|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
[צילום: AP]

הקונספציה במבחן 7 באוקטובר

מידת מרכזיותה של הקונספציה במחדל הקולוסלי של ה-7 באוקטובר 2023, הוא מושא לפולמוס דינמי בין מומחים ופרשנים בתקשורת הישראלית. האמנם כך? מחקר השוואתי בין הכשלים המודיעיניים של אוקטובר 1973 לבין אלו של אוקטובר 2023, מחדד תובנה לפיה סימנים מעידים איתנים, גם בסמוך לשעת ה"ש", יש בכוחם לאיין את הקונספציה ולתת סיפק בידי המערכת הצבאית להיערך לקדם את פני האיום
23/03/2024  |   רפאל בוכניק   |   יומני בלוגרים   |   מלחמת חרבות ברזל   |   תגובות

העיסוק הפומבי במוראות אסון ה-7 באוקטובר 2023, קיבע בשיח הציבורי את המונח האלמותי - קונספציה, עד כדי כך שנחרת בנחלת הכלל כמושג עממי שגור.

פריצתה של הקונספציה לתודעה הציבורית נטועה עמוק בעבודתה של "ועדת אגרנט" אשר חקרה את הכשלים המודיעיניים ערב מלחמת יום הכיפורים ואת המחדלים המבצעיים בימיה הראשונים של המלחמה. לדידה של הוועדה, הקונספציה המודיעינית היא היא אשר התחוורה כאבן הראשה של מחדל אוקטובר 1973, ובעטיה תועלה צמרת אמ"ן לנתיב של קיבעון הערכתי וחשיבה קולקטיבית הרת אסון.

חוקרים והיסטוריונים נדרשו לעיסוק בראשוניות השימוש בטרמינולוגיה זו במעטפת המודיעינית, סביב נסיבות ההפתעה המודיעינית ב-6 באוקטובר 1973, גם בהינתן העובדה שהמושג "קונספציה" לא היה שגור ברטוריקה ובשפת הכתיבה של אמ"ן/מחקר ערב המלחמה. יש הטוענים כי זכות הראשונים לשימוש במונח זה נתונה דווקא לוועדת החקירה של קהילת המודיעין האמריקנית לעניין הכשל המודיעיני בחיזוי מלחמת יום הכיפורים, אולם נראה כי בעיתוי חופף, הטיבו חברי "ועדת אגרנט" לכנס את מרכיבי מחדל המודיעין תחת כנפיו של מושג הקונספציה.

הקונספציה - מהדורת אוקטובר 2023

"העדנה" שהייתה מנת חלקה של הקונספציה ובעצימות גבוהה, עם חזרתה למרכז השיח הציבורי בישראל בעקבות מחדל ה-7 באוקטובר 2023, מיוחסת בו-זמנית הן לדרג הצבאי-ביטחוני והן לדרג המדיני, בהקשר למידת האחריות הישירה ו/או העקיפה להפתעה האסטרטגית שהנחית החמאס על ישראל בחג שמחת תורה תשפ"ד.

הארגומנט המנחה בהקשר זה מפנה זרקור לעובדת קריסתו הרועמת של תמהיל של פרדיגמות והנחות יסוד שטופחו בשנים האחרונות במערכת הביטחון בהתייחס למגמות פניו של החמאס כלפי ישראל מחד-גיסא, וכלפי האוכלוסייה הפלשתינית ברצועת עזה, מאידך-גיסא. תפיסת עולם זו, להלן הקונספציה, עיגנה תובנות מנחות לפיהן חמאס כארגון צבאי, מורתע ע"י צה"ל, בה בשעה וגם כפועל יוצא מכך, מקנה הנהגת החמאס עדיפות גבוהה לטיפול ברווחת תושבי רצועת עזה.

שורות תחתונות אלה לא היו בבחינת גחמות שלופות מן המותן, אלא פועל יוצא של סבבי לחימה מול החמאס, שבמסגרתם ספג הארגון מכות נמרצות, אשר המחישו את נחיתותו הצבאית המובהקת מול צה"ל, לצד העובדה שבמישור ההומניטרי, בהעדר סיוע שוטף מן הרש"פ, התהדקה התלות הכלכלית של חמאס בתמיכה הכספית חיצונית בדגש לזו שמקורה בקטר, ובמקביל הוגדל מספר הפועלים העזתיים שעבדו בישראל לפרנסתם.

הגורמים המשפיעים על עיצוב המדיניות כלפי רצועת עזה

אין תמיהה אפוא, שהמדיניות הישראלית כלפי רצועת עזה בשנים האחרונות, גילמה מכלול של המלצות, בראש וראשונה של מערכת הביטחון, בברכת תקשורת המיינסטרים ועמותות בלתי-מפלגתיות מובילות דוגמת "מפקדים למען ביטחון ישראל". כך למשל, במסמך של גורם זה, שכותרתו "ביטחון תחילה" (משנת 2016, שרוענן בסוף 2021), בפרק "תוכנית עזה" חודדו הנסיבות המשפיעות על קביעת המדיניות, כדלהלן:
"...הגם שהחמאס אשם במצב בעזה יותר מכל גורם אחר, ישראל אינה יכולה להתעלם מהשלכותיו הישירות על ביטחונה. שיקום התשתיות והקלה במצוקת האוכלוסייה הם אינטרסים ישראלים מהמעלה הראשונה, אשר אינם יכולים להמתין לשינוי הסביבה הפוליטית הפלשתינית או האסטרטגית-האזורית.
הנחת העבודה לפיה מצוקה גורמת להסלמה, הניעה מימוש צעדים משמעותיים לשיקום הרצועה, שישפרו את רמת החיים של תושביה ויפיחו בהם תקווה לעתיד טוב יותר, יסייע לישראל בדחיית סבב האלימות הבא או מניעתו, וישפר את מעמדה הבינלאומי בכל תרחיש עתידי".

המסמך מדגיש כי מאז מבצע צוק איתן, מערכת הביטחון עקבית בהמלצתה על הקלות במגוון תחומים רחב... חלק מהמלצות מערכת הביטחון אכן אומצו על-ידי הדרג המדיני, בכלל זה העברת חומרי בניין בהיקפים משמעותיים למיזמים בינלאומיים.
המלצות מחברי המסמך מיקדו בין השאר את הצורך בהנחלת הקלות הומניטריות/אזרחיות בדגש לדברים הבאים:
א. הרחבה משמעותית של היתרי היציאה של עובדים לישראל.
ב. הענקת הסכמה שקטה ליוזמות בינלאומית למציאת פתרון לתשלום המשכורות [לפעילי חמאס ברצועת עזה].

האמור לעיל משקף אפוא את מה, שבמעלה הדרך, יחרת כיסוד מוסד של הקונספציה המערכתית, מעין "עמוד האש לפני המחנה", אשר הזריק תשומות דומיננטיות שהיה בהן כדי לעצב את עקרונות המדיניות הביטחונית הישראלית מול החמאס ברצועת עזה, מדיניות שניתן לסווגה בתמציתיות, כ"שקט ייענה בשקט".

ייאמר כי כלל נקוט הוא שככל שהדברים אמורים בסוגיות אסטרטגיות המשיקות לביטחון הלאומי של מדינת ישראל, לעמדת מערכת הביטחון תהיה השפעה מכרעת על המדיניות שתאומץ בסופו של עניין ע"י הממשלה, קל וחומר כאשר המדובר בנושא שהוא כמו בהכרח "במגרש המשחקים הטבעי" של מערכת הביטחון.

ממד ההרתעה מול החמאס - כשל חשיבתי

העובדה שלפי תפיסת עולמו של החמאס, ניצול ציני של אוכלוסייה אזרחית למטרות הישרדותו בשלטון ברצועת עזה, ממחישה את אי-הרלוונטיות של ההרתעה כלפיו.
אשר על כן, אשליית "חמאס המורתע", אסור היה לה שתעוגן כמחוללת הקונספציה שממנה נגזרה המדיניות הביטחונית של ישראל מול רצועת עזה, ושבעטיה השתרשה מידה של שאננות במגזר האזרחי בחבל עזה ובכלל זה בכשירותן של כיתות הכוננות היישוביות, כמו גם במעטפת הצבאית במרחב זה

באינטראקציה שבין צה"ל לבין החמאס, מתקיימת כל העת משוואת כוחות א-סימטרית, באופן המעגן בתודעה הישראלית תובנה, המתקבעת בבחינת הנחת עבודה, לפיה ממד ההרתעה נוכח ברקע, גם כפועל יוצא של סבבי הלחימה המחזוריים, שבהם הוכה הארגון ותשתיותיו נפגעו. כך, ולאורך זמן, תורגמו תקופות שקט בגבולות, כמעין ראיה אמפירית להצדקת מדיניות ההבלגה הישראלית, סוג של אוטוסוגסטיה.

דא עקא; שחשיבה לוגית זו מתקיימת רק בצד אחד של המתרס, שכן כאשר עסקינן בארגון טרור קלריקלי-פנאטי, סביר להניח שהוא יוותר אדיש למדדים מקובלים של הרתעה. העובדה שלפי תפיסת עולמו של החמאס, ניצול ציני של אוכלוסייה אזרחית למטרות הישרדותו בשלטון ברצועת עזה, ממחישה את אי-הרלוונטיות של ההרתעה כלפיו.
אשר על כן, אשליית "חמאס המורתע", אסור היה לה שתעוגן כמחוללת הקונספציה שממנה נגזרה המדיניות הביטחונית של ישראל מול רצועת עזה, ושבעטיה השתרשה מידה של שאננות במגזר האזרחי בחבל עזה ובכלל זה בכשירותן של כיתות הכוננות היישוביות, כמו גם במעטפת הצבאית במרחב זה.

מנגד, ובעצימות גבוהה לאחר אסון ה-7 באוקטובר, הוטחו כלפי הדרג המדיני טענות לפיהן:
א. השחרור הסיטוני של אסירי חמאס וג'יהאד איסלאמי בעסקת גלעד שליט, ובכלל אלה גם יחיא סינואר, איפשר את צמיחתה של מפלצת הטרור ברצועת עזה.
ב. היו הזדמנויות מבצעיות לסיכול ממוקד של סינואר אך הדרג המדיני ביכר להימנע מכך.
ג. "האור הירוק" לכניסת הכסף הקטרי לרצועה היה קטליזטור לבניית תשתית המנהור ברצועת עזה.

ייאמר כאן כי לארגומנטציה זו יש זכות קיום, הגם שמאפייניה הם במידה לא מועטה, פופוליסטיים, בעוד משמעותם המעשית משנית למדי בכל הכרוך באירועי ה-7 באוקטובר 2023. ארגוני טרור המחישו לא אחת את יכולתם להעמיד מנהיג חלופי בעקבות חיסולו/היעלמותו של קודמו, יהא כריזמטי ככל שיהיה. דוגמה מוחשית לכך היא דריכת כוכבו של חסן נסראללה כמנהיג חיזבאללה, בעקבות חיסולו ע"י ישראל, של קודמו עבאס מוסאווי. הוא הדין בהתייחס לנצירת אופציות לסיכול ממוקד שלא כחלק ממבצע צבאי; כלום יכולה ישראל להרשות לעצמה להצטייר כ"בריון השכונתי" ללא התחשבות ב"מה יאמרו הגויים"? ומה באשר לכסף הקטרי, שזרימתו לרצועת עזה הייתה בעיקרה, בבחינת "חמצן" למערכת האזרחית, מה גם שדורבנה ע"י צמרת מערכת הביטחון? מתקיים ספק באשר למשקלו המהותי המדרבן להתעצמותו של החמאס, גם נוכח העובדה שמיזם המנהור של חמאס התנהל בעצימות גבוהה, זמן ניכר טרם ההסכמות על-כניסת הכסף הקטרי לרצועה, ובמידה לא מועטה בהתבסס על זרימה חשאית ובלתי מבוקרת של כספים מאירן!

ממד הקונספציה - בין אוקטובר 1973 לאוקטובר 2023
[צילום: משה מילנר / לע"מ]

לענייננו, העיסוק במהות הקונספציה, מחייב מבט חוזר אל עבר הכשל המודיעיני שתוצאתו ההפתעה האסטרטגית ביום הכיפורים תשל"ד (1973). בספר "הכשל המודיעיני והפתעת יום הכיפורים" מאת מחבר מאמר זה, שיצא לאור לרגל ציון יובל למלחמה ההיא, מוקדש פרק נרחב לניתוח הקונספציה המודיעינית אשר התקבעה כמעין "אורים ותומים" של צמרת אגף המודיעין, והקרינה גם על קבלת ההחלטות של הדרג המדיני.

מובאה מן הספר הנ"ל (ע' 32), יש בה כדי להמחיש את השפעתה המאגית של הקונספציה. כך נכתב:

קדושת הקונספציה הייתה אפוא בבחינת תסמין לתרבות ארגונית שבבסיסה גישה יהירה ונחרצת, בראש וראשונה של ראש אמ"ן ובכירי מחלקת המחקר, אשר בשל ניסיונם רב השנים וההילה שדבקה בהם, יכלו לווסת את השליטה בתפוצת המידע, כאשר זה לא עלה בקנה אחד עם הקונספציה הדוגמטית.

בנוהגם כך בשרירות לב, נשללה למעשה מהקברניטים, ובכלל זה הרמטכ"ל, שר הביטחון וראש הממשלה, נגישות למידע ערכי (גולמי ומעובד בלקטי מודיעין( שטמן בחובו פוטנציאל להשפעה על קבלת החלטות בנסיבות הביטחוניות המיוחדות ששררו ערב פרוץ המלחמה.

"ועדת אגרנט" אשר חקרה את מחדל מלחמת יום הכיפורים, היטיבה לזהות את עובדת השתעבדותו של אגף המודיעין לקונספציה, עד כדי כך שכל ידיעה בעלת נופך התרעתי, אשר לא עלתה בקנה אחד עם תבנית חשיבה זו, מצאה את דרכה אל סל המיחזור. הוועדה נזפה בבכירי אמ"ן אשר הופיעו בפניה על כי לא השכילו להפנים שלפחות במהלך שנת 1973, היה ניתן להסיק כי הקונספציה אינה רלוונטית עוד, זאת גם מבלי שהתקבלה ידיעה חד-ערכית לפיה מצרים הצליחה לסגור את הפער האיכותי מול צה"ל, באופן שהסיר את החסם שעיכב את ההיתכנות לפרוץ מלחמה ביוזמה ערבית. בלשון דוח הוועדה:

...גם אם ייתכן שהקונספציה המיוחדת לה הזדקק אמ"ן הייתה נכונה בזמנו, מכל מקום, היא לא נבדקה כראוי מחדש בחלקה הראשון והמכריע נוכח לחץ הנסיבות המדיניות שהשתנו, וביחוד על סמך מידע נוסף שהגיע לאמ"ן על התעצמות האויב במערכות נשק נוספות, ועל כן היא [הקונספציה] נעשתה מופרכת למעשה.

כלקח מהותי ממחדל אוקטובר 1973, שומה שתוחלתה של קונספציה מודיעינית באשר היא, תיבחן ע"י גורמי ההערכה, לאורך זמן על בסיס מידע ותהליכים משפיעים, גם מתוך הנחה שלא יתקבל מידע חד-משמעי שיצביע על אי-הרלוונטיות שלה, מה שלא נעשה ערב מלחמת יום הכיפורים. בהקשר זה ובאורח מעורר תמיהה, גרס בשעתו ראש אמ"ן, אלי זעירא, כי לישראל לא הייתה ידיעה פוזיטיבית בדבר שינוי תנאי הקונספציה. לפיכך, לתפיסתו, היה כאן כשל איסופי מהדהד...

בפועל, בנתונים ששררו ערב מלחמת יום הכיפורים, הקונספציה התמוססה וחלפה מן העולם כלא הייתה, מייד עם קבלת התרעתו הממוקדת של אשרף מרואן ("המלאך"), בשחר ה-6 באוקטובר 1973, כאשר הדרג המדיני-ביטחוני הפנים כי "כלו כל הקצים", והגיעה השעה להורות על גיוס מילואים מאסיבי בצה"ל.

המשמעות המתודולוגית והמעשית הנגזרת מכך היא כי הקונספציה תחדל מלהתקיים ברגע שיהיה מידע ממוקד ו"שובר שוויון", שיפריך את תוחלתה. מנקודת זמן זו ואילך, מועבר למעשה "המקל" מידי מערכת המודיעין לידיה של המערכת האג"מית-מבצעית, אשר אמונה בנסיבות אלה, הן על הממד ההגנתי והן על הממד ההתקפי.

[בהערת אגב יצוין כי בדיעבד הסתבר גם, כי אותו אשרף מרואן התריע על מלחמה אימננטית כבר בליל ה-5-4 באוקטובר 1973, אולם משום מה, ההתרעה לא הופצה ע"י המוסד כידיעה, לאגף המודיעין. לכך נודעה משמעות דרמטית גם בהתייחס לאיחור המהותי ב"נפילת האסימון", שהיה מוביל בהכרח להפרכת הקונספציה המודיעינית עוד קודם לכן.]

להגנתו טען ראש אמ"ן דאז, האלוף זעירא כי הגם שהדבקות בקונספציה הייתה קו-מנחה מבחינתו, הרי שהאמין, ואף התחייב בפני הממונים עליו, כי הוא נשען על שולי ביטחון יצוקים [במשתמע אמצעי איסוף מיוחדים], שהיה בהם כדי לספק למקבלי ההחלטות, זמן התרעה של 48 שעות לפחות - מרחב התרעה קריטי שהיה מאפשר את גיוס מילואים מבעוד יום.

במעבר חד וכחלוף 50 שנה, דרך שוב כוכבה של הקונספציה, הפעם סביב אסון ה-7 באוקטובר 2023, עת הפתיעו מחבלי החמאס את ישראל בסדרת פשיטות אלימות ונטולות רסן אנושי, ליישובי חבל עזה ולבסיסי צה"ל במרחב זה. הכשל בצד הישראלי היה כפול - מחדל מודיעיני קולוסאלי, וחדלון צבאי-אג"מי בלתי מוסבר.

מה היה משקלה של הקונספציה במחדל אוקטובר 2023?

בהינתן האסון שפקד את ישראל, חיצי הביקורת בשיח הציבורי, בתקשורת ובמערכת הפוליטית, הופנו באופן אינסטינקטיבי כמעט, כלפי הדרג המדיני, תוך חידוד הארגומנט שהקונספציה הישראלית שעיצבה את המדיניות לאורך זמן, כלפי רצועת עזה כשלה והתנפצה בשאון גדול אל סלע המציאות.

חרף חשיפות עיתונאיות מרתקות בפני עצמן, אשר הציפו פרטים רבים מתוככי המערכת הצבאית, ובכלל זה הפניית זרקור אל עבר חומרי מודיעין מסווגים אשר שיקפו מודעות של מערכת הביטחון לפוטנציאל האיום שהציב חמאס, ולכוונות ממוקדות (שגולמו גם בתוכנית מבצעית שזכתה לשם הקוד "חומת יריחו") לפריצת המכשול ההנדסי, השתלטות על יישובים וחטיפת אזרחים וחיילים, עדיין הסנטימנט הבולט בשיח הישראלי, תולה את קולר האשם בקונספציה המדינית-ביטחונית השגויה.

ההידרשות אל הקונספציה כ"אם כל חטאת", מסתמנת אפוא, כמייצגת סוג של ארגומנטציה רציונאלית, ובמידה לא פחותה, גם מוטית אג'נדה. שהרי, החמאס התעצם לאורך זמן, מתחת לאפנו, חפר מנהרות בתוככי רצועת עזה ללא הפרעה, והפך למפלצת בדמות צבא טרור עצים. יתר על כן, מוטיב נוכח בשיח הציבורי מפנה אצבע ממוקדת אל מדיניות ממשלתית, לכאורה מוכוונת-מטרה, לחיזוק החמאס (על חשבון הרשות הפלשתינית), במטרה לסכל את רעיון כינונה של מדינה פלשתינית.

אולם בקונטקסט של הפתעת ה-7 באוקטובר 2023, יהא זה נכון לתהות עד כמה היה לקונספציה תפקיד מרכזי ומהותי בכשל המונומנטלי שהיה נחלתו של צה"ל בזמן אמת, ואשר התקבע כתבוסה המשפילה ביותר שספגה ישראל מאז כינונה?

לגופם של הדברים, ובהסתמך על מה שפורסם עד כה, הרי שבאשמורת ה-7 באוקטובר, נקלטו אצל סוכנויות איסוף מרכזיות של קהילת המודיעין סימנים מעידים קריטיים, שהיה בהם כדי לעצב התרעה אימננטית שהייתה אמורה ביסודה, לשקף הכנות אינטנסיביות חריגות ביותר של החמאס, לקראת ביצוע פשיטות בתוך שטח ישראל בטווח הזמן המידי. לאחרונה גם הותרה לפרסום עובדת החלפת כרטיסי סים ע"י מחבלי ה"נוחבה" לכרטיסי סים ישראלים, שעות אחדות טרם הפלישה לשטח ישראל, וכן התמקמות בהולה של בכירי חמאס במעמקי המנהרות האסטרטגיות. אין אפוא עוררין, כי מקורות המידע, שהוצלבו אלה עם אלה, הקרינו צבר של רעשים ואותות אשר לפי כל היגיון מודיעיני צרוף, היה בהם כדי לחדד תובנה שכלתנית, לפיה המדובר בהיערכות התקפית חסרת תקדים של החמאס, בסבירות גבוהה לביצוע תוכנית "חומת יריחו".

יודגש כי בנסיבות מעין אלה, אין כמעט משמעות לממד ביטחון המקורות כעכבה לחשיפת צעדי מוכנות בצד הישראלי, שכן בדיני נפשות עסקינן! זאת ועוד, רבים מן הסימנים המעידים נבעו ממקורות איסוף שלא היה בהם כדי לסכן נכסים איסופיים של קהילת המודיעין.

בממד המתודולוגי נהיר כי מידע מודיעיני באשר הוא, קל וחומר כאשר במידע התרעתי עסקינן, מנותח ראשונית בממד המחקרי ע"י הדרגים המקצועיים, ומהם מנותב לרמות הבכירות. העובדה שלא זוקקה ע"י הגורמים המקצועיים בחטיבת המחקר ובפיקוד הדרום, התרעת פח"ע בהולה, גם תוך סייג המגלם הטלת ספק ברמה כזו או אחרת, אומרת דרשני! במשתמע, אין לשלול את התרחיש לפיו בזמן אמת, במקום להפיץ לנמענים הקבועים מרשימת התפוצה של ידיעות מסוג זה, התרעה חמה על בסיס החומר המודיעיני הגולמי, ניתנה משום מה, קדימות להערכת המידע במאפיינים "מקלים", ייתכן כאלה אשר השתלבו באינטנסיביות של תרגילים שניהל החמאס בתקופה שקדמה ל-7 באוקטובר, במשתמע, מתן משנה תוקף לאיתנות הקונספציה.
השאלה האם מידע קריטי זה נשלל על הסף או שמא אקוטיות האיום הוערכה שבלתי ריאלית, וגם בשעות הרות הגורל הללו, התנפצו הסימנים המעידים אל סלע הקונספציה הבסיסית לפיה חמאס מורתע, טעונה עדיין בירור יסודי. האם השתרבב למסד השיקולים של בכירי מערכת הביטחון באותו לילה מר ונמהר, גם החשש הטבעי כשלעצמו, לחולל פאניקה שתתחוור בדיעבד כמיותרת, ועוד ביום חג חשוב? אולם גם בנסיבות שבהן טרם נחקרה קושיה זו, אין מחלוקת על העובדה שהמידע המתריע במאפייניו, לא תורגם לפקודות בזמן-אמת.

עצם העובדה שזומנה התייעצות של בכירי מערכת הביטחון באותן שעות גורליות טרם עלות השחר, הצביעה לפחות על מוטרדות של המערכת לנוכח הסימנים המעידים שנקלטו בסוכנויות האיסוף, אולם משום מה, גם בנתונים של אי-וודאות לגבי מהות הפעילות החריגה שזוהתה בשורות החמאס ברצועת עזה, לא הועלה הצורך המתבקש בנקיטת צעדים אג"מיים מידיים, דוגמת העלאת כוננות, הגברת מוכנות הכוחות בשטח והעמדה במצב הכן של כוחות להתערבות מהירה. במקום זאת הוחלט להסתפק בהמרצת סוכנויות האיסוף הרלוונטיות להעמיק את המעקב המודיעיני אחר הפעילות החריגה ברצועת עזה.

החשתה הבהולה של חוליית "טאקילה" של השב"כ והימ"מ, לגזרת חבל עזה, טומנת בחובה הפנמה שכלתנית, לפחות של ראש שרות הביטחון הכללי, כי הסימנים המעידים הם רציניים והיה די בהם כדי "לאיין" את הקונספציה שמשלה בכיפה בקרב מערכת הביטחון. הגם שהמדובר בכוח מצומצם ובסדר גודל סמלי, הרי שהצעד שננקט ע"י ראש השב"כ, מצביע על אימוץ הכלל הפילוסופי העממי, "כאשר יש ספק, אין ספק".
אי-תידוע/מידור הדרג המדיני בזמן אמת - תקלה או שאננות יתר?

תובנותיו של ראש השב"כ בהקשר זה הן לא עניין של מה בכך, אולם כלום היה נכון מבחינתו לפעול רק בד' אמותיו של הארגון שעליו הוא אמון? האם שיחקו כאן שיקולי אגו? מדוע לא "הפך שולחנות" אם אכן רחשי הבטן שלו ניבאו שחורות? ולא פחות מכך, מה גרם להחלטה למדר את הדרג המדיני-ביטחוני (הממונה על השב"כ) מהמתרחש בזמן-אמת? שאלה אחרונה זו כוחה יפה גם בהתייחס להתנהלותו של הרמטכ"ל באותן שעות גורליות באי תידוע שר הביטחון.

סוגיית אי-עידכון הדרג המדיני בעת שחר ה-7 באוקטובר, כשל חמור בפני עצמו, מעלה מן האוב [לפני 50 שנה], בדמיון מצמרר, את עובדת אי-עדכונה בזמן אמת, של ראשת הממשלה, גולדה מאיר, אודות נסיעתו הבהולה של ראש המוסד, צבי זמיר ללונדון [בבוקר ה-5 באוקטובר 1973], למפגש עם הסוכן אשרף מרואן בהקשר של ההתרעה למלחמה. בדיעבד קונן זמיר על כשל זה, בציינו: "הלוא יש לי אלף ייסורי מצפון; למה לא שברת למאה אנשים את הראש, כולל לעצמי?" גולדה מאיר מצידה צוטטה באומרה כי "אני לא אדע להסביר מדוע הוא [זמיר] לא התקשר. מפני שאין כל טלפון מנותק אצלי, לא ביום ולא לילה, לא בשבת ולא בחג...הדרישה שלי שאם יש איזשהו דבר, שיטלפנו"...

כך או אחרת, ברי כי מידור הדרג המדיני בנסיבות הנוגעות לשני האירועים שנסקרו, הקרין לשלילה על תהליך קבלת ההחלטות, בעיתוי שלא היה רגיש ממנו. יהא זה נכון "לגייס" בהשאלה מאמרתו האלמותית של המדינאי הצרפתי ז'ורז' קלמאנסו (ראש ממשלת צרפת בראשית המאה ה-20), לפיה "המלחמה היא עניין רציני מדי מכדי להותירו בידי גנרלים", ולחדד כי מידע התרעתי מסוג זה היה רציני מדי מכדי להותירו בלעדית ברשותם של אנשי צבא ומודיעין.

ניתן אפוא לבסס, ולו במבט רטרוספקטיבי, את הטיעון כי מהרגע שבו נקלטו בסוכנויות האיסוף [בשחר ה-7 באוקטובר] הסימנים המעידים החריגים שאותתו על היערכות חמאס לביצוע פשיטות אל תוך שטח ישראל, שומה היה שתעוצב תובנה מודיעינית-הערכתית מידית, לפיה הקונספציה ארוכת השנים, בדבר "חמאס המורתע" שבקה חיים לכל חי.

"מוות וחיים" ביד המודיעין

קריסת המערכות של בוקר ה-7 באוקטובר 2023 הייתה קולוסאלית עד כדי כך, שגם בהינתן התרעות "צבע אדום" המפתיעות ובעצימות חסרת תקדים, מבלי שקדמה לכך פעילות צה"לית יזומה נגד החמאס או הג'יהאד האסלמי, לא "נפל האסימון" גם אצל כוחות אוגדת עזה והיחידות הצבאיות הנלוות, כי המדובר בירי הסחה כדי לאפשר את מימוש ההפתעה האסטרטגית

מן האמור לעיל מזדקר לעין משקלו הסגולי המכריע של המודיעין כממד שעל פיו יישק דבר, אם לשבט ואם לחסד. לגופם של הדברים, ובניתוח לאחור, ברי כי בהינתן העובדה שהמידע המודיעיני היה על השולחן, הרי שאך פסע הפריד בין היכולת לשנות מן הקצה אל הקצה את נסיבות בוקר חג שמחת תורה תשפ"ד, שכן כאמור לעיל, "כאשר יש ספק, אין ספק"!

התרעה מפני היערכות מידית של החמאס לחדירה לתחומי ישראל, לו הייתה מועברת ללא כל היסוס ודיחוי אל גורמי פיקוד הדרום ואוגדת עזה, היה בה סיפק כדי להעמיד על הרגליים לא רק את כל המערך הלוחם שבגזרה, אלא אף כוחות סיוע אוויריים וימיים, ובמקביל לאפשר היערכות הגנתית של הבסיסים והמתקנים בגזרה. הוא הדין בהתייחס ליידוע כיתות הכוננות ביישובים.

מן הדין לחדד כי הנחת העבודה, שכונסה תחת המושג "קונספציה", שהיוותה מסד למרחב התמרון המדיני-ביטחוני של דרג הקברניטים בישראל בהתייחס למדיניות כלפי החמאס ברצות עזה, הייתה כי צה"ל מקיים בשטח יכולות צבאיות וטכנולוגיות, שדי בהן כדי לסכל כל מהלך התקפי יזום של החמאס מרצועת עזה; הייתה זו למעשה מעין פוליסת הביטוח של הדרג המדיני, סוג של "רשת ביטחון", גם בהינתן קונספציית "חמאס המורתע". במלים אחרות, גם בנסיבות של קריסת הקונספציה, עדיין יוכל צה"ל להתמודד בהצלחה עם כל איום של חדירת מחבלי חמאס לשטח ישראל.

קריסת המערכות של בוקר ה-7 באוקטובר 2023 הייתה קולוסאלית עד כדי כך, שגם בהינתן התרעות "צבע אדום" המפתיעות ובעצימות חסרת תקדים, מבלי שקדמה לכך פעילות צה"לית יזומה נגד החמאס או הג'יהאד האסלמי, לא "נפל האסימון" גם אצל כוחות אוגדת עזה והיחידות הצבאיות הנלוות, כי המדובר בירי הסחה כדי לאפשר את מימוש ההפתעה האסטרטגית בעצם ביצוע הפשיטות רחבות ההיקף של חמאס אל תוך מדינת ישראל. כך אפוא נתפסו רוב יחידות הצבא במרחב חבל עזה ללא נשק אישי זמין, ובמרבית המקרים שהו עדיין בחדרי המגורים שלהם. התגובה האינטואיטיבית של הצוותים הלוחמים הייתה הצורך המובהק לתור אחר מסתור ולחוש את המיגוניות בבסיסים, במקום אל עמדות הירי בהיערכות לקדם את פני הרעה.

למותר להעריך כי ההסתערות ההמונית של מחבלי החמאס לעבר שטח ישראל, החל בשעה 06:30 של ה-7 באוקטובר, נקלטה היטב גם באמצעי האיסוף הסיגינטיים של אמ"ן, באופן שהיה אמור להבהיר את תמונת המודיעין בשטח ולגזור מכך משמעויות אג"מיות מידיות. התעלומה סביב ההלם שאחז במערכות המודיעין גם בזמן אמת אינה נופלת בחומרתה מהחמצת ההתרעה מאשמורת הבוקר של ה-7 באוקטובר, ואידך זיל גמור...

בשולי הדברים, ובהינתן מאפייני הכשל המודיעיני-אג"מי, הועלו בשיח הציבורי ובכלל זה אצל "לשעברים" בקהילת המודיעין, רעיונות בדבר הכורח בביצוע רפורמות מרחיקות לכת שתתמקד בבעיות העומק של קהילת המודיעין הישראלי, על ארגוניה השונים, ותוך בחינה גם של הזיקות למערכת הביטחונית ולדרג המדיני".

על הסף יש לתהות האם מחדל ה-7 באוקטובר 2023 הוא בבחינת "קו השבר" של קהילת המודיעין? מעשית, ניתוח קר של מהלך אירועי אשמורת ה-7 באוקטובר 2023 מעלה כאמור כי הבעייתיות המעשית שהתגלעה בנסיבות אותו בוקר, התמקדה בשרשרת טעויות שכלתניות בשיקול הדעת של מפקדים בכירים, ולא נבעה בהכרח מבעיה ארגונית מהותית במערכת המודיעין. מכאן עשויה לנבוע התובנה לפיה עיקר הכשל התמקד במידה רבה בנהלים קיימים שאינם מחודדים דיים, באופן החושף אותם להשפעות חיצוניות, ובכלל זה של בכירי המערכת הצבאית, העושים שימוש לעיתים בתשומות מודיעיניות "כחומר ביד היוצר", באופן המערב בתהליך גם שיקולים שאינם ממן העניין. כדי לתקן פגמים אלה אין צורך בוועדת חקירה ממלכתית, אלא בהיערכות מקצועית מתוך המערכת. לממד זה אין כל נגיעה לפולמוס, שלא נס לחו, בעניין עיגון התפיסה לפיה ראש אמ"ן הוא "המעריך הלאומי". זוהי סוגיית יסוד אשר מלווה את קהילת המודיעין זה עידן ועידנים, ומעשית אין לה נגיעה לכשל הקולוסלי של שמחת תורה תשפ"ד.

המחבר שימש בין השאר בתפקיד רמ"ח בקרה באמ"ן; הוא עמית מחקר בכיר במרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים, ומחבר הספרים: "דיפלומט ואיש סוד" – ביוגרפיה של וולטר איתן, ו"הכשל המודיעיני והפתעת יום הכיפורים".
תאריך:  23/03/2024   |   עודכן:  10/04/2024
ד"ר רפאל בוכניק-חן
+פערים משמעותיים בעניין המפתחות של שחרור חטופים מול אסירים
22:31 23/03/24  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
נקודות המחלוקת של העסקה: חזרת התושבים לרצועת עזה, זהות האסירים שישוחררו, הוצאת כוחות צה"ל מרצועת עזה ומתן ערבויות לסיום המלחמה
תמר צוהר, סבתא של החטוף עומר נאוטרה. לצד רונן ואורנה נאוטרה, הוריו של עומר [צילום: מטה המשפחות]
+הטרור הפסיכולוגי של חמאס: הודיע על מותו של חטוף
21:24 23/03/24  |  עידן יוסף
הטרור הפסיכולוגי של חמאס: הודיע שהחטוף יגב בוכשטב (34) מת "בגלל רעב ומחסור בתרופות", למרות ששרד את תקיפות צה"ל. בסרטון שהופץ נראה בוכשטב חי, ואין ודאות לגבי מצבו. חלק מן החטופים שחמאס טען כי מתו בשבי התבררו כחיים. ארגון הטרור טוען כאילו סבל הפלשתינים בעזה כתוצאה ממחסור ממזון ותרופות פוגם גם בחטופים.
יגב בוכשטב [מתוך הסרטון]
+גוטרש בצד המצרי של מעבר רפיח: "אנשים בעולם נדהמים מהזוועות בעזה"
20:51 23/03/24  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
מזכ"ל האו"ם: "דבר אינו מצדיק את מתקפת חמאס בישראל ודבר אינו מצדיק את הענישה הקיבוצית של הפלשתינים"  ▪  שר החוץ כ"ץ: "החלטת ארה"ב להפסיק את המימון לאונרא - הבעת אי-אמון מוחלטת במזכ"ל"
גוטרש. תוקף את ישראל [צילום: עמר נביל/AP]
+לוחם ביחידת דובדבן בן 21 נפל בפיגוע ליד דולב ביום שישי
19:53 23/03/24  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
רס"ל עילי גרפינקל נפל בחילופי האש עם המחבל שירה לעבר מיניבוס בבנימין  ▪  כוחות הביטחון ניהלו קרב יריות שארך כחמש שעות מול המחבל, ולאחר זיהויו על-ידי רחפן הוא חוסל על-ידי מסוק קרב  ▪  מפקד גדוד בפיקוד העורף נפצע קשה באירוע
רס"ל עילי דוד גרפינקל
+הלקחים: כיצד לפנות תושבים בפעם הבאה
13:42 23/03/24  |  אריאל היימן, אלון ברקמן   |   לרשימה המלאה
פינוי מאות אלפי תושבים מגבולות הדרום והצפון מאפשר להפיק מספר לקחים למקרה הבא - בין אם הסיבה תהיה ביטחונית ובין אם היא תהיה בשל אסון טבע
הפינוי הגדול בתולדות המדינה [צילום: דוד כהן, פלאש 90]
+לוחמי צה"ל מיפו את בית המחבל שביצע פיגוע ירי בצומת הפרסה
13:21 23/03/24  |  יואב יצחק
לוחמי צה"ל מיפו הלילה את בית המחבל שביצע את פיגוע הירי בצומת הפרסה ביום שישי וגרם לשבעה נפגעים, והכינו את הבית להריסה. דובר צה"ל מסר, כי כוחות צה״ל פעלו הלילה בכפר דיר איבזיע שבמרחב חטיבת אפרים למיפוי בית המחבל מוג'אהד ברכאת מנסור.
בנוסף, כוחות צה"ל, שב״כ ומג״ב עצרו במהלך הלילה שני חשודים בעיר שכם ומבוקש בכפר א-רם. בעיר טול-כרם שבמנשה הוחרמו כספים שעל-פי החשד יועדו לפעילות טרור ובכפר חרבתא נעצר מבוקש נוסף. אין נפגעים לכוחותינו.
עד כה נעצרו מתחילת המלחמה כ-3,600 מבוקשים ברחבי אוגדת יהודה ושומרון ובחטיבת הבקעה והעמקים, כ-1,600 מהם משויכים לארגון הטרור חמאס.
בית המחבל מוג'אהד ברכאת מנסור [צילום: דובר צה"ל]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הקונספציה במבחן 7 באוקטובר
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
חשדנית
23/03/24 19:12
2
במ
23/03/24 21:33
3
במ
23/03/24 21:33
4
ישעיה
24/03/24 23:40
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מלחמת חרבות ברזל
החלטתו של הנשיא הפלשתיני מחמוד עבאס למנות את מוחמד מוצטפא לתפקיד ראש הממשלה החדש, לאחר שקיבל את התפטרותו של מוחמד א-שתייה, לא הייתה בחזקת הפתעה. מוצטפא דומה לקודמו ולמעשה עבאס החליף מקורב אחד במקורב אחר ושניהם אנשי פתח.
22/03/2024  |  פרופ' קובי מיכאל  |   כתבות
בקבינט המלחמה הסתיים (יום ו', 22.3.24) הדיון בהשתתפותו של שר החוץ אנתוני בלינקן, ולאחר מכן נמשך בלי השר האורח. בוואלה פורסם כי בלינקן הזהיר היום את נתניהו ואת חברי קבינט המלחמה כי בלי תוכנית ליום שאחרי, ישראל בדרכה להיתקע בעזה בצורה שתסכן את ביטחונה ואת מעמדה הבינלאומי.
22/03/2024  |  עידן יוסף  |   חדשות
נקודת המוצא שלי נעוצה בספר קהלת פרק ט', הסבור שישנם מצבים, ש"טוֹבָה חָכְמָה מִגְּבוּרָה", (קהלת פרק ט', פסוק ט"ו) וש"טוֹבָה חָכְמָה מִכְּלֵי קְרָב" (שם, פרק ט', פסוק י"ח). כלומר, טובה חכמת המשא-ומתן המדיני המייגע, היודע עליות וירידות, מאשר הפעלת כל כלי הקרב, הכופים עלינו מציאות חיים מדממת ומכאיבה, הקוטפת חיי אנוש ומשתיתה מציאות של שכול ויתמות בבתים רבים בישראל.
סא"ל אופיר כספי, מג"ד 82 בחטיבה 7 בשריון, זומן מיד לבירור אצל מפקד החטיבה ומפקד האוגדה וננזף פיקודית בעקבות דבריו בזכות התיישבות יהודית בעזה.
22/03/2024  |  עידן יוסף  |   חדשות
הפרשן המצרי עַמר א-שוּבּכּי פרסם מאמר מערכת בעיתון המצרי "אל-מַצְרי אל-יום" שפורסם גם בערוץ אל-ערביה.
22/03/2024  |  ירון פרידמן  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il