - כי משה כחלון איבד ההילה שהייתה לו, בממשלת נתניהו השנייה, עת כיהן הוא כשר התקשורת ואור יקרות זרח ממנו, בעקבות מהפכת הסלולר שהביאה לו תומכים רבים. אותו כחלון לקח פסק זמן מהפוליטיקה, לשנתיים ימים, לא נכלל בממשלת נתניהו השלישית, הקים סיעה פוליטית חדשה, בשם "כולנו" והשתלב בממשלה הקיימת, כשר האוצר.
26/03/2017  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
רון בריימן
רון בריימן
התקשורת הישראלית, ואפילו זו הרואה את עצמה כ"ממלכתית", חוטאת ב"עכשיוויזם" מסוכן ובעידוד הפיכת עסקת החטופים לכניעה ללא תנאי
קובי ברדה
קובי ברדה  |  
המוסדות (הנהלת קמפוס, משטרה וכו) מבועתים ובוחרים להתמודד בסגירת הקמפוס מוקדם מהרגיל או עיטוף הפסל ו/או שמירה עליו עם כוחות שיטור, אבל השינוי לא יוכל להגיע מפלסטרים שכאלה
[צילום: יוסי זמיר, פלאש 90]
מתן גולדבלט
בית המשפט העליון של קנדה בבחינה חוקתית של פגיעה בחופש ההתאגדות של מנהלים זוטרים בבתי קזינו: האם יש הבדל בין פגיעה בזכות שלילית לפגיעה בזכות חיובית?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il