בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
חרדים מזווית אחרת - שאלו את הבימאי יריב עוזר ● ולקינוח ב' מיכאל מציג: המנותק ● שאלו את העיתונאי לאנשים חושבים, שקרא לאלימות בשער 'הארץ'
|
עיתון מנותק [צילום: יעקב נחומי, AP]
|
|
|
|
|
חרדים למסך פעם ידענו שהחרדים הם חידה מסתורית, שגרמה לסקרנות רבה, להציץ מבעד למסך אל חייהם, ושהולידה ספרות עשירה לגביהם (ואין הכוונה רק לספרות הקלאסית הסטירית על החרדים מיסודם של שלום עליכם ועמיתיו), כמו גם תיאטרון ושלל סרטים לרוב מפרי עטם של חוזרים בשאלה (בר יוסף, רותם) או של יוצרים חילונים למהדרין (שהייצוגי שבהם אמנון לוי). יצירות אלו, איך לא, נכתבו מזווית שלילית, סאטירית וביקורתית. אולם היום בעידן האינטרנט והרשתות החברתיות, כשלא מעט חרדים הם חלק בלתי נפרד מהנוף הדיגיטלי והתקשורת העכשווית, המצב השתנה. החרדים זוכים לסיקור ולתיעוד אותנטי בעיקר בתיאטרון ועל גבי המסך הקטן, ואף להתפעמות מחייהם, וזאת לא רק על-ידי יוצרים חוזרים בתשובה, דוגמת שולי רנד (אושפיזין ועוד), רמה בורנשטיין שסרטה הידוע "למלא את החלל" זיכה אותה בפרסים ישראלים ובינלאומיים. לא פחות יוצרים ישראלים חילונים לא הסתירו את התרגשותם מההווי החרדי. קחו למשל סרט שיצא לאחרונה על בני ברק, דומני של הבימאי יריב עוזר, שבו הוא מתפעל מחיי הפשטות, הצניעות ותלמוד התורה של הרב קנייבסקי, ומאז הכיפה לא משה מראשו, כמו גם מאפיית המצות הבני ברקית בעיצומם של ימי הקורונה, בתנאים כמעט בלתי אפשריים מאחורי המסיכה ובמגבלות אחרות. חרדים למסך? אפשר גם אחרת. מנותק שמתם לב? בעיצומן של הפגנות האנטי ביביסטיות, המשתוללות ברחובות, עיתונאי של העיתון לאנשים חושבים קורא לאלימות בשער (תרתי משמע). אז איך זה שמנגד העיתונאי הוותיק ב' מיכאל באותו עיתון, דבק בעמדתו ובציוציו בטוויטר, שמקור האלימות הפוליטית, הוא, איך לא, בימין, בעוד השמאל, בגירסתו המשודרגת העדכנית הביביסטית, חף מכל אלימות? תגידו, הוא חי על כוכב הלכת שלנו? מנותק כבר אמרנו? ואולי הארץ עיתון לאנשים מנותקים כמוהו? הבנת את זה מיכאל?
|
תאריך:
|
30/07/2020
|
|
|
עודכן:
|
30/07/2020
|
|
ציפי לידר
|
|
קרן מרציאנו דיווחה בערוץ 12 על גילוי דעת של 15 פרופסורים לכלכלה המתנגדים לתעלול של ביבי לאשר תקציב לשלושה חודשים בלבד (מתי תצא בת קול מרחוב בלפור בירושלים שהם שמאלנים?)
|
|
|
בשבת הקרובה, שבת נחמו, לפני מאה שנה בדיוק, 1920, נשמעו פעמי משיח בשמי התכלת העזה של ירושלים. משק כנפי ההיסטוריה. ירושלים כולה בכתה מהתרגשות, כאשר הנציב העליון הראשון ליהודה, סיר הרברט סמואל, קרא את הפטרת נחמו בבית הכנסת החורבה בעיר העתיקה: "נַחֲמוּ נַחֲמוּ עַמִּי, יֹאמַר אֱלֹהֵיכֶם". וכאשר בירך בקול רוטט מהתרגשות את ברכת "רַחֵם עַל צִיּוֹן כִּי הִיא בֵּית חַיֵּינוּ... בָּרוּךְ אַתָּה ה' מְשַׂמֵּחַ צִיּוֹן בְּבָנֶיהָ" - לא נשארה עין אחת יבשה!
|
|
|
מדי שנה בשבת הראשונה אחרי צום תשעה באב, אנחנו קוראים את פרשת "ואתחנן", הנפתחת בספר "דברים" פרק ג', פסוק כ"ג. השבת שלאחר תשעה באב נקראת "שבת נחמו", בה אנחנו קוראים הפטרה מספר ישעיהו פרק מ', הנפתחת במילים ""נַחֲמוּ נַחֲמוּ עַמִּי יֹאמַר אֱלֹהֵיכֶם". הפטרת השבוע פותחת רצף חדש של הפטרות נחמה. אחרי שבשבוע שעבר סיימנו קריאת הפטרה שלישית משלוש הפטרות על פורעניות, שליוו אותנו מי"ז בתמוז עד ט' באב, אנחנו פותחים בשבע הפטרות נחמה, שילוו אותנו בשמחה לאחר ט' באב לתוך חודש אלול ולחודש תשרי בתחילת השנה הבאה עלינו לטובה. אני חושש לשמחה, כשמפגינים במדינת ישראל הדמוקרטית נדקרו בבקבוקי זכוכית שבורים, הוכו באגרופים ובאלות, רוססו בגז פלפל. כמה מפגינים נחתכו בצווארם ונזקקו לתפרים בעורפם. מתלהמי עם עמורה מנופפים בדגלי ישראל קוראים למפגינים ברחוב בלפור "זונות, בוגדים, עוכרי ישראל...".
|
|
|
בשבועות האחרונים עולה כל הזמן בתקשורת המושג "אנרכיסטים" מבית מדרשו של הפירומן מבלפור. בואו רגע ננסה לעשות סדר בהגדרות. רק בהגדרות נכונות ואמיתיות ניתן להסתכל על המציאות כפי שהיא, וכבר ראינו בהיסטוריה, ובמיוחד בהיסטוריה של המאה ה-20, שאם יש כוחות שרוצים לקחת מושגים ולהשתמש בהם בצורה הפוכה למשמעותם האמיתית זה אפשרי. הדבר היחידי שצריך לעשות הוא לחזור פעם אחר פעם על השקר וכדאי להשתמש בשקר כמה שיותר גדול כדי להגיע לתוצאה הרצויה - תחושת חוסר אמון בכלום ופחד בלתי מוסבר מפני כל דבר, שני אלמנטים שמתחברים לכמיהה אחר סדר ביטחון והגיון בחיים, שאותם כמובן רק מנהיג חזק יכול להביא.
|
|
|
מול בלפור ניצבות שתי מחאות - האחת צודקת ולגיטימית, והשנייה טומנת בחובה שיח אלים ומהווה חרפה על החברה הישראלית באשר היא. ולא רק מול בלפור: בכל חלקי הארץ עם ישראל עד להפגנות נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, כאשר מן הצד השני ניצבות הפגנות נגד, שהן, בסופו של דבר, אך ורק נגד - לא בעד עתיד טוב יותר או בעד תכנים וערכים אוניברסליים, אלא פשוט נגד המפגינים מן העבר השני; והן מגלמות את כל הרעה החולה בחברה הישראלית ומאתגרות את בסיס היסודות עליה בנויה המדינה. מותר להם, ללא כל צל של ספק, להפגין ולהשמיע את דעתם, אך אסור להם להשתמש באלימות, לשיר שירי נאצה ולהסית נגד הצד השני.
|
|
|
|