|   15:07:40
  זלמן שובל  
דיפלומט, פוליטיקאי ובנקאי ישראלי
בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
נתניהו. בראש הפירמידה [צילום: אוהד זוויגנברג/AP]

נתיב הדמים של ה-7 באוקטובר

מדוע זה קורה לנו כל פעם? אסור לשכוח, שאין מבנה ארגוני ומערכתי שיבטיח מעצמו את מניעת ההפתעה, וגם לא טכנולוגיה, חדישה ומתוחכמת ככל שתהיה
28/03/2024  |   זלמן שובל   |   יומני בלוגרים   |   מלחמת חרבות ברזל   |   תגובות

איך להסביר את הכישלון המודיעני החרוץ של 7 באוקטובר? בעת שבמלחמת יום כיפור היה לכינוי "קונספציה" פירוש ספציפי, דהיינו אי-הסבירות כביכול שמצרים או סוריה תצאנה למלחמה בנפרד, הפעם היה מדובר בעצלנות מחשבתית שלא הבינה את הלכי הרוח והמוטיבציות של החמאס - הונאה עצמית שהייתה נוחה לכולם, לפוליטיקאים, למערכת הביטחון, לתקשורת, ולרוב הציבור. תמכו בה אריאל שרון ואהוד אולמרט, נפתלי בנט ויאיר לפיד, בני גנץ ואביב כוכבי וגם בנימין נתניהו. מהות ה"קונספציה" הייתה שניתן להגביל את התוקפנות הטרוריסטית של החמאס על-ידי שיפור המצב הכלכלי בעזה והעלאת רמת החיים של תושביה, כולל על-ידי הזרמת דולרים מקטר.

גם הכתב לענייני ביטחון של הארץ עמוס הראל קבע ב-2018 שהזרמת המזומנים לעזה, תחת ממשלת נתניהו, עדיפה מ"המשך ההידרדרות". לא היו אומנם אשליות לגבי אופיו של ארגון שמטרתו חיסול ישראל, אך הרוב בישראל סבר שבשילוב בין פיתיון כלכלי לאיום צבאי ניתן להרתיעו - בשעה שחמאס עסק בהכנות למערכה רבתי נגד ישראל. נתניהו לא היה אבי הקונספציה, אך, כמו כולם, הוא קיבל רבות מתובנותיה.

רבים מחיצי האישום לגבי ה- באוקטובר מופנים לנתניהו - חלקם מסיבות פוליטיות, אך בהפוך על הפוך, גם מפני שדווקא לאור הישגיו החשובים בתחום המדיני והביטחוני בעבר, ציפו ממנו ליותר מאחרים. המחדל שלו היה שעל אף הבנתו וראייתו האסטרטגית נגרר למאבק חפוז, בלתי מידתי ומעורר מחלוקות קיצוניות בנושא הרפורמה המשפטית במקום שיקדיש את כל תשומת ליבו לאיומים הביטחוניים המתקרבים, וכמובן שעצם העובדה שעמד בראש הפירמידה מדברת נגדו, ובוודאי בדעת הקהל. אך אחרי שהקולות שצועקים "הביאו לנו את ראשו" יבואו על סיפוקם, עלולה להיפסק חקירת הסיבות הנוספות למה שקרה.

מודיעין יעיל צריך להתכונן גם לארועים שהוא משוכנע שאינם יכולים לקרות. מודיעין איננו מדע מדויק, אם בכלל, הוא מדע בדיוני שצריך להשאיר למקבליו מרחב מחשבה והסקת מסקנות לגבי התפתחות המצבים האפשריים, כולל הלכאורה בלתי אפשריים.

התכונה האנושית שרווחת בקרב פוליטיקאים ולפעמים גם אצל אנשי המודיעין, להתייחס למצב קיים מסוים כעובדה טבעית ואפילו רצוייה מבלי להתעמק בגורמים ובמניעים הכלכליים, הדמוגרפים, הגאוגרפיים, החברתיים וכו' שהביאו למצב מסוים (ולכן גם לא בדרכים לשנותו) היא מהסיבות השכיחות למסקנות מוטעות. יש לעיתים קרובות נטייה בדרגי המודיעין לקבל אוטומטית את הערכות הממונים עליהם ולנסות לרצות אותם - סכנה גדולה במיוחד, כשלדרגים הממונים אין עניין או פתיחות להקשיב לדעות שונות או חריגות, ורווחת בקרבם הנטייה לשחצנות, יוהרה וזלזול באויב כפי שהיה לפני ה-7 באוקטובר וגם לפני מלחמת יום הכיפורים.

קשה שלא להגיע למסקנה שקיים ליקוי יסודי, ארגוני ומנטלי באמ"ן וכנראה גם במוסד ובשב"כ, שאיננו מאפשר, בכל אופן לא די הצורך, לעמת בין ידיעות והערכות. יש מי שמציעים לערוך שינויים יסודיים להרחבתם וגיוונם של הצינורות שדרכם המודיעין עולה למעלה, הן לדרגים הצבאיים הגבוהים יותר ואחר-כך גם לדרג המדיני - קרי שיתוף המודיעין הפיקודי בכל הגזרות בגיבוש הסופי של המסקנות וההמלצות. אחרי כישלון מודיעיני בולט עולות תמיד הצעות כיצד למנוע את הישנותו.

כך התפרסמו שני מאמרים, האחד של עו"ד אבי כאלו, איש מודיעין בכיר לשעבר, והשני של ידידיה יערי, מפקד חיל-הים לשעבר ומנכ"ל "רפאל", כשהראשון טוען שיש ללמוד מארצות הברית ששם פיגועי הטרור של ה-11 בספטמבר וההפתעה האסטרטגית העצומה שחוו שרותי המודיעין היו בסיס "לשינוי מהותי במבנה קהילת המודיעין" ולהנחת היסודות לרפורמה מודיעינית רחבה ולהקמת סוכנות המודיעין הלאומי DNI והוא ממליץ על פרוצדורה דומה בישראל שאחת מתוצאותיה צריכה להיות החלפת אמ"ן כמעריך הלאומי כלפי הממשלה ב-DNI ישראלי. יערי מציע להציב "מעל המודיעין הצבאי גוף בקרה עליון, אזרחי, בלתי תלוי ורחב יריעה. גוף זה חייב לקחת מאמ"ן את האחריות להתרעה, כשהמסגרת החדשה מעליהם (אמ"ן, מוסד, שב"כ) תידרש "להעריך את הערכות" הגופים הקיימים, ולפי העניין להחליט אם, על מה, ומתי להתריע".

שניהם רואים את ארה"ב כדוגמה לחיקוי, אך מתעלמים לא רק מההבדלים הבסיסיים שבין האתגר המודיעיני הגלובלי שלה (מתקפת פתע מקנדה או ממקסיקו איננה בין הארועים הצפויים) למציאות המודיעינית הישראלית. גם אין, אגב, הוכחה ניצחת שההיערכות החדשה באמריקה באמת שיפרה באופן קיצוני את ביצועי המודיעין ובפרט את הערכותיה האסטרטגיות - לא לגבי אפגניסטן, לא לגבי סין ורוסיה ואף לא במזרח התיכון ובאירן. נראה שגם עכשיו את התפקיד הראשי במודיעין האמריקני ממלא ה- CIA ומכאן ניתן אולי ללמוד שגם מרכזיותו של אמ"ן לא תשתנה, וגם אי-אפשר להתעלם מכך שהקמת גוף-על חדש עלולה ליצור סרבול ביורוקרטי ומחסומים מזיקים נוספים בפני העברת מידע חיוני לראש הממשלה והקבינט.

שניהם מתעלמים מקיום המל"ל, המטה לביטחון לאומי שליד ראש הממשלה, אף שדווקא בארה"ב מקבילו "המועצה לביטחון לאומי" ממלאת תפקיד מרכזי ביותר מפני שהנ"ל הוא "פוליטי ומוטה בהגדרה". גם אם מבנה המל"ל ותפקודו חייבים ריענון ועידכון, אין לבטל את חשיבותו, דווקא מפני שהוא משקף את דעות ראש הממשלה, ובארה"ב של הנשיא, כמצופה במשטר דמוקרטי. המל"ל גם יכול להיות הגורם שיציג לראש הממשלה את המודיעין הגולמי יחד עם המחקר והמסקנות של גורמי המודיעין הנפרדים.

אך אסור לשכוח, שאין מבנה ארגוני ומערכתי שיבטיח מעצמו את מניעת ההפתעה, וגם לא טכנולוגיה, חדישה ומתוחכמת ככל שתהיה. הפתעת 7 באוקטובר, כמו קודמתה במלחמת יום כיפור, מלמדת אותנו שוב שאין תחליף לגורם האנושי, לשיקול הדעת ולענווה המקצועית.

הכותב היה פעמיים שגריר ישראל בארה"ב, חבר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת ולפני כן עוזר ראש ענף (עכשיו אגף) מחקר באמ"ן.
תאריך:  28/03/2024   |   עודכן:  28/03/2024
זלמן שובל
+צה"ל חיסל בשיפא את אחד מעשרת הבכירים בחמאס
20:31 28/03/24  |  
צה"ל חיסל בפעולה בבית החולים שיפא עזה את ראאד תאבת, ששימש כראש חיל האספקה וכוח האדם של הזרוע הצבאית של החמאס. לדברי דובר צה"ל, תת-אלוף דניאל הגרי, תאבת "היה בעשירייה ראשונה" של חמאס, והיה "מקורב לסינוואר, דף ועיסא". לדברי הגרי, "בביה"ח שיפא היו 1,250 אנשים, בהם 900 חשודים - מתוכם זיהינו 513 מחבלים. אנחנו עדייין מעריכים שנגלה שיש עוד בכירים ויש עוד מחבלים - אנחנו נגיע לכולם".
+צה"ל ערך תרגיל פתע של מלחמה כוללת בצפון
20:26 28/03/24  |  
צה"ל ערך (28.3.24) תרגיל פתע של מלחמה כוללת בצפון, בהנחיית הרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי. התרגיל כלל את כל פיקוד הצפון והזרועות הרלוונטיות: חיל האוויר, אגף המודיעין והלוגיסטיקה. התרגיל דימה את כל התרחישים והתכניות המבצעיות של צה"ל למלחמה כוללת בלבנון, בהם תרחיש שבו חיזבאללה יוזם מתקפה ותרחיש שבו ישראל פותחת בלחימה.


+"את המו"מ עם החמאס מנהלים אנשים לא מתאימים"
20:04 28/03/24  |  אורי מילשטיין   |   לרשימה המלאה
חלק שני של דיון עומק שבועי של מומחים צבאיים, בהנחייתי, על המצב האסטרטגי בישראל, באזור ובעולם היום. את החלק הזה פתח מנתח מערכות צבאיות, יוסי בלום הלוי, שקבע ש"את המו"מ עם החמאס מנהלים אנשים לא מתאימים!"

הפגנה למען החטופים בתל אביב [צילום: חיים גולדברג/פלאש 90]
+ביה"ד בהאג: להכניס מייד סיוע הומניטרי לעזה
19:11 28/03/24  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
הורה לישראל להבטיח אספקה מלאה של מזון, חשמל, דלק ועוד, להבטיח שאינה מפרה את האמנה למניעת רצח עם ולדווח לו בתוך חודש  ▪  דחה את בקשת דרום אפריקה להפסקת אש מיידית
בית הדין בהאג. החמרה בצעדים [צילום: פיל ניג'יוס, AP]
+נתניהו התקפל: משלחת תצא לוושינגטון בשבוע הבא
14:41 28/03/24  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
אחרי שהודיע על ביטול יציאת השר דרמר וראש המל"ל הנגבי לפגישות תיאום בארצות הברית בנושא רפיח אישר ראש הממשלה בפני שרי הקבינט שהמשלחת תצא בשבוע הבא
תגובת יתר לצעד האמריקני במועצת הביטחון [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
+הרצוג נפגש עם חברי קונגרס דמוקרטים
13:09 28/03/24  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
הפגישה - על-רקע המשבר בין נתניהו לבין ביידן, גם הוא איש המפלגה הדמוקרטית, ולמחרת פגישתו של נתניהו עם הסנאטור ריק סקוט המקורב לטראמפ
הרצוג. "הברית חזקה כתמיד" [צילום: מרים אלסטר, פלאש 90]
+נתניהו לקבינט המלחמה: משלחת לוושינגטון - בשבוע הבא
12:12 28/03/24  |  
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הודיע (28.3.24) לחברי קבינט המלחמה, שיוציא בשבוע הבא משלחת לוושינגטון לדיון על מבצע ברפיח. גורמים מדיניים אמרו ל-ynet, כי "נתניהו הבין ששגה" כאשר ביטל השבוע את צאתם של השר רון דרמר וראש המל"ל, צחי הנגבי, בעקבות הימנעותה של ארה"ב מהטלת וטו על החלטת מועצת הביטחון שקראה להפסקת אש מיידית ולשחרור החטופים.

לדבריהם, "רוב שרי הקבינט סברו שזו הייתה טעות לא לשלוח את המשלחת מלכתחילה וסברו שצריך לשלוח את משלחת לשם מהר ככל האפשר". אמש מסר גורם אמריקני שהמשלחת תגיע בשבוע הבא, אך נתניהו הכחיש.
+לא תנותק השרשרת
12:06 28/03/24  |  דן מרגלית   |   לרשימה המלאה
היועצת המשפטית קרעה הלילה את מסכת הצביעות והרמייה והשטיקים והטריקים של בנימין נתניהו ושריו ובעיקר החרדים שבהם  ▪  בהרב-מיארי אמרה למאיר פרוש ולמגעילים שעימו כי צריך להגן על האומה ולהתגייס לצה"ל, ואם לאו - סוגרים את הסכר
פרוש. סוגרים את הסכר [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+גנץ: לא אתן ידי למתווה עוקף בג"ץ בעניין הגיוס
11:38 28/03/24  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
השר בני גנץ אמר כי הצעתו והצעת השר איזנקוט למתווה שירות ישראלי בהסכמה רחבה נמצאת בתוקף גם היום  ▪  "אחרי ה-7.10, גם החברה החרדית חייבת להבין שמשהו השתנה"
גנץ. "פתרון לגיוס - כן, פטור מגיוס - לא" [צילום: לירון מולדובן/פלאש 90]
+צניחה בתמיכת אמריקנים במבצע ברצועה
09:38 28/03/24  |  יעקב אחימאיר   |   לרשימה המלאה
סקר שבוצע בנובמבר 2023, מורה כי 50% מן הנשאלים צידדו במבצע - לעומת 45% ששללו אותו  ▪  נתונים אלה מתפרסמים ב'וושינגטון פוסט'
משנים כיוון [צילום: צ'יאנג יונג ינג/AP]
+יו"ר מועצת יש"ע: רק פעולה כמו בעזה תחסל את האיומים ביהודה ובשומרון
08:31 28/03/24  |  איציק וולף
יושב-ראש מועצת יש״ע, שלמה נאמן, קורא לממשלת ישראל לפעול נגד הרשות הפלשתינית שמנהלת מלחמה נגד ישראל.

"שוב ניסיון לביצוע טבח בילדים, הפעם מחבל מתועב מבצע ירי על אוטובוס תלמידים בבקעת הירדן. אנחנו שולחים איחולי החלמה לפצועים ומצפים מכוחות הביטחון שיגיעו במהרה למחבלים ויסגרו עימם חשבון", אמר בעקבות פיגוע הירי בבקעת הירדן.

"אנחנו שבים ודורשים, למען ביטחון תושבינו ותושבי כלל מדינת ישראל - הגיע הזמן להפוך את הקערה. הרשות הפלשתינית מנהלת מולנו מלחמה, ורק פעולה בעוצמה בדיוק כמו בעזה תחסל את כלל האיומים בכל רחבי יהודה ושומרון. אנו קוראים לממשלת ישראל ולעומד בראשה, מחד תאפשרו את פיתוח ההתיישבות ללא הגבלות ומאידך צאו למערכה לחסל את האויב השפל. דם יהודי אינו הפקר. ולכל מבקשי רעתנו, אנחנו אומרים גם בבוקר זה, לא ניכנע לטרור שמנסה לשפוך דם יהודי ולגרש אותנו מארצנו. נמשיך לחיות ולהתפתח ללא פחד ומורא", אמר.

+למריבה צריך שני צדדים
08:28 28/03/24  |  בצלאל סמוטריץ'   |   לרשימה המלאה
הרבה זמן כבר לא חוויתי פער גדול כל כך בין המציאות לסיקור המעוות שלה בתקשורת הישראלית  ▪  צר לי לקלקל למחרחרי הריב והמחלוקת, אבל מה לעשות, פשוט הייתי שם וזה היה הרבה פחות דרמטי...
סמוטריץ'. אחים אנחנו [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+אזעקות נשמעות בגליל המערבי
08:03 28/03/24  |  איציק וולף
אזעקות נשמעות בגליל המערבי. זאת, לאחר שבשעה 7:00 נשמעה אזעקה בראש הנקרה.
+נבדק חשד שהמחבל שירה בכביש 90 לבש מדי צה"ל
07:57 28/03/24  |  איציק וולף
כוחות גדולים של צה"ל פתחו בסריקות אחר המחבל שירה הבוקר לעבר כלי רכב בכביש 90, סמוך לכפר עוג'ה. הכוחות מבצעים חסימות בכבישים באזור. בין היתר נבדק חשד כי המחבל עמד בצד הכביש כשהוא לבוש במדי צה"ל.
פגיעת הקליע באוטובוס הממוגן [צילום: ארגון נהגי האוטובוסים ההסתדרות הלאומית]
+שלושה פצועים בפיגוע ירי בכביש הבקעה
07:52 28/03/24  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
מחבל ירה לעבר כלי רכב ולעבר אוטובוס הסעות ממוגן סמוך לכפר עוג'ה  ▪  שלושת הפצועים פונו לבתי החולים הדסה הר הצופים ושערי צדק בירושלים
[צילום: דוברות מגן דוד אדום
פינוי שניים מהפצועים לבית החולים הדסה בהר הצופים [צילום: חיים גולדברג, פלאש 90]
+אקונומיסט: האם ישראל תנצח בקרב ותפסיד במלחמה
07:08 28/03/24  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
ניתוח נרחב במיוחד של אחד העיתונים החשובים בעולם מצביע על ההישגים הצבאיים הניכרים של ישראל, אך מדגיש שהם לא יהיו משמעותיים בטווח הארוך  ▪  המסקנה: איש לא ינצח במלחמה הזאת
התוצאות הצבאיות מוצלחות [צילום: חיים גולדברג, פלאש 90]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מלחמת חרבות ברזל
מסיים יום עבודה מלא וגדוש בעיר אילת, לראשונה מאז תחילת המלחמה. המראה מוקדם בבוקר מנתב"ג ועכשיו כותב לכם באוטו בדרך הארוכה חזרה הביתה (אין מקום בטיסה חזור...).
שלושה בני אדם נפצעו בפיגוע ירי שבוצע לעבר אוטובוס בכביש 90 שבבקעת הירדן, סמוך לכפר הפלשתיני עוג'ה. ממגן דוד אדום נמסר כי מצבו של אחד הפצועים, גבר כבן 30, בינוני עד קשה. גבר נוסף, בן 21 נפצע קל וסובל מפצע ירי בגפיים, ונער בן 13 נפצע קל מפגיעת רסיסים בפניו. הפצועים פונו על-ידי מגן דוד אדום לבתי החולים הדסה הר הצופים ושערי צדק שבירושלים.
28/03/2024  |  איציק וולף  |   חדשות
"הלוואי שהייתי יכול לומר שיש לנו תוכנית מפורטת", התוודה קצין צה"ל בפני כתב אקונומיסט בימים הכאוטיים שלאחר 7 באוקטובר. מהרגע הראשון היה ברור שיש לישראל שתי מטרות נוגדות: לחסל את חמאס ולשחרר את בני הערובה. היה גם ברור, שפלישה לרצועת עזה על 2.2 מיליון תושביה תהיה קשה מאוד. ותמיד הייתה סכנה שהמלחמה בעזה תתפשט לזירות נוספות.
28/03/2024  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
הותר לפרסום שמו של חלל צה"ל אשר הודעה נמסרה למשפחתו - סמ״ר ניסים כחלון ז"ל הי"ד מחדרה, לוחם בגדוד 435, חטיבת גבעתי. הוא נהרג בקרב בדרום רצועת עזה. בן 21 היה בנופלו.
27/03/2024  |  עידן יוסף  |   חדשות
מליאת הכנסת אישרה (27.3.24) בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק סיוע לסטודנטים ששירתו במילואים (תיקוני חקיקה והוראת שעה), התשפ"ד-2024 מדובר בהצעה ממשלתית אליה מוזגו הצעה של חבר הכנסת מיכאל ביטון וקבוצת חברי כנסת וכן הצעה של חבר הכנסת משה טור פז וקבוצת חברי כנסת. 23 חברי כנסת הצביעו בעד ההצעה, ללא מתנגדים או נמנעים.
27/03/2024  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il