|   15:07:40
  אפרים הלפרין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
[צילום: חיים גולדברג/פלאש 90]

בית משפט שמרני בוא יבוא

בראיה היסטורית כמה שנים זה כלום מכלום, לאחר שנים רבות שבית המשפט העליון שכפל עצמו עם שופטים ליברליים, נראה בעוד כמה שנים בית משפט שמרני בישראל, לשר לוין אין סבלנות, אך הוא כנראה ייכשל בניסיונותיו לקצר את הזמן הזה
03/08/2023  |   אפרים הלפרין   |   יומני בלוגרים   |   סערת הרפורמה במשפט   |   תגובות

נכבדי השופטים, העותרים, המשיבים. כולכם אהובים, כולכם יקרים, אך יש לי על כולכם ביקורת נוקבת. כולכם ביחד וכל אחד לחוד, לא מכוונים כלל למטרה, ולכן אין לכם סיכוי לפגוע. אנו נמצאים בלבו של עימות בין רשויות השלטון בישראל, אשר ברוב חוכמתנו ערבנו בו עימות תרבותי/דתי/חברתי/פוליטי.

לא אכנס להיבטים התרבותיים/חברתיים/דתיים/פוליטיים הם מלובים על-ידי בעלי אינטרסים מכל הכיוונים מהארץ ומחו"ל. בית המשפט לא קשור בהם, ולכן לבית המשפט אסור להתעסק אתם, ומשכך, גם הבעיה המשטרית היא קשה כל כך לפתרון. יחס אות לרעש בפרשה שלנו הוא מאוד בעייתי, הרעש כלומר כל הנושאים שאינם משטריים, הוא רב מאוד וייתכן שהוא מאפיל על האות, כלומר על הבעיה המשטרית בה עומד בית המשפט לדון, בתקווה שלא נזדקק לדיון הזה.

עשו לי טובה קראו את הדברים עד הסוף, אל תקפצו בתגובה לאמירות שמקוממות אתכם, כי המטרה שלי היא להביא את כולנו למסקנות נכונות אולי בדרך מוזרה וכואבת, דרך אשר לדעתי עשויה להביא אותנו ליעד.

חסר משיב מרכזי על ספסל המשיבים או לפחות משיב פורמלי

הסכסוך בין הרשויות בישראל שם את הרשות המחוקקת והמבצעת בצד אחד של המשוואה, ואת הרשות השופטת בצדה השני, החלטה לכאן תקדם את האינטרסים של הרשות השופטת, החלטה לכאן תפגע באינטרסים של הרשות השופטת, ואם אין לאף אחד מהעותרים בקשה לסעדים נגד הרשות השופטת היה על כל אחד מהם לקבוע את הרשות השופטת כנפגעת אפשרית מההחלטות בעתירה, על-מנת לאפשר לרשות השופטת להביע עמדתה בנושא בפני בית המשפט.

וכאן שורש הקושי, שורש הקושי בעתירה הזו ואולי באחיותיה שיבואו בעקבותיה ושעל כולנו לקוות שלא נזדקק להן, שיושבים בדין 15 שופטים, אשר אמורים לקבל החלטות בתום לב בליבת הסמכויות שלהם, ולכן אסור להם כמובן להביע מראש את עמדתם בפני אותו בית משפט בו הם יושבים, אך הם חייבים להביע עמדתם, הרי הם וסמכויותיהם נמצאים בליבת הוויכוח.

כיצד הגענו למצב הזה?

אסור היה לנו להגיע למצב הזה, אסור להגיע למצב בו בית המשפט יושב במקביל גם על דוכן השופטים וגם על ספסל המשיבים, ובמקביל היועצת המשפטית לממשלה מסנגרת על עמדת המשיבים מטעם בית המשפט ולא על עמדת הממשלה והכנסת אשר שאבו את רעיון החקיקה ממאמר של שופט עליון, ולכן אולי החקיקה היא שלילת, אך ודאי איננה פסולה על הסף בכל צורה ואופן, ועבודה משותפת מקדימה של היועצת המשפטית עם הכנסת והממשלה היו מאיינים את הפגמים (הקשים אף לדעתי) שבחקיקה הזו.

דעתי על הדרך לשם היא ברורה, אני רואה את מערכת המשפט כאחראית מרכזית לפיחות הזוחל במעמד הרשויות המחוקקת והמבצעת לאורך 40 שנה אך אין זה משנה כלל מי אחראי, מה שמשנה הוא שאנו על פרשת דרכים המחייבת פתרון שונה מאשר חקיקה/פסיקה למעט אם תהיה חקיקה מוסכמת.

השיח בבית הנשיא הסיט אותנו מהדרך

כאשר 3 רשויות סטטוטוריות מובילות הפועלות באותו מישור מתנגשות, ועל-מנת ליישב את ההדורים, על הרשויות האלה לשבת יחדיו ולקבל החלטות, ואלה אינן ישויות זרות, אלה ישויות הנושאות באחריות כלפינו האזרחים, הן לא עובדות בשביל עצמן, הן כאמור עובדות בשבילנו, לכן כל מיני ניסיונות לתת למצב הזה פתרונות מאולצים/מכובסים/חסרי פשר ומהות נדונו לכישלון מראש.

הצעת השופט סולברג בנדון, העקשנות של מערכת המשפט וההיבריס של השלטון החל ממוצאי הבחירות

השופט סולברג הציע לפני כ-4 שנים פתרון הדומה לפתרון שאומץ בחקיקה נשוא העתירה, לאחרונה הוא הבהיר שאת ההצעה הוא העלה לרשות השופטת ולא לרשות המחוקקת, אז האם הרשות השופטת עשתה משהו בכיוון לאורך 4 השנים? קדחת!, לא עשתה דבר וחצי דבר!, אז מה חושבת לה הרשות השופטת האם היא חושבת ששאר הרשויות תחכינה למשיח? לא, הן לא תחכינה למשיח, הן תחכינה לרוב פרלמנטרי ולהיבריס הנלווה אליו, אז הן תבואנה עם מכסחת דשא ותבערנה את המדינה, וזה בדיוק מה שקרה כאן.

האם זה תקין? לא!, ומי אחראי? האחראי הוא מי שהבלגן התחיל במשמרת שלו! ומי אשם? מי שאשם הוא מי שנטע את זרעי הרעל לאורך 40 שנה!

או-טו-טו יש לנו בית משפט שמרני

בראיה היסטורית כמה שנים זה כלום מכלום, לאחר שנים רבות שבית המשפט העליון שכפל עצמו עם שופטים ליברליים (מה שתוקן במידת מה בימי שקד/נווה), נראה בעוד כמה שנים בית משפט שמרני בישראל, לשר לוין אין סבלנות, אך הוא כנראה ייכשל בניסיונותיו לקצר את הזמן הזה, לדעתי הוא גם לא יאריך אותו, בית משפט שמרני בוא יבוא.

ומה יקרה אם הליברלים ינסו לשנות את כללי המשחק כך שלא יהיה בית משפט שמרני?, או אז ברורה כבר התרגולת, צה"ל יתערב, לא בטוח שרק מילואים, אולי סדיר וקבע, ולא בטוח שטייסים ו-8200 אלא אולי גם שריון וחי"ר. לגיטימציה להתערבות הצבא כבר יש, רק חסר שמישהו ידליק את הגפרור, ועם הפירומנים של היום אין ספק שהגפרור הזה יוצת.

ראו כמה מהר פגע בית משפט שמרני בזמן (היסטורי) כה קצר בארה"ב, בהישגים ליבראליים של שנים: הוא פגע בהגנה על זכויות להט"ב מנימוקים מופרכים לטעמי של חופש הביטוי (זכות לשתוק), הוא פגע בהעדפה מתקנת מנימוקים מופרכים לדעתי של שוויון, הוא שלל את הזכות להפלות מכוח החוקה בהותירו את ההחלטה לרשויות של כל מדינה ומדינה, הוא פגע במדיניות של הפטר חובות של בוגרי אוניברסיטה חלשים כלכלית אשר כורעים תחת נטל החזרי מימון הלימודים שלהם בעבר, ועוד ידו של בית המשפט השמרני בארה"ב נטויה.

ארה"ב היא מדינה עם חוקה, אבל מה זו חוקה? חוקה ניתנת לפרשנויות, ממש כפי שעילת הסבירות ניתנת לפרשנויות, ממש כמו ש"יהודית דמוקרטית" ניתנת לפרשנויות, ובואו נזכור עוד דבר, סעיף 20 לחוק יסוד השפיטה קובע:

  • הלכה שנפסקה בבית משפט תנחה בית משפט של דרגה נמוכה ממנו.
  • הלכה שנפסקה בבית המשפט העליון מחייבת כל בית משפט, זולת בית המשפט העליון.

ומאחר שמרבית זכויות היסוד שלנו, בניגוד לארה"ב, לא מעוגנות בחוקה/חקיקה, אלא בפסיקה, ומאחר שעל-פי חוק יסוד השפיטה ההלכות הן כחומר ביד היוצר לשופטים של בית המשפט העליון, מצבנו הרבה יותר מסוכן מאשר בארה"ב.

עשרות שנים של פרשנויות ליבראליות לאורחות החיים הרצויות בישראל, כפי שנקבע על-ידי בית המשפט לאורך השנים יירדו בוודאות קרובה לטמיון עם המינוי של בית משפט שמרני במדינה. בית משפט שמרני יהפוך יותר ויותר את אורחות החיים בישראל לשמרניות ל-50 שנה ואולי ליותר. בבית משפט אין קריאה ראשונה שניה ושלישית, אין דיון פומבי בוועדות, עתירה, כמה שעות דיון וקריעה שמרנית! עתירה כמה שעות דיון וקריעה שמרנית! לשם כולנו הולכים לא כן?

על הכנסת לבטל את החוק או לדחות את כניסתו לתוקף בהסכמה, כפוף לקביעת לו"ז לפשרה בין הרשויות

על הרשות השופטת חלה החובה לקצץ בהדרגה בסמכויותיה, מצב הסמכויות של הרשות השופטת מהווה סכנה ממשית ליציבות המערכת השלטונית, החליפו בראשכם את בית המשפט הליברלי בבית משפט שמרני, ראו מה יוכל בית משפט שמרני לשנות ותבינו שעודף הסמכויות הזה הוא בלתי אפשרי לחלוטין.

עילת סבירות שאין כמותה בעולם, זכות עמידה שאין כמותה בעולם, חקיקה שיפוטית שאין כמותה בעולם, על כל אלה חייב בית המשפט לוותר בהדרגה, מיוזמתו, בתהליך ארוך שנים, תוך שמירה על איזונים מתאימים, תוך סיוע מקיף ביוזמות חקיקה על-ידי הממשלה וחקיקה על-ידי הכנסת, בהסכמה רחבה, אשר תוצאתם תהיה איזון הרבה יותר נכון בין הרשויות ואיון התלות המאד מובהקת בין בית הגידול של השופטים, האג'נדה האישית שלהם ובין החלטותיהם.

יש לנו חלון הזדמנויות צר למנוע מצב אנומלי שבו בית המשפט יושב גם על דוכן השופטים וגם על ספסל המשיבים, והיועצת המשפטית לממשלה מסנגרת עליו במקום על הממשלה, באמצעות ביטול עילת העתירות על-ידי הכנסת, במקביל לכניסה לתהליך עמוק של מו"מ בין הרשויות הניציות, קבלת אחריות על-ידי הרשות השופטת להובלת השינוי והתיקון, ובמקביל לעבודה מאוד יסודית של מערכת המשפט, על-פי תוכנית מוסכמת מראש, בהסכמה בין הרשויות, על צמצום הדרגתי בסמכויות הרשות השופטת שצמחו פרא לאורך 40 שנה.

תאריך:  03/08/2023   |   עודכן:  03/08/2023
אפרים הלפרין
+סיטי בנק: הצמיחה בישראל תרד ל-3.4%
18:21 03/08/23  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
אחד מששת הבנקים האמריקנים הגדולים מעריך כי עד לשנת 2030 תרד הצמיחה בישראל בעקבות החקיקה המשפטית והמחאות  ▪  "לא קשה לדמיין הורדה נוספת בתחזית באופן המעלה אפשרות להורדת דירוג האשראי"
ההשפעה תורגש בתעשיות רבות [צילום: מארק לניהאן, AP]
+גוטליב: אם בבג"ץ לא יצייתו לחוק - אבהיר להם את מקומם
17:51 03/08/23  |  עידן יוסף
ח"כ טלי גוטליב לכאן רשת ב': "אם בבג"ץ לא יצייתו להוראת החוק, אז לא תהיה לי ברירה, אני אדייק את הוראות חוק יסוד השפיטה, ואבהיר להם את מקומם. אם ביהמ"ש יחשוב שיש לו את הסמכות להתערב בחקיקת חוקי יסוד - זה פסק דין בטל ואני פשוט מתעלמת ממנו".
+ח"כ סעדה: הנשיאה חיות מעוותת את דבריי ומוציאה אותם מהקשרם
14:57 03/08/23  |  מירב ארד
ח"כ משה סעדה על דברי הנשיאה אסתר חיות בדיון בבג"ץ: "הנשיאה חיות מעוותת את דבריי ומוציאה אותם מהקשרם. החוק היה ברור מאליו ומלכתחילה מדבר על הוצאה לנבצרות אך ורק במקרה של חוסר יכולת פיזית לתפקד. היועמ"שית ובית המשפט ביקשו לקחת סמכות לא להם, ולכן נאלצנו לחוקק ולהבהיר באופן חד ערכי את הברור מאליו הן בנוגע לראש הממשלה הנוכחי, והן בנוגע לראשי הממשלה בעתיד".
+וסרלאוף לבג"ץ: להורות למיארה לפעול נגד חוסמי כבישים
13:40 03/08/23  |  איתמר לוין
השר יצחק וסרלאוף (עוצמה יהודית) מבקש מבג"ץ (3.8.23) להורות ליועצת המשפטית לממשלה, גלי מיארה, להגיש כתבי אישום ותביעות אזרחיות נגד חוסמי כבישים וצמתים במסגרת ההפגנות נגד הרפורמה המשפטית. לחלופין, אם מיארה סבורה שמדיניות האכיפה הקודמת הייתה חמורה מדי - עליה לפרסם הנחיות חדשות, אשר תאפשר לכל המוחים לחסום כבישים וצמתים. העתירה הוגשה באמצעות עו"ד איתמר מירון.

News1 מציין, כי בג"ץ פוסק בצורה עקבית שאין הוא מתערב בשיקולי רשויות האכיפה. עוד תעלה השאלה, האם יש מקום להתערבות שיפוטית ביחסים בין שר לבין היועצת המשפטית, במיוחד לאחר שהממשלה דנה ארוכות במדיניות האכיפה בהפגנות והורתה למיארה כיצד לפעול.
+ח"כ סער: התוכניות של הממשלה ברורות - המשך ההפיכה המשטרית בכל הכוח
12:42 03/08/23  |  מירב ארד
ח"כ גדעון סער: "ימים ספורים אחרי היציאה לפגרה ותוכניות הממשלה כבר ברורות. בפגרה: קמפיין דה לגיטימציה לבית המשפט העליון ונשיאתו לצד המשך מתקפת הארס על היועצת. אחרי הפגרה: חוק גיוס חסין מביקורת שיפוטית ושינוי הרכב הועדה לבחירת השופטים. בתמצית: המשך ההפיכה המשטרית בכל הכוח. המענה: להעצים את המחאה!"
+דיסטל: קבוצה מצומצמת דנה בביטול תוצאות הבחירות
10:39 03/08/23  |  עידן יוסף
השרה גלית דיסטל אטבריאן: "‏בדקות אלה ממש, קבוצת אנשים מצומצמת שלא נבחרה על-ידי אף אחד בקלפי, דנה בשאלה האם כדאי לבטל את תוצאת הבחירות של מיליוני אנשים, מבלי שאף אחד נתן לה את הסמכות לעשות את זה. אם יש לכם בעיה עם הקונספט אז אתם אויבי הדמוקרטיה".
+השר אליהו: אם בג"ץ לא יכבד החוק לא נצטרך לכבד פסיקתו
10:01 03/08/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
בראיון לגלי ישראל הסביר: "בעצם הדיון של בג"ץ - הם לא מכבדים את ריבונות העם. אם חס ושלום הוא יפסול חוקי יסוד - הוא עובר על החוק ואנחנו נצטרך לשאול את עצמו איך אנחנו מתנהלים מול פורעי חוק בחליפה"
אליהו. "בג"ץ הוא לא החוק" [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+רוטמן בשיחות סגורות: בהעדר הסכמה עם האופוזיציה נקדם את החקיקה המשפטית
09:03 03/08/23  |  עידן יוסף
ח״כ שמחה רוטמן בשיחות סגורות: בהיעדר הסכמה עם האופוזיציה - נפעל לחקיקה חד-צדדית. על התערבות בג"ץ בעילת הסבירות: תוביל לאובדן אמון מוחלט של הציבור בביהמ"ש.
+אגודת העיתונאים ירושלים מגנה את גילוי האלימות נגד כתב חדשות 13
08:57 03/08/23  |  עידן יוסף
אגודת העיתונאים ירושלים מגנה את גילוי האלימות נגד עיתונאי בהפגנה נגד הממשלה: "שוב אנו עדים לגילוי אלימות כלפי כתב שמסקר הפגנה, הפעם נגד כתב חדשות 13 מאיר מרציאנו. הכתב סיפר כי אחד המפגינים אמש בת"א התנפל עליו בצעקות במהלך סיקור ההפגנה.האגודה קוראת למפגינים משני הצדדים להימנע מכל גילוי אלימות, מילולית או פיזית, כלפי כל עיתונאי או עובד תקשורת".

בימים אלו מקדמת האגודה ביחד עם מועצת העיתונות ובשיתוף פעולה עם המשטרה נהלים וכן פורום תיאום שיאפשרו להגן על העיתונאים ולהבטיח את יכולתם לבצע את משימתם.
+עצמאות הרשות השופטת
08:41 03/08/23  |  איתן קלינסקי   |   לרשימה המלאה
מצער, שרוב של 64 חברי כנסת לא נתן את דעתו, שעצמאות הרשות השופטת במדינתנו הוא תנאי שבלעדיו אין תוחלת לקיומה
נתניהו וטראמפ. הולכים באותה דרך [צילום: מרים אלסטר/פלאש 90]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  סערת הרפורמה במשפט
השר עמיחי אליהו מגיב (יום ה', 3.8.23) בראיון לרדיו גלי ישראל על הדיון הבוקר בעתירות לביטטול החוק לצמצום עילת הסבירות: "כשגוף ניכס לעצמו סמכויות לאורך השנים שלא מכח החוק - זו בעיה. בעצם הדיון של בג"ץ - הם לא מכבדים את ריבונות העם. אם חס ושלום הוא יפסול חוקי יסוד - הוא עובר על החוק ואנחנו נצטרך לשאול את עצמו איך אנחנו מתנהלים מול פורעי חוק בחליפה. דעתי האישית היא שאם בג"ץ לא יכבד את החוק - אנחנו לא נצטרך לכבד את פסיקתו״.
03/08/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
אני זכיתי ב-29 בנובמבר 1947 לרקוד כל הלילה עד שעת הבוקר אחרי שנשלפה מהרדיו הידיעה כי עצרת האומות המאוחדות החליטה שבארץ ישראל תקום מדינה יהודית.
הממשלה שוקלת מהלך של הגשת בקשה לפסילת נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות מלדון על חוק יסוד הסבירות. כך פורסם (2.8.23) בכאן חדשות. הנימוק של הממשלה למהלך הוא חוות דעת חריפה שהגישה חיות נגד החוק בנאום פומבי בינואר האחרון - שבה הסבירה מדוע מדובר בשינוי מסוכן ואף דיברה נגד מניעי חקיקת החוק.
02/08/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
סיעת העבודה בכנסת והשר לשעבר משה שחל מבקשים מבג"ץ (2.8.23) לבטל את התיקון לחוק יסוד השפיטה, אשר ביטל את עילת הסבירות בפסיקה. זוהי העתירה השמינית בנושא; הנשיאה אסתר חיות קבעה אתמול, כי כל העתירות יידונו באמצע ספטמבר בפני הרכב חסר תקדים של כל שופטי בית המשפט העליון.
02/08/2023  |  איתמר לוין  |   חדשות
הפיסקה הראשונה נכתבה לאחר סיום הפוסט בשעה 16:23:
02/08/2023  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אם נתניהו אינו כשיר מה זה אומר? שאילו היה צעיר במצבו האישיותי עתה היו דוחים את גיוסו לצה"ל? מונעים את קבלתו ליחידת אבטחה של השב"כ?
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il