|   15:07:40
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון
כתיבת המומחים
הקשר בין טסט שנתי לרכב ותקלות ברכבים ישנים

חזרתו של ה"אמריקני המכוער"

רבים סוגדים לארה"ב בישראל, אעל-פי שגם כאן החוק "כבדהו וחשדהו" הוא חוק-יסוד חשוב ביותר לקיומנו הלאומי. אותה ארה"ב שלעיתים עוזרת, היא גם זו שמזיקה ולמשל מובילה את המו"מ המסוכן לישראל מול אירן. משבר אוקראינה משקף מציאות דומה; הסנקציות נגד רוסיה אינן למען אוקראינה אלא לטובת המערב בראשות ארה"ב; אוקראינה היא התפאורה. על-כן, ככל שתקדים אוקראינה להגיע להסדר הפסקת -אש, כך ייטב לה
07/03/2022  |   רפי לאופרט   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
ביידן. לטובת המערב בראשות ארה"ב [צילום: איוון ווצ'י/AP]

"האמריקני המכוער"1 מופיע שוב על במת ההיסטוריה. אינני מחפש אותו ואינני מונה את כלל המקרים בהם הוא בא לידי ביטוי במאה זו או במאה ה-20. להמחשת הדברים אסתפק בשלוש דוגמאות: הפקרת אפגניסטן, הפקרת המזרח התיכון לאימפריאליזם האירני ולתוכנית הגרעין שלה ושיסוי/פיתוי אוקראינה להיאבק צבאית ברוסיה תוך הבנה שללא תמיכה מעצמתית ובינלאומית (נאט"ו), הדבר יביא עליה רק הרס וחורבן.

מה שאיפיין תמיד את "האמריקני המכוער" הוא הפקרת בני-ברית לגורלם דווקא בשעות הקריטיות, כשהעזרה האמריקנית נדרשה להם יותר מכל. השיטה בנויה סביב הגשת עזרה, לעיתים משמעותית מאוד, התליית הנעזר בעוזר ובהמשך הדרך כאשר תלות זו קריטית, תופעות של "התעייפות החומר האמריקני" ובריחה מאחריות. מקרים בולטים מאז מלחמת העולם השנייה היו בקוריאה, בווייטנאם, באירן, בעירק, מול ישראל במלחמת סיני (1956), ולאחרונה גם בשלושת המקרים הנזכרים לעיל. בהדרגה מתאפיינת ארה"ב בחוסר אמינות שכיחה כלפי בעלי בריתה, כאשר הסיסמה "אמריקה קודמת לכל" (America First) של הנשיא טראמפ, מבטאת זאת בצורה מוחשית מאוד. מי שלא העמיק בהיסטוריה של המאה האחרונה לא יבין כראוי את פירוש הדברים, אבל המציאות של העשורים האחרונים ממחישה אותם היטב: ארה"ב מטיבה להילחם את מלחמותיה הרחק מביתה, על אדמתם של אחרים. כך עשתה במלחמת העולם השנייה מול גרמניה ויפן, כך מול רוסיה הסובייטית בימי המלחמה הקרה,2 כך היא פועלת מזה כ-4 עשורים נגד הטרור האיסלאמי הפונדמנטליסטי, במיוחד "אל-קאעידה" ו"דאעש" וכך היא עושה עתה עם אוקראינה מול רוסיה במזרח אירופה, בעיצוב גבולות אזורי ההשפעה החדשים בין המעצמות הגדולות במבנה הגיאו-פוליטי הרב-קוטבי החדש המתהווה.

בזכות מדיניות זו לא סבלה ארה"ב על אדמתה שום מלחמה רצינית מאז הכריזה על עצמאותה.3 עבורה זהו הישג מפואר לכל הדעות, אולם הוא הרבה פחות מפואר במרחב הבינלאומי, שבו אחרים משלמים מחיר גבוה מאוד עבור ההגנה מרחוק על שלומה של אמריקה.

במדיניות זו משיגה ארה"ב שתי מטרות מרכזיות: א. הרחקת המלחמה הפעילה מאדמתה ב. ניהול הלחימה הפעילה מאחור, כשארה"ב היא ספק הנשק והאמל"ח העיקרי למלחמות אלה, דבר המבטיח "פרנסה" בשפע לתעשיית הנשק וציוד העזר ללחימה. מובן שהדברים נאמרים כאן בצבעי שחור ולבן מובהקים; ובפועל יש בהם הרבה יותר מ"מאה גוונים של אפור", אולם השיטה הבסיסית מוגדרת היטב.

את ההגמוניה העולמית השיגה ארה"ב בזכות מדיניות זו עוד בתקופת מלחמת העולם השנייה, כאשר הייתה "אסם" הנשק והאמל"ח לכוחות בעלות הברית. בשלבים הראשונים סיפקה נשק ואמל"ח לחזית הרוסית במזרח (עד אשר התאוששה תעשיית הנשק הסובייטית במיקומה החדש מעבר להרי אורל) ובהמשך הייתה זו בריטניה וחזית המערב נגד גרמניה וחזית האוקיינוס השקט נגד יפן. ארה"ב אומנם גייסה כ-12 מיליון חיילים4 ושלחה אותם לשתי החזיתות, אולם בה בעת גייסה גם נשים במספרים גדולים לתעשיות הנשק והאמל"ח ויכלה לעשות זאת בשקט יחסי בזכות העובדה שאדמת ארה"ב נותרה מוגנת. הפוטנציאל האדיר שהתפתח בתקופה זו בארה"ב, שמר ואף פיתח את כלכלתה בקצב מדהים. בתום המלחמה, לאחר שוך הקרבות, הפכה תוך הרף-עין למדינה החזקה והמפותחת ביותר בעולם.

מול רוסיה הסובייטית - יריבתה האידאולוגית והאסטרטגית החדשה - נקטה עמדה של שיקום מהיר של יריבותיה במלחמה גרמניה ויפן וצירופן למחנה המערב. רוסיה לא השתתפה במלחמה מול יפן ולא הרחיבה באמצעות הישגים צבאיים את מוטת שליטתה במזרח הרחוק. גרמניה מאידך חולקה בין ארה"ב - ש"קיבלה" את מערב גרמניה המפותחת יחסית - לרוסיה. בזכות יתרונות אלה, הפילה לבסוף את המעצמה הסובייטית והביאה לפירוקה.5 יתרון זה מלווה אותה עד היום, אך נמצא בדעיכה יחסית במיוחד בעשור האחרון.6 בכדי לאזן את חולשותיה הדמוגרפיות והמשקיות (בעיקר אוכלוסייה) בעולם של תקשורת וסחר גלובליים, פועלת ארה"ב בשיתוף עם מדינית באירופה ובשאר העולם, שהמכנה המשותף להן הוא רמה תעשייתית גבוה יחסית ומשטרים דמוקרטיים. את מאבקה על הגמוניה עולמית היא מבקשת להשתית גם על האידאולוגיה הדמוקרטית, אולם למגינת ליבם של דמוקרטים רבים, "זוהמה" התפיסה הדמוקרטית הקלאסית של ארה"ב ב-200 שנות העצמאות הראשונות בדמוקרטיה פוסט-מודרנית. המאפיין הראשי שלה הוא אנרכיה ממשלית: ערעור מבנה ומעמד הממשל הדמוקרטי הנבחר, ע"י פיצול בלתי מאוזן ובלתי סביר של מקור הריבונות והסמכות הממשלית (חקיקה וניהול המדינה בפועל) בין הנשיא והפרלמנט הנבחר לבין מערכת המשפט. זו הפכה כחלק מהתהליך לאוטונומית, אליטיסטית, בלתי-נשלטת בלתי-מבוקרת ובלתי- מייצגת. בעיה זו אופיינית לדמוקרטיות רבות אך איננה זהה בכולן. עם זאת, הגמישות הפרשנית שיוצרת חלוקה זו, מאפשרת למדינות חזקות ובראשן למעצמות, לאכוף או לנסות לכפות על מדינות קטנות ובינוניות את רצונותיהן ושיטותיהן.7

בהכנותיה של ארה"ב למאבק על ההגמוניה העולמית שתלך ותאותגר יותר ויותר ע"י המעצמות החדשות הנ"ל (ואחרות שבדרך) ככל שתתחזקנה ותתגבשנה; נעזרת ארה"ב מצד אחד בשותפותיה הדמוקרטיות בעיקר באירופה, בנאט"ו ובכלכלתה ההגמונית. המאבק הישן מול רוסיה, ממשיכתה של בריה"מ, הוא שלב ראשון. מהלכיו של פוטין באוקראינה מאתגרים את המציאות שעיצבה ארה"ב במזרח אירופה אחרי נפילת בריה"מ ועל היא סיבה לעימות. ארה"ב מבצעת עימות זה בשיתוף עם כל בנות הברית שאינן מעיזות להתנגד לה, כשהיא צובעת את מאבק הכוחות והאינטרסים המעצמתי בצבעים ורודים של מלחמה אוקראינית על עצמאות וריבונות. ארה"ב מוכנה למלחמה, אבל ללא חיילים אמריקנים, אירופיים או אחרים שישתתפו בה. גם מלחמה זו מבוססת על היתרון היחסי הכלכלי והפוליטי של ארה"ב, יתרון שבעולם החדש המתהווה יאותגר לא רק ע"י רוסיה. סין שתהיה המאתגרת הראשית ב-20 השנים הקרובות, כבר רמזה על חלק מכוונותיה בעניין זה במיוחד בתחומי הכלכלה תקשורת הנתונים, נפחי הייצור והשיווק, וכן גם בסוגיית טאיוואן, איי ים סין הדרומי ואפריקה (דרך המשי החדשה). במאבק זה, נראה שסין היא התומכת העיקרית ברוסיה בעיצוב סדר עולמי חדש, ולפי שעה היא עושה זאת בפרופיל נמוך.

כפי שנטען קודם לכן, נראה שפוטין הוטעה שוב ע"י המערב כאשר סבר שאם יחזור לקווי המתאר של ההסכמים הישנים, יוכל להחזיר את המצב במזרח אירופה לממדים שאמורים היו להיות לו על-פי הסיכומים הישנים. אלא שמבחינת הביטחון הלאומי שלו אין בכך כדי למנוע את תוכניותיו; - למעשה, ההפך הוא הנכון. על כן כניסתה של אוקראינה למלחמה הינה מיותרת והיא לבד במערכה. האשליה של נשיא אוקראינה שישראל אינה שייכת למערב ולכן תתערב לפחות באספקת נשק,8 היא תוצאה פשוטה של חוסר ניסיון מדיני. את טענותיו עליו להפנות לארה"ב ונאט"ו משוש חזונו.9 עתה כשהדברים הולכים ומתבהרים בשטח, תפקידו הוא להוציא את אוקראינה מהבוץ - להפסיק את המלחמה, ההרס ושפיכות הדמים של בני עמו. אחרי ש"הדליק" אותם לנהל "מלחמת שחרור" חסרת סיכוי, זו משימה לא פשוטה, אבל דחופה וחשובה.

הערות

1. "האמריקני המכוער" (Ugly American The ( הוא רומן שנכתב ע"י יוג'ין גורדון וויליאם לדרר ופורסם ב-1958 בארה"ב (הספר תורגם לעברית והוסרט ב-1963 בארה"ב. הספר מתייחס לעלילות משרד החוץ האמריקני בשנות ה- 50 של המאה ה- 20, אבל יש בו לא מעט תובנות אקטואליות, בזכותן הפך שמו למטבע לשון שכיחה. ראה גם:
[קישור]
2. וכאשר איתגרה אותה בריה"מ בקובה, הייתה מוכנה להסתכן במלחמת-עולם גרעינית, ובלבד שתרחיק את האיום מפתח ביתה.
3. יוצא מן הכלל אחד הוא אירוע התקיפה מהאוויר של מ"גדלי התאומים" בניו-יורק ו"הפנטגון" בוושינגטון, ע"י אל-קאעידה ב-11.9.2001. שאת החשבון עבורם גבתה ארה"ב בריבית -דריבית ממדינות אחרות במהלך שני העשורים האחרים, כאשר את עיקר המלחמה נגד אירגוני הטרור הפונדמנטליסטיים ניהלה הרחק מאדמתה.
4. ראה: [קישור]
5. האקט הסופי היה "תרגיל" מלחמת הכוכבים של הנשיא רייגן, שהכניע כלכלית את רוסיה הסובייטית.
6. בעידן של שלום או אי-לוחמה, נעה המטוטלת במדינות תעשייתיות מייצור נשק ואמל"ח למוצרים אחרים ומרכז הכובד עובר לתעשיות "זולות" שחוסנן הכלכלי מושתת על גודל השווקים בהן הן פועלות. רוסיה יצאה מהמלחמה פגועה קשה כשאיבדה בה כ-20 מיליון נפש וספגה הרס עצום. המשטר הקומוניסטי לא הטיב עימה ובמאבק על ההגמוניה העולמית שהתפתחה חודשים אחדים אחרי כניעת גרמניה, נסמכה בעיקר על ייצור נשק ואמל"ח וייצוא חומרי הגלם שבהם היא משופעת.
עידן של "שלום" מביא לצמיחה כלכלית מהירה המושתתת על פיתוח מדעי מזורז. אחד הנושאים שהתפתח במהירות הרבה ביותר היה התקשורת והתפתחות זו דחפה לתודעת המדינות הבלתי מפותחות את רעיונות הקידמה בזכות הטכנולוגיה. תודעה זו נוצלה היטב ע"י מדינות כסין לבניית עוצמה מדעית ותעשייתית מתקדמת, ובעקבותיה צועדות הודו ומדינות קטנות יותר. סין והודו הן מדינות ענק במונחים של שטח ואוכלוסייה שתיהן יחד כוללות כ-2.9 מיליארד נפש מתוך כ-7.5 מיליארד תושבי העולם, כ-39%!
לעומת כ-4.4% של ארה"ב.
7. ישראל לוקה באותן מחלות, אבל בקונטקסט ובגוונים האופייניים לה ולאופן שבו עוצבה מערכת החוקים שלה. אבל זהו, כמובן, דיון נפרד.
8. להערכתי, עדיין לא נתנה הדעת כראוי לעובדה שישראלים שהיו בעברם אוקראינים, חוזרים על-מנת להילחם לצד אוקראינה, ותוך כדי כך מעבירים בחוסר סמכות ואחריות ידע צבאי של צה"ל לצד שלישי, שאין ולא הייתה לו בעבר כל מחויבות צבאית לישראל. זו בהחלט פירצה הקוראת לגנב, וראוי ששלטונות צה"ל יבחנו אותה בקפידה ובזריזות, בטרם תגרום נזק לבט"ל שלנו.
9. אם יבחן זלנסקי את הצעותיו של פוטין יראה שהדברים היחידים שהוא מפסיד הם: חברות בנאט"ו שאותה לא יקבל כך או כך, וחזרה לנשק גרעיני מערבי שיוצב על אדמת אוקראינה, שגם הוא אינו בא בחשבון בשום מחיר. סביר שאחרי שנקלע למלחמה, יפסיד סופית גם את קרים ואת שני האזורים המזרחיים – דונייצק ולוהנסק, שבהם רוב פרו-רוסי מובהק. בתנאים הנוכחיים, זו נראית לי העסקה הטובה ביותר האפשרית כיום עבור אוקראינה. השאלה הבאה שיש להשיב עליה היא האם נשיא אוקראינה חופשי לקבל החלטות קשות, או שהוא רק הפרונט התקשורתי של תנועת ההתנגדות לרוסיה, כי אז מצבה של אוקראינה נראה נואש.

תאריך:  07/03/2022   |   עודכן:  07/03/2022
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חזרתו של ה"אמריקני המכוער"
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
באום
7/03/22 12:09
2
שאול א.
7/03/22 18:08
 
חשדנית
9/03/22 09:27
 
רפי לאופרט
9/03/22 17:55
 
רפי לאופרט
9/03/22 17:46
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
השורות הבאות עלולות להיראות כשחיה נגד הזרם: בעוד שכל העולם הנאור מגנה, ובצדק, את ההתנפלות התוקפנית של הדב הרוסי על השכנה 'הקטנה' אוקראינה (שהיא המדינה השנייה בגודלה באירופה), עלולים הדברים הבאים להיתפס ככתב סניגוריה על הבריונות הרוסית מחרחרת המלחמה. ולא היא. בראיה יהודית היסטורית אין מדובר במלחמת ממלכת הרשע מול כבשה תמימה שלא הזיקה לאיש.
07/03/2022  |  מנחם רהט  |   יומני בלוגרים
אין להצדיק מהלך היסטורי, שהמניעים אותו שוזרים לעצמם הילה של צדק היסטורי, כשביצועו תובע שהמהלך ילבש אופי מצמרר, בו למעלה ממיליון בני אדם נעקרים מבתיהם תוך מספר ימים. אין להצדיק מהלך היסטורי, שביצועו מחייב שיירות של מאות אלפי פליטים, הנעים בדרכים בהיעדר ביטחון לחייהם ובאי ודאות מה טומן בחובו המחר במציאות של חיי פליטות במדינות שפתחו להם שער.
אני מודה: אין לי תשובה חד-משמעית לשאלה כיצד על ישראל לנהוג ביחס למלחמת רוסיה-אוקראינה, ועל כן אני מבין את הזגזוג ואת העמימות של הקברניטים. לשמחתי אינני נמנה על המחליטים. המציאות כלל וכלל איננה פשוטה, לעולם בכלל וליהודים בפרט. המציאות איננה שחור ולבן, וההזדהות עם הצד האוקראיני איננה מובנת מאליה.
07/03/2022  |  רון בריימן  |   יומני בלוגרים
מאמרו של עמיתי מרדכי חיימוביץ בגיליון המוסף של מעריב בסוף השבוע (4.3.229) החזיר אותי ביעף 30 שנה אחורנית. היה זה מאמר על המפקד של אבא שלי מנחם בגין זצ"ל אשר הלך לעולמו השבוע לפני שלושים שנה. הכותרת המדויקת של הכותב "גבר הולך לאיבוד" התאימה. אכן "דוד" מנחם היה איש מיוחד במינו. הוא אכן הזדהה באופן מוחלט עם צרכי העם היהודי. סיפוריו של הפסיכולוג ד"ר עפר גרוזברד ומזכירו הצבאי עזריאל נבו, תאמו מאוד את הניתוח שאני פרסמתי, בספרי החמישי "אות לאות תביע אומר" אודות מנחם בגין.
להניח לרגע את פוליטיקת השנאה בצד ולהקשיב למתנגדים החריפים ביותר. לו רק היינו מקשיבים ללא מסננים פוליטיים, לא מתוך פוזיציה, הציבוריות הישראלית ואזרחיה היו יוצאים נשכרים מאוד. לו רק היינו מאפשרים לעצמנו להניח לרגע את פוליטיקת השנאה, לראות נכוחה את החיים, החיים של כולנו במדינת ישראל, האזרח הישראלי היה יוצא נשכר.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יואב יצחק
יואב יצחק
המו"מ לשחרור החטופים נקלע למבוי סתום, ולא במקרה: סינוואר יודע היטב - שחרור החטופים המשמשים כמגן אנושי יקרב את חיסולו    בנסיבות שנוצרו: על גורמי הביטחון בישראל להציב לסינוואר ולאנשי...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
תפקודה הלקוי של צרפת בכלל ושל הצבא הצרפתי בפרט בתחילת מלחמת העולם השנייה; לאנשי צבא בכירים אין כישורים לפתח קונספציות ולקרוא את הכתובות על הקיר; דמיון בין התפתחויות ומגמות ב-1940, ...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
מיהו גולן, מה דעותיו - לכל ידוע, לא כן אבי שקד    לפי מודעות הענק שפירסם בעיתונות סוף השבוע, הסוציאליסט הזה כנראה אינו חסר ממון בכיסיו    כגודל המודעות - כך גודל האבסורד הפוליטי
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il