|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרצית לדעת על שירותי אינסטלציה
כתיבת המומחים
מהי חרדה דנטלית ואיך מתמודדים איתה?
ללמד אחרת [צילום: סת' ווניג, AP]

עוד חזון למועד

באלו כלים ומיומנויות מערכת החינוך חייבת לצייד את הילדים שלנו בכדי שיוכלו להשתלב בעולם העבודה? על פתרון בעיות מהצד האחר של ההיסטוריה מורים והורים יקרים, עצרו! גם את ההיסטוריה אפשר ללמד אחרת המאמר שכל המורים וכל ההורים חייבים לקרוא!
13/02/2023  |   שרון הר-זהב   |   יומני בלוגרים   |   תגובות

לא צריך לחכות למחקרים העדכניים של השנה הקרובה בנושא מיומנויות וכישורים נדרשים שמובילים להצלחה, בכדי להבין שפתרון בעיות נמצא ב-TOP של המיומנויות הנדרשות בעולם העבודה המשתנה. זה לא סוד שבהרבה ראיונות עבודה בוחנים את יכולת המועמדים לפתור בעיות ולהקנות פתרונות יצירתיים. מה אפשר ללמוד על פתרון בעיות מהצד האחר של ההיסטוריה?

מרצה במיזם הדיגיטלי הייחודי ללימוד פרקטיקה ארגונית וניהול ממנהלים בכירים במשק הישראלי, מספר שאחד האנשים הראשונים, ואולי הראשון בהיסטוריה, שהצליח לפתור בעיה כבדת משקל, היה יוסף הצדיק, לפני כ-3,500 שנה. ספר בראשית מספר איך נקלעה מצרים לבצורת חמורה, והייתה סכנה ממשית לרעב ולמוות המוני. יוסף הציל את המצב בשורת פעולות נבונות: ראשית, הורה להקים מחסנים לאגירת תבואה ברחבי הממלכה. שנית, הורה על קיצוב בשנות השפע, כדי למלא את המחסנים.

שלישית, לאחר שהמחסנים התרוקנו, הקים תחנה מרכזית לחלוקת מזון. רביעית, יוסף נתן דוגמה אישית והורה לתת לבני משפחתו לחם "לפי הטף", כלומר את כמות המזון שהיו זקוקים לה, ולא יותר. חמישית, לאחר שהופיעו סימנים לגמר הבצורת, מכר למצרים זרעים, והם שילמו ברכוש ובהפיכתם לעבדים למלך. שישית, קבע שכל חקלאי יוכל לשמור בידו 80% מהיבולים - גם לזרוע לשנה הבאה - ורק 20% יתן לאוצר הממלכה. שביעית, כדי לא לעורר את חמת הדרג הדתי, שמר על חרותם של הכוהנים ונתן להם מזון חינם. גם ממשרד החינוך אפשר ללמוד על פתרון בעיות, שכן מיומנות זו נכללת במסגרת אסטרטגיית החשיבה שמוכרת כבעלת ערך גדול בזירה האנושית.

במשרד החינוך פועלים לשפר את יכולת התלמידים להגדיר את הבעיה ולהתמודד עם פתרונה, באופן שבו מגדירים את הבעיה, חוקרים את הבעיה, מעלים רעיונות, מעריכים את הפתרון ויוצאים לנגזרת של החלטה. במסגרת הגדרת הבעיה יש להבין מה המצב שבו אנחנו נמצאים עכשיו ומה המצב האידיאלי שאליו אנחנו רוצים להגיע. במסגרת חקירת הבעיה נשאל שאלות רלוונטיות, נעלה השערות ונחשוב מה עוד עלינו ללמוד או איזה מידע נוסף אנחנו צריכים בכדי לקבל החלטה ולפתור את הבעיה. במסגרת שלב העלאת הרעיונות אפשר להעלות מספר רעיונות וחלופות. יש להיות עם "ראש פתוח" וכאן משתלבת מיומנויות נוספת של יצירתיות. מיומנות זו חיונית גם בעולם העסקים, שכן משאים ומתנים רבים נסגרים באמצעות פתרונות יצירתיים. השלב הסופי של הערכת הפתרונות וההחלטה, צריך לכלול פרמטרים מובנים להערכה וביצוע סימולציות שכוללות ניהול סיכונים1.

מה עושים?

דוגמה נוספת מההיסטוריה הינה מתקופה של כעבור 1,200 שנה, באמצע ימי בית שני. תלמי מלך היוונים, מכנס 70 זקנים יהודים ומורה להם לתרגם את התנ"ך ליוונית. כדי שלא יעתיקו זה מזה, יושב כל אחד בחדר נפרד, בלי מגע ביניהם. פתאום הם מגיעים לפרשת שמיני ומגלים חיה טמאה בשם "ארנבת". כולם מבינים שיש בעיה, כי זה היה שמה של המלכה. אם יגלה המלך שהיהודים מכנים את המלכה כחיה טמאה, יתנו בהם. "מה עושים"? הבעיה נפתרת במקרה, בשכל ישר או במקרה או ביד אלוקים, כולם מתרגמים "קלת רגליים" והעם ניצל.

בדוח מת"ת - טיפוח חשיבה ביקורתית וחשיבה יצירתית במסגרת הקניית מיומנויות של המאה ה-21 של יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך, שנכתב על-ידי ד"ר עדו ליטמנוביץ, נכתב שחשיבה יצירתית ופתרון בעיות שתיהן שייכות לקטגוריית מיומנויות חשיבה (או מיומנות קוגנטיבית)2. בדוח זה נכתב שבמחקר פיז"ה אימצו ממשלות רבות את הקריאה לטפח במערכת החינוך מיומנויות של המאה ה-21 שישרתו את האזרחים והאזרחיות לעתיד ואת החברות שאליהן הם משתייכים (הדר וצבירן 2018). עם זאת, במקרים רבים מדובר בהצהרות כלליות שאינן מלוות בתוכניות לימודים לטיפוח מיומנויות, לא באופן כללי ולא בתחומי דעת ספציפיים. במקרים אלו ההצהרות המערכתיות אינן צפויות להשתקף בהתנהלות בכיתה ואף לא בהישגי תלמידות ותלמידים binkley et al) 2012).

המרצה העיתונאי במיזם הדיגיטלי ללימוד ניהול ופרקטיקה ארגונית מבכירים במשק, ממשיך ומספר שדוגמה נוספת הינה מהתקופה שעלו לארץ מאות יהודים, בעיקר מצפון אפריקה ומזרח אירופה. היכן יגורו? לא היו בתים ודירות. גם לא היה כסף לבנות בניינים חדשים. ראש הממשלה דוד בן-גוריון, שרת העבודה גולדה מאיר ומנהל בכיר בסוכנות היהודית שלמה זלמן שרגאי, החליטו להקים מעברות - שכונות וערים של צריפים, פחונים ואהלים, זולים, לא נוחים, אבל עם מיטות לישון עליהן וחדרי שירותים מרכזיים.

היה קשה ולא נוח, אבל איש לא נשאר ללון ברחוב. השם הגאוני "מעברות" רמז לעולים שהם נמצאים בתהליך מעבר מבתיהם בחוץ לארץ לבתים ודירות בישראל. זה מה שקרה בפועל. מעברת ראש העין הפכה לעיר פורחת. מעברת קריית אתא הפכה לרובע חדש של חיפה. כך אירע למעברות בית שמש, מבשרת ורבות אחרות, שברבות השנים הפכו לערים. המעברות פתרו לא רק את בעית המגורים, אלא גם את הבעיה הכספית כי הקמתן הייתה זולה מאד, וגם את בעית פיזור האוכלוסין, כי רבות מהן - דימונה לדוגמה - נבנו באזורים ריקים מתושבים.

דור העתיד

לפני 30 שנה כיהן דוד לוי כשר השיכון. אז כמו היום, עמדה בפניו בעיה של מחסור בדירות, ביקוש גדול ועלית מחירים. לוי בדק ומצא, שהסיבה העיקרית למחסור הייתה קצב הבנייה האיטי בגלל מחסור בפועלי בניין. לדוד לוי הייתה הברקה. הוא איתר, אולי בזכות בקיאותו בצרפתית, חברה צרפתית בשם סיגמה, שפיתחה בניה מתועשת ומהירה. במקום לבנות את הבניינים לבנה אחרי לבנה, בונים קירות שלמים במפעלים, וכך חוסכים גם זמן וגם פועלים. דוד לוי עודד ופיתח את שיטת "הבניה המתועשת", או בשם אחר "בניה טרומית". הרבה אלפי משפחות חייבות לו עד היום את הדירות הטובות שבהן דרו ודרות עד היום.

גם בחוץ לארץ יודעים לעיתים לפתור בעיות. שלטונות קטר בודקים בימים אלה מה לעשות עם שמונת האצטדיונים שבנתה לאירוח המונדיאל, וכמעט שאין מה לעשות בהם. בעיה גדולה עוד יותר הייתה לערים שאירחו בעבר את האולימפיאדות, ובנו מתקני ענק לשימוש חד-פעמי. מונטריאול כמעט פשטה את הרגל, ובייג'ין נשארה עם מתחמים בנויים ושוממים. אבל עירית לונדון החליטה מראש לנהוג אחרת, כשזכתה לארח את משחקי 2012: העירייה בחרה מראש אזור תעשייתי ריק למחצה במזרח העיר, שהייתה לגביו ממילא תוכנית להתחדשות עירונית, ובנתה את כל המתקנים בתכנון מראש, שנעשה על-ידי מומחים, מה לעשות אחרי האולימפיאדה.

מגורי הספורטאים הפכו לכ-3,000 דירות שנמכרו לזוגות צעירים, ולידן נבנו 8,000 דירות נוספות. כמה בניינים ששימשו לאירוח תחרויות נהרסו, ועל המגרשים שהתפנו נבנו מגדלי משרדים מודרניים. בנו גם קניון מודרני ומבוקש. נהר התמזה נוקה וסביבתו הפכה לפארק שכונתי גדול. הרכבת התחתית, שבה נסעו הצופים, משמשת היום להסעת הדיירים, עובדי המשרדים ולקוחות הקניון. התוכנית ל-20 השנים הקרובות היא לבנות 20,000 דירות נוספות, שלבטח יהיו יקרות כי נבנות על מגרשים זולים.

מכל האמור לעיל עולות כמה וכמה תובנות לפתרון בעיות ובהן: איתור הבעיה, תכנון מראש מהן הדרכים לפתרון, נכונות לקבלת פתרון חדשני ולא מקובל שיתוף פעולה של הציבור, יעוץ על-ידי מומחים, גיוס מימון, ללא נקמנות ומתן דוגמה אישית. אז מה יאמרו המורים והמורות?! זו גם דרך ללמוד היסטוריה ולהצמיח את המנהלים המובילים של דור העתיד.

הכותבת היא עורכת דין, המפתחת מיזם פלטפורמת לימוד דיגיטלית ללימוד ניהול, פרקטיקה ארגונית ומיומנויות בעולם העבודה, שמועבר על-ידי מנהלים בכירים במשק הישראלי.
תאריך:  13/02/2023   |   עודכן:  13/02/2023
שרון הר-זהב
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לורד ישראל זיו (1972-1889) היה עסקן ציוני חשוב באנגליה' מידידי חיים ויצמן ואלפרד מונד. בשנת 1931 הוא הצטרף ל"חברת מטעי ארץ ישראל", קנה כ-800 דונם קרקע והקים את "משק זיו", שהיה מבוסס על מטעי הדר. ישראל זיו היה מעוזריו הפעילים ביותר של ד"ר חיים ויצמן בפעילותו הציונית, ופעל יחד עמו בהשגת הצהרת בלפור' ובהשגת משאבים כספיים לפיתוח היישוב היהודי בימי טרום המדינה.
13/02/2023  |  אלי אלון  |   יומני בלוגרים
לפני קצת למעלה מחודשיים היו כאן בחירות. בניגוד לתקוותיהם של אנשי השמאל נחל המחנה הלאומי ניצחון ברור. לאור התנהלות הממשלה הקודמת שחצתה קווים אדומים רבים ובמסגרת הפקת לקחים ממה שקרה, נראה היה שהפעם הימין הגיע על-מנת למשול. סיכום המשא-ומתן הקואליציוני שהיה מייגע לעייפה הציב נבחרת שכמוה לא זכינו לראות מזה שנות דור. משרד אוצר, המשרד לביטחון לאומי, שליטה במנהל האזרחי ועוד תופינים נראו כמבטיחים קדנציה חלומית ממש, כזו שתשים קץ לעוולות רבות.
13/02/2023  |  בעז שפירא  |   יומני בלוגרים
לכל אלו השועטים קדימה לקידום הרפורמה המשפטית, ביודעם שנושא זה קורע את העם שלנו מבפנים, אני מבקשת שיעצרו רגע וייזכרו. שייזכרו בסבא רבא שלהם, או של מישהו אחר, שחווה אנטישמיות ופוגרומים באירופה, עלה ארצה והקים בתוך השממה, הביצות והמחלות קיבוצים, מושבים וערים. סבא רבא שעשה זאת במאמצים עילאיים, ושילם על כך מחירים כבדים של שכול ועצב. קורבנות מהקדחת, מהמאמץ האדיר, ומסכסוכי הדמים עם השכנים.
אל מול התנהלות חלק מחברי הקואליציה, ח"כים, שרים, סגני שרים, הנמצאים בעיצומו של מרוץ הגשות הצעות חוק ובהן הצעות פופוליסטיות, הצעות קיצוניות, ראוי היה שראש הממשלה, בנימין נתניהו, יעצור את ריצת האמוק של המחוקקים. הציפייה היא שראש הממשלה ינהג כמבוגר האחראי, יעצור את ההתנהלות הנוכחית, יסביר לנבחרי הציבור כי לא כל מה שחושבים, אומרים ולא כל מה שאומרים מחוקקים.
גל אירועי הטרור הרצחני מזכיר לנו שוב שאין מדובר כאן ב"גלי טרור". זהו אותו ים שנאה שאין לו סוף. "הלכה היא בידוע עשיו שונא ליעקב" ובכל דור ודור עומדים עלינו לכלותינו. ובהדגשה - לא רק עומדים עלינו להציק, להזיק, לפגוע ולרצוח, אלא "עומדים עלינו לכלותינו". מטרתם המוצהרת של כל אותם שונאי ישראל היא בדיוק כהמן הרשע בשעתו - להשמיד, להרוג ולאבד את כל היהודים, רחמנא ליצלן.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלון קוחלני
אלון קוחלני
ביה"ד הארצי לעבודה דן בסוגיה שהייתה במשך עשרות שנים נטושה במחלוקת פרשנית וקרא למשרד הפנים לעשות סדר (ע"ע (ארצי) 58770-11-23 ריוא חטיב נ' עמותת עורכי דין למינהל תקין
דן מרגלית
דן מרגלית
הפרופסור שקמה ברסלר חזרה הלילה למקומה בראש ההפגנות לאחר ראיון שהעניקה שלשום לטלוויזיה    איננו עקורים בארצנו, אמרה ברסלר שהיא שילוב של מדע ואהבת הארץ, מכון ויצמן ועמק יזרעאל
דרור אידר
דרור אידר
למרות הקשיים ומורכבות המצב חובה לראות את התמונה הרחבה ולהודות על נס התקומה המדינית ועל היכולת להגן על עצמנו    על שמחה בזמנים קשים ועל ה"אף-על-פי-כן" המפורסם של ברנר. טובה הארץ מאוד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il