|
מרב מיכאלי ודיילי תחבורה ציבורית בתל אביב [צילום: אבשלום ששוני/פלאש 90]
|
|
|
|
|
|
עד יום ראשון הקרוב (24.7.22) אמורה המדינה להגיש את תשובתה לעתירות שהוגשו לבג"ץ נגד רפורמת "דרך שווה" להאחדת תעריפי התחבורה הציבורית. מכאן ואילך יצטרכו שופטי בית המשפט העליון להכריע בתוך שבוע האם לקבל את העתירה או לדחותה ולאפשר את תחילת ישומה ב-1 באוגוסט.
הרפורמה מרובת פרטים. עיון מדוקדק שערך News1 מלמד שביניהם מצויים גם כאלה שפחות משתלמים לנוסע, וכדאי להכיר.
1.
מתחילת הרפורמה לא תוכלו לטעון בתחנות הרכבת, הן בקופות והן במכונות הכרטוס, חוזים יומיים או חודשיים שאינם כוללים נסיעה ברכבת, אך תוכלו לטעון ערך צבור. ככל שתהיו מעוניינים בחוזה הכולל נסיעה באוטובוס בלבד יהיה עליכם להשתמש בשירותי יתר מפעילי התחבורה הציבורית.
2.
ההנחה לנכים ולזכאי הבטחת הכנסה מביטוח לאומי תעלה ב-17 נקודות האחוז בלבד. המשמעות היא שברוב הנסיעות, אלה הנמצאות בתוך טווח 15 הקילומטרים, ההנחה תסתכם ב-94 אגורות עבור נסיעה בודדת. אולם הנחה זו מגיעה לאחר שברוב המקומות בפריפריה עלה תעריף הנסיעה הבודדת, כך שמדובר בלעג לרש [ראו פירוט בטבלה בראש העמוד].
3.
הנכים מקבלים הנחה רק עבור ערך צבור. על נסיעה במינוי יומי או חודשי הם ימשיכו לשלם כמו נוסע רגיל. גם ילדים ובני נוער מקבלים הנחה זהה על ערך צבור. הם אומנם לא מקבלים הנחה עבור נסיעה במינוי יומי, אך בניגוד לנכים מקבלים 50% הנחה במינוי חודשי. למעשה, משרד התחבור מעודד נסיעת בני נוער, אך כנראה אינו מעוניין לעודד נסיעת נכים.
אגב, במסמך התייחסויות לרפורמה שהגישה הרשות הארצית לתחבורה לכנסת ופורסם לציבור נכתב כאילו נכים מקבלים הנחה גם עבור מינוי חודשי. האמת הפוכה, הן באתר הרפורמה והן בצו המחירים צויין שלא יקבלו.
4.
בלא מעט מקרים תוזל הנסיעה הבודדת בעיקר למי שיימנעו משימוש ברכבת. אולם ככל שמדובר ביישוב פריפריאלי, שבו כדי להגיע ליישוב מרוחק נדרש הנוסע לעשות שימוש בכמה קווי אוטובוס, לא יהיה החישוב לפי המרחק מנקודת המוצא לנקודת היעד. המרחק המקסימלי יחושב בהתאם לאורכו המירבי של כל קו, והנוסע יידרש לשלם יותר מאשר נוסע אחר באזור מרושת יותר בקווים ארוכים וישירים. בנסיעות קצרות יותר בתוך טווח 15 הקילומטרים אין בעיה שכזו מאחר שמתאפשר מעבר בין קווים במשך 90 דקות, הטבה שאינה מתאפשרת במרחקים גדולים יותר.
אמנם נכון, זהו עדיין מחיר נמוך מאשר נסיעה בודדת היום בלא מעט יעדים, ועדיין - משרד התחבורה נכשל גם הפעם במציאת פתרון ל"מייל האחרון". הנוסע בפריפריה גם יקבל שירות פחות טוב וגם ישלם עבורו יותר. אפילו היישומון, שאמור להיות "חכם", אינו יודע לזהות ולחשב את המרחק האמיתי שבין נקודת המוצא לנקודת היעד, והנוסע עלול להיות מחויב בתשלום גבוה יותר.
מבולבלים איזה הנחות יש לזכאים, בטבלה דלהלן ננסה לעשות קצת סדר: