|
דוד המלך [צילום: ציור: קמילו בוקצ'יני]
|
|
|
|
|
דָּוִד מֶלֶך יִשְׁרָאֵל חַי וְקַיָּם רַק בַּשִּׁירִים
לַיְּלָדִים אַמְנוֹן וְתָמָר וְגַם לְאַבְשָׁלוֹם
דָּוִד, מֶלֶך לא הָיָה וְאַבָּא לא הָיָה.
דָוִד, עֵינָיו צָעֲדוּ עַל הַגַּגּוֹֹת
וּבְהֶמְיוּתוֹ שִׁלְּחָה זֵינוֹ בְּאֵשֶׁת שַׁר צְבָאוֹ
עֵת צְבָאוֹ מַקִּיז בְּשָׁרוֹ וְגַם דַּמּוֹ
בַּקְּרָב אֶל מוּל בְּנֵי עָמוֹן.
דָּוִד מֶלֶך יִשְׁרָאֵל חַי וְקַיָּם רַק בַּשִּׁירִים
לַיְּלָדִים אַמְנוֹן וְתָמָר וְגַם לְאַבְשָלוֹם
דָּוִד, אַב נוֹאֵף וְאִישׁ דַּמִּים
דָּוִד מֶלֶך יִשְׁרָאֵל חַי וְקַיָּם רַק בַּשִּׁירִים
לַיְּלָדִים אַמְנון וְתָמָר וְגַם לְאַבְשָׁלוֹם
דָּוִד צַיַּד עֶרְווֹת מַקְרִיב קָרְבְּנוֹת אָָדָם
עוֹקֵד עַל זֵינוֹ אֶת בְּשַׁר תַּאֲוָתוֹ.
דָּוִד מֶלֶך יִשְׁרָאֵל לֹא הָיָה אַבָּא לִילָדָיו
דָּוִד מֶלֶך יִשְׁרָאֵל הָיָה אַב לְזֵינוֹ
הַמְהַלֵּךְ עַל גַּג בֵּיתוֹ שֶׁל שַׁר צְבָאוֹ.
לַיְּלָדִים אַמְנוֹן וְתָמָר וְגַם לְאַבְשָׁלוֹם
דָּוִד מֶלֶך יִשְׁרָאֵל
לֹא חַי
וְלֹא קַיָּם
וְגַם אַבָּא לֹא הָיָה -
אַמְנוֹן טָרַף חַיָּיו
כָּבוּל לִתְשׁוּקָתוֹ,
תָּמָר טָרְפָה חַיֶּיהָ וְדַעֲתָהּ
אֲסוּרָה לִשְׁתִיקָתָהּ
וְאַבְשָׁלוֹם טָרַף חַיָּיו
עֶבֶד לְטֵרוּפוֹ.
שְׁלוֹשָׁה יְלָדִים נִטְרְפוּ חַיִּים בְּבַיִת
שֶׁאַבָּא לא הָיָה שָׁם וּמֶלֶך לא בָּא בּוֹ.
בשנות עבודתי החינוכית התקשיתי להבין כיצד השיר "דָּוִד מֶלֶך יִשְרָאֵל חַי וְקַיָּם" פִּלֵּס לו דרך למקראות הלימודיות של ילדי ישראל עם חופן מליצות המהללות ומקלסות את שמו. עד היום אני מצטמרר בשומעי את מלות השיר היוצאות מגרונות ניחרים, וברוב המקרים בלווי ריקודים סוערים. קשה לי לקבל שמלך, אשר רמס ברגל גסה כל ציווי מוסרי, זוכה גם היום להאדרה שמימית במלל ספרותי ושירי.
דוד הוא לא רק מלך, שעבר על כל דיבר מוסרי בעשרת הדברות אלא כל הווית מלכותו מבוססת על התנכרות מוחלטת לכל ציווי בחוקי התורה, שעליה מתבסס מוסד המלוכה בישראל. אין ציווי אחד בחוקת המלך בספר דברים פרק י"ז, פסוקים י"ד-כ', שדוד אימץ בארבעים שנות מלכותו מ-1010 עד 970 לפנה"ס. למעשה מלכותו של דוד וחוקת המלך בספר דברים ניצבים משני עברי המתרס. "דָּוִד, לֹא הָיָה מֶלֶך לְעַמּוֹ וְגַם אַב לְבָנָיו לא הָיָה".
חוקת המלך כפי שמנוסחת בספר "דברים" בפרק י"ז פוסלת את דוד ממלוך על ישראל. אסתפק רק בחוק המנוסח בפסוק ט"ו, התובע ממלך בישראל - "לֹא יַרְבֶּה לוֹ נָשִׁים, וְלֹא יָסוּר לְבָבוֹ..." אך לבבו של דוד סר על גג ביתו של שר צבאו, אוריה החתי. בן עם זר שגילה נאמנות לדוד והגיע לדרגה של שר צבאו.
עד כה עדיין לא אמרתי מילה אחת על המישוריות המוסרית, שנפרסת כיום על-ידי המנהיגות הנוכחית, שמנסה להתחרות בכתר מורשתו של מי שמכונה "דָּוִד מֶלֶך יִשְרָאֵל". כשם שמנהיגותו של דוד לא הקרינה ערכים מוסריים, לצערי, גם במציאות חיינו היינו עדים בשנות קיומה של מדינת ישראל לתופעות של מנהיגות, שלא פרסה מופת ודוגמה לתשתית מוסרית ערכית לחברה הישראלית.