|   15:07:40
  שמחה סיאני  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
[צילום: מנדי הכטמן/פלאש 90]
סיפורים מהחיים

"הכנסת אורחים"

עמדתי בפתח הדלת, לבושה חגיגית, מחזיקה בידי האחת את המתנה ובידי האחרת את מטרייתי נוטפת המים לבי, שהיה מלא אושר, התרוקן בין רגע ואת מקומו תפסו עלבון צורב וחוסר אונים מוחלט
11/11/2023  |   שמחה סיאני   |   יומני בלוגרים   |   תגובות

בשל רוחב לבבם של בני עמנו בתקופה זו ובכלל, נזכרתי בסיפור זה שקרה לי לפני 30 שנה, היוצא מן הכלל.

הזמנה לארוחת שבת

בכל פעם שאני נפגשת עם ידידיי שגדלתי עימם בילדותי, לבי מתרחב משמחה ועיניי מתלחלחות מהתרגשות. אני חשה מחדש התפעמות למראה אותם ילדֵי שכונה שגדלו והיו לאנשים. מיד עולות למול עיניי מראות ילדותי הענייה והמאושרת, הילדות שנתנה בידי "צרור מפתחות" לדלת החיים הכבדה, שנפתחה בפניי כשבגרתי.

אחד מחבריי לשכונה, היה מפציר בי כל אימת שהיה פוגשני ברחוב: "שמחה'לה, מדוע לא תבואי לבקר בביתנו, מעולם לא ראית את ילדיי, ואשתי מה תשמח לראותך, היא זוכרת אותך עוד מימי נעורייך...". מדוע שלא תסעדי עמנו בערב שבת? נשמח לראותך, גם הילדים רוצים להכירך מקרוב אחרי שצפו בך בתוכניתך בטלוויזיה...".

הססתי מעט, שכן איני נוהגת לצאת מביתי בימי שישי בחורף, אך אחרי שהפציר בי ואמר ש"אנו כמו משפחה", התרציתי והסכמתי לבוא ולהתארח בביתם בערב שבת. שאלתי באיזו שעה נוח להם לארחני, ואשתו, ילידת אנגליה, שהקשיבה לשיחה אמרה: "Six o'clock sharp! please - בשעה שש בדיוק! בבקשה. אַל תאחרי, כי אנו מקפידים לאכול בזמן", הוסיף.

השעה שש בדיוק!

ביום שישי התרחצתי, לבשתי בגדי שבת, עטפתי את המתנה למארחיי ונסעתי לביתם. כל הדרך עלו לנגד עיניי תמונות השבת של בית הוריי בילדותי: השתקפות נרות השבת בחלון, בוהק המפה הלבנה, שושני הפלסטיק שקישטו את השולחן, צלחות הפח מהם אכלנו, ברכת הקידוש על היין בנוסח תימן, רחש נטילת הידיים במֵי החנפִייה (מיכל פח המכיל מים וברז), קולו הערֵב של אבא בברכת "המוציא"... וכל אווירת הקדוּשה של שבת המלכה אותה שכחתי זה מכבר. התרגשתי מאוד ושמחתי על שנפלה לידי הזכות הגדולה להתארח אצל משפחה תימנית דתית, לשוב ולחזות בזיווה של שבת מלכתא, ולו רק לערב שבת אחד.

גשם זלעפות ירד באותו ערב. דרוש היה לי זמן-מה כדי להגיע לכתובת הנכונה. הרחובות היו חשוכים ושוממים מאדם, ונאלצתי לדדות על עקבֵי נעליי הגבוהים בגשם הסוחף.

ניצבתי ליד דלת ביתם בשעה שש בדיוק! מאחורי הדלת הנעולה שמעתי קול קשקוש כלים. נקשתי פעמיים, הדלת נפתחה ולעיניי נגלו עיניהם המופתעות של מארחיי, ששאלו בלא קול: "מה אַת עושה פה"?

הבת הגדולה הייתה עסוקה בהסרת הכלים מעל השולחן. הם כבר גמרו לאכול את סעודת השבת והשולחן נראה יתום במערומיו. המפה הלבנה מוכתמת, מכוסה פירורי חלה ורק כמה כוסות שתייה מלאות למחצה ניצבו על השולחן.

עמדתי בפתח הדלת, לבושה חגיגית, מחזיקה בידי האחת את המתנה ובידי האחרת את מטרייתי נוטפת המים. לבי, שהיה מלא אושר, התרוקן בין רגע ואת מקומו תפסו עלבון צורב וחוסר אונים מוחלט. לא ידעתי מה לעשות: האם להתנצל ולעזוב את המקום, או להיכנס לבית מארחיי?

שנייה או שתיים ניצבו הם לפניי כמאובנים. אחר כך נטלה בעלת הבית את ידי בתושייה ואמרה בגמגום: "שבי שמחה'לה". שוב הבטתי בשעוני: השעה הייתה שש ודקתיים!

ישבתי על הכיסא. מיד הונחו לפניי צלחת וסכו"ם. לא יכולתי לעצור בעד דמעותיי שזלגו על לחיי חרש ושטפו את פניי. לא ידעתי את נפשי מרוב מבוכה.

"באתי לכאן כי הזמנתם אותי, לאכול לבד יכולתי בבית", לחשתי למארחי.

"אל תקפידי עליי", אמר, "אז מה אם אכלנו. תאכלי עכשיו ואני אשב על ידך ולא תהיי לבד".

"תגישי לה את המרק קודם", פנה בקול לאשתו.

אי אפשר dear, ענתה אשתו מהמטבח, "המרק כבר התקרר ואני לא יכולה להניח את הסיר שוב על הפלטה, אבל המנה העיקרית עדיין פושרת ואותה היא יכולה לאכול".

חומץ בן יין

הילדים נפוצו לכל עבֵר כשראו את דמעותיי והבן החייל, שחזר עייף מהצבא, אמר לאביו בשקט: "אבא, איך אתה יכול לעשות לה דבר כזה"?

מארחי האיץ בי ואמר לי בתימנית: "אַל תקפידי עליי ואַל תעשי מזה עניין. לא נורא, תתחילי לאכול כבר לפני שיתקרר גם האוכל הזה". נזכרתי באביו המנוח, שהיה אחד מראשי הרבנים בשכונתנו, שקיבל את אורחיו בנפש חפצה ובכבוד.

"תוכל לקדֵש על היין למעני"? שאלתי. הרי לשם כך באתי, חשבתי בליבי.

"אה... טוב, אעשה קידוש", אמר בהשלמה.

ואז קמנו. לא ידעתי היכן אניח את מבט עיניי שהוסיפו לדמוע. רציתי לעצור בעד שטף הדמעות, אך ללא הועיל, הן זלגו מאליהן. ביקשתי ממחטת נייר.

השכינה שנסתלקה

השכינה כמו נסתלקה מעל שולחן השבת. מארחי בירך ומזג לי את היין לכוס קטנה יותר, ואחרי שקידש הוסיף בהלצה מאולצת: "נו, עוד אשתי תגיד שאני שיכור מרוב היין שאני שותה הערב". איש לא צחק לשֵמע ההלצה!

"ומה על ברכת 'המוציא'"? שאלתי, בזכרי את דברֵי אבי, יוסף חיים סיאני זצ"ל, שאמר שבברכה זו נתמצו תורה ועבודה גם יחד. "מה על ברכת 'המוציא'?' שאל. החוויתי בידי על החלה המונחת על השולחן.

"נו, תברכי אַת, מה אַת עושה גם מזה עניין".

"אנא, ברֵך אתה ובצע לי חתיכה מהחלה", ביקשתי.

"בסדר", אמר לי באי נוחות ומילא את בקשתי.

התחלתי לאכול לבד כשעיניי כל בני המשפחה נעוצות בי. הם ישבו בפינות שונות בחדר מביטים בי באֵלם. שקט השתרר מסביב. קולות המזלג והסכין שהיו בידיי נשמעו עתה כה צורמים. הרגשתי כמעט אשמה להפֵר את השקט שכפו עליי בני הבית. שקט כזה היה לבטח במעמד הר סיני, חשבתי בליבי.

אף רחש לא נשמע, לא קולות שכנים, לא קולו של זבוב טועה, אפילו קולה של מכונית חולפת לא נשמע מהרחוב. שקט מחריד! רק הקולות שהשמעתי הפרו את הדממה.

השתדלתי בכל מאודי ללעוס את האוכל לאט, בזהירות ובפה סגור, כמו חששתי להשמיע עוד רעש שיוסיף על מבוכתי הנוראה. אף פעם בחיים לא שמתי לב שאני משמיעה "רעש" כה רב כשאני אוכלת או בולעת... והרי אני אישה שאוהבת מאוד לבשל, לאכול וליהנות מכל מטעמֵי השולחן ואילו עתה, אף כי האוכל היה טעים, חשבתי כאילו בכל רגע הוא עומד להיתקע בגרוני. מארחי לא העֵז להביט בעיניי, ואף שישב לצדי, הרחיק מבטו ממני והלאה והסב קמעא את גבו אליי. מדי פעם היה חוזר ואומר לי בתימנית: "אַל תעשי בושות, זה לא יפה מה שאַת עושה לי שמחה'לה".

"מה שאני עושה לך"? תמהתי, "כנראה שלא התכוונתם לארחני כלל ושההזמנה שלכם הייתה מן השפה ולחוץ", לחשתי. "ציפיתי ליהנות הערב מזיו השבת, לספוג את אורה ולא להתבזות ולבכות".

"הוא תמיד מפוזר שכזה", התנצלה הבת הגדולה, כשהיא מניחה על השולחן צלחות עמוסות כל טוּב. "הוא לא התכוון לפגוע בך, תאמיני לי". והמארחת הוסיפה: "שמחה'לה, יש לך מזל גדול. את האוכל אנו נוהגים לאכול מהר, אבל את הג'עלֶה (מיני פיצוחים, פירות טריים ויבשים), אנו אוכלים לאט, שרים שירי שבת וקוראים את 'פרשת השבוע'. מה שחשוב הוא, שלא הפסדת הרבה". הערכתי מאוד את השתדלותה של בעלת הבית להנעים את זמני בביתם.

השכינה שהתרצתה ושבה

הילדים החלו להתקרב אט אט לשולחן - ואני נכמר לבי מרחמים עליהם, ביחוד על ילדם הקטן בן השש שהניח על השולחן מעמד עץ לספר התורה שלו, מעשי ידיו להתפאר. הוא הביט בי בעיניו הכחולות והתמימות. עורו הלבן היה סמוק קמעא, פאותיו הסתלסלו משני עברי פניו והוא התחיל קורא את פרשת השבוע בנוסח יהודֵי תימן מתוך ספר התורה. לא יכולתי שלא לחייך למשמע מבטאו התימני האסלי, שנגָד את מראהו האירופי. מדי פעם תיקן אביו את קריאתו, שהזכירה לי את המורי וקולות תלמידיו בשכונה.

אחרי זמן מה העיר לו אביו: "עכשיו תפסיק לקרוא ותתחיל להסביר לנו מה שקראת". הילד העיף בי מבט והבחין שאני מחייכת ומרוצה מקריאתו. הוא לא ציית, כדרכו, לדברי אביו והוסיף לקרוא מספר התורה ביתר שׂאֵת, בבהירות ובשטף. עיניו היפות זהרו כל העת ככחול שמיים. אביו, שתלה בו עיניים תמהות על שאינו מציית לדבריו שם לב, שכל בני הבית מחייכים ומביטים בגאווה באחיהם הקטן.

סלסולי קולו של הילד פשטו ומילאו את חלל הבית, כאילו ביקש מעמקי לבו הקטן להחזיר לשולחן השבת את זיוה של שכינה שנסתלקה.

מחווה מרגשת זו המיסה את כל תוגתי ומילאה אותי התרוממות נפש. עיניי יבשו מדמעות ולבי נמלא שמחה כשהבחנתי, שאף שבת מלכתא נתרצתה ושבה להציף את שולחן השבת במלוא זוהרה, כשברקע נשמעים סלסולֵי קולה של תורה.

תאריך:  11/11/2023   |   עודכן:  11/11/2023
שמחה סיאני
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"הכנסת אורחים"
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שושנה קרבסי
12/11/23 14:05
2
שרה ש.-דיין
13/11/23 23:24
3
עמוס נבו
14/11/23 17:19
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מאז ה- 7 באוקטובר הפוליציסט הבכיר בעל פרס פוליצר של הניו-יורק טיימס טום פרידמן מקדיש מדי שבוע, ולעתים פחות, פרשנות בלעדית על המלחמת בעזה והמצב המדיני והפוליטי שמלווה אותה. הזכרתי אותו בפוסט או שניים שהוא משמש לעתים קרובות כשופרו של הנשיא ג'ו ביידן, בייחוד כאשר הממשלה הישראלית לא מדייקת, בלשון המעטה, בהתבטאויות של הנשיא והמשמעות שלהן. כותרת המאמר הפעם שפורסם אתמול, ביום ד' השבוע ב"ניו-יורק טיימס", היא "מעולם לא ביקרתי בישראל כזאת". זאת כותב פרשן שבמשך כמה שנים שימש ראש השלוחה של העיתון בישראל וביקר בארץ עשרות פעמים והוא אינו מסתיר את עובדת היותו ידיד שרוף של ישראל, בעיתון, שלא מצטיין באהדתו היתרה לישראל. כותרת המשנה לקוחה מסיכום המאמר הארוך מאוד.
11/11/2023  |  צבי גיל  |   יומני בלוגרים
האנטישמיות מרימה כיום ראש בעולם, גם במדינות שנחשבו בטוחות. סוד גלוי הוא שהאנטישמיות אינה חופפת שכבות אוכלוסייה נמוכות מבחינה כלכלית שהשכלתן מועטה, ואינה רק נחלת קבוצות שמרניות, דתיות, פשיסטיות וכדומה; היא מופיעה גם בקרב חברות המגדירות עצמן ליברליות, חילוניות ודמוקרטיות. עינינו הרואות כיצד בשם ערכים ליברליים, מוכנים לא מעט מאלה הדוגלים בזכויות האדם, להשליך את ישראל מתחת לגלגלי הרצחנות האיסלאמיסטית הקיצונית ולתמוך בפתרון סופי כמו "מן הים עד הנהר, פלשתין תשוחרר", שמשמעותו רצח עם.
11/11/2023  |  דרור אידר  |   יומני בלוגרים
ידיעה אחת קטנה, בשלל החדשות המציפות אותנו, חמקה מעיני הציבור הישראלי בימים האחרונים: רע"ם, מפלגה דתית ערבית, שהייתה פעם בקואליציה, תובעת מחברת הכנסת אימאן ח'טיב, להתפטר מחברותה בבית המחוקקים לאחר שטענה כי חיות האדם של טבח ה-7 באוקטובר לא שחטו תינוקות. ח'טיב חזרה בה, לכאורה, אבל את מנהיג רע"ם, מנסור עבאס, זה לא מספק. הוא בוחן סנקציות נגדה. זה שיאו של מסע שמנהל מנסור עבאס בחודש האחרון אל לב הקונצנזוס הישראלי, כחלק מהמשנה שלו לקדם שותפות אזרחית בין יהודים ללא יהודים גם בעת המלחמה. עבאס אינו היחיד. במוצאי שבת (4 בנובמבר) קיימו ערבים ישראלים עצרת בחיפה שבה הוקיעו את חמאס. השתתפו בה גם נציגים של הרשימה המשותפת.
11/11/2023  |  גדי חיטמן  |   יומני בלוגרים
אני משער כי לא יהיה קורא אשר לא ירים גבה, אם ייתקל בספר אשר זה עתה יצא לאור בארה"ב וכותרתו: "המפלגה הדמוקרטית שונאת את אמריקה". ניסוח זה הוא תרגום מדויק לשם הספר שמחברו הוא מארק לוין. ספריו נכתבו ברוח דעותיו השמרניות הזוכות לתפוצה רבה בקרב קוראים בארה'ב. יש להניח כי ספר זה, שסיימתי את קריאתו, ישתלב ברשימת ספרים רבי מכר, כמו חיבוריו הרבים הקודמים של המחבר. כותרת הספר הולמת במדויק את תוכנו. הספר יוצא לאור בשנת בחירות, וג'ו ביידן מתמודד על כהונה שניה לקראת יום הבחירות, 4.11.24. ספריו, שידוריו, מאמריו של לוין זוכים להצלחה רבה ולהם נודעת השפעה על מצביעים.
אנחנו בשלב הכי מסובך במלחמה. אחרי כישלון גדול של כלל המערכות באותה שבת ארורה מדינת ישראל מצליחה. יש השגים. כך מבחינה צבאית וכך חשוב יותר מבחינה פנימית. החלק האחרון חשוב הרבה יותר בעיני, אי-אפשר להלחם ולנצח ללא גיבוי של הבית. אי-אפשר להחזיק חודש וחצי במילואים בשטח בלי המשפחה, תוך כדי סיכון חיים, כשאין תחושה שאתה חלק ממשהו גדול יותר. כל מי שנמצא כאן יעיד על כך, כל אחד מהמילואימניקים המופלאים שאני פוגש כאן.
11/11/2023  |  יועז הנדל  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
דן מרגלית
דן מרגלית
יהיה אשר יהיה לא נברח ולא נסתגר ולא נתחבא    בוודאי לא בארצות הברית שנקראה בפי מהגריה היהודיים המזרח אירופים "א-געלדענע מדינה", מדינת הזהב
יוסף אליעז
יוסף אליעז
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il