ההערצה שלי לשייקה אופיר
- בשייקה אופיר התאהבתי כבר בתור ילד. הוא אחת הסיבות שנהייתי שחקן. הוא היה בשבילי ללא ספק מאסטר בתחומו. מודל להשראה. בית ספר. פורץ דרך. כל פרויקט שנגע בו, כל דמות, קיבלו טיפול של מלכים, סיפקו חגיגה לחושים והסבו לקהל שלו עונג שמימי צרוף בצחוק ודמע ומעל לכל, צנוע ועניו ברמות.
- מהרגע שהעיניים שלי נחו עליו ועל הדמויות אותן גילם הרגשתי שמדובר בסוג של אבא. אב רוחני. כל הברה שיצאה לו מהפה, כל תנועה בפנים ו/או בגוף גובתה באותנטיות מדויקת, שליטה מוחלטת, עבודה מעמיקה, ים של כשרון, לב ענק. פשוט התאהבתי.
- שייקה הגדול היה שחקן, אמן סטנד-אפ, מנחה, במאי, מחזאי, תסריטאי, פנטומימאי וזמר.
- אבל צריך גם לומר שלציבור הישראלי, עם כל האהבה וההערצה היה לפעמים קושי בלהכיל אותו - אני הקטן שחקן, זמר, קומיקאי, מוזיקאי, תסריטאי, במאי ומנחה ולכן יכול להזדהות עם מה שהיה קשה לציבור הישראלי לקבל למרות האהבה הגדולה שקיבל ושאני מקבל מהציבור.
שייקה הצעיר
- בצעירותו עוד לפני שהפך למיתוס לאומי בשוטר אזולאי של
אפרים קישון הוא כיכב על במות אירופה וארה"ב. אבל היות שזו הייתה תקופה שונה, מנטלית, לאומית ותקשורתית הוא לא זכה להערכה מספקת בארץ על כך.
- שייקה אופיר ומרלין דיטריך על במה אחת. שייקה אופיר ומרסל מרסו על במה אחת. קשה להאמין. אבל מדובר במשהו מרשים ביותר. זה כמו שהיום זמר ישראלי יעמוד על הבמה ליד ליידי גאגא או גניפר לופז או ישחק לצידה של
מריל סטריפ.
- באותה תקופה הוא גם עבר תהפוכות אישיות לא פשוטות. לא ניכנס לזה במאמר הזה אבל אפשר לומר שזו בהחלט הייתה תקופה מאתגרת עבורו.
השותפים של שייקה
- שייקה נולד בירושלים והתחבר ללידיה שהייתה אשכנזייה. היא הייתה
עזר כנגדו במשך שנים רבות והחיבור בניהם הוא אחת הסיבות לצבעוניות ולפוריות בעבודה שלו.
- גם הסיפור שלי דומה. אימא שלי ושמונת אחיה ואחיותיה הם דור שביעי בירושלים שהתחתנה עם אשכנזי ואני, במובן מסוים, תערובת של צבעים ותרבויות.
- אשכנזי נוסף שאליו התחבר שייקה הוא כמובן אפרים קישון. שהשילוב עם קישון בשנות השישים והשבעים היה שיא התהילה שלו. תעלת בלאומיך, השוטר אזולאי, אבו אל בנאת, הבית ברחוב שלוש.
- לפעמים אני שואל את עצמי, מה בעצם חיבר בין שניהם. האחד צבר ישראלי והשני עולה חדש להצלחה כזו גדולה. יש לכך המון תשובות אבל יכול להיות פשוט שהתשובה טמונה בעצם השאלה. יהיו כאלו שיאמרו שאלמלא הקדיש זמן כה ארוך מחייו לקישון והיה ממשיך בשנות השבעים בקריירה בינלאומית היה יכול להצליח הרבה יותר. אבל רק לשוטים הנבואה.
- עוד חיבור עם שונים ממנו הוא החיבור עם
חיים חפר ו
דן בן אמוץ. הרבה אנשים לא יודעים אבל שייקה היה לוחם בפלמ"ח וגם במלחמת העצמאות כמלווה שיירות. שם גם הכיר את דן בן אמוץ וחיים חפר שהשפיעו רבות על חייו. הוא הופיע בקטעי הומור שכתבו לצ'יזבטרון, שים לב להצגה האדם הצוחק שכתבו עבורו חפר ובן אמוץ. הוא משחק שם מעל ל-20 דמויות במקביל. מודבר באינטליגנציית משחק שמעטים השחקנים שאי פעם חיו בישראל שיכולים לבצע.
הצד הכלכלי
- גברי בנאי אמר פעם: שייקה אופיר לא מת באמת מהמחלה הארורה, הוא מת מצער ומזה שלא היה לו מה לאכול או לקום בבוקר. זה אחד מהמשפטים העצובים ששמעתי אי-פעם והוא גם נכון. גם בדור שלנו אמנים רבים מסיימים את חייהם בדלות מבלי שהמדינה לה תרמו כה רבות מוקירה את זכרם.
- דבר אחד בטוח. שייקה אופיר לא היה ביזנס מן. הוא לא התעשר מהקריירה שלו.
- שייקה, למרבה הצער והכאב, לא ידע איך להתנהל נכון כלכלית ולמרות קריירה ענפה שגלגלה כסף רב הוא נותר כמעט חסר כל. גם אני איש עסקים לא מוצלח אבל למדתי ממנו שבמציאות שנכפתה עלינו, כדי לנהל קריירה, זה לא מספיק אם אתה ברוך כישרונות אהוב ומוצלח, אפילו אם אתה מחונן אמן-על כמו שייקה.
- בערוב ימיו והוא עדיין בשנות החמישים שייקה אופיר איבד את הקהל שלו. הוא לא העלה מופעים, לא הוזמן להשתתף בהצגות. בעצם רק אחרי מותו שבה וגברה ההערכה לפועלו, ורבים רואים בו כאחד מהשחקנים הדגולים והמקוריים ביותר שפעלו בישראל.
הצד הפוליטי
- שייקה אופיר לא היה דמות פוליטית. הוא היה מזוהה עם כלל זרמי החברה הישראלית.
- הוא לא היה מזוהה עם שום צד באופן גורף וזו אחת הסיבות שבגללן היה אהוב הציבור על כל גווניו. הדמיון שלי אליו מתבטא בכך שאני, למרבה האירוניה, פוליטיקאי גרוע ולכן אני לא רואה חשיבות בלהביע את דעתי הפוליטית.
- ציונה, המורה לאנגלית, בית ספר לגנבים, איש צדיק היה, בלבולי לשון, לא נחזיר אף שעל. שערה ומחט, לקלף תפוז, מנמל המקהלה, מה כל כך משך את הצופים לשמוע אותם. היה בהם סאטירה נגד הממסד ואולי בעצם סאטירה על החברה הישראלית. אבל היא לא הייתה נשכנית כמו זו היום אלא מתוחכמת. היה בה רובד גלוי ורובד סמוי.
- שים לב למילים הבאות: "נו, אבל אם יהיו לחצים וקומפרסיה בינלאומית גלובלית וראשי מדינות יגישו לנו אולטימטום לא נורמלי והמצב יהיה באמת באמת מסוכן אז מקסימום ניתן את רמת גן".
- שים לב למילים הבאות: "תקפידי על ר' פטישית, יופי נחמה".
- שים לב למילים הבאות: "עם ציונים כאלה, מקסימום תהיה שוטר".
- שים לב למילים הבאות: "כאן זה
בנק הפועלים, תלכו לעבוד"!
- שים לב למילים הבאות: "הזיכרון אין בעיות. רק מה שאני שוכח".
- שים לב למילים הבאות: "על כפות המנעול, קראת? זה ספרות מקצועית".
- שים לב למילים הבאות: "מיקרוב זה עף, זה עוף. איך משתמשים במיקרוסקופ, הוא גורם למיקרוב להיות חמש פעמים יותר גדול ממה שהוא בחיים הפרטיים שלו. וכמובן למיקרוב יש אח קטן ושמו וירוס. וירוס יותר קטן מהמיקרוב אבל יותר ערס".
- שים לב למילים הבאות: "מה זה דיאלוג? זה כמו מונולוג. ההבדל שבמונולוג אדם אחד מדבר לעצמו, ובדיאלוג שני אנשים מדברים לעצמם".
- המשפטים האלו ועוד רבים של שייקה אופיר הם תולדות הסטנדאפ הישראלי, עשרים שנה לפני שהוא פרץ בגדול במועדונים ובערוץ 2. רבים מהמונולוגים של הסטנדאפיסטים כיום מתבססים על הסגנון המילולי הזה. בסופו של דבר כולם היו בניו.
אפילוג
- הוא הקדים את זמנו ויחד עם שלל כישרונותיו, יחד עם כל האהבה שקיבל והנשמות שנגע בהן, ועם כל הצלחותיו, יחד עם כל הטוב שהשפיע בחייו, למרבה התסכול, בימיו האחרונים הוא לא זכה להערכה שהיה ראוי לה. יהי זכרו ברוך וננצור אותו בליבנו לעד.