|   15:07:40
  אביתר בן-צדף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

כמה הערות על מלחמת יום הכיפורים <span style='font-weight:normal;'>[18]</span> <br>

עוד הערות, שכתבתי על מלחמת יום הכיפורים המשך יבוא, כי יש עוד הרבה להגיד על המלחמה ההיא
30/09/2020  |   אביתר בן-צדף   |   יומני בלוגרים   |   מלחמת יום הכיפורים   |   תגובות
פרחים בקנה [צילום: באדיבות ארכיון צה"ל במשרד הביטחון/אבי שמחוני, עיתון 'במחנה']


עוד בעניין ה'בלטנים'

לפעמים, איני מצליח לברר סוגיה עד תומה, ולמרות זאת מפרסם את ממצאיי - כדי שיודעי-דבר (וכאלה מפוזרים בין קוראיי) ישלימו לי את התמונה, כמיטב יכולתם. כך קרה גם בעניין השריון הריאקטיווי, שמופעל עלי-ידי מטען חלול שפוגע בו, ומגן על הטנק. גרסתו העברית נקראת בלשון העם, 'בלטנים', ובצבא - 'בלייזר'.

כתבתי בטורי ('כמה הערות על מלחמת יום הכיפורים 17'), שהשריון הריאקטיווי לא היה בנמצא במלחמת יום הכיפורים, אך קורא תיקן אותי בכותבו: "[ד"ר] מנפרד הֶלד וחברָה גרמנית [MBB - אב"ץ] הגישו, עוד בשנת 1970, דהיינו, שלוש שנים לפני מלחמת יום הכיפורים, את בקשות הפטנטים [בגרמניה] על השריון הריאקטיווי.

בקשות הפטנט היו כפופות לצווי חיסיון של ממשלת גרמניה עד לפרסומן שנים אחר כך. תוכל למצוא אותן בכל אתרי הפטנטים באינטרנט". לבקשתי, העביר לי הקורא דוגמה לבקשת פטנט, שהגישו הלד ו-MBB. לדעתו, "הטכנולוגיה הייתה ידועה לשותפיו/חבריו הישראלים של מנפרד הלד בזמן אמת; כלומר, לכל הפחות, בשנת 1970".

יתר-על-כן, לדבריו, התקציב [לפיתוח, לייצור ולרכש - אב"ץ] נחסם על-ידי מתנגדי המערכת, שזלזלו בכוחו של נשק נ"ט (רקטות, טילים ותול"רים); ורק אחרי המלחמה, הכריע שמעון פרס (כשר ביטחון בממשלת יצחק רבין), והורה על פיתוח ועל הצטיידות. "כבר במבצע ליטני [מארס 1978] נעו מחלקות [טנקים] החוד עם 'בלטנים', שהיו פתרון למצער נגד רקטות RPG עם ראש-קרב רגיל ונגד תול"ר B10 ...".

עוד בעניין הקרב במעלה גמלא

תוך עיון בביוגרפיה של מוסה פלד, שכתב דודו הלוי ("כנגד כל הסיכויים", מערכות ומודן, 2019), נחשפו בפניי עובדות נוספות על הקרב של שתי פלוגות מגדוד 51 ב'גולני', בפיקודו של ציון זיו (זלוף), הסמג"ד, שעיכבו את חטיבת השריון 47 הסורית מלרדת לעבר הכינרת.

זיו עלה בשבעה באוקטובר אחר-הצהריים במעלה גמלא עם פלוגה רובאית ועם פלוגה מסייעת, שכללה מחלקת תול"ר על ג'יפים (שלושה כלים) - בפקודת מרדכי שוורץ, עוזר קצין האג"ם של פיקוד הצפון - כדי לסייע לתותחנים מגדוד 405. שעמדותיהם נשטפו על-ידי טנקים סוריים. הכוח מגדוד 51 הקדים את גדוד מילואי השריון 39 של יואב וספי ואת גדוד מילואי השריון 95 של יעקב נויפלד, ולא ידע על התקדמותם במעלה.

אנשי 'גולני' נתקלו בתותח מתנייע (תומ"ת) בפיקודו של אורי מנוס, סמג"ד 405, שהתכוון לרדת אל הכנרת. למרות עצת מנוס להסתובב, ולסגת, כותב הלוי, המשיך זיו לנוע קדימה אל ראש המעלה, והציב את התומ"ת (שנותרו בו רק שלושים פגזים) לסייע לו. זיו נתקל בטנקים סוריים, כמאתיים מטר מעליו, והורה לתול"רים לירות עליהם. לפחות, פגז אחד שלהם פגע בטנק סורי, והטנקים הסוריים "מיהרו לרדת אחורה, ונעלמו מן העין במדרון אחורי".

זיו דיווח לשוורץ על המתרחש, ושוורץ הציע לו "להתפנות מהשטח אל בית-המכס העליון" (עמ' 29-28). מיד אחריהם הגיעו למקום טנקים "שוט-קל" מגדוד 39 וטנקים שרמן מגדוד 95 - שניהם תחת פיקוד חטיבה ממוכנת 4 'קרייתי - שעלו מהכינרת, ובלמו את חטיבה 47, שנסוגה לעבר 'ציר המפלים'. שם הוכתה קשות על-ידי שני גדודי הטנקים של חטיבה 4.

חושפים

מאוחר מדי ומעט מדי פרסם ארכיון צה"ל בין כסה לעשור מסמכים של ועדת אגרנט, שחקרה, כידוע, רק את שלושת הימים הראשונים למלחמה ואת ההכנות אליה. המסמכים עוסקים בענייני מודיעין, כחלק ממגמת הממסד מאז להסתיר את הכישלון האג"מי במלחמה, ולהסיח את הדעת ממנו.

לא הייתי טורח לעסוק בהם, אלא שיש בהם מסמך מדהים: ארבעה ימים לפני המלחמה, נודעה לאמ"ן (כלומר, למחלקת המחקר בראשות תא"ל אריה שלו) תוכנית המלחמה הסורית, והוא ביטלהּ מתוך הערכה, כי זאת כיוון שאין הסורים יכולים לבצעה - כמיטב השחצנות הישראלית והזלזול באויב, שעלו לנו בקרבנות רבים.

להערכתי, זה היה מאוחר מדי, אך לו הועבר המסמך לפיקוד הצפון, היו יכולים לתדרך מיד את מפקדת הפיקוד (משמע, אלוף יצחק חופי, סגן-אלוף אורי שמחוני, קצין האג"ם, וסא"ל חגי מן, קצין המודיעין), את מפקדי האוגדות (רפאל איתן ודן לנר) ואת המח"טים על-אודותיה, והם לא היו מופתעים מכוונות הסורים ומתנועותיהם.

וזה תקציר המסמך, שהותר לפרסום: "בידינו ידיעה כי מסוף ספטמבר 1973 צפויה מתקפה-רבתי סורית לכיבוש רמת הגולן ... המתקפה נראית לנו כמשקפת תוכנית-אב מבצעית סורית שהסורים אף התאמנו לפיה במשך השנה. אולם, ביצועה עתה ובטווח הקרוב אינו סביר להערכתנו". הדוח המודיעיני סוקר בפירוט את הכנות הצבא הסור. אולם קובע כי "הם (הסורים) רחוקים מלהעריך כי ביכולתם לבצע לבדם בהצלחה מתקפה ברמת הגולן, בגלל חולשתם הבסיסית ובעיקר באוויר", וכי "אין סימן כי מצרים מוכנה בשלב זה לחדש הלחימה, דבר הנחשב כאמור בעיני הסורים תנאי להשגת הצלחה צבאית משמעותית מצדם".

לקרוא ולא להאמין ...

סיכום אלעזר

קיבלתי בין כסה לעשור את המהדורה השנייה המורחבת והמוערת של ספרו של חנוך ברטוב על הרמטכ"ל דוד אלעזר, שיצאה לאור (הוצאת דביר, 2002), וטרם הספיקותי לעיין בו. הרבה עבודה השקיע ברטוב, כדי לגול את חרפת הכישלון במלחמה מעל אלעזר. לכן, יש לקרוא בזהירות את ספרו מתוך ידיעה, שאינו ביקורתי, ומשפחת אלעזר עומדת מאחוריו. כלומר, דברים של בעלי עניין.

אני סבור, שנכון עשתה ועדת אגרנט, שהדיחה אותו, וחבל שהחרמש נעצר בו, באלוף אלי זעירא, ראש אמ"ן, בתא"ל אריה שלו, ראש מחלקת המחקר באמ"ן, באלוף שמואל גונן-גורודיש, אלוף פיקוד הדרום (מינוי אישי של אלעזר!), ובעוד כמה קציני מודיעין.

ובכל זאת, לא התאפקתי, ורפרפתי בספר, כהרגלי. הרבה פעמים רפרוף כזה דלה עבורי פנינים מספרים - ובעיקר, מספרים עבים.

בכנס פיקוד הדרום בארבעה-עשר בפברואר 1974, אמר רא"ל אלעזר: "הייתה זו מלחמה קשה מאוד. היה זה ניצחון בתחום הלחימה. אי-אפשר להפריד את הניצחון - אי-אפשר היה לומר, שהוא היה של הלוחמים. הוא היה של הלוחמים... הוא שייך לחיילים - אבל הוא היה של המפקדים.

הוא היה של המ"מים ושל המ"פים ושל המג"דים, והוא היה של המח"טים - ולפי דעתי נכנסנו נכנסנו אל המלחמה הזאת עם ליגה לאומית של מח"טים ... נפלאים ... הייתה זו מלחמה לא רק של הדרגים הלוחמים - הייתה זו מלחמה של מפקדות קציני חיל ראשיים, ומפקדות הפיקודים ומפקדות אוגדות. כולם - וכולם עשו עבודה טובה.

... היום ימים רעים בארץ - הרוח הרעה נושבת, נושבת גם בפורום הזה, ואנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו את הלוקסוס הזה... אני לא יודע אם צריך להתיז ראשים, ואיזה ראשים... ... ואני עבדכם אינני מתבייש באף שעה של המלחמה הזו...".

בקיצור, בולטת העובדה, שגם ארבעה חודשים אחרי תום המלחמה ובעיצומה של מלחמת התשה לא הבין אלעזר מה אתרע במלחמה, ועד כמה תרם אישית ותרם המטכ"ל בראשותו לתוצאות העגומות של המלחמה.

מלחמה היא עניין מדיני, כפי שלימדנו קלאוזביץ, ולכן, אין ניצחון צבאי, אלא ניצחון במלחמה. ומלחמה, שמסתיימת בנסיגה משטחים שהיו בידינו לפניה (סטטוס-קוו אנטה), היא מלחמה שהפסדנו בה (עיינו בערכים קוניטרה, מוצב 116, מוצב 117). למיטב ידיעתי, טרם היה בהיסטוריה צבא מנצח, שנסוג משטחים שכבש בלחץ המנוצחים. למשל, רוסיה, כובשת עד היום חלקים מפינלנד ומיפן ואת מובלעת קלינינגרד באזור הבלטי, בין פולין לליטא.

יש עוד הרבה סימנים לכך, שהמלחמה הייתה מפלה ישראלית - כולל אי-עמידה ביעדים האסטרטגיים למלחמה הבאה, שהכתיב אלעזר, כמה חודשים לפני המלחמה.

שלושה שבועות לפני הכנס בפיקוד הדרום, ב-21 בינואר 1974, סיים אריק שרון את שירותו במילואים כמפקד אוגדה 143. זו תזכורת למה שהעסיק את אלעזר, בעיקר, במהלך המלחמה - מעבר להתערבותו ולדחיפתו לביצוע פקודות בלתי-הגיוניות בשתי החזיתות לאורך כל ימי המלחמה. דווקא רא"ל חיים בר-לב, הפטרון של אלעזר, מצוטט בכמה ביקורות קשות על אלעזר, ששיאן באמרתו, שבמלחמה הסתובב אלעזר לפיקוד הבכיר בין הרגליים, ורק הפריע.

כמיהה

עדיין מתפעל משירה של נעמי שמר, 'לו יהי', שמבטא עתה כאז את כמיהתנו לחזור לשגרה למרות האסון, שנפל עלינו ביום הכיפורים תשל"ד. אין פלא שהשיר הפך כמעט להמנון - כמו 'ירושלים של זהב' שלה במלחמת ששת הימים. 'לו יהי' אינו, כפי שמנסים לגמדו, קינה, אלא פיוט של תקווה ושל תפילה של מי שנמצאים בשפל, תחת איומים ובסכנה, ותקוותם לצאת אל האור.

כידוע, כתב אותו שמר לפני מלחמת יום הכיפורים כחלופה עברית לשירו של פול מקרטני, Let It Be, ונועד להתאים למנגינת השיר האנגלי. כשסיימה את חריזתה, החליט מרדכי הורוביץ, בעלה, ששירה ראוי למנגינה יהודית מקורית; וכך היה. השיר הושמע בראשונה בסוכות תשל"ד, במהלך המלחמה, ומאז יש לו עוד הרבה ביצועים, שכוללים שינויים והתאמות במלים, שהכניסה שמר.

דוגמה אישית

תא"ל מוסה פלד, מפקד אוגדה 146, ניהל את קרבות אוגדתו, שהכריעה את הסורים בגולן, כשהוא סובל מדלקת ניוונית של מפרק הירך, ומתקשה לשבת על כיסא המפקד בזחל"ם הפיקוד, שקרטע בדרכי הגולן. מדי פעם הזריק לו רופא זריקה, שהרגיעה את כאביו, אך פלד היה נחוש בדעתו, ולא ויתר.

התגבר על כאביו, ופיקד על אוגדתו, למרות זאת - מבלי שהדבר השפיע כהוא-זה על תפקודו. יתר על כן, פלד הקפיד לשוחח עם חייליו, ולחזק את רוחם, והם מודים לו עד היום על מנהיגותו ועל אנושיותו.

תאריך:  30/09/2020   |   עודכן:  30/09/2020
אביתר בן-צדף
+ואז נשמעה אזעקה עולה ויורדת
12:08 30/09/20  |  עמנואל בן-סבו   |   לרשימה המלאה
השלושה יצאו לחזית ואני ילד בן תשע החלפתי את תפילת 'הנעילה' בשיר שהשלושה וכולנו למדנו מאבא שהיה לוחם בחטיבת 'גבעתי' ובאחד הימים בחר ללמד אותנו את השיר
(יצאו למלחמה [צילום: לע"מ])
+מלחמת יום הכיפורים שלי
11:57 30/09/20  |  רות רזניק   |   לרשימה המלאה
בשעה 15:30 הגיע רכב לקחת אותי למרכז מל"ח שהיה ברחוב יהודה הימית ביפו. התקשרתי מהמטה הביתה והתברר לי כי דני גויס בשעה 18:00 בבית נשארו בני הבכור ושתי אחיותיו
(נלקחו לחזית [צילום: לע"מ])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
כמה הערות על מלחמת יום הכיפורים [18]
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מלחמת יום הכיפורים
כלקח ראשי ממלחמת העצמאות אימצה ישראל את התפיסה, כפי שדיווח רה"מ ושר הביטחון דוד בן-גוריון לכנסת ב-20 ביוני 1950, שעם פרוץ מלחמה תגיב ישראל ב"העברה של המלחמה לצד השני". על תפיסה אופרטיבית מבריקה זו אבד הכלח לאחר מלחמת ששת הימים עת נוסף לישראל עומק קרקעי מספיק לבלימת תוקפיה הרחק ממרכזי אוכלוסייתה.
29/09/2020  |  חנן שי  |   יומני בלוגרים
יום הכיפורים של שנת תשל"ד תפס את אהוד ברק בסטנפורד קליפורניה. שלושה חודשים קודם לכן סיים את תפקידו כמפקד סיירת מטכ"ל, ויצא ללימודים בארצות הברית יחד עם משפחתו.
27/09/2020  |  אהוד ברק  |   יומני בלוגרים
מימיה הראשונים של המלחמה שירתה העצמת היתר של הכשל המודיעיני את הפיקוד הבכיר של צה"ל, בכך שאפשרה להדחיק ולהסתיר את אחריותו למכלול הרחב של הפערים שהתגלו במוכנותו הכוללת של הצבא למלחמה, ובראש ובראשונה - תפיסה מערכתית בלתי הולמת לאילוצים המדיניים ולשינויים שחלו בזירות הלחימה. בניתוח האילוצים המדיניים, למשל, היה המטה הכללי חייב לעמוד על המתח בין שאיפתו למתקפת מנע מקדימה לבין נסיבות המדיניות שהגבילו מאוד קבלת אור ירוק למהלך זה. עקב הקיבעון המחשבתי נוצרו פערים משמעותיים בתוכניות המבצעיות ובבניין הכוח שהתבטאו בהיערכות בלתי מתאימה של כוחות האוויר והיבשה לפתיחת המלחמה במגננה.
27/09/2020  |  גרשון הכהן  |   יומני בלוגרים
מזה 47 שנים מאז נפלת בצומת טרטור לקסיקון שעל גדות תעלת סואץ כטנקיסט בפלוגה ב בגדוד 407 של חטיבה 600 (אני לחמתי בפלוגה א') אני כותב לך לפחות פעמיים בשנה ומעדכן אותך בנעשה במדינה.
26/09/2020  |  יורם דורי  |   יומני בלוגרים
כן, ערב יום הכיפורים 1973, לא היה איש שישאל, איך אנו מתעלמים מכל העובדות הברורות האלה? איך אנו לא שואלים מה יקרה אם אנו טועים, אלפי מתים, עשרות אלפי פצועים, מאות שבויים, משבר שלא היה כמותו ולכן "כחלק מהפקת הלקחים לאחר ההפתעה שתפסה את צה"ל לא מוכן למתקפה המשולבת של צבאות מצרים וסוריה, הוקמה מחלקת הבקרה במסגרת מחלקת מחקר באמ"ן. תפקידה של המחלקה הוא לבחון בביקורתיות הערכות מודיעין, לבדוק גם אפשרויות שנראות בלתי סבירות בעליל ולהציע הערכות נוגדות להערכות המקובלות בחטיבת המחקר.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il