|   15:07:40
  אלון קוחלני  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
לימודי רפואה סינית 2024
קבוצת ירדן
תוכן לאינסטגרם - המנוע הדיגיטלי להגדלת העסק שלך

הגיע העת למנות קצין ציות ברשויות המקומיות

תזכיר חוק חדש "תקנות העיריות (מכרזים) (הוראת שעה מס' 2), התש"ף-2020" ממחיש את הצורך בקביעת פונקציה ייעודית לאישור חוקיות פעולות בדומה לגופים פיננסים
22/08/2020  |   אלון קוחלני   |   יומני בלוגרים   |   מגיפת הקורונה   |   תגובות
רגולציה ופיקוח

נדמה, שמה שלא עשו דוחות ביקורת של מבקר המדינה ודוח הצוות לבחינת דרכים לחיזוק טוהר המידות ברשויות המקומיות, יעשה נגיף הקורונה.

לאורך החודשים האחרונים בהם המגיפה הכתה, נאלץ השלטון המרכזי להגמיש יותר ויותר את הרגולציה והפיקוח על אופן התנהלותם של רשויות מקומיות. ביטוי אחרון בולט לכך הוא תזכיר חוק שפורסם ב-20.8.2020 המקנה לרשויות המקומיות סמכות לעקוף את שני המכרזים על-ידי הארכת חוזים עם קבלנים1.

הפתרון של משרד הפנים להישען על שומרי סף2 ברשות המקומית, קרי אותם עובדים סטטוטוריים האחראים על ניהול הרשות המקומית (מנכ"ל, גזבר) ועל היועץ המשפטי כדי להבטיח את תקינות ההליך, פונקציות שהנן נוגעות בהליך (מנכ"ל וגזבר אחראים על ההתקשרות, ויועמ"ש אישר/ניסח את החוזה והמכרז), מעלה באופן טבעי קשיים.

האם הישענות על שומרי סף אכן מהווה פתרון?

ואכן, צוות שבחן, עבור יועמ"ש לממשלה, דרכים לחיזוק שלטון החוק וטוהר-המידות בשלטון המקומי העלה עדויות כי "שומרי הסף ברשויות מקומיות סובלים, כפי שעלה בעדויות שהוצגו בפני הצוות לבחינת דרכים לחיזוק שלטון החוק וטוהר-המידות בשלטון המקומי, מ"קשיים משמעותיים... בביצוע תפקידם, וזאת, בין היתר, נוכח מבנה חלוקת הסמכויות ברשות, אופן הגדרת מעמדם על-ידי הנהלת הרשות, הגדרת תפקידם וסמכויותיהם בדין והכלים שהוקנו בידיהם לשם ביצוע תפקידם". עוד נטען כי "העובדה כי בעלי התפקידים האמורים כפופים מינהלית להנהלת הרשות ולעומד בראשה, העובדה כי ראש הרשות מכריע בבחירת בעלי התפקידים ואחראי למעשה לתנאי העסקתם, והעובדה כי במערכת התאגידית הסגורה של הרשות המקומית יש יחסי-קרבה משמעותיים בין בעלי התפקידים להנהלת הרשות ולראש הרשות, מקשות, הלכה למעשה, על תפקודם האפקטיבי כשומרי סף"3.

אך מה באשר למבקרי הפנים, שאף הם מוגדרים כשומר סף? הרי הם לבטח אובייקטיביים בעבודתם. מדוע אם כן מבקר פנימי לא יכול לאשר תקינות של פעולות ותהליכים (כגון התקשרויות עם קבלנים)? התשובה לכך טמונה בשאלה. מבקר הפנים, כפי שמודגם במודל שלושת קווי ההגנה4, הנו פונקציה הבוחנת את התנהלות הארגון מכל היבטיו ויחידותיו וככזו היא איננה יכולה ליטול חלק, כל שכן לאשר, תהליכי קבלת החלטות, מה גם שפונקציה זו עורכת ביקורת בדיעבד (ביקורת לאחר מעשה).

אם כן מה ניתן לעשות, בייחוד במצבי חירום, כמו בזמן הקורונה, בהם הקושי בניהול הרשויות המקומיות בולט? והרי הפתרונות שהועלו עד כה, כפי שניתן ללמוד מדוחות מבקר המדינה (שפורסמו לאחר שהדין וחשבון הנזכר הוגש ליועמ"ש לממשלה), לא הביאו לפתרון המיוחל.

הטמעת פתרון מהמגזר הפיננסי

בשני העשורים האחרונים, לאחר השערוריות החשבוניות שהביאו לקריסתן של תאגידי ענק כאנרון ווורלדקום, התפתחו, בצל חקיקת חוק סרבנס אוקסלי (SOX), דיסציפלינות שונות ובהם ציות (Compliance), תוכנית המשכיות עסקית (BCP), תוכנית התאוששות מאסון (DRP) וניהול סיכונים כולל. הרעיון שארגונים צריכים, בדומה למדינה, לקיים משטר (ממשל תאגידי) שיבטיח את יציבותה והתמודדות בהצלחה עם מצבי סיכון (אי ודאות) וזאת, בין היתר, כדי לזכות באמון בעלי העניין (ובהם לקוחות/ציבור) העלה את הצורך ביצירת פונקציה ייעודית לצמצום סיכוני ציות (הפרות של נורמות משפטיות). פונקציה זו נדרשת לבחון את עמידת הארגון בהוראות הדין החל (עליהם), לבחון את הפרוצדורות המתקיימות בגוף כדי להעריך האם הללו מבטיחות את קיומם של הוראות החוק וכיוצ"ב.

בישראל קיימת חובה למנות קציני ציות בבנקים ובגופים המוסדיים (חברות ביטוח, קרונות וכו') וכן ישנם רגולטורים שהמליצו על כך (רשות לניירות ערך, הרשות להגנת הצרכן), דבר המעלה באופן טבעי את השאלה, מדוע פונקציה זו לא מיושמת בגופים המשפיעים ביותר על חיי האזרחים במדינה - הרשויות המקומיות?

והרי רשויות מקומיות הנן גופים בעלי קשת רחבה ביותר של סמכויות ובהם סמכויות להטיל תשלומי חובה (כגון: ארנונה, אגרות, היטלים), להעניק אישורים/היתרים (כגון: היתרי בניה) ורישיונות (כגון: רישיון עסק, לכלב), לקבוע זכאויות לתושבים ואת היקיפם (כגון: קבלת שירותי רווחה/חינוך) וכיוצ"ב.

מסקנה

אם כן נראה, יותר מבכל תקופה אחרת, שדווקא בעת הזו בה נאלצות הרשויות להתמודד עם ההשלכות של מגיפת הקורונה, כאשר משרד הפנים נאלץ עקב כך להגמיש את הפיקוח הרגולטור. יש לבחון, כיוון שכל הצעדים שננקטו עד כה לא הוכיחו את עצמם, את הפתרון של הטלת חובה למנות קציני ציות ברשויות מקומיות.

בדרך זו, בין היתר, יוכל משרד הפנים לקבל הבטחה (assurance) לגבי האופן שבו הרשויות המקומיות הטמיעו בפעילותם היומיומית את הוראות הדין, לגבי האופן בו הן פועלות למניעת חשיפה לסיכוני ציות ועקב כך למנוע פגיעה בנכסים שהם מנהלים (ולהגן עקב כך טוב יותר על אינטרס הציבור), לצמצם את הסיכון שראשיה יעמוד בפני הליכי אכיפה מנהלית (חיוב אישי) ואת הסיכון לפגיעה במוניטין של הרשות המקומית, ובכך להגביר את אמון הציבור בגופים אלה.

לשון אחר, באמצעות מינוי קצין ציות, יוכל משרד הפנים (והציבור) להבטיח שהרשויות המקומיות אכן מצייתות לחוקים ליתר הוראות הדין, הן עורכות ומפעילות תוכנית אכיפה פנימית המסייעת להנהלת הרשות המקומית לקיים את אחריותם בצמצום החשיפה לסיכוני ציות, להגביר את המודעות והמעורבות של בעלי תפקידים ברשות לכך, דבר שיבטיח את השמירה על אינטרס הציבור.

כיום, בהעדר דרך מוכחת אחרת לצמצום סיכוני ציות, והראיה שיותר יותר רגולטורים מאמצים כלי זה, טוב יעשה משרד הפנים, שגמע כברת דרך ארוכה ראויה לציון בתחום הגברת המנהל התקין ברשויות המקומיות, ובהם הוצאת נבחרי ציבור מוועדות ביצועיות (כגון: תמיכות, הקצאות, רכש), חיזוק מבקרי הפנים (מתן מתקציב5), הטלת חיוב אישי (על נבחרים ועובדים בגין הוצאות לא חוקיות), ויפעל לאמץ כלי זה לצורך הטמעתו בגופים הנתונים למרותו.

הערות

1. תקנות העיריות (מכרזים) (הוראת שעה מס' 2), התש"ף-2020

2. שומר סף זה כינוי לנושא משרה שמתוקף תפקידו מופקד על שמירת כללי מנהל תקין. כל הפונקציות הנזכרות, להוציא מנכ"ל, מוכרות כשומר סף. ברור כי אם שומר סף לא יכול להבטיח את נאותות הליכים, אזי לא יכול לעשות זאת גורם שאמון על ניהול הרשות. הפרדה לא נעשתה בגוף המאמר לאור אילוצי עריכה.

3. דין וחשבון של הצוות לבחינת דרכים לחיזוק שלטון החוק וטוהר המידות בשלטון המקומי, משרד המשפטים, 2016.

4. שלושת קווי ההגנה זו מסגרת לניהול סיכונים המפצלת את האחריות לניהול סיכונים תפעוליים לשלוש: בקו הראשון אלו המנהלים את הסיכונים באופן ישיר (מנהלי הקו) ואנשי בקרה. בקו השני אלו המפקחים על אנשי הקו, אלו הבודקים את יישום מדיניות החברה, ריאליות סבילות הסיכון ובודקים את העמידה בהם. בקו השלישי יש את מבקר הפנים, המספק הבטחה (assurance) בלתי תלויה לגבי פעולת הפונקציות בשני הקווים הראשונים

5. תקנות העיריות (תקנים ותקציב שנתי ללשכת מבקר העירייה), תשע"ח.

הכותב הוא עו"ד העוסק גם בתחומי ציות, ניהול סיכונים וביקורת פנימית (גם ברשומ"ק). מרצה באוניברסיטת חיפה ומכהן כיו"ר ועדה ציות, אכיפה מנהלית וביקורת בלשכת עורכי הדין וכן עומד בראש צוות לאסדרת מקצוע קציני ציות בישראל.
תאריך:  22/08/2020   |   עודכן:  22/08/2020
עו"ד אלון קוחלני
+3,800 משרתים בצה"ל נמצאים בבידוד
22:28 22/08/20  |  עידן יוסף
287 משרתים בשירות סדיר, קבע ועובדי צה"ל מאובחנים כחולים בקורונה. כולם במצב קל. נכון ליום ה', 3,799 משרתים נמצאים בבידוד ביתי.
+הזמר עומר אדם נדבק בקורונה
21:36 22/08/20  |  עידן יוסף
עומר אדם נדבק בקורונה אחרי שנחשף לחולה מאומת, ונמצא בבידוד בחוף פרטי ביוון. הזמר ואחיו רואי נדבקו בקורונה במיקונוס והם אינם סובלים מתסמינים. את הבידוד מעבירים השניים באי פרטי ביוון.

עופר מנחם, מנהל יחסי הציבור של עומר אדם מסר בתגובה: "ב-12 באוגוסט עומר אדם היה בישיבה עם אנשי עסקים, ולאחר שיצא ממנה התבשר כי אחד מאותם נוכחים חלה בקורונה. בעקבות כך הוא ביצע מיד בדיקת קורונה עוד באותו ערב. ב-14 וב-15 באוגוסט היה חג ביוון ואז סופ"ש, וביום שני 17.8 התקבלה תשובה חיובית לבדיקה.

"מאז אותו יום נמצאים עומר ואחיו ביחידה מבודדת בחוף פרטי, ומרגישים טוב. אתמול בערב הם היו בארוחת שישי משפחתית עם חברים מקומיים שמודעים למצבם הבריאותי וחוו כבר קורונה בעבר. עפ"י חוק הקורונה לאחר 10 ימים מרגע הבדיקה וללא תסמינים מותר לצאת מבידוד. אנו מאחלים לכולם בריאות".
+משרד הבריאות: 398 חולים במצב קשה
21:00 22/08/20  |  עידן יוסף
משרד הבריאות מעדכן: 537 נדבקים בקורונה אותרו מאז חצות, מתוך 9,027 בדיקות שנערכו. 398 חולים מאושפזים במצב קשה, 119 מונשמים.
+גמזו לטובה, גם זו לרעה
17:44 22/08/20  |  דן מרגלית   |   לרשימה המלאה
הפוליטיקאים בשחיתותם דחו את הצעת "הרמזור" שלו לא מפני שהיא ראויה או לא אלא מפני שיש להם אינטרס פוליטי  ▪  מפני שביבי צריך לקנות את רצונם הטוב של יעקב ליצמן והחרדים
(גמזו. צריך נעליים גבוהות [צילום: נועם ריבקין-פנטון, פלאש 90])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הגיע העת למנות קצין ציות ברשויות המקומיות
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ה.א
23/08/20 17:12
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מגיפת הקורונה
מיליונים נוספים ימותו לפני שמגיפת הקורונה תסתיים – צופה ביל גייטס בראיון עם זאני מינטון-בדואוס, העורכת הראשית של אקונומיסט. לדבריו, רוב המתים לא יהיו מן הקורונה עצמה, אלא מהעומס שהיא מטילה על מערכות רפואה וכלכלה לחוצות ממילא, במיוחד במדינות המתפתחות. גייטס גם מגנה את הפוליטיזציה של התגובה למחלה, במיוחד בארה"ב, ואת תיאוריות הקונספירציה שצצו במהלכה – חלקן המערבות אותו. לצד זאת, הוא מספק תחזית אופטימית לפיה עד סוף 2021 ייוצר בצורה המונית חיסון יעיל וחלק מספיק של העולם יהיה מחוסן כדי לבלום את המגיפה.
21/08/2020  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
ה"היגיון" היחיד שבבחירות נוספות הוא של הנאשם בנימין נתניהו המנסה לחלץ את עצמו בכל מחיר מישהו מוכן לחשוב בהיגיון על תפילות הימים הנוראים? אם תפרו לנתניהו תיק - מוזר שבפרשת הצוללות הוא בכלל לא נחקר פסק הדין בנושא הדפוס והלהט"בים הוא שערורייתי כיצד רשות ניירות ערך מתנהגת כמו הברון מינכהאוזן
21/08/2020  |  איתמר לוין  |   כתבות
אנשי השמאל עוה"ד שחר בן-מאיר ויצחק אבירם ישלמו 10,000 שקל בשל עתירת סרק שהגישו לבג"ץ נגד השימוש בכלי האיכון של השב"כ במגיפת הקורונה. השופט דוד מינץ קבע (יום ה', 20.8.20), כי העתירה הוגשה הן בלא מיצוי הליכים והן בחוסר בשלות.
21/08/2020  |  איתמר לוין  |   חדשות
קבינט הקורונה דן (יום ה', 20.8.20) בהגבלות הנוספות שנשקלות. ממונה הקורונה, הפרופסור רוני גמזו, הציג לשרים את הצעדים הנדרשים - והניח בפני השרים שני מתווים להורדת מספר הנדבקים ביום. אחד מהם כולל מגבלות בתקופת החגים. הוא נתקל בביקורת נוקבת של השרים - שטענו שהתבחינים אינם אחידים ולא ברורים.
20/08/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
לחרדה הגדולה שנוצרה בקרב רבים וטובים יותר וטובים פחות מבינינו, לגבי המגיפה המהלכת בקרבנו, מגיפה הקוטלת עשרות ומאות ללא ליווי של חברים וקרובי משפחה ביומם האחרון, התווספה מגיפה נוספת. מגיפת העמימות, הזלזול.
20/08/2020  |  רות רזניק  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עידן יוסף
עידן יוסף  |  
המגפה שהשמידה את קיפודי הים באילת התפשטה לאוקיינוס ההודי ומאיימת להשמיד אוכלוסיות קיפודי הים בכל העולם    קיפודי הים נחשבים ל"שומרים" של שוניות האלמוגי. החוקרים מתריעים: מדובר במגפה...
דן מרגלית
דן מרגלית
האם האנשים האלה נשארים יועציה של מירי רגב? הרי האינטרס שלה הוא בעצם שהם יעופו לה עכשיו מן המשרד הרחק ככל האפשר, ואם אינה עושה זאת - האנוכית מעוררת הסלידה - מדוע היא משאירה אותם בחב...
איתמר לוין
איתמר לוין
שתי תביעות קטנות נגד חברות תעופה מגיעות לרשם הבכיר שרון קרן, אשר עם הכנה מצוינת, התמקדות בפרטים החשובים וסבלנות רבה מצליח להוביל לפשרות בתוך רבע שעה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il